Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

rhadders schreef: 21 mar 2026, 22:45
huisman schreef: 21 mar 2026, 22:34
Middenrefo schreef: 21 mar 2026, 22:26
huisman schreef: 21 mar 2026, 22:13

Zal het proberen uit te leggen:
Helpt het als je ‘onwettig’ leest als ‘ onkerkordelijk’ ? Dus niet tot stand gekomen volgens de kerkorde. Immers kan volgens onze K.O. alleen een G.S. een roepende kerk aanwijzen. Nu is dit gebeurd onder druk van een rechter door deputaten vertegenwoordiging1 die daar geen mandaat voor hadden en daarom ook zijn afgetreden

Ik verwacht trouwens vanuit Rijnsburg geen juridisch conflict om de naam.
Onkerkordelijk, echt? Onkerkordelijk was het om geen roepende kerk aan te wijzen. Het aanwijzen van Hoogeveen was slechts een correctie van het afsluiten van de synode op een manier die in strijd was met de kerkorde. Niet meer en niet minder.

Deze uitspraak van Rijnsburg maakt voor mij duidelijk dat Rijnsburg een koers vaart die wel op een juridisch conflict moet uitlopen.
Het is mijn uitspraak. Ik voel mij gevlijd om steeds gezien te worden als de personificatie van Rijnsburg maar ik ben maar een nederig en eenvoudig deelnemertje.
Het is ook maar een klein clubje ;-)
In het perspectief van de wereldwijde kerk heb je absoluut gelijk. In het perspectief van de CGK niet. Ik ga hier geen cijfers delen van het aantal leden die vandaag en in de classes in oprichting vertegenwoordigd worden maar dat is toch echt substantieel voor ons kerkverband. Daarom is het ook in belang van deputaten vertegenwoordiging en ‘Hoogeveen’ om ‘on speaking terms’ te blijven.
Tot nu toe is dat gelukkig ook zo.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie