Gereformeerde Gemeenten

Erskinees

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef: In het licht van deze discussie in deze tijd voel ik me bezwaard. Na WO Il is er geen bloeitijd gekomen in de kerk, alle mooie verhalen in de boekjes ten spijt. Na de ramp in 1953 scheurde de GG. Wat staat ons nu te wachten? Ik huiver dan van vrolijke verhalen van Uddel, Elspeet, Oudemirdum en Lelystad. Zie eens hoe fijn we het hebben. En video uitzendingen? Nee... daar doen we niet moeilijk over.
Zie eens hoe fijn we het hebben? Prima dat je jezelf bezwaard voelt over zulke ontwikkelingen, dat mag. Uit je reacties merk ik dat jij het ook niet zo nodig vindt. Maar om nou zo sarcastisch en fel over initiatieven te doen die niet overeenkomen met jouw voorkeur lijkt me niet nodig.

Maar goed, ik ben zelf op dit moment een grote voorstander van het combineren van diensten dus het kan ook aan mijn manier van lezen liggen.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 13 apr 2020, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Ik merk niets van een domineescultus. Hooguit binnen het predikantenkorps zelf een beetje, bij bevestiging en intrede en natuurlijk in de selectie van familieleden en bekenden voor het curatorium. Maar het is de vraag of dat opzettelijk is.

Nu is wat ik merk niet de maatstaf van alle dingen, maar ik denk echt dat je de invloed van predikanten erg overschat. Mensen vinden het wel fijn als een predikant de moeite neemt om te komen preken waar anders leesdienst zou zijn. Die waardering mag je dan ook laten blijken in enig geduld als je even moet wachten. De dominee kan er immers ook niets aan doen dat er tegenwoordig ook op zondag files staan.
KB_

Bericht door KB_ »

FlyingEagle schreef:
KB_ schreef:Bijzonder dat er zo gereageerd wordt op het combineren van diensten

Hier in the USA & Canada (NRC) wordt er nu heel veel gecombineerd. Er zijn denk ik maar weinig vacante gemeenten meer die zelf uitzenden tenzij ze in een andere tijdzone zitten. Het is echt een uitkomst en het werkt perfect!!!! Samen de eenheid zoeken en samen kunnen luisteren naar het gepredikte woord dat levend gebracht wordt. wordt hier als heel positief ervaren. jammer dat jullie er negatief over doen. er zijn hier zelfs predikanten die doordeweeks preken inspreken die in een andere gemeente op zondag worden uitgezonden. ook drie gemeenten hier zenden inmiddels uit met videoconferencing.

Onze oude gemeente in Holland stroomt helemaal leeg met jongvolwassenen omdat het zovaak leesdienst is. er wordt ook echt niet altijd goed gelezen door de ouderlingen. als er een bijbelse cgk of hhk in de buurt is trekken de jongen daarheen. da's niet goed maar het gebeurt wel. Als kerkenraad moet je dan actie ondernemen. zou toch mooi zijn als er de komende weken altijd predikanten voorgaan binnen de gergem i.p.v. leesdiensten? dat zou toch heerlijk zijn. Ik verbaas me erover dat er nog zo weinig gecombineerd wordt. laten we iedereen de echte prediking gunnen
Beste KB_

ik dacht dat in de NRC altijd veel meer weerstand was tegen internet en websites van gemeenten. Is dat inmiddels minder geworden nu de diensten via internet moeten worden uitgezonden?
Ja er is hier nog wel meer weerstand tegen het internet maar er wordt wel meer gebruik van gemaakt. Vooral ds Adams is er tegen al dient hij inmiddels ook een gemeente die een website heeft. Sinds nog maar een paar jaar mogen preken van de synode online aangeboden worden. Wel wordt er veel ingezet op het veilig en afgeschermd gebruik van internet d.m.v nieuwsbrieven, gemeenteavonden enz. daar ben ik dankbaar voor. 6 gemeenten hebben inmiddels een eigen website met prekenarchief en sinds corona meestal ook streaming. 3 met video. Bij de andere gemeenten werkt het echt nog via de telefoonlijn maar daar worden kleine gemeenten of afdelingen nu eigenlijk allemaal onder de hoede genomen van een grotere gemeente met predikant. Daar zijn we ook dankbaar voor. De telefoonlijn wordt dan doorgeschakeld en de voorbede wordt meegenomen. Of een predikant spreekt doordeweeks een preek in die na het grote gebed door ouderling via de telefoon wordt uitgezonden
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Sinds wanneer en waarom? mogen we zondags geen wandeling doen @Jantje?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

@Ad Anker, meestal vindt ik het gezeur van Jantje om argumenten een beetje vervelend worden, maar ik heb de indruk dat hij nu wel gelijk heeft. Het enige argument dat ik gezien heb (en dan heb ik het niet alleen over jouw bijdragen) is het aanhalen van het 4e gebod. Ik vraag me echt af of je dat kunt toepassen op het autorijden van een predikant. Waarom is het wel ontheiliging van de rustdag als een predikant een half uur onderweg is en niet als hij er vijf minuten over doet? Waarin zit het verschil? Hoe lang mag je wel rijden?

Ik vind het zelf juist erg fijn om een eindje te moeten rijden. Zeker op zondagmorgen is het heerlijk rustig op de weg, mooi op tijd weg uit de hectiek van een jong gezin, cd met psalmen aan. Dan kom ik tot rust in de auto en verdwijnt de spanning die er voor het preken is wat naar de achtergrond.

En @Mara, wat is precies de reden dat het beter zou zijn als een predikant het weekend overblijft? Ik begrijp wel dat het leuk is voor het gezin waar hij dan verblijft, maar hoe is het voor zijn eigen gezin?
Hollander

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:Nee. Je vind mijn argumenten niet goed of je bent het er niet mee eens. Akkoord hoor. Er ligt een floers op de kerk (GG), mede door de dominee cultus. En daar is het zondagse gecross mede debet aan.
Schaarste is een oorzaak van de dominee cultus en dus ook de oorzaak van het "zondagse gecross". Een stuk of 60 extra predikanten zou een geschikte oorzaakbestrijding zijn.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Jantje, het argument is dat het veelvuldig reizen van predikanten niet is zoals het 4e gebod ons voorschrijft. En je ziet bizarre uitwassen in de GG. Dominees die het hele land doorgaan om 3x dezelfde preek te houden, dominees die echt een lange reis maken voor een derde dienst, dominees die 4 diensten op een dag vervullen. Ik vind dat onjuist.

Ik vind een wandeling overigens prima op zondag.

In het licht van deze discussie in deze tijd voel ik me bezwaard. Na WO Il is er geen bloeitijd gekomen in de kerk, alle mooie verhalen in de boekjes ten spijt. Na de ramp in 1953 scheurde de GG. Wat staat ons nu te wachten? Ik huiver dan van vrolijke verhalen van Uddel, Elspeet, Oudemirdum en Lelystad. Zie eens hoe fijn we het hebben. En video uitzendingen? Nee... daar doen we niet moeilijk over.

Ook de Gereformeerde Gemeenten verkeren onder het oordeel van hoogmoed, zelfgenoegzaamheid en dodigheid. Als dat nu al zo is, wat zal het straks zijn?

Anderzijds, het is een wonder dat er nog een kerk is. Na alle breuken, ruzies en menselijk geneuzel. God laat nooit los wat Zijn hand begon. De Kerk is van Christus, het Lam van God.
Waar in het vierde gebod lees jij dat een dominee zondag geen derde dienst zou mogen vervullen?

En ja, ik heb er dus grote bezwaren tegen om op zondag een wandeling te maken.

De rest laat ik even buiten beschouwing. Je gaat namelijk volledig voorbij aan mijn vorige posting en ik constateer nog steeds dat je geen argumenten aandraagt maar enkel discussieert vanuit je gevoel. En dat vind ik gevaarlijk.

Met je laatste zinnen ben ik het van harte eens.
Ga jij op zondag nooit naar buiten ?
Ik vind dit wel een beetje extreem...
Ik hoorde van iemand dat ds Schultink ook wel eens een ommetje fietst op zondag.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Praat over de schat, niet over het vat.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 13 apr 2020, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Wim Anker schreef:Praat over de Schat, niet over het vat.
Ook de Schat liep op Sabbath buiten.
DDD

Bericht door DDD »

Het zal vast heel eerbiedig bedoeld zijn, maar ik denk dat je je beter bij de bijbelse namen van Jezus kunt houden.

Mensen op zo'n forum zijn regelmatig in zeker opzicht extreem. Dat geldt voor mij ook. Het overgrote deel van de gereformeerde gezindte heeft er naar mijn inschatting echt geen bezwaar tegen om op zondag een stuk te wandelen, maar wel als je daar eerst een uur voor in de auto moet zitten. Racefietsen ligt wel gevoeliger, denk ik. Dat zien mensen meer als inspanning.

Het zou mijns inziens interessanter zijn om te bespreken waarom het reizen van voorgangers op zondag een ontheiliging van de dag zou zijn. Ik zou eerder zeggen: het is een van de beste redenen om onderweg te zijn.
Geytenbeekje

DDD schreef:Het zal vast heel eerbiedig bedoeld zijn, maar ik denk dat je je beter bij de bijbelse namen van Jezus kunt houden.

Mensen op zo'n forum zijn regelmatig in zeker opzicht extreem. Dat geldt voor mij ook. Het overgrote deel van de gereformeerde gezindte heeft er naar mijn inschatting echt geen bezwaar tegen om op zondag een stuk te wandelen, maar wel als je daar eerst een uur voor in de auto moet zitten. Racefietsen ligt wel gevoeliger, denk ik. Dat zien mensen meer als inspanning.

Het zou mijns inziens interessanter zijn om te bespreken waarom het reizen van voorgangers op zondag een ontheiliging van de dag zou zijn. Ik zou eerder zeggen: het is een van de beste redenen om onderweg te zijn.
Zou jij een verschil kunnen opnoemen tussen een gemiddelde refoforummer en een gemiddelde refo die niet op dit forum zit ?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: Ik verbaas me wekelijks over het heen en weer rijden van de dominees voor een 3e dienst. Hoe kan ik bijvoorbeeld aan een collega uitleggen dat ik een bezwaar heb om een half uur te rijden naar een kerk terwijl de dominee dat wel doet?
Inderdaad zo veel mogelijk beperken. En als de ds dan een half uur zou moeten rijden mag hij daar mooi slapen vind ik. Dan kunnen ze daar op zaterdagavond mooi gezelschap houden met de ds in het midden. Dan word de dominee misschien ook gesticht.
De predikant gaat naar zijn werk. Jij kunt dichterbij huis gewoon een dienst bezoeken.
Geytenbeekje

Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Ik verbaas me wekelijks over het heen en weer rijden van de dominees voor een 3e dienst. Hoe kan ik bijvoorbeeld aan een collega uitleggen dat ik een bezwaar heb om een half uur te rijden naar een kerk terwijl de dominee dat wel doet?
Inderdaad zo veel mogelijk beperken. En als de ds dan een half uur zou moeten rijden mag hij daar mooi slapen vind ik. Dan kunnen ze daar op zaterdagavond mooi gezelschap houden met de ds in het midden. Dan word de dominee misschien ook gesticht.
De predikant gaat naar zijn werk. Jij kunt dichterbij huis gewoon een dienst bezoeken.
In huis tegenwoordig...
DDD

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Het zal vast heel eerbiedig bedoeld zijn, maar ik denk dat je je beter bij de bijbelse namen van Jezus kunt houden.

Zou jij een verschil kunnen opnoemen tussen een gemiddelde refoforummer en een gemiddelde refo die niet op dit forum zit ?
Uiteraard. Dit is wel het eerste: leden van een forum, en dan doel ik vooral op de actieve leden, horen zichzelf bovengemiddeld graag praten. Ze zijn ook nogal talig ingesteld.
Marion

Bericht door Marion »

Hoopvol schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, ik vind echt dat je minder hoog van de toren moet blazen. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar dat kan ook wel anders.
Je spreekt nu over "geen steekhoudende argumenten" en "je maakt mij niet wijs dat..." Je zit er gewoon náást. Geef dat dan ook gewoon toe, en heb respect voor mensen met een andere mening.
Ik blaas niet hoog van de toren. Ik vind dat @Ad Anker een dusdanige mening ten toon spreidt, waarbij er van enige nuance geen sprake lijkt te zijn en waarbij er geen begrip lijkt te zijn voor vacant gemeenten, die het al moeilijk genoeg hebben zonder een eigen herder en leraar in deze tijd.

En het bezwaar dat predikanten een derde dienst vervullen, begrijp ik al helemaal niet. Dat doet de dominee van @Ad Anker zelf ook gewoon, trouwens.
Dat mijn dominee dat doet maakt niet dat het goed is. Je blaast inderdaad hard van de toren. Op basis van het 4e gebod vind ik inderdaad dat predikanten een 3e dienst elders tot een minimum moeten beperken. Ik heb veel begrip voor vacante gemeenten. Ik zie ook de waarde in van leesdiensten. Ik durf zelfs de stelling aan dat het gecross op zondag nadelig is als het gaat om de inhoud van de preken. Onmiddellijk mee stoppen is mijn devies.
Ik verbaas me wekelijks over het heen en weer rijden van de dominees voor een 3e dienst. Hoe kan ik bijvoorbeeld aan een collega uitleggen dat ik een bezwaar heb om een half uur te rijden naar een kerk terwijl de dominee dat wel doet?
Ik zie al dat hoopvol weinig oog heeft voor dominees gezin. Ik weet uit de praktijk dat het ronduit beroerd is als vader van zaterdagavond tot zondag-op maandagnacht van huis is. Om over het lage gehalte van de meeste gezelschappen maar te zwijgen..... Daar heb ik meer dan eens onder horen zuchten :ouin
En dat jij geen half uur moet rijden als luisteraar is wat anders dan een predikant. Dat is geen vergelijk. Persoonlijk ben ik er ook een verklaard tegenstander van als een dominee werkelijk overal heen scheurt. Maar in de directe omgeving, binnen eigen classis bijvoorbeeld, vind ik dat geen bezwaar.
Plaats reactie