Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 08 apr 2021, 10:26
zie ook mijn toevoeging.Jantje schreef:Ik had nog een zin bijgevoegd. Maar het zou best wel eens kunnen.
zie ook mijn toevoeging.Jantje schreef:Ik had nog een zin bijgevoegd. Maar het zou best wel eens kunnen.
Dat laatse is zeker waar. Toetsen aan bevinding kan niet. De bron van de bevinding ligt in Gods Woord. Daarop moet getoetst worden.DIA schreef: De GGiN-lijn kunnen we ons niet op beroepen. We hebben te toetsen aan de Schrift en de beleving (ofwel het bevinden) van de Waarheid in de praktijk van het leven. Een kerkverband heeft niet het laatste woord.
Waar blijkt dat uit? Als je op het punt van het aanbod der genade niet dr Steenblok (geheel) volgt kom je niet automatisch uit op de lijn van de Erskines.Guy schreef:Nee, dat is de GGiN lijn. Die hebben openlijk op dit punt de Erskine bekritiseerd. Dit is het 'remonstrantse draadje' dat Steenblok bedoelde (overigens een uitdrukking uit neo calvinistische kringen van waaruit hij afkomstig was). In 1953 hebben de GG synodaal de lijn van de Erskines gevolgd en niet die van Steenblok.-DIA- schreef:Maar ik geloof dat dit tevens het standpunt is dat wij altijd hebben geleerd.Guy schreef:die onderbouwing is niet theologisch maar enkel logisch naar eigen standpunt toe geredeneerd.-DIA- schreef:Het valt me op dat deze Vervolgde niet alleen recht spreekt, maar daarnaast ook een degelijke theologische onderbouwing kan geven.
Je verschuift van onderwerp. Het gaat om het 'recht' dat die bedelaar heeft om het gegevene aan te nemen. Niet om de vraag of hij dat ook 'kan'.Jantje schreef:Volgens mij pakt een geestelijke bedelaar niets, maar wordt het hem gegeven. Dat is in de grond van de zaak iets heel anders.Posthoorn schreef:Als ik een bedelaar geld aanbied, heeft hij het 'recht' om dat aan te pakken. Het feit namelijk dat ik hem dat aanbied, geeft hem het recht om het aan te pakken. Dat zegt dus niets over de hoedanigheid van de bedelaar.
En dat ben ik nu eens helemaal met je eens! Het is geen verzinsel van ds. Harinck om onderscheid te maken tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften. Het is een onderscheid dat je bij de 'vaderen' ook al tegenkomt. In de tijd van de reformatie werd met de 'belofte' meer het evangelie in zijn algemeenheid bedoeld. Maar er is wel degelijk onderscheid tussen de ene en de andere belofte.DDD schreef:Ik kan op het punt van de dogmatiekontwikkeling en de leer van de heilsorde Valcke en jou best ver volgen. En het is ook helemaal niet nodig om ruzie te maken over definitiekwesties.
Maar de beloften zoals 'Ik zal maken dat zij een walg van zichzelf zullen hebben" en "Ik zal een vlesen hart in u geven" worden wel vervuld in de weg van bekering en geloof, maar niet op voorwaarde van bekering en geloof. En daarom zijn dat naar mijn voorlopig inzien onvoorwaardelijke beloften die in hun wezen niet aan allen die het evangelie horen, gedaan worden.
drs. A. Vergunst heeft dat reeds in de aanloop naar de scheuring van 1953 betoogd. Dit naar aanleiding van de lessen van dr. Steenblok en diens negatieve uitlatingen over de Erskines. Daar is uiteindelijk de scheuring uit voortgekomen. De kwestie rondom ds. R. Kok is daarbij gekomen waarbij ds. Kok zich theologisch onhandig heeft uitgedrukt in zijn gedrevenheid om de door hem geliefde Erskines te verdedigen. Ds. Vergunst heeft in de Saambinder in die jaren daar veel over geschreven. De Erskines en ook Boston zijn veelvuldig aangehaald om het synodale standpunt te verdedigen. De uitgetreden bleven met Steenblok het genoemde bezwaar van het remonstrantse draadje opvoeren en erkenden daarmee ook eerlijk dat ze niet in alles met het gedachtengoed van de Marrowman meekonden. Wat mij altijd weer verbaast is dat als je de kerkelijke bladen uit de jaren '50 terug leest, je de argumenten uit Fisher's Merg over en weer terug ziet. De GGiN argumenteren destijds met dezelfde stellingen en argumenten als de neo-nomianen terwijl ze ondertussen alle beschuldigingen van neo-nomianisme van de hand wezen. Anderzijds beroepen de synodalen zich op Het Merg en ontkenden de aantijgingen van anti-nomiaans te zijn. Wie de geschiedenis rondom de Marrowman een beetje kent zal veel herkennen in de discussie uit de jaren '50 die ook nu weer op dit forum aan de orde lijkt te zijn.GGok schreef: Waar blijkt dat uit? Als je op het punt van het aanbod der genade niet dr Steenblok (geheel) volgt kom je niet automatisch uit op de lijn van de Erskines.
Ik quote nu een deel van je posting, die echter in z'n geheel gelezen moet worden. Ik erken in dit deel echter dat ik hiervoor aanleiding heb gegeven. Dat is niet mijn bedoeling geweest, maar je hebt gelijk dat ik daarvoor moet oppassen. In elk geval heb ik steeds wel gepleit voor het in z'n geheel lezen van bv. het boek van Erskine. Maar 'breed lezen' is in alle gevallen verstandig, dus niet alleen Erskine of Kohlbrugge.Erasmiaan schreef:Ten slotte vind ik het zelfs de foute kant opgaan als er gedweept wordt met de Erskines en ze als een soort schibboleth gaan functioneren. Je deugd niet als je het niet verwoord zoals zij het verwoorden. Dat is een drijverij die reformatorischen vreemd zou moeten zijn. Dit is overigens niet bedoeld om een discussie over aanbod van genade en beloften dood te slaan; maar het is niet zo dat de Erskines daar als scherprechter moeten fungeren en het einde zijn van alle tegenspraak; dat wordt mij iets te Rooms. Je moet er fatsoenlijk over kunnen debatteren, ook zonder als verdacht te worden weggezet.
Als ik spreek over het 'recht' om de belofte aan te nemen, bedoel ik daar zeer beslist niet mee dat een onbekeerde dús mag pleiten op de beloften. Ik weet dat de Erskines wel een beetje die kant op gaan in hun prediking, maar dat is niet wat ik bedoel als ik het heb over dat 'recht' (recht van toegang). Maar als er geen recht van toegang was, zou niemand zalig kunnen worden door het geloof. Want welke 'grond' heeft dit geloof, als die niet is gelegen in het aanbod van het Evangelie?Vervolgde schreef:Wat was het verlies in het gesprek? Het gebrek aan aandacht voor de controverse waar de Erskines mee te maken hadden. Alleen in dat licht is het woord ‘recht’ goed te begrijpen. In de huidige tijd deze term, zonder toelichting te gebruiken is gevaarlijk. Het verkeerde gebruik van het woord legt dan wel degelijk iets in de mens.
Ik bedoel het niet onaardig, maar het zou fijn zijn als je dan zelf ook toetst aan de Schrift. En daarnaast is de beleving op geen enkele manier een maatstaf.-DIA- schreef:De GGiN-lijn kunnen we ons niet op beroepen. We hebben te toetsen aan de Schrift en de beleving (ofwel het bevinden) van de Waarheid in de praktijk van het leven. Een kerkverband heeft niet het laatste woord.Guy schreef:Nee, dat is de GGiN lijn. Die hebben openlijk op dit punt de Erskine bekritiseerd. Dit is het 'remonstrantse draadje' dat Steenblok bedoelde (overigens een uitdrukking uit neo calvinistische kringen van waaruit hij afkomstig was). In 1953 hebben de GG synodaal de lijn van de Erskines gevolgd en niet die van Steenblok.-DIA- schreef: Maar ik geloof dat dit tevens het standpunt is dat wij altijd hebben geleerd.
De Erskines zeggen heel duidelijk in hun Catechismus dat onbekeerden wel mogen pleiten maar dat niet kunnen. Ze spreken dus met 2 woorden.Posthoorn schreef:(..) bedoel ik daar zeer beslist niet mee dat een onbekeerde dús mag pleiten op de beloften. Ik weet dat de Erskines wel een beetje die kant op gaan in hun prediking, maar dat is niet wat ik bedoel als ik het heb over dat 'recht' (recht van toegang).
Hier ben ik het ook echt niet mee eens. Was het maar waar. Ik volg Erasmiaan dan weer wel.Erskinees schreef:Wanneer je de prediking van ds. A. Vergunst en ds. J.J. van Eckeveld naast de Erskines legt zal je veel gelijkwaardigheden zien. Als je die predikanten betiteld als voorbeelden van hoe de prediking in de GG zou moeten zijn (en ik denk dat dit zo is), kom je daarmee toch uit op de Erskines.
Overigens vind ik het een interessante discussie die m.i. over de inhoud moet gaan en niet weer over kerkverbanden/GG.
Is dat een linkerflank die je in de prediking en daarin weergegeven leer tegenkomt of enkel op het grondvlak waar men misbruik maakt van wat je dan bedoelt met 'links'? Lijkt me overigens verder niet relevant voor dit topic.Ad Anker schreef:Ik meen echter dat de linkerflank van de GG niet de 'Erskineslijn is'. Wat die wel is, weet ik niet.