Herman schreef:
Het is de vraag of je een kerkorde moet opstellen van een christelijke gemeente en je dan ten principale moet laten leiden door voorzichtigheid. Nagenoeg het enige element wat voortdurend naar voren komt is dat het stellen van een termijn mogelijk machtsmisbruik voorkomt. Het is mijn mening dat je met een dergelijke beperkte blik niet een hele praktijk van dienstbaarheid aan de christelijke gemeente kunt afmeten. Andere elementen, zoals het als gemeentelid toestemmen in een gezagsrelatie, het op een eerbiedwaardige manier beoordelen van hun functie komen nu in het geheel niet aan de orde.
Macht corrumpeert nu eenmaal. En dat gaat niet aan de kerk voorbij en daar zijn honderden voorbeelden van te geven. Ik vind dan vreemd dat je dat negeert. Een gezonde gemeente heeft een kerkenraad waarin ambtsdragers een bepaalde korte termijn dienen en niet hun hele leven lang. De norm moet wat mij betreft zijn dat mensen een aantal jaar dienen en dan niet gelijk verkiesbaar zijn. Het is ook niet voor niets dat een beperkte ambtstermijn is opgenomen in de DKO. Men beroept zich vaak op de Dordste vaderen, met name in meer orthodoxe kerken, maar enkel als hen dat uitkomt. Dat komt op mij over als cherry picking. Het wordt dan vaak met een vroom sausje overgoten om het goed te praten. Hetzelfde verschijnsel zie je overigens ook aan de andere zijde van het kerkelijke spectrum.
Binnen de christelijke gemeente (Vroege Kerk) zie je heel veel dat mensen godzaligheid en talenten op waarde weten te schatten en dat de gemeente zich bisschoppen als Augustinus voor het leven verkozen. En daar geen spijt van kregen.
Dat zijn de uitzonderingen.
De vraag naar machtsmisbruik hangt volgens mij samen met het feit dat het gros van het mondige deel van de gemeente gezag niet meer durft te erkennen en daarmee het handelen van de kerkenraad door een mismaakte bril beoordeeld. Dat lijkt me fnuikender dan opeenvolgende ambtstermijnen.
Ik begrijp je zin niet goed. De vraag naar machtsmisbruik?
Jij bent er gewoon niet van overtuigd dat langdurig behoud van positie leidt tot bewuste of onbewuste misbruik van macht. Ook al heb je die overtuiging niet, als we het hier over hebben is voorkomen is beter dan genezen gezien de schade die het kan berokkenen.
De wijze waarop de gemeente zich opstelt, is helemaal niet relevant. Dat is een totaal andere grootheid.