Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

merel
Berichten: 10066
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Mara schreef:
Wim Anker schreef: Omdat de zaak van Gods Koninkrijk haast heeft! In gezin, in kerk en in maatschappij.
En God vraagt om ons geheel uit te putten in strakke werk- en leefschema's, zodat er geen tijd overblijft voor de naaste?
Dat maak jij ervan
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door mulder »

Mara schreef: En God vraagt om ons geheel uit te putten in strakke werk- en leefschema's, zodat er geen tijd overblijft voor de naaste?
Hoe krijg je het voor elkaar om zulke conclusies te trekken? Meen je dit?
Niet iedereen maakt als jou de keuze om het hele leven in te richten als huisvrouw. Die moeders zijn ook niet onbijbelser bezig dan jij je leven inricht. Sommigen kunnen dat. Anderen niet!!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JolandaOudshoorn »

merel schreef:
Mara schreef:
Wim Anker schreef: Omdat de zaak van Gods Koninkrijk haast heeft! In gezin, in kerk en in maatschappij.
En God vraagt om ons geheel uit te putten in strakke werk- en leefschema's, zodat er geen tijd overblijft voor de naaste?
Dat maak jij ervan
Voor veel mensen die niet zo sterk en gezond zijn als jullie is het moeilijk te begrijpen. Die redeneren vanuit hun eigen kunnen en komen dat tot de conclusie dat het onmogelijk is. Een beetje in de trant alsof iemand in een rolstoel zal beweren dat het onmogelijk is om een trap op en neer te lopen. (OK, ik overdrijf, maar zoiets dan ;) )
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

mulder schreef:
Mara schreef: En God vraagt om ons geheel uit te putten in strakke werk- en leefschema's, zodat er geen tijd overblijft voor de naaste?
Hoe krijg je het voor elkaar om zulke conclusies te trekken? Meen je dit?
Niet iedereen maakt als jou de keuze om het hele leven in te richten als huisvrouw. Die moeders zijn ook niet onbijbelser bezig dan jij je leven inricht. Sommigen kunnen dat. Anderen niet!!
Hoe krijg jij het voor elkaar om deze conclusie te trekken? :bobo
Ik reageerde op een posting van Wim Anker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Jammer dat Luther zoveel veroordelingen te berde brengt, zonder daarvoor een goede reden op te voeren. Ik ben het helemaal met Merel eens. Veel mensen zouden niet ten goede veranderen als zij geen verantwoordelijkheden hebben buiten het gezin. En het overgrote deel van de hoogopgeleiden mag zelf weten hoe laat hij begint, is mijn indruk. Ik heb het in ieder geval altijd zelf mogen bepalen.

Ik heb er bewondering voor als je iedere dag om kwart voor zes uit bed gaat om gezamenlijk te ontbijten en bijbel te lezen. Dat zou ik niet kunnen opbrengen, denk ik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Ik denk niet dat we op dezelfde golflengte zitten te praten als we een balans gaan opmaken: ouders allebei een baan is geen probleem, als er maar tegenover staat dat we tijd voor huisgodsdienst over houden en kunnen sporten met het gezin. Etc, er zijn meer voorbeelden hiervan langs gekomen in dit topic.

Naar mijn mening staat deze gedachtengang heel erg haaks op de Bijbelse gedachtengang. God vraagt ons hele hart. Dat betekent natuurlijk niet dat we de hele dag in de Bijbel mogen lezen, en ook niet dat alleen de man zijn tijd mag besteden aan een betaalde baan.

Welke zorgen ik zie in onze gezindte op dit gebied? Dat heb ik al eerder uiteengezet, zonder dat ik daarbij iedereen over één kam wil scheren. Als ik zorgen zie m.b.t. materialisme (en ja, dat heeft toch echt raakvlakken met dit onderwerp), heeft het m.i. weinig zin om dat te ontkennen met ons eigen voorbeeld omdat we een auto van 12 jaar oud hebben.... Ik hoef niet een lijst voor te schrijven dat je - om aan het gevaar van materialisme te ontkomen - een auto van minimaal 10 jaar oud moet hebben, etc. Dat ligt voor ieder persoonlijk.

Mijn punt dat gezinsgrootte en de hele gedachte daarachter - in de lijn van ds. Lohuis - nauw te maken heeft met dit onderwerp, heeft bijna niemand opgepakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door parsifal »

Toch wat gedachten. Het ging om de afhankelijkheid die de vrouw van de man heeft. Hoe kijken degenen die tegen het betaald werk voor getrouwde vrouwen zijn, naar de weduwe met vier jonge kinderen of de vrouw die door haar man verlaten is? Mag die wel werken? Moet de regering dat maar oplossen? De kerk of particuliere Christenen? En de niet-christelijke weduwe? Moet ze maar snel weer trouwen?
Soms krijg ik een beetje het gevoel dat de kritiek die de prolife-beweging in de VS krijgt hier ook van toepassing is. Je wilt abortus verbieden en op hetzelfde moment laat je de jonge alleenstaande moeders stikken. (Voor de duidelijkheid, ik geloof dat de Christelijke houding is om de jonge moeders te ondersteunen en niet alleen maar te roepen "eigen schuld, dikke bult").

Verder konden in de 19e eeuw alleen de rijke vrouwen zich veroorloven niet te werken. Later veranderde de situatie wat. Zijn er preken uit de 19e eeuw te vinden waar de vrouw vooral op haar huiselijke plichten gewezen werd en het buitenshuis werken veroordeeld werd?

Wat gebeurt er in het "traditionele gezin" als de vrouw overlijdt of in het ziekenhuis terecht komt? Kan de man voor zichzelf zorgen? Wat gebeurt er als de man aan bed gebonden raakt? Moet de vrouw dan maar werken? Maar het is toch wat lastiger nu om aan werk te komen dan 100 jaar geleden. Nu wil men toch meer mensen met een opleiding en misschien is in de kassen werken niet het beste idee als je in Drenthe woont en een vijftigjarige vrouw bent.

Wat sporten betreft. Voor mensen die een zittend beroep hebben hoort dat er bij denk ik. Het staat me altijd een beetje tegen als een zware dominee (zwaar in de zin van met duidelijk overgewicht) zegt dat rokers toch eens moeten nadenken over het feit dat het lichaam een tempel van de Heilige Geest is (sowieso weet ik niet of je dat op roken kunt toepassen, maar als je deze boodschap er in legt, pas het dan ook toe op voedsel en sport). Verder denk ik dat de gecombineerde "forum + sport" tijd hoger ligt bij Luther dan bij Merel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3971
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Ik denk niet dat we op dezelfde golflengte zitten te praten als we een balans gaan opmaken: ouders allebei een baan is geen probleem, als er maar tegenover staat dat we tijd voor huisgodsdienst over houden en kunnen sporten met het gezin. Etc, er zijn meer voorbeelden hiervan langs gekomen in dit topic.
Naar mijn mening staat deze gedachtengang heel erg haaks op de Bijbelse gedachtengang. God vraagt ons hele hart. Dat betekent natuurlijk niet dat we de hele dag in de Bijbel mogen lezen, en ook niet dat alleen de man zijn tijd mag besteden aan een betaalde baan.
Ik begrijp inderdaad echt niet waar nu op wordt gedoeld. Dat God het hele hart vraagt is duidelijk. Maar waarop worden de praktische consequenties hiervan die blijkbaar zo overduidelijk zijn nu gebaseerd?
eilander schreef:Welke zorgen ik zie in onze gezindte op dit gebied? Dat heb ik al eerder uiteengezet, zonder dat ik daarbij iedereen over één kam wil scheren. Als ik zorgen zie m.b.t. materialisme (en ja, dat heeft toch echt raakvlakken met dit onderwerp), heeft het m.i. weinig zin om dat te ontkennen met ons eigen voorbeeld omdat we een auto van 12 jaar oud hebben.... Ik hoef niet een lijst voor te schrijven dat je - om aan het gevaar van materialisme te ontkomen - een auto van minimaal 10 jaar oud moet hebben, etc. Dat ligt voor ieder persoonlijk.
Materialisme gaat niet alleen over geld of dure consumptiegoederen. Het gaat OOK over vrije tijd, hobbies, ambitie, studie, enz. enz.
eilander schreef:Mijn punt dat gezinsgrootte en de hele gedachte daarachter - in de lijn van ds. Lohuis - nauw te maken heeft met dit onderwerp, heeft bijna niemand opgepakt.
Het punt is m.i. niet valide. Als er een correlatie is, en die is er m.i. wel, dan moet de gedachte erachter worden bestreden. Om het duidelijk te maken een vergelijkbaar voorbeeld: Men zou - terecht - kunnen stellen dat het autobezit en -gebruik nauw te maken heeft met het "shoppen" in andere gemeenten, of het bezoeken van HeartCry. Maar om die reden waarschuwen predikanten toch niet tegen het hebben of gebruiken van een auto? Predikanten waarschuwen tegen verkeerd gebruik.

Overigens is dit goed gereformeerd. Wij zien aan wat voor ogen is, God het hart. Laten we dan niet oordelen op wat voor ogen is.
Verder ben ik het eens met wat @Parsifal hieronder schrijft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Wat ik bedoel te zeggen staat in de eerste alinea
eilander schreef:Ik denk niet dat we op dezelfde golflengte zitten te praten als we een balans gaan opmaken: ouders allebei een baan is geen probleem, als er maar tegenover staat dat we tijd voor huisgodsdienst over houden en kunnen sporten met het gezin. Etc, er zijn meer voorbeelden hiervan langs gekomen in dit topic.
En wat betreft je laatste punt: de vergelijking autobezit/kerkdienstshoppen met gezinsgrootte/werkende moeder gaat m.i. niet op. Al eerder heb ik gezegd dat je naar mijn mening de dingen teveel uit elkaar haalt. Het heeft veel meer met elkaar te maken in z'n algemeenheid.
Even wat kort door de bocht: doordat we anders zijn gaan denken over gezinsvorming, kan een moeder een betaalde baan hebben. Doordat we anders zijn gaan denken over een betaalde baan voor moeders, gaan we anders om met gezinsvorming.

De vragen van @parsifal: ik vind inderdaad dat een jonge weduwe voor haar kinderen mag blijven zorgen en dat haar omgeving dit financieel mogelijk moet maken. Ik zie daar in mijn omgeving in elk geval een voorbeeld van en dat vind ik positief. Nu zal ik niemand hard vallen die echt om financiële redenen moet gaan werken, maar een wenselijke situatie vind ik het niet.
("Wenselijk" wel even goed begrijpen a.u.b. - voor het geval ik tegengeworpen krijg dat het nogal logisch is dat het weduwe-zijn geen wenselijke situatie is. Ik bedoel dus: als de omstandigheden zo zijn, is dat erg genoeg. Als christelijke gemeente zouden we dat financieel met elkaar moeten oplossen. Financieel moet dat ook geen probleem zijn, dat geloof ik niet).

Over de 19e eeuw: interessante vraag. Ik zou wel willen weten of het feit klopt dat de zorg voor de kinderen dan aan anderen werd overgelaten en of er in preken iets van terug te vinden is.

Punt over sporten vind ik wel een goed punt m.u.v. de sneer richting Luther.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

Uit een interview met ds Stelwagen uit 2008, die wel iets hardere bewoordingen gebruikt:

Bleek uit onderzoek door deze krant dat in 2003 gemiddeld ruim 40 procent van de moeders met kinderen tot 12 jaar in de gereformeerde gezindte betaald werk verrichtte, inmiddels zal dat cijfer onmiskenbaar hoger liggen, verwacht ds. C. Stelwagen, hervormd predikant in Elspeet.
Dit tot zijn grote teleurstelling. „Buitenshuis werkende moeders maken onze gezinnen kapot. En juist op die gezinnen heeft de duivel het gemunt, zegt ds. Stelwagen. „Hij weet: gezinnen vormen de basale structuur van onze maatschappij.”
Die trend van verwereldlijking zet volgens ds. Stelwagen door, juist omdat de „kern van de zaak” tegenwoordig niet meer wordt beleefd.

Toen werd er onder ons gezegd: die meisjes, die moeten toch ook studeren? Op zichzelf is daar niets mis mee. Maar helaas heeft dit geleid tot de praktijk dat veel van onze moeders hun baan niet meer willen opgeven.”

Volgens ds. Stelwagen wordt de arbeidsparticipatie van moeders dikwijls goedgepraat met gelegenheidsargumenten. „Dan zeggen vrouwen: ik heb talenten van de Heere gekregen en die moet ik gebruiken. De Bijbel wordt misbruikt ten bate van zelfverwerkelijking en economische motieven. Zo listig is het.”
Daar is genade voor nodig, zegt de Elspeetse predikant. „Om in de zorg voor je kinderen, het stof onder het bed en zelfs in vieze sokken een glans en een roeping te zien.”

MODELLEERBAAR ALS GEL
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3971
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:En wat betreft je laatste punt: de vergelijking autobezit/kerkdienstshoppen met gezinsgrootte/werkende moeder gaat m.i. niet op. Al eerder heb ik gezegd dat je naar mijn mening de dingen teveel uit elkaar haalt. Het heeft veel meer met elkaar te maken in z'n algemeenheid.
Even wat kort door de bocht: doordat we anders zijn gaan denken over gezinsvorming, kan een moeder een betaalde baan hebben. Doordat we anders zijn gaan denken over een betaalde baan voor moeders, gaan we anders om met gezinsvorming.
m.i. zit hier wel het verschil in denken, m.i. gaat deze vergelijking namelijk wel degelijk op. Want over de onderliggende verwereldlijking in onze gezindte, zoals ds. Stelwagen het zegt: "juist omdat de "kern van de zaak” tegenwoordig niet meer wordt beleefd" zijn we het wel eens.

Want (eveneens kort door de bocht) ter vergelijk: Doordat we anders zijn gaan denken over gezinsvorming, kan een moeder een betaalde baan hebben. Doordat we anders zijn gaan denken over een betaalde baan voor moeders, gaan we anders om met gezinsvorming. is dezelfde zin als: Doordat we anders zijn gaan denken over autorijden op zondag en het bezitten van zo'n ding, kan iemand kerkdienstshoppen of HeartCry bezoeken. Door het shoppen en HeartCry bezoeken gaan we anders om met het autobezit.

Dat is ook het punt wat @Dia maakt, het afwijzen van het reformatorische gedachtegoed uit zich in allerlei zaken, zoals de toename van werkende moeders, het toenemen van kerkshoppen, het aansluiten bij die gemeentes die aansluiten bij de wensen etc. etc, het bezoeken van alternatieven zoals HeartCry, maar dat zijn enkel gevolgen van de onderliggende problemen. Namelijk dat de "De kern wordt gemist". Het past dan niet allerlei gevolgen van dit afwijken te reguleren in ge- en verboden, dat resulteert enkel in farizeïsme. Het past om de kern te benoemen.

En net zoals op dit forum met kracht wordt verdedigd de legitimiteit van het overstappen naar een andere gemeente bij bepaalde omstandigheden dient met kracht de mogelijkheid te worden verdedigd dat moeders betaalt werk mogen verrichten in omstandigheden die dat toelaten. Het gaat niet aan om dat in het verdachtbankje te zetten zonder bijbelse argumenten.
Een ieder mag dat naar eigen geweten beslissen. Alleen Bijbelse argumenten zijn leidend hierin.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Begrijp ik het nu goed dat we best over de negatieve ontwikkelingen in het algemeen mogen praten, zolang dat maar niet concreet gemaakt wordt??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

Ik las net in het AD:
Het klinkt zo logisch: als de kinderen naar de middelbare school gaan, heb je eindelijk meer tijd om te werken. Toch besluit een aantal ouders juist nu minder te gaan werken. ,,Ik zat gisteravond weer tot half één huiswerk te overhoren.''

Pedagoog Bas Levering juicht het toe. ,,Ik vind het helemaal geen gek idee als ouders besluiten bij deze leeftijd minder te gaan werken. Op de basisschool is alles gereguleerd en op de middelbare school wordt heel veel van jongeren gevraagd. Dat is voor sommigen lastig.''

Het gehele artikel is te lezen in het AD
http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article ... werk.dhtml
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3971
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Begrijp ik het nu goed dat we best over de negatieve ontwikkelingen in het algemeen mogen praten, zolang dat maar niet concreet gemaakt wordt??
Als met "concreet maken" bedoeld wordt om een 11e gebod te maken: "Gij zult niet werken als moeder" dan vind ik inderdaad dat dat niet mag. Met een (bijbels) beroep op de christelijke vrijheid.

Verder mag, nee moet, over "negatieve ontwikkelingen" worden gesproken, de wel of niet schadelijke impact op kinderen, de wel of niet invloed op gezinsvorming etc. etc. Lijkt me heel goed om daarover te spreken zodat meningsvorming gedaan kan worden. (ter aanvulling hierop: Enkele jaren geleden waren forummers (uit onze gezindte!) van mening dat gezinsplanning goed was als er een klein huisje was en het inkomen niet zo hoog. Dat was logisch toch? m.a.w. gezinsplanning is niet het logische gevolg van werkende vrouwen, er zitten veel meer aspecten aan.)

En het "opleggen" van ge- en verboden, of het suggereren dat iets niet mag, gaat mij inderdaad te ver. Dus zo concreet moet het m.i. niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Zou je - gezien de schadelijke gevolgen van roken - ook een rookverbod niet willen op grond van de christelijke vrijheid?

Nergens heb ik een absoluut verbod voor werkende moeders opgelegd, daar zou ik ook niet voor zijn. Maar ik vind het - uitzonderingen daargelaten - op gespannen voet staan met achterliggende Bijbelse principes en dat werd door ds. Lohuis aangekaart, en m.i. terecht. Dat je daar de christelijke vrijheid bij haalt, vind ik niet sterk. Dat argument kan te pas en te onpas worden gebruikt.

Ik ben het roerend met je eens dat we de achterliggende principes altijd moeten blijven benoemen, anders wordt het een losse geboden- en verbodenlijst die door predikant A zó wordt ingevuld en door ouderling B zús - en door individuele christenen in verwarring totaal overboord wordt gezet.

En toch vind ik het goed om het ook concreet te maken, zodat we een spiegel voorgehouden krijgen. Anders loop je toch het gevaar dat iedereen zegt: "hij heeft het weer eens goed gezegd, het gaat niet goed", maar geen enkele concreet handvat heeft gekregen, zodat het ook niet echt landt?
Plaats reactie