Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

-DIA-

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door -DIA- »

Zucht schreef:Levende fonteinen, tien preken van wijlen ds. A. Bregman.
Zeer schriftuurlijk-bevindelijk. Ik had het jubileumboek van Rijssen gelezen. Daar gaat het ook in een hoofdstuk over ds. Bregman. Daarom heb ik dit prekenboekje gekocht. Van harte aanbevolen.
Dit moet DIA ook wel aanspreken. Of niet?
Ik heb enkele bundels preken van ds. Bregman.
Verloren en gevonden, over de Verloren zoon
De Evangeliepredikstoel, preken van meerdere predikanten maar ook
van ds. Bregman en o.a. ds. Bac.
En dan heb ik nog 'Ellendigen verlost'. Voornamelijk preken waarin de Heere
Jezus Zijn wonderen deed, en zieken genas en gelijkenissen als de wijze en dwaze
bouwer.

Ik had gehoord dat er een nieuwe bundel preken was verschenen, maar nog niet
gezien. Ik weet zelfs de titel niet. Maar ik zou die heel graag willen kopen.
Is de titel misschien bekend? Zijn het vrije stoffen of Bijbellezingen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jakobmarin

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door jakobmarin »

Afbeelding Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik dacht al: ik heb die naam G.K. Chesterton al eerder gehoord...
Mooi gedicht was dat!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Dodo schreef:Ik dacht al: ik heb die naam G.K. Chesterton al eerder gehoord...
Mooi gedicht was dat!
Klopt, ik zal er nog een opzetten!

Chesterton wordt wel de "Prins van de paradox" genoemd.
Schreef zijn boek Orthodoxie, wat een middel is geweest tot de bekering van CS Lewis.

Chesterton was een engels letterkundige (evenals Lewis) en Journalist.
Hij schreef diverse apologetische werken (evenals Lewis), maar ook fictie (evenals Lewis) en ook een Fantasy roman.

Momenteel ben ik bezig me een beetje in hem te verdiepen en het smaakt naar meer :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Zucht

Bericht door Zucht »

-DIA- schreef:
Zucht schreef:Levende fonteinen, tien preken van wijlen ds. A. Bregman. Zeer schriftuurlijk-bevindelijk. Ik had het jubileumboek van Rijssen gelezen. Daar gaat het ook in een hoofdstuk over ds. Bregman. Daarom heb ik dit prekenboekje gekocht. Van harte aanbevolen. Dit moet DIA ook wel aanspreken. Of niet?
Ik heb enkele bundels preken van ds. Bregman. Verloren en gevonden, over de Verloren zoon De Evangeliepredikstoel, preken van meerdere predikanten maar ook van ds. Bregman en o.a. ds. Bac. En dan heb ik nog 'Ellendigen verlost'. Voornamelijk preken waarin de Heere Jezus Zijn wonderen deed, en zieken genas en gelijkenissen als de wijze en dwaze bouwer. Ik had gehoord dat er een nieuwe bundel preken was verschenen, maar nog niet gezien. Ik weet zelfs de titel niet. Maar ik zou die heel graag willen kopen. Is de titel misschien bekend? Zijn het vrije stoffen of Bijbellezingen?

Dia, van alles wat.

Levende fonteinen
1. Een biddende koning "Doe wel bij Sion naar Uw welbehagen, bouw de muren van Jeruzalem op.
2. Een liefelijke nodiging tot een afhoererend volk. Bekeert u, gij afkerige kinderen....
3. De Heere vermaand ons om Hem tijdig de eer te geven. Geeft ere den HEERE uw God, eer dat Hij het duister make.
4. Meer dan Salomo is hier (koningin van het zuiden)
5. Lijdenspreek
6 7 en 8 pinsterkpreken
9 en 10 nabetrachtingspreken

Ik wist niet eens dat dit boek er was maar zag het staan in de boekwinkel. Maar het is echt de moeite waard.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wit-Zwart, van Janny den Besten

Eens kijken wat die Banierschrijvers ervan maken. :haha
dennis

Bericht door dennis »

Afgewezen schreef:Wit-Zwart, van Janny den Besten

Zelf niet gelezen, maar iemand uit mijn omgeving vond het een prachtig boek...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

dennis schreef:
Afgewezen schreef:Wit-Zwart, van Janny den Besten

Zelf niet gelezen, maar iemand uit mijn omgeving vond het een prachtig boek...
Sja... Er staan aardige stukjes in. Maar verder veel gezucht-gesteun-geklaag. En het verhaal als zodanig heeft weinig om het lijf.
Dodo

Bericht door Dodo »

Gisteren achter elkaar uitgelezen: Door.
Een boek over een jonge vrouw met borstkanker. Wat het boek bijzonder maakt is dat het is geschreven door een journalist die een routineverslagje maakte van een vrouw die de uitslag krijgt van een onschuldig lijkend bultje in de borst. Maar de uitslag is niet goed, en de journalist raakt steeds meer betrokken bij de vrouw en haar jonge gezin. Tot het einde en ook daarna nog.
Heel boeiend, ook omdat alle gebeurtenissen zo van dichtbij verteld worden.
Heel confronterend ook. Wat zou ik doen als ik zo'n uitslag kreeg? Als ik zo'n zware behandeling moest ondergaan? De dood onder ogen moest zien?
Veel denkwerk...
Mara

Bericht door Mara »

Door wie is het geschreven Dodo?
Ik heb vanmorgen Zonder genade van Renate Dorrestein in één ruk uitgelezen.
Niet dat het nu zo boeiend was, maar je moet wat als je in een kamertje van 3 x 3, zonder uitzicht, moet wachten.
Het thema is op zich veelbelovend, echtpaar dat hun zoon, hun enig kind, verliest en man en vrouw hebben een afzonderlijk rouwproces, wat hen uit elkaar drijft.
Maar ik vond het een vermoeiend boek, met die steeds wisselende schetsen van heden en verleden, ik raakte steeds de draad kwijt.
Maar ach, dat is soms de bedoeling van literatuur geloof ik. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Door wie is het geschreven Dodo?
Niet dat het nu zo boeiend was, maar je moet wat als je in een kamertje van 3 x 3, zonder uitzicht, moet wachten.
Het thema is op zich veelbelovend, echtpaar dat hun zoon, hun enig kind, verliest en man en vrouw hebben een afzonderlijk rouwproces, wat hen uit elkaar drijft.
Maar ik vond het een vermoeiend boek, met die steeds wisselende schetsen van heden en verleden, ik raakte steeds de draad kwijt.
O, dat is zo vervelend, dat geswitch. Gebruik gewoon fatsoenlijke flashbacks, vind ik dan. :hum
Dodo

Bericht door Dodo »

Afgewezen schreef:
O, dat is zo vervelend, dat geswitch. Gebruik gewoon fatsoenlijke flashbacks, vind ik dan. :hum
Het kán wel, maar zo te schrijven is een kunst. Niet iedereen beheerst dat.

Wat ik zelf in een boek erg hinderlijk vind, zijn die overbodige en rare vergelijkingen. Ik heb het idee dat vooral Amerikaanse schrijvers zich er schuldig aan maken.
Voorbeelden:

Voordat Batsheva in Memphis kwam wonen, was onze gemeenschap de veiligste plek op aarde: hecht, klein, samenhangend als een met zorg gebreide trui (De damessalon, heb je het al uit Zita?)

De diepe pijn die door zijn glimlach heen kwam, stak in mijn hart als een naald in zijde. (het zeurderige vervolgverhaal in het RD)

Als ik dat dan vergelijk met mooie taal uit een ander boek. Een oude vrouw denkt terug aan vroeger:

De herinnering lag er pas gemaaid bij (...). (uit Het zesde klaaglied).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dodo schreef:
Afgewezen schreef:
Het kán wel, maar zo te schrijven is een kunst. Niet iedereen beheerst dat.

Wat ik zelf in een boek erg hinderlijk vind, zijn die overbodige en rare vergelijkingen. Ik heb het idee dat vooral Amerikaanse schrijvers zich er schuldig aan maken.
Voorbeelden:

Voordat Batsheva in Memphis kwam wonen, was onze gemeenschap de veiligste plek op aarde: hecht, klein, samenhangend als een met zorg gebreide trui (De damessalon, heb je het al uit Zita?)

De diepe pijn die door zijn glimlach heen kwam, stak in mijn hart als een naald in zijde. (het zeurderige vervolgverhaal in het RD)

Als ik dat dan vergelijk met mooie taal uit een ander boek. Een oude vrouw denkt terug aan vroeger:

De herinnering lag er pas gemaaid bij (...). (uit Het zesde klaaglied).
Ik vind het onnodig moeilijk doen. En dat verhaal in het RD, vreselijk. En inderdaad, de vergelijkingen vliegen je om de oren als.... ja, als wat eigenlijk? :huhu
Mara

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Omdat je niet in de gaten hebt dat het ineens een stuk verder, dan wel stuk terug is.
Eerst komt er een beschrijving van een leuk gezinnetje, met een leuk zoontje en ineens is moeder slapeloos, al maanden, hoop gedoe, onderlinge gekrakeel, blijkt het jongetje te zijn overleden. Waaraan? Hoe oud?
Later blijkt hij te zijn doodgeschoten in een disco, er duikt een vriendinnetje op in het verhaal, die weer later zwanger blijkt te zijn, maar niet van die zoon. :bobo
Het kan echt aan mij liggen hoor, was misschien niet in de juiste stemming voor dit boek, maar deze auteur kan toch wel beter?
Er gebeurt zo veel, ze raken nog in een dorpje verzeild en ineens met 2 meiden slaags, die hen vervolgens meenemen naar een vervallen krot, waar ze de benen nemen.
Pa schiet het in de rug, zodat hij op slot springt en uitgerekt moet worden.
Pffft, kunnen jullie het nog volgen?
Ik begrijp nu wel waarom het in de rekken van de drogist met de K lag, voor nog geen 5 euro. :huhu
Het gaat door naar de kringloop>>>>
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zucht schreef:
-DIA- schreef:
Zucht schreef:Levende fonteinen, tien preken van wijlen ds. A. Bregman. Zeer schriftuurlijk-bevindelijk. Ik had het jubileumboek van Rijssen gelezen. Daar gaat het ook in een hoofdstuk over ds. Bregman. Daarom heb ik dit prekenboekje gekocht. Van harte aanbevolen. Dit moet DIA ook wel aanspreken. Of niet?
Ik heb enkele bundels preken van ds. Bregman. Verloren en gevonden, over de Verloren zoon De Evangeliepredikstoel, preken van meerdere predikanten maar ook van ds. Bregman en o.a. ds. Bac. En dan heb ik nog 'Ellendigen verlost'. Voornamelijk preken waarin de Heere Jezus Zijn wonderen deed, en zieken genas en gelijkenissen als de wijze en dwaze bouwer. Ik had gehoord dat er een nieuwe bundel preken was verschenen, maar nog niet gezien. Ik weet zelfs de titel niet. Maar ik zou die heel graag willen kopen. Is de titel misschien bekend? Zijn het vrije stoffen of Bijbellezingen?

Dia, van alles wat.

Levende fonteinen
1. Een biddende koning "Doe wel bij Sion naar Uw welbehagen, bouw de muren van Jeruzalem op.
2. Een liefelijke nodiging tot een afhoererend volk. Bekeert u, gij afkerige kinderen....
3. De Heere vermaand ons om Hem tijdig de eer te geven. Geeft ere den HEERE uw God, eer dat Hij het duister make.
4. Meer dan Salomo is hier (koningin van het zuiden)
5. Lijdenspreek
6 7 en 8 pinsterkpreken
9 en 10 nabetrachtingspreken

Ik wist niet eens dat dit boek er was maar zag het staan in de boekwinkel. Maar het is echt de moeite waard.
Ik heb het boek intussen ook online te koop gezien, maar ga eerst eens even naar de
plaatselijke boekhandels. De preekstijl van ds. Bregman ken ik heel goed: Eenvoudig, direct, helder,
begrijpelijk, Schriftuurlijk-bevindelijk. In het kort zoals ik het zou omschrijven.
Soms had hij wel het hart op de tong. Kon wel eens wat pijnlijk voor sommigen overkomen,
maar was eerlijk en ronduit.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten