COVID-19

parsifal

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Karlstad1970 schreef:
Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Ik vind bovenstaande reactie redelijk veroordelend. Hiermee toon je geen enkel begrip voor mensen die er voor kiezen om niet te vaccineren. Je wijst het af, en besluit eigenstandig ook nog eens dat ze niet voldoen aan de opdracht van naastenliefde (wat jij dus direct verbind met een vaccin) en dat ze het niet kunnen doen uit de overtuiging dat ze God meer liefhebben dan een vaccin. Wie bepaald dat? Jij? Ben jij een hartenkenner? Misschien duid je slechts hun gedrag in JOUW Bijbelse context.
Ik heb er inderdaad geen begrip voor, omdat ik geen Bijbelse argumenten zie om vaccinatie te weigeren. En inderdaad, ik verbind vaccinatie aan het gebod tot naastenliefde. Niet enkel met betrekking tot dit virus, maar in algemene zin.
Advies om de Bijbel nog maar eens goed te lezen.
Wil je werkelijk zo discussieren? Goed advies verder, maar ik lees er toch iets anders achter.

Wat mijzelf betreft. Ik ben fel tegenstander van verplichte vaccinatie. Ik denk ook dat veel mensen die nu een vaccin weigeren een verkeerde keuze maken en inderdaad naar mijn mening de risicos die ze nu nog voor anderen zijn niet goed meenemen in hun risico of wel gewetensoverwegingen. Daarover kunnen we verder van mening verschillen.

Mensen die met een soort hybride afweging komen van "morele bezwaren" en "vaccin is niet veilig", "ziekte is niet zo erg" etc neem ik minder serieus.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

parsifal schreef:Mensen die met een soort hybride afweging komen van "morele bezwaren" en "vaccin is niet veilig", "ziekte is niet zo erg" etc neem ik minder serieus.
De combinatie van de vetgedrukte delen zou je wel serieus moeten nemen, vind ik. Het is voor mij een serieuze vraag: wat vraagt God van mij in deze? Dat is een principiële afweging die er nu voor mij toe leidt dat ik geen vaccinatie wil. Dat is voor mij geen overduidelijk antwoord, alsof het in 3 Petrus 4 : 48 zou staan.
Een bijkomend argument is voor mij dan zeker wel dat ik de lange-termijnbijwerkingen van een vaccin niet helemaal vertrouw. Niet het hoofdargument, maar het komt er wel bij.
Dat kan toch?
parsifal

Bericht door parsifal »

Karlstad1970 schreef:
parsifal schreef:
parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:
Hoeveel mensen zijn er aan Covid overleden? de afgelopen 16 maanden? 17000 in totaal.

Als je de cijfers bekijkt met voorgaande jaren vind ik de verschillen marginaal.
Zo stierven er in 2019 152.000 en in 2020 168.000.

In de vier afgelopen jaren lag het sterftecijfer steeds tussen de 150.000 en 160.000
Dus er is inderdaad wel een flinke verhoging, maar het is niet dubbel zoveel bijvoorbeeld.
De wereld is groter dan Nederland. En je hebt hier ook te maken met de preventie-paradox. Het komt een beetje neer op: "autogordels zijn onzin, want er overlijden niet zoveel mensen doordat ze door of tegen de voorruit worden geslingerd." Waarbij vergeten wordt dat de gordels daar aan bijdragen.

Maar als we nu verder naar de wereld kijken, dan was dit al het geval in februari: https://www.nytimes.com/interactive/202 ... eaths.html
Ondertussen hebben nog wat meer landen harde klappen gehad. Hongarije heeft 3 Covid doden per duizend inwoners en de pandemie is nog niet over.
EEn kleine aanvulling: https://www.economist.com/graphic-detai ... hs-tracker
Hier zie je meer over oversterfte. Natuurlijk is het moeilijk om te bepalen wat je als de basis voor overlijdenskans neemt. Maar dit geeft wel een idee. Als je landen ziet waar een groot deel van het jaar de sterfte het dubbele is van normaal, dan zie je dat het niet meevalt.
Heb je ook zo’n wetenschappelijk onderzoek over sterfte door kanker en hartziekten bv ? En de sterfte aan die ziekten?
Niet voorhanden nu. Google scholar zou je vriend kunnen zijn. Verder ben ik wel een voorstander van maatregelen die die ziekten bestrijden. Maar ik weet minder van niet-besmettelijke ziekten dan van besmettelijke ziektes. En ja ook besmettelijke ziektes maken nog veel slachtoffers in armere delen van de wereld. Het is goed dat daar ook steeds meer aandacht en onderzoeksgeld voor komt. (En in mijn ogen ernstig dat een van de grootste financiers van dit onderzoek en actieve bestrijding met zoveel laster te maken krijgt).
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef: Ik vind bovenstaande reactie redelijk veroordelend. Hiermee toon je geen enkel begrip voor mensen die er voor kiezen om niet te vaccineren. Je wijst het af, en besluit eigenstandig ook nog eens dat ze niet voldoen aan de opdracht van naastenliefde (wat jij dus direct verbind met een vaccin) en dat ze het niet kunnen doen uit de overtuiging dat ze God meer liefhebben dan een vaccin. Wie bepaald dat? Jij? Ben jij een hartenkenner? Misschien duid je slechts hun gedrag in JOUW Bijbelse context.
Ik heb er inderdaad geen begrip voor, omdat ik geen Bijbelse argumenten zie om vaccinatie te weigeren. En inderdaad, ik verbind vaccinatie aan het gebod tot naastenliefde. Niet enkel met betrekking tot dit virus, maar in algemene zin.
Dat maakt dus dat jouw reacties weinig accepterend zijn naar anderen.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:Mensen die met een soort hybride afweging komen van "morele bezwaren" en "vaccin is niet veilig", "ziekte is niet zo erg" etc neem ik minder serieus.
De combinatie van de vetgedrukte delen zou je wel serieus moeten nemen, vind ik. Het is voor mij een serieuze vraag: wat vraagt God van mij in deze? Dat is een principiële afweging die er nu voor mij toe leidt dat ik geen vaccinatie wil. Dat is voor mij geen overduidelijk antwoord, alsof het in 3 Petrus 4 : 48 zou staan.
Een bijkomend argument is voor mij dan zeker wel dat ik de lange-termijnbijwerkingen van een vaccin niet helemaal vertrouw. Niet het hoofdargument, maar het komt er wel bij.
Dat kan toch?
Dat laatste kan. Echter ik vind het wel een vreemde afweging. Allereerst geen vaccin is volledig veilig. Er zijn waarschijnlijk mensen die overlijden aan een vaccinatie, terwijl ze het doormaken van de ziekte zouden kunnen overleven. Alles lijkt er op dat dit een heel kleine groep is en de groep die het vaccin goed doorkomt en Covid niet waarschijnlijk vele malen groter is.

Echter wat hier al eerder opgemerkt is: Lange-termijn bijwerkingen komen niet uit de lucht vallen. Het is niet zo dat je eerst een paar jaar niets merkt en er niets waarneembaar is in je lichaam, en dan opeens gaat het mis. Als je die afweging meeneemt dan lijkt het risico van "long-covid" waar effecten te zien zijn en men geen idee heeft hoe lang ze duren heel wat groter.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Een vraag aan de vaccinweigeraars:
Weigeren jullie ook chemotherapie, bestralingen, hormoontherapie enz. als jullie een vorm van kanker krijgen?
Dat is ook troep en verwoest meer dan alleen kankercellen, bijwerkingen op de lange termijn zijn vaak niet duidelijk of heel naar!
Het is ook nooit voor 100% te zeggen dat het volledig helpt en dat je nooit meer kanker krijgt!
Er valt nog meer over te zeggen maar zo zie ik persoonlijk een vaccin ook.
Het wil echt niet zeggen dat je nooit of geen corona krijgt (of andere ziekten bij andere vaccins)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Karlstad1970
Verbannen

Bericht door Karlstad1970 »

Orchidee schreef:Een vraag aan de vaccinweigeraars:
Weigeren jullie ook chemotherapie, bestralingen, hormoontherapie enz. als jullie een vorm van kanker krijgen?
Dat is ook troep en verwoest meer dan alleen kankercellen, bijwerkingen op de lange termijn zijn vaak niet duidelijk of heel naar!
Het is ook nooit voor 100% te zeggen dat het volledig helpt en dat je nooit meer kanker krijgt!
Het wil echt niet zeggen dat je nooit of geen corona krijgt (of andere ziekten bij andere vaccins)
Mijn zoon had leukemie en dan ben je ziek dat is toch geen vergelijking? Vaccineren is bewust vergif in een gezond lijf spuiten, waarom worden er geen
Medicatie bedacht om de ziekte te bestrijden?
parsifal

Bericht door parsifal »

Karlstad1970 schreef:
Orchidee schreef:Een vraag aan de vaccinweigeraars:
Mijn zoon had leukemie en dan ben je ziek dat is toch geen vergelijking? Vaccineren is bewust vergif in een gezond lijf spuiten, waarom worden er geen
Dat laatste probeert men echt wel. En "vergif" is een gek woord hier. Pindas zijn waarschijnlijk dodelijker dan het vaccin.
Charles

Bericht door Charles »

Karlstad1970 schreef:waarom worden er geen
Die zijn er wel maar worden structureel genegeerd. Alles is vanaf het begin gericht op vaccineren. Die lobby is machtig.
parsifal

Bericht door parsifal »

Charles schreef:
Karlstad1970 schreef:waarom worden er geen
Die zijn er wel maar worden structureel genegeerd. Alles is vanaf het begin gericht op vaccineren. Die lobby is machtig.
Nee dat is nonsens. Medicatie wordt echt wel goed naar gekeken, maar ook daar moet men goede studie doen en de bijwerkingen van medicatie kunnen wel eens erger zijn dan die van vaccinatie.

Ik heb me ooit laten vertellen dat het vaak moeite kost om pharmaceutische bedrijven te laten investeren in vaccinaties. Die hebben echt veel liever dat medicatie nodig is, die je regelmatig moet blijven gebruiken. De verhouding vaccin, goed medicijn is niet duidelijk.
Charles

COVID-19

Bericht door Charles »

Je weet best dat in Nld en andere westerse landen door diverse huisartsen kritiek is geuit op de focus op vaccineren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Charles schreef:Je weet best dat in Nld en andere westerse landen door diverse huisartsen kritiek is geuit op de focus op vaccineren.
Ja, en ik weet ook dat geen van de middelen die zij suggereerden al aanwijzingen waren dat het echt zou helpen of dat de middelen geen bijwerkingen hadden. Het ging vooral om annekdotische aanwijzingen zonder goede methode om te kijken of het echt helpt.
Karlstad1970
Verbannen

Bericht door Karlstad1970 »

Het laatste wat ik op dit topic nog kwijt wil is, psalm 118: 8 het is beter tot de Heere toevlucht te nemen, dan op den mens te vertrouwen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Natuurlijk dat is een waarheid als een koe!
Én God geeft ons een taak, een opdracht, een verantwoordelijkheid én wijsheid in deze wereld totdat Hij terug komt of ons komt halen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Charles

Bericht door Charles »

Plaats reactie