Doe dan een goed gesprek met waar hij verblijft in ruil voor het weggaan op zondagavond.Jantje schreef:En op zondagmiddag kan hij natuurlijk een dutje doen, als hij niet mag preken.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Precies, @DDD. Ds. Baan preekt elke zondag vier keer en je merkt er niets van. Ds. Zondag doet het ook geregeld en ook ds. Verschuure en ds. Huijser hebben het wel eens gedaan. Het zijn wel allemaal vlotte sprekers en dat scheelt misschien. Er zit mijns inziens geen verschil tussen de eerste en de vierde dienst. En ik kan het weten, want ds. Baan kwam regelmatig op zondagavond een vierde dienst vervullen in zijn Vlissingse tijd. Toen hij afscheid nam, op zondagmiddag, wilde hij zelfs dat de classispredikanten niet hun derde dienst in de wijngaard opofferden om hem toe te spreken. Bij die gedachte voel ik me veel meer thuis dan bij een naar wetticistisch riekend gedachtegoed, waarvan ik eigenlijk hoopte dat dat allang was uitgestorven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik ben het weer geheel met Jantje eens.
Als ik zelf zou moeten preken, dan zou ik het echt geen punt vinden om dat vier keer op een zondag te doen. Ik praat altijd al veel. Mensen moeten niet zo van zichzelf uitgaan. De ene persoon kan meer aan dan de andere. Als je evenwichtig in elkaar zit en niet tegen een preek opziet, hoef je heus geen kwartier van tevoren tot rust te komen. Een ander is van een zuchtje wind al van slag.
Zo is iedereen anders, maar het heeft geen zin om je eigen normen aan de ander op te leggen omdat die anders wel niet zo godvruchtig zou zijn.
Als ik zelf zou moeten preken, dan zou ik het echt geen punt vinden om dat vier keer op een zondag te doen. Ik praat altijd al veel. Mensen moeten niet zo van zichzelf uitgaan. De ene persoon kan meer aan dan de andere. Als je evenwichtig in elkaar zit en niet tegen een preek opziet, hoef je heus geen kwartier van tevoren tot rust te komen. Een ander is van een zuchtje wind al van slag.
Zo is iedereen anders, maar het heeft geen zin om je eigen normen aan de ander op te leggen omdat die anders wel niet zo godvruchtig zou zijn.
- Maanenschijn
Ik meende het echt nog pas bij jou te ruiken. Ik meen bij een opmerking over wandelen...Jantje schreef:Precies, @DDD. Ds. Baan preekt elke zondag vier keer en je merkt er niets van. Ds. Zondag doet het ook geregeld en ook ds. Verschuure en ds. Huijser hebben het wel eens gedaan. Het zijn wel allemaal vlotte sprekers en dat scheelt misschien. Er zit mijns inziens geen verschil tussen de eerste en de vierde dienst. En ik kan het weten, want ds. Baan kwam regelmatig op zondagavond een vierde dienst vervullen in zijn Vlissingse tijd. Toen hij afscheid nam, op zondagmiddag, wilde hij zelfs dat de classispredikanten niet hun derde dienst in de wijngaard opofferden om hem toe te spreken. Bij die gedachte voel ik me veel meer thuis dan bij een naar wetticistisch riekend gedachtegoed, waarvan ik eigenlijk hoopte dat dat allang was uitgestorven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Verbannen
Ik zou het alleen een goed idee vinden als dominees in plaats van 12 of 13 vrije zondagen dan 20 tot 22 vrije zondagen kregen.Ad Anker schreef:Dank je Maanenschijn. Jij begrijpt het. Een argument is ook dat de kleine vacante gemeenten veel minder een hele zondag een predikant hebben dan grote gemeenten. De kleintjes moeten vaak genoegen nemen met zo'n 3e beurtje. Dat is ook zo scheef. Ik stel voor dat de vrije zondagen eerlijk verdeeld worden over alle gemeenten en dat de 3e beurten stoppen. Ik denk dat we dan nog best verrast zijn over het aantal zondagen dat een gemeente een predikant heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik dacht ook al: moet ik dit nu echt gaan zeggen...?Maanenschijn schreef:Ik meende het echt nog pas bij jou te ruiken. Ik meen bij een opmerking over wandelen...Jantje schreef:Precies, @DDD. Ds. Baan preekt elke zondag vier keer en je merkt er niets van. Ds. Zondag doet het ook geregeld en ook ds. Verschuure en ds. Huijser hebben het wel eens gedaan. Het zijn wel allemaal vlotte sprekers en dat scheelt misschien. Er zit mijns inziens geen verschil tussen de eerste en de vierde dienst. En ik kan het weten, want ds. Baan kwam regelmatig op zondagavond een vierde dienst vervullen in zijn Vlissingse tijd. Toen hij afscheid nam, op zondagmiddag, wilde hij zelfs dat de classispredikanten niet hun derde dienst in de wijngaard opofferden om hem toe te spreken. Bij die gedachte voel ik me veel meer thuis dan bij een naar wetticistisch riekend gedachtegoed, waarvan ik eigenlijk hoopte dat dat allang was uitgestorven.
-
Ja, maar het 'ironische' is dan dat vacante gemeenten meer dominees krijgen dan de niet-vacante gemeenten.Jantje schreef:Ik zou het alleen een goed idee vinden als dominees in plaats van 12 of 13 vrije zondagen dan 20 tot 22 vrije zondagen kregen.Ad Anker schreef:Dank je Maanenschijn. Jij begrijpt het. Een argument is ook dat de kleine vacante gemeenten veel minder een hele zondag een predikant hebben dan grote gemeenten. De kleintjes moeten vaak genoegen nemen met zo'n 3e beurtje. Dat is ook zo scheef. Ik stel voor dat de vrije zondagen eerlijk verdeeld worden over alle gemeenten en dat de 3e beurten stoppen. Ik denk dat we dan nog best verrast zijn over het aantal zondagen dat een gemeente een predikant heeft.
Jantje hoopt dat het wettische gedachtengoed waarin hij zich niet kan vinden, allang is uitgestorven. Maar al zijn andere ideeën zijn natuurlijk nog geheel de moeite waard.
Ik heb niet het idee dat Jantje daarin afwijkt van de andere forumleden hoor. Er zijn er enkelen die uitblinken in bescheidenheid, maar daar lees je niet veel van.
Ik heb niet het idee dat Jantje daarin afwijkt van de andere forumleden hoor. Er zijn er enkelen die uitblinken in bescheidenheid, maar daar lees je niet veel van.
-
- Verbannen
Dat klopt. Maar dat komt vooral doordat ik zomers het niet prettig vind om tussen allerlei schaars geklede vakantiegangers te lopen die van God noch gebod weten. De wereldgelijkvormigheid waarmee christenen zich dan voeden, is mijns inziens niet goed. En voor alle duidelijkheid, ik ben geen haar beter!Maanenschijn schreef:Ik meende het echt nog pas bij jou te ruiken. Ik meen bij een opmerking over wandelen...Jantje schreef:(...) een naar wetticistisch riekend gedachtegoed, waarvan ik eigenlijk hoopte dat dat allang was uitgestorven.
Ik zou dus op zondagmiddag nooit door Westhove of Oranjezon gaan lopen. Dat vind ik niet in vereniging met de bedoeling van de zondag.
Ik meen dat jij wel eens hebt verkondigd dat je op een mooie eenzame dijk woont, en als je dan op zondagmiddag of zondagavond een eindje over de dijk loopt, is dat al weer heel anders als hier, waar je alleen maar toeristen tegenkomt.
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 apr 2020, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Kijk, dat is een heel wat meer genuanceerde reactie dan: ´Ik heb er dus grote bezwaren tegen om op zondag een wandeling te maken.´Jantje schreef:Dat klopt. Maar dat komt vooral doordat ik zomers het niet prettig vind om tussen allerlei schaars geklede vakantiegangers te lopen die van God noch gebod weten. De wereldgelijkvormigheid waarmee christenen zich dan voeden, is mijns inziens niet goed. En voor alle duidelijkheid, ik ben geen haar beter!Maanenschijn schreef:Ik meende het echt nog pas bij jou te ruiken. Ik meen bij een opmerking over wandelen...Jantje schreef:(...) een naar wetticistisch riekend gedachtegoed, waarvan ik eigenlijk hoopte dat dat allang was uitgestorven.
Ik zou dus op zondagmiddag nooit door Westhove of Oranjezon gaan lopen. Dat vind ik niet in vereniging met de bedoeling van de zondag.
-
- Verbannen
Precies! Met jou kan ik praten!DDD schreef:Jantje hoopt dat het wettische gedachtengoed waarin hij zich niet kan vinden, allang is uitgestorven. Maar al zijn andere ideeën zijn natuurlijk nog geheel de moeite waard.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Maanenschijn
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Aha, nu verdwijnt inderdaad de geur. Prima uitgelegd en ik begrijp waar je bezwaren zitten. Ik zou er in jou geval misschien ook wel bezwaren tegen hebben.Jantje schreef:Dat klopt. Maar dat komt vooral doordat ik zomers het niet prettig vind om tussen allerlei schaars geklede vakantiegangers te lopen die van God noch gebod weten. De wereldgelijkvormigheid waarmee christenen zich dan voeden, is mijns inziens niet goed. En voor alle duidelijkheid, ik ben geen haar beter!Maanenschijn schreef:Ik meende het echt nog pas bij jou te ruiken. Ik meen bij een opmerking over wandelen...Jantje schreef:(...) een naar wetticistisch riekend gedachtegoed, waarvan ik eigenlijk hoopte dat dat allang was uitgestorven.
Ik meen dat jij wel eens hebt verkondigd dat je op een mooie eenzame dijk woont, en als je dan op zondagmiddag of zondagavond een eindje over de dijk loopt, is dat al weer heel anders als hier, waar je alleen maar toeristen tegenkomt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Verbannen
Overigens zijn er nu geen toeristen, maar taal ik er nog steeds niet na, om op zondag een eind te gaan lopen. Dat kan dan op zaterdagavond bij een ondergaande zon of op maandagmorgen bij een opkomende zon ook, denk ik zo.
Overigens heb ik nu ook gelijk @Orchidee een antwoord gegeven.
Overigens heb ik nu ook gelijk @Orchidee een antwoord gegeven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Ik wil mij graag bij deze vragen aansluiten. @Nathanaël heeft er bevindelijke kennis van, dus dat is een mooie extra toevoeging aan deze discussie. Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord van @Ad Anker.Nathanaël schreef:@Ad Anker, meestal vindt ik het gezeur van Jantje om argumenten een beetje vervelend worden, maar ik heb de indruk dat hij nu wel gelijk heeft. Het enige argument dat ik gezien heb (en dan heb ik het niet alleen over jouw bijdragen) is het aanhalen van het 4e gebod. Ik vraag me echt af of je dat kunt toepassen op het autorijden van een predikant. Waarom is het wel ontheiliging van de rustdag als een predikant een half uur onderweg is en niet als hij er vijf minuten over doet? Waarin zit het verschil? Hoe lang mag je wel rijden?
Ik vind het zelf juist erg fijn om een eindje te moeten rijden. Zeker op zondagmorgen is het heerlijk rustig op de weg, mooi op tijd weg uit de hectiek van een jong gezin, cd met psalmen aan. Dan kom ik tot rust in de auto en verdwijnt de spanning die er voor het preken is wat naar de achtergrond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik heb geloof ik nergens gesteld dat een dominee op zondag niet mag rijden. Dus die vragen zijn irrelevant.