Maatregelen kerk ivm coronavirus

Lilian197

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian197 »

windorgel schreef:
Valcke schreef:Frankfurt betrof overigens een etentje van alle gemeenteleden ná de kerkdienst. Bovendien werd er geen afstand gehouden.
Sommelsdijk is onderzocht door GGD. Het bleek niet de kerkdienst te zijn, maar de diverse contacten die er waren binnen het bejaardencentrum.

Er zal vast wel een luttel aantal besmettingen in kerkdiensten geweest zijn, maar de voorbeelden zijn zeer schaars of onbewezen. Het feit dat er zo naar gezocht moet worden, zegt wat dit betreft al genoeg.
Valcke, ik weet zelf zo goed als zeker dat ik besmet ben in de kerk een aantal maanden geleden. Dat sterke vermoeden heb ik natuurlijk niet uitgesproken tegen de GGD. Ik ken meerdere mensen voor wie dit geldt. Dat vertekent uiteraard wel de cijfers van het RIVM op dit punt.

Is daar afstand gehouden? Ook bij het zitten?
Goed geventileerd?
Mondkapjes bij binnenkomst en verlaten kerk?
Ingetogen gezongen?
Handen gewassen?
En valt uit te sluiten dat hetn het via sociale contacten, school etc is gegaan? ;)
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 12 jan 2022, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Als iemand in de kerk moet hoesten die achter je zit, kan je het oplopen doordat het virus via je buis in je oor in het lichaam komt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Geytenbeekje schreef:Als iemand in de kerk moet hoesten die achter je zit, kan je het oplopen doordat het virus via je buis in je oor in het lichaam komt.
Nee hoor, dan gaat het virus er het andere oor weer uit. :jongle
windorgel

Bericht door windorgel »

Lilian1975 schreef:
windorgel schreef: Valcke, ik weet zelf zo goed als zeker dat ik besmet ben in de kerk een aantal maanden geleden. Dat sterke vermoeden heb ik natuurlijk niet uitgesproken tegen de GGD. Ik ken meerdere mensen voor wie dit geldt. Dat vertekent uiteraard wel de cijfers van het RIVM op dit punt.

Goed geventileerd?
Ingetogen gezongen?
Handen gewassen?
En valt uit te sluiten dat hetn het via sociale contacten, school etc is gegaan? ;)
Probleem is vooral dat mensen met klachten niet thuisblijven, gecombineerd met niet of nauwelijks ventileren.
Ja, dat is uit te sluiten omdat er geen andere contacten geweest zijn in die week.
Geytenbeekje

Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:Als iemand in de kerk moet hoesten die achter je zit, kan je het oplopen doordat het virus via je buis in je oor in het lichaam komt.
Nee hoor, dan gaat het virus er het andere oor weer uit. :jongle
Was dat maar zo :hum
Geytenbeekje

windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:
windorgel schreef: Valcke, ik weet zelf zo goed als zeker dat ik besmet ben in de kerk een aantal maanden geleden. Dat sterke vermoeden heb ik natuurlijk niet uitgesproken tegen de GGD. Ik ken meerdere mensen voor wie dit geldt. Dat vertekent uiteraard wel de cijfers van het RIVM op dit punt.

Goed geventileerd?
Ingetogen gezongen?
Handen gewassen?
Probleem is vooral dat mensen met klachten niet thuisblijven, gecombineerd met niet of nauwelijks ventileren.
Ja, dat is uit te sluiten omdat er geen andere contacten geweest zijn in die week.
Ook op straat niemand tegengekomen die zat te kuchen of te niezen?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:

Goed geventileerd?
Ingetogen gezongen?
Handen gewassen?
Is niet helemaal antwoord op mijn vraag... ;) .Want pas als je volmondig ja kan zeggen op bovenstaande vragen dan pas kan je misschien iets meer zeggen wbt kerkdiensten en basisregels en besmettingen. Want de praktijk is als deze basisregels in de kerk er zijn, ze door de grootste groep wel worden nageleefd. Wanneer die basis hygiëne regels niet gestimuleerd of aangeboden worden. Ze er alleen voor de vorm zijn...zullen ze ook in veel mindere mate worden nageleefd. Met eventuele gevolgen erbij.Stukje cultuur zeg maar. Dat zag je ook op school terug. Want ook buiten de kerk gaat men er dan nonchalant mee om. Dus op school zaten ze elkaar vrolijk te besmetten. In winkels idem en zo kwam het ook weer de gezinnen in.
windorgel

Bericht door windorgel »

Lilian1975 schreef:
windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:

Goed geventileerd?
Ingetogen gezongen?
Handen gewassen?
Is niet helemaal antwoord op mijn vraag... ;) .Want pas als je volmondig ja kan zeggen op bovenstaande vragen dan pas kan je misschien iets meer zeggen wbt kerkdiensten en basisregels en besmettingen. Want de praktijk is als deze basisregels er zijn, ze door de grootste groep worden nageleefd. Wanneer die basis hygiëne regels niet gestimuleerd of aangeboden worden, zullen ze ook in veel mindere mate worden nageleefd. Met eventuele gevolgen erbij.stukje cultuur zeg maar. Dat zag je ook op school terug. Want ook buiten de kerk gaat men er dan nonchalant mee om.
Handen worden wel ontsmet en afstand wordt ook redelijk goed gehouden, maar zolang mensen met klachten naar de kerk komen en de ventilatie slecht is helpt dat niet zo veel.
Het was niet mijn bedoeling dit specifieke voorbeeld uit te pluizen. Ik wilde er vooral mee aangeven dat er wel besmettingen in een kerk plaats kunnen vinden terwijl die in de cijfers van het RIVM niet terug te vinden zijn. Ik had nl. geen behoefte mijn sterke vermoedens daaromtrent te uiten richting de GGD met het oog op de mogelijke gevolgen daarvan t.a.v. de kerkdiensten.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:
windorgel schreef:
Lilian1975 schreef: Is daar afstand gehouden? Ook bij het zitten?
Goed geventileerd?
Ingetogen gezongen?
Handen gewassen?
Is niet helemaal antwoord op mijn vraag... ;) .Want pas als je volmondig ja kan zeggen op bovenstaande vragen dan pas kan je misschien iets meer zeggen wbt kerkdiensten en basisregels en besmettingen. Want de praktijk is als deze basisregels er zijn, ze door de grootste groep worden nageleefd. Wanneer die basis hygiëne regels niet gestimuleerd of aangeboden worden, zullen ze ook in veel mindere mate worden nageleefd. Met eventuele gevolgen erbij.stukje cultuur zeg maar. Dat zag je ook op school terug. Want ook buiten de kerk gaat men er dan nonchalant mee om.
Handen worden wel ontsmet en afstand wordt ook redelijk goed gehouden, maar zolang mensen met klachten naar de kerk komen en de ventilatie slecht is helpt dat niet zo veel.
Het was niet mijn bedoeling dit specifieke voorbeeld uit te pluizen. Ik wilde er vooral mee aangeven dat er wel besmettingen in een kerk plaats kunnen vinden terwijl die in de cijfers van het RIVM niet terug te vinden zijn. Ik had nl. geen behoefte mijn sterke vermoedens daaromtrent te uiten richting de GGD met het oog op de mogelijke gevolgen daarvan t.a.v. de kerkdiensten.
Dus er was geen goede ventilatie. En waarschijnlijk werd er ook volop gezongen? En mondkapje is ook not done? Want hier geef je geen antwoord op. En daar gaat het continue om. Zijn kerkdiensten een risicofactor als alle basisregels door (de meesten) nageleefd worden? En als er besmettingen zijn? Zijn dan alle basisregels nageleefd? En ja als daar niet ja op gezegd kan worden snap ik dat je voorzichtig bent richting GGD. Of het eerlijk is? Stel dat het wel zo zou zijn. Dan kunnen er alsnog maatregelen genomen worden door een gemeente ipv dat het blijft door sudderen . En ja, ik heb bewust wel genoemd dat ik naar een doordeweekse activiteit kerkelijk was geweest toen ik achteraf ziek was bij het bron en contactonderzoek. En nee, er waren geen gevolgen. Omdat het gewoon niet te relateren was daaraan. Zelfs binnen ons gezin, heb ik gelukkig niemand besmet, (een van ons heeft een medische situatie waarbij je liever niet bewust het risico neemt op besmetting) met inachtneming van afstand en ventilatie ( Kan ook omdat we geen jonge kinderen hebben en we de ruimte hebben thuis) . Dat maakt dankbaar.
En nee ik ben niet blij (en dat is voorzichtig uitgedrukt) dat wij door slechte ventilatie al sinds begin corona niet meer voltallig in de kerk zijn. Heb er mijn vragen bij. En ja ik zie ook de resultaten van zolang digitaal gemeente zijn, jeugdwerk dat stil lag etc. Aan de andere kant spelen er veel meer factoren mee m.i. (ik bedoel misschien was het gemeenteleden sowieso niet zo gezond als dat men deed voorkomen, en is inderdaad hierdoor e.a. versneld) En vraag mij inderdaad af hoel ang je als kerk nog kunt verantwoorden dat mensen nog langer niet geregeld naar de kerk kunnen. Uit angst voor de wereld. Het imago. En er buiten de kerk ook gewoon van alles gebeurt. Bedoel we gaan vrolijk geboosterd naar Oostenrijk. Besmetten elkaar onderling en komen hier weer terug. Spanje doet straks of het gewoon griep is. Mensen testen minder en lopen onbewust besmet hier de toerist te zijn. Ook op straat lopen gewoon positief geteste mensen rond. En ondertussen wordt een groep mensen aangewezen als zondebok omdat ze niet ingeënt zijn of geboosterd. :jongle
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Lilian1975 schreef:En vraag mij inderdaad af hoel ang je als kerk nog kunt verantwoorden dat mensen nog langer niet geregeld naar de kerk kunnen. Uit angst voor de wereld. Het imago. En er buiten de kerk ook gewoon van alles gebeurt. Bedoel we gaan vrolijk geboosterd naar Oostenrijk. Besmetten elkaar onderling en komen hier weer terug. Spanje doet straks of het gewoon griep is. Mensen testen minder en lopen onbewust besmet hier de toerist te zijn. Ook op straat lopen gewoon positief geteste mensen rond. En ondertussen wordt een groep mensen aangewezen als zondebok omdat ze niet ingeënt zijn of geboosterd. :jongle
We zijn in Nederland steeds beter in het op elkaar letten en steeds minder goed in naar elkaar omzien. Dat uit zich ook in het zoeken naar zondebokken. Het zijn de ouderen, de jongeren, de wappies, de kerkmensen, de wintersporters, de carnavalsvierders, de gerepatrieerden, de Afghaanse vluchtingen, de vakantiegangers, de in-Belgie-of-Duitsland-shoppers, de niet-gevaccineerden, de niet-testers, de wel-testers, enz. enz. Afhankelijk van het moment en wat ons wordt voorgeschoteld gaan we los. We schieten er niet veel mee op, integendeel. :nonnon

(PS en volledig :offtopic : gave tent heb je op je profielfoto. Wij genieten erg van hetzelfde model in het rood)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Erik1960 schreef:
Lilian1975 schreef:En vraag mij inderdaad af hoel ang je als kerk nog kunt verantwoorden dat mensen nog langer niet geregeld naar de kerk kunnen. Uit angst voor de wereld. Het imago. En er buiten de kerk ook gewoon van alles gebeurt. Bedoel we gaan vrolijk geboosterd naar Oostenrijk. Besmetten elkaar onderling en komen hier weer terug. Spanje doet straks of het gewoon griep is. Mensen testen minder en lopen onbewust besmet hier de toerist te zijn. Ook op straat lopen gewoon positief geteste mensen rond. En ondertussen wordt een groep mensen aangewezen als zondebok omdat ze niet ingeënt zijn of geboosterd. :jongle
We zijn in Nederland steeds beter in het op elkaar letten en steeds minder goed in naar elkaar omzien. Dat uit zich ook in het zoeken naar zondebokken. Het zijn de ouderen, de jongeren, de wappies, de kerkmensen, de wintersporters, de carnavalsvierders, de gerepatrieerden, de Afghaanse vluchtingen, de vakantiegangers, de in-Belgie-of-Duitsland-shoppers, de niet-gevaccineerden, de niet-testers, de wel-testers, enz. enz. Afhankelijk van het moment en wat ons wordt voorgeschoteld gaan we los. We schieten er niet veel mee op, integendeel. :nonnon

(PS en volledig :offtopic : gave tent heb je op je profielfoto. Wij genieten erg van hetzelfde model in het rood)

Op elkaar letten is iets van alle tijden. En maken we ons allemaal schuldig aan. En zondebokken aanwijzen met alle gevolgen van dien is iets wat ook veelvuldig in de wereldgeschiedenis voorkomt. En maken we ons ook allemaal schuldig aan. Op een wereldse of misschien "vrome " wijze Met weerzinwekkende resultaten. Enkrl en alleen omdat we onszelf op een voetstuk plaatsen waar we sinds de val niet meer staan. Of om het in de woorden van Kohlbrugge te zeggen. We zijn uit het beeld gevallen.
Wel ben ik van mening dat naast je eigen verantwoordelijkheid om hier tegen te strijden onze overheid dit eerder stimuleert dan demotiveert op dit moment.

Wbt tent. Inmiddels zijn we geen tentkampeerders meer. Deze tent lag sowieso buiten ons budget. En fungeert onder kampeerders ook een beetje als o.s.m. alleen daarom zelfs al niet overwogen om het derde hands te doen ;) We gaan al paar jaar met een vouwwagen. Wel zo fijn voor de rug Inmiddels. Maar vond deze tent wel mooi. Hier in avatar gebruikt met de diepere Bijbelse betekenis.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Thea schreef:Wat ik wel een beetje mis in deze discussie is dat we met z'n allen liggen onder het oordeel van God. Daar horen ook de kerkdiensten bij, hoe krom dat ook klinkt. Ik krijg het soms zo benauwd als ik denk: " We kunnen niets meer". Hoewel het natuurlijk nog niet zo extreem is. Maar als Gods oordelen komen, kan het wel zijn dat we moeten vluchten voor ons leven en we moeten samenkomen op verborgen plekken (dus niet meer in de kerk). Daar heb ik nu soms al een voorgevoel van en dan voel ik iets van Gods oordeel, waar we niet aan kunnen ontkomen.
Ik kom ‘in het geweld van de discussie’ deze post tegen. Hoe moeten we volgens jou het ‘liggen onder het oordeel’ (waar ik het helemaal mee eens ben!) tot uiting laten komen in onze beslissingen met betrekking tot de kerkgang? Buigen onder het oordeel in leedwezen dat we geen gebruik kunnen/mogen maken van de kerkgang, of juist door de maximale ruimte te nemen die de grondwet en overheid ons laat, wat dat ook voor beeldvorming geeft in de seculiere maatschappij?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Lilian1975 schreef:Op elkaar letten is iets van alle tijden. En maken we ons allemaal schuldig aan. En zondebokken aanwijzen met alle gevolgen van dien is iets wat ook veelvuldig in de wereldgeschiedenis voorkomt. En maken we ons ook allemaal schuldig aan. Op een wereldse of misschien "vrome " wijze Met weerzinwekkende resultaten. Enkrl en alleen omdat we onszelf op een voetstuk plaatsen waar we sinds de val niet meer staan. Of om het in de woorden van Kohlbrugge te zeggen. We zijn uit het beeld gevallen.
Wel ben ik van mening dat naast je eigen verantwoordelijkheid om hier tegen te strijden onze overheid dit eerder stimuleert dan demotiveert op dit moment.

Wbt tent. Inmiddels zijn we geen tentkampeerders meer. Deze tent lag sowieso buiten ons budget. En fungeert onder kampeerders ook een beetje als o.s.m. alleen daarom zelfs al niet overwogen om het derde hands te doen ;) We gaan al paar jaar met een vouwwagen. Wel zo fijn voor de rug Inmiddels. Maar vond deze tent wel mooi. Hier in avatar gebruikt met de diepere Bijbelse betekenis.
Dat het van alle tijden en allemaal is deel ik. Door het gebruik van social media gaat het wel veel sneller en is meer dan vroeger ‘iedereen’ in staat de eerste steen te gooien.

Tentsgewijs: wij gingen juist van vouwwagen naar tent. Zo zie je maar weer dat mensen in alle richtingen bewegen. Ben wel benieuwd tot welke o.s.m je me rekent :)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Thea

Bericht door Thea »

@Maanenschijn, ik bedoel daarmee dat we geen eisende houding moeten hebben: "Wij willen per se naar de kerk". Ook daarin onze ootmoed belijden en met verstand de regels die er zijn in acht nemen. Ik vind het ook lastig om het praktisch te maken, maar laat het vooral nood zijn in onze ziel. Daar zal God uitkomst in geven, hoe dan ook....
Terri

Bericht door Terri »

Thea schreef:@Maanenschijn, ik bedoel daarmee dat we geen eisende houding moeten hebben: "Wij willen per se naar de kerk". Ook daarin onze ootmoed belijden en met verstand de regels die er zijn in acht nemen. Ik vind het ook lastig om het praktisch te maken, maar laat het vooral nood zijn in onze ziel. Daar zal God uitkomst in geven, hoe dan ook....
Met je eens Thea.
Ik blijf me verbazen over de felheid en grote woorden in dit topic.
Plaats reactie