Gereformeerde Gemeenten

samanthi

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Ireneüs van Lyon schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik zei dat als je het goed leest in het kader van de 3e dienst.

Ik vind het echt niet bezwaarlijk dat een predikant op zondag naar een andere gemeente rijdt. Ds. De Heer vertelde eens dat hij tot een uur rijden op zondag gaat, is het langer, dan blijft hij er overnachten. Ik vond dat wel een mooie vuistregel.
Juist. Dat verheldert een heleboel. Blijkbaar was het dan een storm in een glas water. Maar ds. De Heer kan zelf ook flink crossen met zijn auto. Dat is hier algemeen bekend. :langue

Jij weet ook alles van gg dominees geloof ik? Zou je ook nog het merk auto en bijbehorende snelheid kunnen noemen?
:D
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Zo gaat het weer over een zijspoor. Ad Anker had bezwaar tegen gezamenlijke diensten met twee of meer gemeenten. Er zijn al sinds jaar en dag veel kerken die met feestdagen gezamenlijke diensten houden. GKV en CGK, of twee GG. Ik zie daar werkelijk geen bezwaar in.

En als het dan online gebeurt, is daar nog meer reden toe. Waarom zou een dominee een eind rijden en zijn eigen gemeente leesdienst laten hebben als je de preek en de voorbeden net zo goed kunt combineren?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik zei dat als je het goed leest in het kader van de 3e dienst.

Ik vind het echt niet bezwaarlijk dat een predikant op zondag naar een andere gemeente rijdt. Ds. De Heer vertelde eens dat hij tot een uur rijden op zondag gaat, is het langer, dan blijft hij er overnachten. Ik vond dat wel een mooie vuistregel.
Juist. Dat verheldert een heleboel. Blijkbaar was het dan een storm in een glas water. Maar ds. De Heer kan zelf ook flink crossen met zijn auto. Dat is hier algemeen bekend. :langue
Jantje, ik maak echt bezwaar. Dat jij mij niet snapte betekent niet dat mijn opmerkingen een storm in een glas water zijn.

Ik maak bezwaar tegen het fenomeen 3e dienst. Laten predikanten een zondag in een gemeente blijven en niet 1 of 2x extra preken. Helemaal bezwaarlijk als er dan grotere afstanden worden afgelegd. Ik ben tegen dat 'gecross'.

Het tweede bezwaar dat ik aangaf zijn de vreugde over de uitwas in videoverbindingen en gezamenlijke diensten. We maken van de nood een deugd en verliezen uit het oog dat God ons radicaal heeft stilgezet. En dat 'lossen' we niet op met dit soort 'leuke' bijkomstigheden.

Het derde bezwaar geldt ook voor het predikantentekort. We 'lossen' dat op met een gecross op zondag. Terwijl de nood van de ledige kansels een andere oplossing vereist.

Kortom, ik wil dat je me serieus neemt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Volgens mij komt dat gevoel van niet-serieus-nemen, omdat jullie vanuit een ander perspectief praten.
Jantje praat vanuit het perspectief van een 'gewoon' gemeentelid. En dan valt er aan de bezwaren die Ad noemt, niet veel te doen.
In ieder geval het eerste en het derde bezwaar niet.
Het eerste bezwaar komt omdat kerkenraden en predikanten ook oplossingen zoeken voor het probleem van vacant-zijn. Een oplossing hiervoor is een derde dienst, al dan niet met 'gecross'. Maar het blijft een noodoplossing.
Het derde bezwaar komt door gebrek aan beoordelingsvermogen van het curatorium. Ook hier kan een 'gewoon' gemeentelid of kerkenraadslid niets aan doen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik neem het uiterst serieus, @Ad Anker. :fouet

Maar iemand serieus nemen is wat anders dan iemand begrijpen. Want ik begrijp niet hoe je tegen het vervullen van een derde dienst kunt zijn, maar vervolgens wel weer verkondigt dat een uur rijden weer wél is toegestaan. Dat is toch zo tegenstrijdig als je maar kunt bedenken?

Het tweede bezwaar vind ik ook ongegrond. Volgens mij maak jij een tegenstelling die er niet is. Want waarom zouden degenen die een gezamenlijke dienst organiseren niet beseffen dat God ons radicaal heeft stil gezet? Jij praat heel makkelijk over andere gemeenten. Maar zelf besef je waarschijnlijk niet wat het betekent om in deze tijd te verkeren in een vacante gemeente. De ouderlingen bidden niet voor niets zondags dat juist in deze tijd een herder en leraar zo gemist wordt. Dat moet ons allereerst in de schuld brengen, maar ik zie niet in wat het voor gevolgen zou hebben als wij nu gecombineerde diensten houden. Ik zei eerder al dat het enkel een gevoelsargument is. Je vind van alles, maar ik mis de nuance. Als je het voor jezelf in je consciëntie niet kunnen verantwoorden, maar eis dan ook niet van anderen, die dit wil kunnen, dat zij dan geen ware schuld en inkeer zouden hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef:We maken van de nood een deugd en verliezen uit het oog dat God ons radicaal heeft stilgezet. En dat 'lossen' we niet op met dit soort 'leuke' bijkomstigheden.
Het probleem is dat jij het ervaren van de nood koppelt aan de praktische oplossingen van predikanten en kerkenraden. Het ervaren van nood gebeurt echter in het binnenste en komt terug in het gebedsleven. Gemeenten of kerkenraden met allerlei technische oplossingen en derde diensten kunnen alsnog de nood meer beleven dan andere gemeenten. Ik snap je zorg en deel de oproep om niet uit het oog te verliezen dat we zijn stilgezet, maar ook dat is iets dat ervaren moet worden in het binnenste. En dat kan juist ook ervaren worden wanneer er alsnog allerlei praktische noodoplossingen worden bedacht. We mogen (en moeten?) gebruik maken van de middelen die ons gegeven zijn. We kunnen gegrepen worden door een ernstige ziekte waarmee de Heere ons wil stilzetten. Dat moet ervaren worden, maar tegelijkertijd mogen (en moeten) we naar het ziekenhuis crossen om gebruik te maken van de middelen. Kortom: volgens mij hoef je het ervaren van nood niet te koppelen aan het gebruik van middelen en noodoplossingen en wijs jij die daardoor te snel af.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:
Ad Anker schreef:We maken van de nood een deugd en verliezen uit het oog dat God ons radicaal heeft stilgezet. En dat 'lossen' we niet op met dit soort 'leuke' bijkomstigheden.
Het probleem is dat jij het ervaren van de nood koppelt aan de praktische oplossingen van predikanten en kerkenraden. Het ervaren van nood gebeurt echter in het binnenste en komt terug in het gebedsleven. Gemeenten of kerkenraden met allerlei technische oplossingen en derde diensten kunnen alsnog de nood meer beleven dan andere gemeenten. Ik snap je zorg en deel de oproep om niet uit het oog te verliezen dat we zijn stilgezet, maar ook dat is iets dat ervaren moet worden in het binnenste. En dat kan juist ook ervaren worden wanneer er alsnog allerlei praktische noodoplossingen worden bedacht. We mogen (en moeten?) gebruik maken van de middelen die ons gegeven zijn. We kunnen gegrepen worden door een ernstige ziekte waarmee de Heere ons wil stilzetten. Dat moet ervaren worden, maar tegelijkertijd mogen (en moeten) we naar het ziekenhuis crossen om gebruik te maken van de middelen. Kortom: volgens mij hoef je het ervaren van nood niet te koppelen aan het gebruik van middelen en noodoplossingen en wijs jij die daardoor te snel af.
Dank voor de nuance. Er werd hier echter behoorlijk enthousiast gedaan over de noodoplossingen. Daar reageerde ik op.
Marion

Bericht door Marion »

Tiberius schreef:Volgens mij komt dat gevoel van niet-serieus-nemen, omdat jullie vanuit een ander perspectief praten.
Jantje praat vanuit het perspectief van een 'gewoon' gemeentelid. En dan valt er aan de bezwaren die Ad noemt, niet veel te doen.
Het eerste bezwaar komt omdat kerkenraden en predikanten ook oplossingen zoeken voor het probleem van vacant-zijn. Een oplossing hiervoor is een derde dienst, al dan niet met 'gecross'. Maar het blijft een noodoplossing.
Het derde bezwaar komt door gebrek aan beoordelingsvermogen van het curatorium. Ook hier kan een 'gewoon' gemeentelid of kerkenraadslid niets aan doen.
Dat derde punt kun je niet maken!! Dit vind ik heel erg. Heb jij ooit één curatoriumvergadering bijgewoond? Weet jij hoe het tussen God en de ziel van iedere curator afzonderlijk ligt? Zou je dit nog durven zeggen als je wist hoe zij biddend en worstelend hun werk proberen te doen? Ds. van Eckeveld heeft daar meer dan eens iets over naar buiten gebracht. Liegt hij soms? Is hij een propagandist ten voordele van zijn eigen kring? Ik zeg niet dat ze foutloos zijn, en er zullen heus dingen verkeerd gaan. Maar het doet me pijn als je zo'n denigrerende opmerking maakt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Erskinees schreef:
Dank voor de nuance. Er werd hier echter behoorlijk enthousiast gedaan over de noodoplossingen. Daar reageerde ik op.
Nee nee, niemand heeft enthousiast gereageerd. Ik heb alleen aangegeven dat ik het een mooie oplossing vond. En ik deel geheel de visie van @Erskinees. De binnenkamers moeten niet leeg gevonden worden. Maar dat betekent niet niet dat we de middelen die God ons gegeven heeft, mogen verontachtzamen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Marion schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij komt dat gevoel van niet-serieus-nemen, omdat jullie vanuit een ander perspectief praten.
Dat derde punt kun je niet maken!! Dit vind ik heel erg. Heb jij ooit één curatoriumvergadering bijgewoond? Weet jij hoe het tussen God en de ziel van iedere curator afzonderlijk ligt? Zou je dit nog durven zeggen als je wist hoe zij biddend en worstelend hun werk proberen te doen? Ds. van Eckeveld heeft daar meer dan eens iets over naar buiten gebracht. Liegt hij soms? Is hij een propagandist ten voordele van zijn eigen kring? Ik zeg niet dat ze foutloos zijn, en er zullen heus dingen verkeerd gaan. Maar het doet me pijn als je zo'n denigrerende opmerking maakt.
Mensen kunnen biddend hun werk doen en toch heel domme beslissingen nemen. Ik zie daar helaas weinig verband tussen.

Ik zal zeker niet beweren dat ds. Van Eckeveld liegt, dat deed Tiberius trouwens ook niet. Maar hij heeft mijns inziens wel een buitengewoon bestuurlijk perspectief op de kerk. Ik zal dat niet teveel in detail toelichten.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Marion schreef:
Natuurlijk liegt deze ds niet. Sterker, hetgeen hij aangeeft, kan ook gewoon samengaan met wat Tiberius schrijft.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Nee nee, niemand heeft enthousiast gereageerd. Ik heb alleen aangegeven dat ik het een mooie oplossing vond. En ik deel geheel de visie van @Erskinees. De binnenkamers moeten niet leeg gevonden worden. Maar dat betekent niet niet dat we de middelen die God ons gegeven heeft, mogen verontachtzamen.
Welke middelen heeft God gegeven? Dat wordt een interessante discussie Jantje.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:En ik deel geheel de visie van @Erskinees. De binnenkamers moeten niet leeg gevonden worden. Maar dat betekent niet niet dat we de middelen die God ons gegeven heeft, mogen verontachtzamen.
Dat wordt weer een hele andere discussie. De genademiddelen zijn ons door God gegeven. Veel andere middelen zijn door de mensheid gecreëerd en bedacht. Die kan een christen vaak wel gebruiken, maar wel met enige voorzichtigheid en terughoudendheid (internet, telefoon, boeken etc.).
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Natuurlijk liegt deze ds niet. Sterker, hetgeen hij aangeeft, kan ook gewoon samengaan met wat Tiberius schrijft.
Ik wil geen curatoriumdiscussie. Feit is wel dat de GG intern zo verdeeld is dat links GG-ers de dominees die naar rechts neigen niet zoveel vinden en andersom. Ik zie veel gemeenten waar mensen weglopen. Er gaan dingen gewoon niet goed. Dus bezinning zou best verstandig zijn.

Dat er zoveel discussie is over de GG, ook hier, heeft hier zijn oorzaak. Er is geen kerkverband waar het flankgemorrel zo groot is en het elkaar verbijten en vereten een vast onderdeel van het kerk zijn inhoudt.

Eenheid zoals Jezus bedoelde in het Hogepriesterlijk gebed is overigens geen organisatorische maar een relationele eenheid. Gelovigen zijn aan de Heere en aan elkaar verbonden. Alle kerkverbanden buiten de GG lijken dat beter te begrijpen dan dat de GG dat zelf begrijpt.
Terri

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Ik wil geen curatoriumdiscussie. Feit is wel dat de GG intern zo verdeeld is dat links GG-ers de dominees die naar rechts neigen niet zoveel vinden en andersom. Ik zie veel gemeenten waar mensen weglopen. Er gaan dingen gewoon niet goed. Dus bezinning zou best verstandig zijn.

Dat er zoveel discussie is over de GG, ook hier, heeft hier zijn oorzaak. Er is geen kerkverband waar het flankgemorrel zo groot is en het elkaar verbijten en vereten een vast onderdeel van het kerk zijn inhoudt.

Eenheid zoals Jezus bedoelde in het Hogepriesterlijk gebed is overigens geen organisatorische maar een relationele eenheid. Gelovigen zijn aan de Heere en aan elkaar verbonden. Alle kerkverbanden buiten de GG lijken dat beter te begrijpen dan dat de GG dat zelf begrijpt.
Eens.
Ik denk dat het alle kerken geldt. We hebben het allemaal zo op 'orde'.
En nu blaast de Heere in ons hele kerkelijke systeem. Daarom denk ik dat het ten eerste een roepstem is voor ons als christenen.
Als het lichaam van Christus verdeeld is en niet handelt in gehoorzaamheid aan haar Hoofd, functioneert het niet en van daaruit denk ik ook aan de brief aan Laodicéa.
Wat ik daar lees verwondert me, nog zegt de Heere; 'wie Ik liefheb die kastijd Ik, wees dan ijverig en bekeer u'.
Hij staat te kloppen......
Plaats reactie