Je moet eens weten waar ik moe van word.Erasmiaan schreef:Ik word een beetje moe van je bespiegelingen over Calvijn. Ik neem het niet graag voor DWW op, maar je doet hem geen recht als je zegt dat hij de wet in de rechtvaardigmaking plaatst. Dat is onzin.Fjodor schreef:Volgens mij doet iemand als DWW dat in de praktijk ook, en misschien ds. Kort ook wel, maar dat weet ik niet. De wet is daar in de rechtvaardigmaking plaatsmakend middel. Een noodzakelijk en een voldoende middel. Want op het moment dat de wet waarachtig plaatsmaakt komt de rechtvaardigmaking (door het evangelie) ook werkelijk.
In de reformatie, bij Calvijn, was de wet vóór de rechtvaardigmaking (contra DWW) en voor de wedergeboorte (contra Moerkerken) plaatsmakend middel. Dat is volgens mij het hele verschil.

Maar Calvijn en de HC spreken toch echt anders over het geloof dan ik hier zie gebeuren. Jullie zouden van HC zondag 7 iets maken als: het geloof is een ingestorte hebbelijkheid, waardoor men eerst te maken krijgt met de kennis van de wet en naderhand met het Evangelie.