Re: De GG kunnen niet mee met de HSV
Geplaatst: 11 dec 2010, 12:35
In de Wekker van deze week een (vind ik ) evenwichtige reactie op het interview in het RD met Ds Clements en ds Russcher. (Excuses voor de opmaak het zijn gecopieerde kolommen)
De krant hield een dubbelinterview met
ds. G. Clements, predikant van de Gereformeerde
Gemeente in Gouda en duidelijk
tegenstander van de HSV en met ds. H.
Russcher, hervormd predikant te Nijkerk
en voorzitter van de stichting die verantwoordelijk
is voor de HSV en als zodanig
een warm pleitbezorger van de HSV.
Beide broeders halen in het interview alles
uit de kast om hun overtuiging met heldere
argumenten uiteen te zetten. Dat is
goed, dient de discussie en is voor lezers
verhelderend.
Maar daarbij gaat er – al heel snel – een
wissel om. En wordt een gezonde uitwisseling
van argumenten een discussie die getypeerd
wordt door 1. onevenwichtige
stellingnames waarbij weinig begrip voor
de argumenten van de gesprekspartner
meer lijkt te zijn, door 2. woorden die tenderen
in de richting van verdachtmakingen
of van twijfel aan de integriteit van de
ander en door 3. het doen van een beroep
op God Zelf.
Ds. Clements laat weten duidelijk bezwaren
te hebben tegen de HSV. Hij noemt –
met argumenten onderbouwd – de HSV
een andere vertaling en geen revisie en
vreest dat de HSV de toch al verdeelde gereformeerde
gezindte nog verder zal splijten.
Tegelijk gaat hij nauwelijks serieus in
op de ‘taalkloof’ tussen de 17e-eeuwse
Statenvertaling en het moderne Nederlands
alsof dat bij leden van de Gereformeerde
Gemeenten niet aan de orde is. En
– dat vind ik nog bezwaarlijker – zijn belangrijkste
bezwaar tegen de HSV lijkt te
liggen in twijfel aan de confessionele integriteit
van bestuur en medewerkers van de
HSV. Hij constateert ‘theologische onduidelijkheid’
in de kring waaruit de HSV voorkomt
– zeg maar de Gereformeerde Bond
in de Protestantse Kerk in Nederland en de
Christelijke Gereformeerde Kerken – en
dat alleen al lijkt voldoende om afstand te
nemen van de HSV, al verklaren bestuur en
medewerkers nog zo hun verbondenheid
met de klassiek-gereformeerde belijdenis.
Ds. H. Russcher daarentegen betoogt met
kracht van argumenten de wenselijkheid
en de noodzaak van de HSV. Maar ook hij
beperkt zich niet tot de argumenten. Tot
twee keer toe vraagt hij zijn gesprekspartner
recht op de man af waar bij ds. Clements
de bewogenheid is met de jongeren
die de taal van de Statenvertaling ècht
ontzinken. Dat vind ik als vraag in het kader
van een interview over de HSV ongepast
en veel te ver gaan. Het klinkt bijna als
een persoonlijke aanval. En daarbij: bewogenheid
met jongeren die de taal van de
Statenvertaling dreigen te ontzinken kan
toch ook op andere manieren gestalte krijgen?
Verder poneert ds. Russcher nogal
ongenuanceerd de stelling: wie de HSV
verwerpt, redt het niet met de uitleg en
raakt de jeugd kwijt. O, ja? Is dat per definitie
zo? Kan de Geest vanaf nu geen gebruik
van de Statenvertaling meer maken? En
om niet meer te noemen: ergens in het interview
noemt ds. Russcher de Bijbel in de
eigen taal ‘Gebot der stunde’. Dat is een
term die in de theologie wordt gebruikt en
wil zeggen: dit is Gods wil voor nu! Wil
daarmee gezegd zijn: de HSV moet, God
wil het? En wordt daarmee niet iedereen
die anders denkt over de HSV gediskwalificeerd?
In mijn ogen wel.