Gereformeerde Gemeenten
- Maanenschijn
Re: Gereformeerde Gemeenten
Een vraag vanuit interesse: nu mijn vader in ons gezin is luisteren (kijken) we mee met de kerk waar mijn ouders bij aangesloten zijn. Dat is een GG met een eigen predikant.
De laatste tijd heb ik meermalen en student of ander predikant gezin die daar voorging. Ik meende dat dit niet heel gebruikelijk is als er een eigen predikant staat of komt dat veel vaker voor?
De laatste tijd heb ik meermalen en student of ander predikant gezin die daar voorging. Ik meende dat dit niet heel gebruikelijk is als er een eigen predikant staat of komt dat veel vaker voor?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- FlyingEagle
Is per gemeente weer verschillend. Bij ons doen ze het normaal gesproken een paar keer per jaar. Bij mijn ouders zou dat dan weer nooit gebeuren.
-
- Verbannen
Als het om het voorgaan van de studenten gaat, krijgen de gemeenten van de docenten van de Theologische School daarin ook altijd wat voorrang is mijn idee. Dat zie ik hier in Middelburg-Centrum ook.
Ruilen gebeurt hier niet vaak. Al vervullen ze hier in de classis zomers wel een dienst voor elkaar en preken de emerituspredikanten ook in de niet-vacante gemeenten. En zomers zijn er ook predikanten in vacante gemeenten op vakantie die dan een derde dienst vervullen in een gemeente met een eigen predikant.
Ruilen gebeurt hier niet vaak. Al vervullen ze hier in de classis zomers wel een dienst voor elkaar en preken de emerituspredikanten ook in de niet-vacante gemeenten. En zomers zijn er ook predikanten in vacante gemeenten op vakantie die dan een derde dienst vervullen in een gemeente met een eigen predikant.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Ik kreeg recent een jubileumboek in handen van het 150 jarig bestaan van een Gereformeerde Gemeente. Er stond een lijst in van de ouderlingen die deze gemeente (rond de 1.000 leden) de afgelopen 150 jaar hebben gediend. Ik werd verdrietig van deze lijst. Er stonden slechts 42 ouderlingen op! Waarom beroept men zich in de Gereformeerde Gemeente zich zo graag op Calvijn en Dordt maar wordt dit "DKO-gebod" met voeten getreden. En de argumenten die Calvijn noemt zijn anno 2020 zó waar en nodig:
Voor de ouderlingen en diakenen achtte Calvijn het tijdelijk dienen gewenst. Aftreden na een bepaalde tijd van dienst achtte hij nodig:
a. Opdat alle tirannie in de kerk zou worden geweerd en hiërarchie zou worden voorkomen;
b. Opdat ook de invloed van de gemeente op de regering van de kerk zou worden versterkt;
c. Opdat de verschillende krachten en gaven die in de gemeente schuilen, zoveel mogelijk tot openbaring zouden komen.
Voor de ouderlingen en diakenen achtte Calvijn het tijdelijk dienen gewenst. Aftreden na een bepaalde tijd van dienst achtte hij nodig:
a. Opdat alle tirannie in de kerk zou worden geweerd en hiërarchie zou worden voorkomen;
b. Opdat ook de invloed van de gemeente op de regering van de kerk zou worden versterkt;
c. Opdat de verschillende krachten en gaven die in de gemeente schuilen, zoveel mogelijk tot openbaring zouden komen.
Tuurlijk. Gebeurt op iedere school. Ga je toch wat makkelijker door je examens he...Jantje schreef:Als het om het voorgaan van de studenten gaat, krijgen de gemeenten van de docenten van de Theologische School daarin ook altijd wat voorrang is mijn idee. Dat zie ik hier in Middelburg-Centrum ook.
-
- Verbannen
crossmountain schreef:150 jarig bestaan van een Gereformeerde Gemeente
Heel gemakkelijk te herleiden dit...crossmountain schreef:deze gemeente (rond de 1.000 leden)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dus?Jantje schreef:Heel gemakkelijk te herleiden dit...
-
- Verbannen
Ik wilde daarmee aangeven waarom je niet gelijk de naam noemt. Maar inmiddels begrijp ik dat, nu ik na een enkele minuut dit achterhaald heb.Ambtenaar schreef:Dus?Jantje schreef:Heel gemakkelijk te herleiden dit...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Het gaat mij er niet om, om een bepaalde gemeente aan de "schandpaal" te nagelen. Dus het noemen van de gemeente voegt niets toe.Ambtenaar schreef:Dus?Jantje schreef:Heel gemakkelijk te herleiden dit...
Het gaat mij om de algemene trend. Er is helaas heel veel "tiranie" zoals Calvijn het omschrijft en een "dominante" persoon die er 10-tallen jaren inzit zijn wil is vaak wet. Meestal is "gebrek aan assertiviteit" ook een persoonlijkheidscriterium voor het stellen van kandidaten voor ouderling. En zo hobbelt de gemeente maar voort.
Laatst gewijzigd door crossmountain op 04 mei 2020, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Welke gemeente is dat dan? En waarom begrijp je dat hij het niet vermeld heeft?
-
- Verbannen
Volgens mij is het Dirksland, als ik me niet vergis...Tiberius schreef:Welke gemeente is dat dan? En waarom begrijp je dat hij het niet vermeld heeft?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Vraag het aan de desbetreffende kerkenraad...crossmountain schreef:Ik kreeg recent een jubileumboek in handen van het 150 jarig bestaan van een Gereformeerde Gemeente. Er stond een lijst in van de ouderlingen die deze gemeente (rond de 1.000 leden) de afgelopen 150 jaar hebben gediend. Ik werd verdrietig van deze lijst. Er stonden slechts 42 ouderlingen op! Waarom beroept men zich in de Gereformeerde Gemeente zich zo graag op Calvijn en Dordt maar wordt dit "DKO-gebod" met voeten getreden. En de argumenten die Calvijn noemt zijn anno 2020 zó waar en nodig:
Inderdaad opvallend dat in deze de DKO helemaal niet gevolgd wordt.
En sterker het wordt juist goed gepraat.
En sterker het wordt juist goed gepraat.
Ze zullen vast periodiek zijn afgetreden en herstemd.crossmountain schreef:Ik kreeg recent een jubileumboek in handen van het 150 jarig bestaan van een Gereformeerde Gemeente. Er stond een lijst in van de ouderlingen die deze gemeente (rond de 1.000 leden) de afgelopen 150 jaar hebben gediend. Ik werd verdrietig van deze lijst. Er stonden slechts 42 ouderlingen op! Waarom beroept men zich in de Gereformeerde Gemeente zich zo graag op Calvijn en Dordt maar wordt dit "DKO-gebod" met voeten getreden. En de argumenten die Calvijn noemt zijn anno 2020 zó waar en nodig:
Blijkbaar hebben ze hierin het vertrouwen van de leden.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Natuurlijk zijn ze na 4 jaar aftredend. Maar als ze dan herkozen worden, en als dat proces zich eindeloos herhaalt, dan zitten ze levenslang. Dat is niet conform de DKO. Twee termijnen mag, maar dan vertrekken.Bruna schreef:Ze zullen vast periodiek zijn afgetreden en herstemd.crossmountain schreef:Ik kreeg recent een jubileumboek in handen van het 150 jarig bestaan van een Gereformeerde Gemeente. Er stond een lijst in van de ouderlingen die deze gemeente (rond de 1.000 leden) de afgelopen 150 jaar hebben gediend. Ik werd verdrietig van deze lijst. Er stonden slechts 42 ouderlingen op! Waarom beroept men zich in de Gereformeerde Gemeente zich zo graag op Calvijn en Dordt maar wordt dit "DKO-gebod" met voeten getreden. En de argumenten die Calvijn noemt zijn anno 2020 zó waar en nodig:
Blijkbaar hebben ze hierin het vertrouwen van de leden.
~~Soli Deo Gloria~~