Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:(...)Het feit dat hij zelf ook de GG heeft verlaten, draagt ook niet bij aan de betrouwbaarheid van het onderzoek, mijns inziens.
Och Jantje toch, pas eens op je woorden. Dit is vanuit Bijbels perspectief een buitengewoon gevaarlijke insinuatie.
Waarom? Het is in ieder geval wel heel opmerkelijk. Bovendien praat hij vanuit het gezichtspunt van een persoon ter linkerzijde van de GG. Dat is niet presentatief voor iemand van de Veluwe of voor mensen zoals ondergetekende.
Omdat het deze uitspraak in het verlengde ligt van je vorige berichten over je naaste dr. Zwemer. Je naaste zonder inhoudelijke onderbouwing betichten van 1) leugens, 2) bewuste kwaadsprekerij en 3) onbetrouwbaarheid, staat haaks op enkele belangrijke Bijbelse principes.
1. Ik beticht niet van leugens. Ik vind wel dat er bepaalde zaken in zijn proefschriften staan, die ik als onjuist zie, en die ik vind neigen naar insinuaties en verdachtmakingen.
2. Ik spreek nergens kwaad.
3. Mijn bewering bij punt 1 zorgt dat ik bezwaar heb tegen zijn proefschrift. In het bestand wat @DDD deelt, zegt hij diverse zaken over predikanten die ik niet vind kunnen. Zo zou ds. C. Harinck te moeilijk preken en wordt ds. Moerkerken ook nog eventjes flink in een bepaalde hoek geduwd. En er zijn nog andere zaken die ik niet fair vind om te noemen in zo'n proefschrift. Het ontleden van de Hofman-affaire in Gouda is daar een voorbeeld van.
Laatst gewijzigd door Jantje op 15 apr 2020, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ds. C. Harinck preekt nog steeds vrij moeilijk, maar je moet natuurlijk kijken naar zijn preken rond 1980.

Verder vind ik de aanduiding Hofman-affaire onnodig stigmatiserend. Wat er feitelijk gebeurde, was dat er van buitenaf een deel van de GG onschadelijk werd gemaakt. Dat de ambtsdragers vertrokken, maakt hen nog niet schuldig natuurlijk. Wat daar gebeurde, was in strijd met het kerkrecht.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ds. C. Harinck preekt nog steeds vrij moeilijk, maar je moet natuurlijk kijken naar zijn preken rond 1980.
Dat is dus echt klinkklare onzin. Hij diende hier van 1982 tot 1993 en ik heb nooit gehoord dat zijn preken te moeilijk waren. Hij is de gemeente tot grote zegen geweest en nu nog steeds.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Mooi. Dan hebben we in ieder geval uit betrouwbare bron dat dit zo niet in zijn eigen gemeente leefde.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Precies.

Bijna alles wat je hier schrijft, is onzin Jantje. Als iemand een overzicht van en duiding van de feiten geeft, dan kunnen die feiten waar of niet waar zijn of je kunt het met de duiding eens of oneens zijn. Maar je kunt iemand niet zonder onderbouwing van het verspreiden van desinformatie beschuldigen. Dat is onchristelijk.

Er is bovendien geen zwartmaken. Zwemer heeft het allemaal erg neutraal beschreven. Want feitelijk is er natuurlijk intimidatie vanuit rechts, inclusief de dreiging om op te stappen. Dat noemt hij wel. Als de synode daar rond 1980 niet voor was gezwicht, dan had dat een hoop dwalingen inzake de Statenvertaling gescheeld en waren er uiteindelijk vermoedelijk véél minder mensen vertrokken. In de GG heeft rechts altijd voorrang, zoals een goede vriend het uitdrukt. En dan kom je uiteindelijk aan de rand of over de rand van het christendom terecht.

Ik behoor vanouds tot de linkerflank van de GG, voor zover daar nog enige sprake van is. En ik zie nauwelijks onjuistheden. Ik was alleen verbaasd over de lijn Steenblok- Van Gelder, juist ook omdat het later precies andersom was. Maar goed, dat paste geheel in mijn inschatting dat het kerkverband opschoof en het blijkt dat Zwemer het zo niet had moeten beweren.
Ik weet niet goed wat ik hierop moet antwoorden.

Ik vind jouw middelste alinea ook niet echt zinnig namelijk. Vooral je laatste zin van die alinea, daar heb ik grote moeite mee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Mooi. Dan hebben we in ieder geval uit betrouwbare bron dat dit zo niet in zijn eigen gemeente leefde.
Inderdaad.

Al durf ik te beweren dat hij ook buiten de gemeenten duidelijk genoeg preekte. Zijn boeken die hij schrijft zijn toch ook niet moeilijk te begrijpen. Of wel soms?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik heb nog even gezocht op Digibron omdat ik even dacht dat ik te ver buiten mijn boekje was gegaan. Maar mijn visie staat perfect in onderstaande links beschreven.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... dcfb6b8a82
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 497aff8cdb
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje, omdat ds. Sonnevelt en dhr. Janse het doen mag jij het nog niet doen.

Maar ik snap je allergie: hij komt van jouw durp. Dat ligt wellicht gevoelig.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hij komt van een dorp verderop, maar behoorde kerkelijk alhier.

Maar inderdaad, dat speelt ook een rol.

Ik heb er een hekel aan dat mijn dorp negatief in de aandacht komt.
Laatst gewijzigd door Jantje op 15 apr 2020, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Inderdaad. Dat speelt ook een rol.

Ik heb er een hekel aan dat mijn dorp negatief in de aandacht komt.
En op welke wijze komt jouw dorp negatief in de aandacht of is negatief in de aandacht gekomen door dit proefschrift?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Daar kan ik hier openbaar niet verder over uitweiden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Daar kan ik hier openbaar niet verder over uitweiden.
Dan is het ook geen valide argument.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Daar kan ik hier openbaar niet verder over uitweiden.
Dan is het ook geen valide argument.
Dat lijkt mij een denkfout.
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ds. C. Harinck preekt nog steeds vrij moeilijk, maar je moet natuurlijk kijken naar zijn preken rond 1980.
Dat is dus echt klinkklare onzin. Hij diende hier van 1982 tot 1993 en ik heb nooit gehoord dat zijn preken te moeilijk waren. Hij is de gemeente tot grote zegen geweest en nu nog steeds.
Het proefschrift beschrijft de periode tot ongeveer 1975 en dus vóór de periode die jij noemt. Het is dus geen juiste vergelijking die je hier maakt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dat lijkt mij een denkfout.
Een argument dat verder niet wordt toegelicht, is geen argument dat je hoeft af te wegen. Het is dan meer een persoonlijke mening.
Plaats reactie