Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 07 mei 2020, 15:36
Omdat daar geen Bijbelse grond voor is.Geytenbeekje schreef:Waarom niet zoals de HHK 12-jaren regel ?
Omdat daar geen Bijbelse grond voor is.Geytenbeekje schreef:Waarom niet zoals de HHK 12-jaren regel ?
Hoeft toch geen Bijbelse grond voor dit soort zaken te wezen ?Posthoorn schreef:Omdat daar geen Bijbelse grond voor is.Geytenbeekje schreef:Waarom niet zoals de HHK 12-jaren regel ?
Ik ook. Dus daarom geloof ik niet dat iedereen zich aan alles kan houden.Posthoorn schreef:Dat gebeurde in het OT alléén bij de levieten.gallio schreef:Dat er bij het bereiken van de leeftijd van 50 jaar een einde komt aan de ambtsbediening.Dit vind ik een lastige. Wat als de kinderen van een ambtsdrager, ook bv. een predikant, bij het opgroeien niet in het spoor van hun vader gaan? Moet hij dan aftreden?Zeeuw schreef:4 Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende met alle stemmigheid;
5 (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de gemeente Gods zorg dragen?)
Is er een verband tussen flauwe vragen en Hollander?Hollander schreef:Is er een aantoonbaar causaal verband tussen het aantal ambtelijke dienstjaren en het veroorzaken van kerkenraads- of gemeenteproblemen?
Het is een uiterst serieuze vraag. Want over dit 'probleem' van causaliteit wordt wel gesproken, althans dat is een component in de discussie. Dan moet daar toch ook een duidelijke grond voor zijn?Zeeuw schreef:Is er een verband tussen flauwe vragen en Hollander?Hollander schreef:Is er een aantoonbaar causaal verband tussen het aantal ambtelijke dienstjaren en het veroorzaken van kerkenraads- of gemeenteproblemen?
Nee, die vraag is eenvoudig.Zeeuw schreef:Is er een verband tussen flauwe vragen en Hollander?Hollander schreef:Is er een aantoonbaar causaal verband tussen het aantal ambtelijke dienstjaren en het veroorzaken van kerkenraads- of gemeenteproblemen?
Dan is dat verband er misschien juist wel: omdat die eerst oppermachtige ouderling naar de tweede plaats is geschoven door de nieuwe predikant. Dat zal hij niet zo leuk vinden en er afhankelijk van zij karakter dienovereenkomstig op reageren.Jantje schreef:Mijns inziens is er geen oorzakelijk verband.
Er zijn namelijk ook problemen ontstaan tussen gemeenten en predikanten, terwijl de dominee er amper een paar jaar stond.
Ik denk dat de waarheid in je allerlaatste bijzin zit. Het is dus onmogelijk om een algemeen causaal verband aan te tonen tussen het aantal ambtelijke dienstjaren en het veroorzaken van problemen. Terwijl juist wél in deze discussie van de veronderstelling wordt uitgegaan dat deze causaliteit in algemeenheid bestaat. Dat is een kwalijke zaak.Erskinees schreef:@Hollander: Ja, ik geloof zeker dat hiertussen een causaal verband bestaat. Maar... deze bewering aantoonbaar maken wordt lastig of is al dan niet onmogelijk. Het zal ook niet de enige oorzaak zijn voor kerkenraads- of gemeenteproblemen, maar in bepaalde gevallen is dit het wel.
Toch lijkt het erop dat Calvijn, zie citaat zoals eerder genoemd in dit topic, en de vaderen en opstellers van de DKO ook van deze veronderstelling zijn uitgegaan of er ten minste rekening mee hebben gehouden. Zo kwalijk is dat dus niet.Hollander schreef:Terwijl juist wél in deze discussie van de veronderstelling wordt uitgegaan dat deze causaliteit in algemeenheid bestaat. Dat is een kwalijke zaak.
Nee, dat hoeft niet. Zij zijn uitgegaan van de mogelijkheid dat machtsmisbruik kan plaatsvinden en dat een zekere roulatie goed is. Dat is iets anders dan een causaliteit zoals ik de vraag heb gesteld. Want dat is namelijk wat gesuggereerd wordt. Het is goed om voorzichtig te discussiëren op basis van vooronderstellingen die niet algemeen geldend hoeven te zijn, dat vraagt namelijk om differentiatie en niet direct om algemeen bindend beleid.Erskinees schreef:Toch lijkt het erop dat Calvijn, zie citaat zoals eerder genoemd in dit topic, en de vaderen en opstellers van de DKO ook van deze veronderstelling zijn uitgegaan of er ten minste rekening mee hebben gehouden. Zo kwalijk is dat dus niet.Hollander schreef:Terwijl juist wél in deze discussie van de veronderstelling wordt uitgegaan dat deze causaliteit in algemeenheid bestaat. Dat is een kwalijke zaak.
Ik ken voorbeelden van gevallen waarin dit uitstekend functioneert. Ik ken ook andere voorbeelden. Ik zou beide voorbeelden niet zo snel durven verbinden aan de zittingsduur van de kerkenraadsleden.Ambtenaar schreef:Hoe kijk jij dan aan tegen het functioneren van een kerkenraad waarvan de leden langdurig zitting hebben?Jongere schreef: Periodiek aftreden is natuurlijk niet hetzelfde als niet herkiesbaar stellen. Periodieke aftreding is bij mijn weten in alle gemeenten praktijk, zij het dat de termijnen wat wisselend werden gehanteerd (en de twee jaar uit de DKO volgens mij vrijwel nergens functioneerde). Pijnpunt bij sommigen hier is vooral, denk ik, dat alle aftreders telkens weer herkozen worden. Ik ben niet volledig op de hoogte, maar volgens mij is de verplichting van daadwerkelijk aftreden (en niet herkiesbaar zijn) verdwenen uit de herziene kerkorde.
Dat is natuurlijk een prima gesprek om te voeren (en dat heb ik in het verleden meerdere keren gedaan).Ambtenaar schreef:Een goede suggestie, maar het gesprek is het wel zo eenvoudig om ons te beperken tot de ambtstermijn van ouderlingen en diakenen.Jongere schreef:Verder ben ik het wel met Posthoorn eens dat ik het beroep op (de oude versie van) de DKO hierin ook nooit zo begrijp. Ten eerste werd die oorspronkelijke kerkorde al nergens in Nederland meer letterlijk gehanteerd. Aan wie daar nu zo vurig over is, zou ik willen vragen of hij/zij dan inderdaad ook voor de handhaving van de gehéle DKO in de kerken is. Dan zijn er namelijk nog wel wat artikelen in onbruik waarover ik eens van gedachten zou willen wisselen.
In dat laatste geval schrijf je een nieuwe kerkorde. Dat kan natuurlijk.Ambtenaar schreef:Het lijkt mij ook heel goed dat een kerkorde om de zoveel tijd wordt herzien. Echter, aanpassing van de kerkorde aan de praktijk is toch wel een vreemde keuze. Je zou toch verwachten dat men bepaalde uitgangspunten definieert en op deze in de praktijk toepast.Jongere schreef:Ten tweede hebben de GG zoals gezegd de kerkorde herzien en in grote lijnen aangepast aan de kerkelijke praktijk. Daarmee is dus geen sprake van een conflict tussen praktijk en kerkorde. Dat herzieningsproces lijkt me overigens terecht en logisch. Waarbij ik niet zeg dat elke keuze die in zo'n proces gemaakt wordt, dan ook per definitie de beste is.