Hoed in eredienst?

Zeeuw

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
In mijn omgeving ken ik zeker 15 mannen die een hoed dragen.
Ben je lid van een club? :D
Zeeuw

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Tsjonge. De doorwinterde forummer weet vast nog wel de zeer hevige discussie over dit onderwerp... Vanuit daar gezien, verbaast mij jullie opmerking zeer.
Hevige discussie over mannen met hoeden? Tsja Jan, maar dat neemt toch niet dat je het best leuk mag vinden staan?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef:
In mijn omgeving ken ik zeker 15 mannen die een hoed dragen.
Ben je lid van een club? :D
Zeker, ik zit nu in een raadsvergadering en daar ligt de kapstok van links tot rechts vol met hoeden. Diverse kleuren, maten en gleuven. :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ejvl »

Ik heb ook last van kaalheid, scheermes eroverheen, Alleen zijn er nagenoeg geen hoeden te koop in maat 64, dus meestal doe ik het maar met een muts.
Als ik een fatsoenlijke hoed kon kopen, betaalbaar en in maat 64, zou ik dat zeker doen.
Laatst gewijzigd door ejvl op 30 jan 2019, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:Als je als man echt wilt opvallen ga je een hoed dragen.
Die ambtsdragers (ik spreek dan over hen die jonger dan 80 jaar zijn) die met een hoed komen aanzetten, ik vind het altijd een koddig gezicht, maar eerbiedwaardig zeker niet, terwijl dat het doel is. :hi
Nou, toen ik mijn hoed kocht was ik nog geen ambtsdrager. Ik heb ook nooit het idee gehad dat je door het dragen van een cowboyhoed eerbiedwaardig zou worden of zo. Los daarvan ben ik tegen allerlei uiterlijkheden die bedoeld zijn om het ambt op te tuigen. Het ontzag voor het ambt wordt niet ontleed aan een hoed, een zwart pak of andere reformatorische gewoonten maar aan degene van wie je het ambt ontvangen hebt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:Als je als man echt wilt opvallen ga je een hoed dragen.
Die ambtsdragers (ik spreek dan over hen die jonger dan 80 jaar zijn) die met een hoed komen aanzetten, ik vind het altijd een koddig gezicht, maar eerbiedwaardig zeker niet, terwijl dat het doel is. :hi
Nou, toen ik mijn hoed kocht was ik nog geen ambtsdrager. Ik heb ook nooit het idee gehad dat je door het dragen van een cowboyhoed eerbiedwaardig zou worden of zo. Los daarvan ben ik tegen allerlei uiterlijkheden die bedoeld zijn om het ambt op te tuigen. Het ontzag voor het ambt wordt niet ontleed aan een hoed, een zwart pak of andere reformatorische gewoonten maar aan degene van wie je het ambt ontvangen hebt.
Exact. Als je pas iets gaat dragen na het ontvangen van een ambt, vind ik dat bijzonder. Als je het altijd al deed, waarom niet?
ejvl

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:Exact. Als je pas iets gaat dragen na het ontvangen van een ambt, vind ik dat bijzonder. Als je het altijd al deed, waarom niet?
Omdat het bij ambtskleding kan horen. Net zoals een zwart pak of een preekjas of een toga of een witte strik of wat de gewoonte dan ook mag zijn.
Je wordt er niets mee, je bent er niets mee, het kan gewoon een gewoonte zijn.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef:Exact. Als je pas iets gaat dragen na het ontvangen van een ambt, vind ik dat bijzonder. Als je het altijd al deed, waarom niet?
Omdat het bij ambtskleding kan horen. Net zoals een zwart pak of een preekjas of een toga of een witte strik of wat de gewoonte dan ook mag zijn.
Maar ambtskleding is iets uit het OT. Daarom ben ik dat geen voorstander van. Gewoonten blijken vaak vergroeid te zijn tot principes. Ik dat lijkt me niet bijbels. Zelf ben ik heel blij met artikel 7 van de NGB. En met mijn cowboy hoed natuurlijk :)
ejvl

Bericht door ejvl »

Ditbenik schreef:
ejvl schreef:
Maar ambtskleding is iets uit het OT. Daarom ben ik dat geen voorstander van. Gewoonten blijken vaak vergroeid te zijn tot principes. Ik dat lijkt me niet bijbels. Zelf ben ik heel blij met artikel 7 van de NGB. En met mijn cowboy hoed natuurlijk :)
Inderdaad, gewoonten zijn geen principes en dat mogen het ook niet zijn natuurlijk.
Toch, als ik naar een kerk ga in onze gezindte, ga ik niet bewust provoceren door mijzelf te kleden zoals dit niet de gewoonte is. Ook al is het niet perse een Bijbels principe maar een gewoonte, enige aanpassing aan de heersende cultuur kan absoluut geen kwaad. Zo ook als iemand ambtsdrager is. Diegene kan zich bewust anders gaan kleden als de heersende cultuur en gewoonte is, maar dat lijkt mij ook zeker niet goed omdat zoiets provocerend kan zijn.
Het wordt een ander verhaal als er woorden als "bekeerde vrouwen lopen niet in een broek en gaan niet naar de kapper" worden gezegd, dan zijn het principes en dat mag een gewoonte of cultuur nooit zijn.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Ik schrijf toch: 'als je dat altijd al deed'. Dan moet je toch niet anders gaan doen als je een ambt bekleed?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef: Inderdaad, gewoonten zijn geen principes en dat mogen het ook niet zijn natuurlijk.
Toch, als ik naar een kerk ga in onze gezindte, ga ik niet bewust provoceren door mijzelf te kleden zoals dit niet de gewoonte is. Ook al is het niet perse een Bijbels principe maar een gewoonte, enige aanpassing aan de heersende cultuur kan absoluut geen kwaad. Zo ook als iemand ambtsdrager is. Diegene kan zich bewust anders gaan kleden als de heersende cultuur en gewoonte is, maar dat lijkt mij ook zeker niet goed omdat zoiets provocerend kan zijn.
Het wordt een ander verhaal als er woorden als "bekeerde vrouwen lopen niet in een broek en gaan niet naar de kapper" worden gezegd, dan zijn het principes en dat mag een gewoonte of cultuur nooit zijn.
Ik kleed me ook zeker zo dat ik geen aanstoot geef. Ik voel me soms zelfs wat overdressed als ik een pak draag op zondag. Maar dat draag ik door de week ook vaak voor mijn werk. Ik ga mijn kleding niet downgraden als ik naar kerk ga.
Mara

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef:En met mijn cowboy hoed natuurlijk :)
Als je er dan maar geen lasso bij draagt. :D
Ditbenik schreef:Het ontzag voor het ambt wordt niet ontleed aan een hoed, een zwart pak of andere reformatorische gewoonten maar aan degene van wie je het ambt ontvangen hebt.
Dat niet. Maar ik vind het wel fijn als een arts een witte jas draagt, een politieagent een uniform en een predikant een donker kostuum.
Als die laatste ambtshalve op bezoek komt of de kansel betreedt, bedoel ik dan.
Wat iemand in zijn vrije tijd draagt is een ander verhaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Als hij daar mensen mee vangt...
- Niet meer zo actief -
liz boer

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef:
Mara schreef:
Laat zijn paard buiten staan? Hahahaha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:
Mara schreef:
:haha
Maarre.... volgens mij mag dit niet meer anno 2019. (cowboytje spelen)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie