Gereformeerde Gemeenten

Mara

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:Nee. Je vind mijn argumenten niet goed of je bent het er niet mee eens. Akkoord hoor. Er ligt een floers op de kerk (GG), mede door de dominee cultus. En daar is het zondagse gecross mede debet aan.
Ik heb nog een argument voor je Ad, sinds je online mee kunt luisteren (helaas niet in elke gemeente en de GG is daar zeer terughoudend mee) heb ik ontdekt dat predikanten soms 6 tot 8 keer dezelfde preek gebruiken, in amper een paar weken.
En dan ben ik bang dat het een opgelepelde automatisme gaat worden, ipv een bevindelijke preek op die gemeente gericht.
Maar ik zal hier wel weer commentaar op krijgen. :huhu
Ter verdediging, ik hoorde laatst (per ongeluk) drie keer dezelfde tekst van dezelfde predikant, maar klonk toch echt driemaal anders en vernieuwd, dus het kan wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Het zal vast heel eerbiedig bedoeld zijn, maar ik denk dat je je beter bij de bijbelse namen van Jezus kunt houden.

Mensen op zo'n forum zijn regelmatig in zeker opzicht extreem. Dat geldt voor mij ook. Het overgrote deel van de gereformeerde gezindte heeft er naar mijn inschatting echt geen bezwaar tegen om op zondag een stuk te wandelen, maar wel als je daar eerst een uur voor in de auto moet zitten. Racefietsen ligt wel gevoeliger, denk ik. Dat zien mensen meer als inspanning.

Het zou mijns inziens interessanter zijn om te bespreken waarom het reizen van voorgangers op zondag een ontheiliging van de dag zou zijn. Ik zou eerder zeggen: het is een van de beste redenen om onderweg te zijn.
Zou jij een verschil kunnen opnoemen tussen een gemiddelde refoforummer en een gemiddelde refo die niet op dit forum zit ?
Uiteraard. Dit is wel het eerste: leden van een forum, en dan doel ik vooral op de actieve leden, horen zichzelf bovengemiddeld graag praten. Ze zijn ook nogal talig ingesteld.
Verschilt bij mij wel per onderwerp, als het over techniek/natuur/scheikunde gaat niet perse
DDD

Bericht door DDD »

@Marion:
Je wilt toch hopelijk niet zeggen dat een dominee in de nacht naar huis rijdt? Dat is voor de meeste mensen levensgevaarlijk, zeker na een inspannende dag. De kerkenraad zou het moeten verbieden. Tenzij iemand natuurlijk altijd pas rond een uur of half twee gaat slapen.

Ik ging er in mijn onschuld altijd vanuit dat ze dan maandagmorgen na de spits naar huis gingen. Als je zondagnacht alsnog naar huis rijdt, dan is dat niet veel beter dan mensen die op maandagmorgen om 1 uur beginnen met werken en menen dat ze daarmee de zondag in ere houden.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:
Ad Anker schreef:Nee. Je vind mijn argumenten niet goed of je bent het er niet mee eens. Akkoord hoor. Er ligt een floers op de kerk (GG), mede door de dominee cultus. En daar is het zondagse gecross mede debet aan.
Ik heb nog een argument voor je Ad, sinds je online mee kunt luisteren (helaas niet in elke gemeente en de GG is daar zeer terughoudend mee) heb ik ontdekt dat predikanten soms 6 tot 8 keer dezelfde preek gebruiken, in amper een paar weken.
En dan ben ik bang dat het een opgelepelde automatisme gaat worden, ipv een bevindelijke preek op die gemeente gericht.
Ter verdediging, ik hoorde laatst (per ongeluk) drie keer dezelfde tekst van dezelfde predikant, maar klonk toch echt driemaal anders en vernieuwd, dus het kan wel.
Het is jammer als je opmerkingen gebruikt als ´Maar ik zal hier wel weer commentaar op krijgen.´ Dat helpt een discussie natuurlijk niet, want nu heb ik al het idee dat je mijn volgende opmerking toch niet serieus gaat nemen. Misschien valt het mee, dus ik plaats het toch maar.

Ik ben benieuwd of je ook zo ervaren hebt dat het bij die 6e of 8e keer klonk als een opgelegeld automatisme?
Ik heb zelf namelijk de ervaring dat dit helemaal niet het geval is. Ik ben als voorganger heel regelmatig juist meer geraakt door het Schriftgedeelte dan bij de eerste keer dat ik een preek ergens houd.
Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat wat jij zegt in geen enkel geval op kan gaan. Ik denk dat het gevaar wel bestaat, maar daar dient een predikant zich bewust van te zijn en voor te waken.
Marion

Bericht door Marion »

DDD schreef:@Marion:
Je wilt toch hopelijk niet zeggen dat een dominee in de nacht naar huis rijdt? Dat is voor de meeste mensen levensgevaarlijk, zeker na een inspannende dag. De kerkenraad zou het moeten verbieden. Tenzij iemand natuurlijk altijd pas rond een uur of half twee gaat slapen.

Ik ging er in mijn onschuld altijd vanuit dat ze dan maandagmorgen na de spits naar huis gingen. Als je zondagnacht alsnog naar huis rijdt, dan is dat niet veel beter dan mensen die op maandagmorgen om 1 uur beginnen met werken en menen dat ze daarmee de zondag in ere houden.
Ja @DDD
Ik heb kort geleden een student (GG) nog horen vertellen dat hij om klokslag twaalfuur in vrijheid werd gesteld. Na een kopje soep en een gebed mocht hij de nacht in, om van zondag- op maandagnacht 01:30 tussen de lakens te schuiven. Dit komt nog voor. Meerdere gemeenten, waarvan ik er zo 5 kan noemen hanteren deze regel nog. De student in kwestie sprak van een ware uitputtingsslag. Om 20.00 uur waren ze thuis uit de kerk. En toen moest de avond tot 00:00 uur worden volgepraat, en toen werd hij uiteindelijk losgelaten.
MvD5

Bericht door MvD5 »

In heel mijn jeugd was mijn gemeente vacant. Wij waren erg blij met alle predikanten die een 3e dienst in onze gemeente hielden.

Ik denk dat een predikant op bijvoorbeeld Goeree-Overflakkee die om 9.30/10.00 en 18.00u preekt in zijn eigen gemeente, prima een dienst kan houden in een van de vele vacante gemeenten op Goeree-Overflakkee/Schouwen-Duiveland. Dat is erg weinig reistijd, geen files en tussen de 3 diensten is er nog "rusttijd".
(Uiteraard zijn er dominees waarbij dit i.v.m. hun gezondheid of hun leeftijd niet mogelijk is.)

In voorgaande berichten lees ik dat 3e diensten worden afgeraden. Dat betekent dus voor de vacante gemeenten dat er dan alleen nog dominees komen preken op hun 'vrije' zondag. Oftewel: vacante gemeenten maar 1 of 2 zondagen per jaar een zondag een dominee en de gemeenten mét predikant zo'n 40 zondagen?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
Mara schreef:
Het is jammer als je opmerkingen gebruikt als ´Maar ik zal hier wel weer commentaar op krijgen.´ Dat helpt een discussie natuurlijk niet, want nu heb ik al het idee dat je mijn volgende opmerking toch niet serieus gaat nemen. Misschien valt het mee, dus ik plaats het toch maar.

Ik ben benieuwd of je ook zo ervaren hebt dat het bij die 6e of 8e keer klonk als een opgelegeld automatisme?
Ik heb zelf namelijk de ervaring dat dit helemaal niet het geval is. Ik ben als voorganger heel regelmatig juist meer geraakt door het Schriftgedeelte dan bij de eerste keer dat ik een preek ergens houd.
Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat wat jij zegt in geen enkel geval op kan gaan. Ik denk dat het gevaar wel bestaat, maar daar dient een predikant zich bewust van te zijn en voor te waken.
Misschien dat je als je zelf ook preken maakt er anders naar luistert ?
Mara

Bericht door Mara »

Nathanaël schreef: Het is jammer als je opmerkingen gebruikt als ´Maar ik zal hier wel weer commentaar op krijgen.´ Dat helpt een discussie natuurlijk niet, want nu heb ik al het idee dat je mijn volgende opmerking toch niet serieus gaat nemen. Misschien valt het mee, dus ik plaats het toch maar.
Kwestie van ervaring Nathanaël. ;) Op een gegeven moment kun je voorspellen welk commentaar je kunt verwachten.
Nathanaël schreef:Ik ben benieuwd of je ook zo ervaren hebt dat het bij die 6e of 8e keer klonk als een opgelegeld automatisme?
Ja helaas wel.
Marion schreef:k heb kort geleden een student (GG) nog horen vertellen dat hij om klokslag twaalfuur in vrijheid werd gesteld. Na een kopje soep en een gebed mocht hij de nacht in, om van zondag- op maandagnacht 01:30 tussen de lakens te schuiven. Dit komt nog voor. Meerdere gemeenten, waarvan ik er zo 5 kan noemen hanteren deze regel nog. De student in kwestie sprak van een ware uitputtingsslag. Om 20.00 uur waren ze thuis uit de kerk. En toen moest de avond tot 00:00 uur worden volgepraat, en toen werd hij uiteindelijk losgelaten.
Dit bedoelde ik dus zeker niet!!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind het een beetje wonderlijke discussie worden. Met allerlei arbitraire grenzen en afstanden. Binnen de classis wel, er buiten niet. Voor twee diensten wel, de derde niet. Enz.

Ik denk dat de kern van de insteek van @Ad Anker is dat de kerk zelfvergenoegd is geworden en de nood door allerlei technieken en gebruiken wordt opgelost, zonder die nood echt nog te ervaren. Ook @Eilander zit op die lijn en ik ben het me ze eens. Vooral ook zijn post over de grote kerken enz.

Ik ga overigens graag wandelen, fietsen of rij naar het bos op zondag. Ik rij trouwens ook graag auto, vooral op zondag lijkt me dat ontspannen, ruim tijd om te denken en heb luister graag naar voorgelezen Bijbelgedeelten. Er zijn ook predikanten die graag autorijden. Ds. Van Gelder bijvoorbeeld weet ik en ook ds. J.W Verweij (heb ik eens een geanimeerd gesprek over gevoerd omdat hij de zelfde auto reed als ik).

Maar ik meen dat Ad wat anders bedoel dat het feit van autorijden. Hij zit een level hoger, of steekt de spa wat dieper, zo u wilt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Marion schreef:

Ja @DDD
Ik heb kort geleden een student (GG) nog horen vertellen dat hij om klokslag twaalfuur in vrijheid werd gesteld. Na een kopje soep en een gebed mocht hij de nacht in, om van zondag- op maandagnacht 01:30 tussen de lakens te schuiven. Dit komt nog voor. Meerdere gemeenten, waarvan ik er zo 5 kan noemen hanteren deze regel nog. De student in kwestie sprak van een ware uitputtingsslag. Om 20.00 uur waren ze thuis uit de kerk. En toen moest de avond tot 00:00 uur worden volgepraat, en toen werd hij uiteindelijk losgelaten.

Je verwacht toch niet dat dit heden ten dage nog speelt.
Ik weet wel een verhaal van een 10 tal jaar terug. Een predikant mocht van zijn kerkenraad geen derde beurt vervullen en alleen hele weekenden weg. Om toch op zondagavond thuis te komen, dimde hij de lichten van zijn auto toen hij de straat in reed om zo de oprit van de pastorie op te rijden, hopend dat niemand hem zag.

Of de predikant die in eigen gemeente geen derde beurt mocht doen, en op zijn vrije zondag wel een derde dienst vervulde in een andere gemeente, en aan die gemeente vroeg het niet te melden op Kerktijden.

Vanuit wetticisme komen soms de leukste verhalen voort.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Marion schreef:

Ja @DDD
Ik weet in ieder geval 4 gemeenten die vacant zijn, waar je alleen kunt komen preken als je heel de zondag over komt. Verder zijn er ook een aantal gemeenten (ik denk in ieder geval 5 gemeenten) die (soms al zeer lange tijd) niet vacant zijn, en waar ik van weet dat zij dezelfde regel hebben (omdat de dominee nooit een derde dienst vervuld, behalve op zijn vrije zondag).

@Bezorgd,
Ik weet ook een voorbeeld van een dominee die ooit een beroep aannam naar een gemeente waar dit toen ook nog de gewoonte was. Hij mocht op zondagmiddag geen derde dienst vervullen in de grote classis. Toen heeft hij aangegeven dat hij dit in naam van zijn Zender niet kon accepteren en dat hij ook op zondagmiddag geroepen werd om het Woord van God te verkondigen. Dit was een dominee uit de uiterst rechterzijde van de GG. Hij kreeg het nog voor elkaar ook overigens.

Ik ken trouwens op dit moment geen enkele predikant die op zijn vrije zondag geen derde dienst vervuld. Maar misschien zie ik iemand over het hoofd.
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 apr 2020, 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Dank je Maanenschijn. Jij begrijpt het. Een argument is ook dat de kleine vacante gemeenten veel minder een hele zondag een predikant hebben dan grote gemeenten. De kleintjes moeten vaak genoegen nemen met zo'n 3e beurtje. Dat is ook zo scheef. Ik stel voor dat de vrije zondagen eerlijk verdeeld worden over alle gemeenten en dat de 3e beurten stoppen. Ik denk dat we dan nog best verrast zijn over het aantal zondagen dat een gemeente een predikant heeft.
DDD

Bericht door DDD »

Marion schreef:

Ja @DDD
Maar mag je dan ook daar blijven slapen? En zeker voor een gemiddelde student. Kijk, een dominee die makkelijk praat, zal niet speciaal moe worden van preken. Maar er zijn er ook die daar erg tegenop zien. Die zullen ongetwijfeld moe zijn, zeker als student.

Ik vind het onverantwoord en levensgevaarlijk. Maar ik moet zeggen dat er nog nooit een dominee aan is overleden volgens mij, dus kennelijk is het gevaar niet enorm. Het is nogal rustig op de weg op zondagavond, dat scheelt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

En op zondagmiddag kan hij natuurlijk een dutje doen, als hij niet mag preken. :D

Er is trouwens ook een prachtig verhaal bekend van wijlen ds. A. Vergunst. Ik zal eens kijken of ik dat verhaal nog kan vinden. Zijn zoon ds. A.T. Vergunst heeft het afgelopen najaar verteld op een gemeenteavond alhier. Het schijnt ook in het boek over ds. A. Vergunst te staan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Dank je Maanenschijn. Jij begrijpt het. Een argument is ook dat de kleine vacante gemeenten veel minder een hele zondag een predikant hebben dan grote gemeenten. De kleintjes moeten vaak genoegen nemen met zo'n 3e beurtje. Dat is ook zo scheef. Ik stel voor dat de vrije zondagen eerlijk verdeeld worden over alle gemeenten en dat de 3e beurten stoppen. Ik denk dat we dan nog best verrast zijn over het aantal zondagen dat een gemeente een predikant heeft.
Ik vermoed dat ik een deel ook wel begrijp. Maar waarom deze oplossing, vraag ik mij af. Zo kom je van het ene probleem in het andere.

In de rechterflank van de GG is misschien nog een soort domineescultuur, met weekdiensten en al. Maar in de linkerflank is dat helemaal niet aan de orde.

Voor een dominee is preken ook gewoon zijn werk. Het is echt prima mogelijk om op zondag drie of vier keer 40 minuten te preken. De gemiddelde leerkracht heeft het zwaarder, als het gaat om de lichamelijke inspanning. En de verantwoordelijkheid voor zielen is ook niet kleiner. Want bij een leerkracht zien kinderen alle gebreken geregeld langskomen. Op de preekstoel vallen die niet zo op, behalve misschien bij dominees die van geen ophouden weten.
Plaats reactie