Prima. Dan zoveel mogelijk hele zondagen.Bezorgd schreef:Interessante invalshoeken heb je soms Ad. Niet verwacht eigenlijk.
En wat vind je dan van ruildiensten?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Waarom zou dat nadelig zijn voor de preken? Ds. Maljaars heeft zijn ochtendpreek in Meliskerke ook bij ons gehouden, dus hij hoeft geen extra preek voor te bereiden. Ik weet dat ds. De Heer zijn hand daar niet voor omdraait, die durft makkelijk drie verschillende preken te houden. Ik merk er weinig van dat die preken dan minder zouden zijn voorbereid.Ad Anker schreef:Dat mijn dominee dat doet maakt niet dat het goed is. Je blaast inderdaad hard van de toren. Op basis van het 4e gebod vind ik inderdaad dat predikanten een 3e dienst elders tot een minimum moeten beperken. Ik heb veel begrip voor vacante gemeenten. Ik zie ook de waarde in van leesdiensten. Ik durf zelfs de stelling aan dat het gecross op zondag nadelig is als het gaat om de inhoud van de preken. Onmiddellijk mee stoppen is mijn devies.Jantje schreef:Ik blaas niet hoog van de toren. Ik vind dat @Ad Anker een dusdanige mening ten toon spreidt, waarbij er van enige nuance geen sprake lijkt te zijn en waarbij er geen begrip lijkt te zijn voor vacant gemeenten, die het al moeilijk genoeg hebben zonder een eigen herder en leraar in deze tijd.eilander schreef:@Jantje, ik vind echt dat je minder hoog van de toren moet blazen. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar dat kan ook wel anders.
Je spreekt nu over "geen steekhoudende argumenten" en "je maakt mij niet wijs dat..." Je zit er gewoon náást. Geef dat dan ook gewoon toe, en heb respect voor mensen met een andere mening.
En het bezwaar dat predikanten een derde dienst vervullen, begrijp ik al helemaal niet. Dat doet de dominee van @Ad Anker zelf ook gewoon, trouwens.
En verder, Jezus' discipelen plukten ook aren op de sabbat. En als je vergelijkt hoelang ze liepen naar de tempel, is dat kwartiertje of die 20 minuten die ds. Baaijens, ds. Maljaars of ds. De Heer rijden, nog maar een fractie van de sabbatsreis die Jezus met Zijn discipelen aflegde. En dan heb ik het nog niet eens over wat Hij allemaal antwoordde op de kritische vragen van de Farizeeën en Schriftgeleerden, als het gaat over wat er wel en niet mag op de zondag.
We moeten niet wettisch worden hoor, Ad. Daar wordt niemand beter van.
Overigens wacht ik nog steeds op enkele argumenten. Je kunt 100 keer roepen dat dat gecross op zondag moet stoppen, en het vierde gebod erbij halen, maar echt to the point kom je niet. En ik lees in de Catechismus bij het vierde gebod ook dat het predikambt doorgang moet vinden. Dus ik hoor graag nog enkele argumenten. Want die wil jij ook altijd graag van mij hebben, als ik iets beweer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik ben altijd ongeveer een klein half uur onderweg naar de kerk, behalve als ik elders logeer. Dan is het een kwartier. Ik zie werkelijk het probleem niet. Naar mijn werk ben ik nog langer onderweg. Dan kan ik ook gewoon beginnen zonder uit te rusten hoor.
- Johann Gottfried Walther
Mee eens.Ad Anker schreef:Dat mijn dominee dat doet maakt niet dat het goed is. Je blaast inderdaad hoog van de toren. Op basis van het 4e gebod vind ik inderdaad dat predikanten een 3e dienst elders tot een minimum moeten beperken. Ik heb veel begrip voor vacante gemeenten. Ik zie ook de waarde in van leesdiensten. Ik durf zelfs de stelling aan dat het gecross op zondag nadelig is als het gaat om de inhoud van de preken. Onmiddellijk mee stoppen is mijn devies.Jantje schreef:Ik blaas niet hoog van de toren. Ik vind dat @Ad Anker een dusdanige mening ten toon spreidt, waarbij er van enige nuance geen sprake lijkt te zijn en waarbij er geen begrip lijkt te zijn voor vacant gemeenten, die het al moeilijk genoeg hebben zonder een eigen herder en leraar in deze tijd.eilander schreef:@Jantje, ik vind echt dat je minder hoog van de toren moet blazen. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar dat kan ook wel anders.
Je spreekt nu over "geen steekhoudende argumenten" en "je maakt mij niet wijs dat..." Je zit er gewoon náást. Geef dat dan ook gewoon toe, en heb respect voor mensen met een andere mening.
En het bezwaar dat predikanten een derde dienst vervullen, begrijp ik al helemaal niet. Dat doet de dominee van @Ad Anker zelf ook gewoon, trouwens.
Ik weet van een predikant dan zaten verschillende diensten echt dicht op elkaar.
In Merksem is het keer gebeurd dat er een predikant was maar die MOEST ook in (ik dacht) Breda preken, en vervolgens was de predikant zelfs te laat maar liefst 15 minuten na normale aanvangstijd...dan begin je ook niet echt rustig aan een dienst als predikant.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik weet dit ook nog, maar ik denk dat je dan recht doet aan het niet rijden op zondag, in de gemeente waar ik eerst kerkte waren er leden , die diverse (CGK) en andere gemeente voorbij reden, vanuit Spijkenisse, Vlaardingen, Maassluis ed dan kun je een predikant niet verbieden om elders te preken.Mara schreef:Dat is iets van vroeger en met zo'n uitspraak (die ik hier ooit gedaan heb) joeg ik diverse (aanstaande) eega's in de gordijnen.Geytenbeekje schreef:Ik vind ook wel ja : Zoveel mogelijk classispredikanten.
Van mij mogen ze dat ook wel als regel maken dat gemeenten alleen maar classispredikanten mag uitnodigen of dat dominees moeten overnachten ( wat mijn inziens ook wel gebeurd.)
Mijn ouders hebben vroeger heel wat predikanten de 3 BBB's gegeven, maar de dominee kwam op zaterdagavond en vertrok op maandagochtend, na de koffie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje, het argument is dat het veelvuldig reizen van predikanten niet is zoals het 4e gebod ons voorschrijft. En je ziet bizarre uitwassen in de GG. Dominees die het hele land doorgaan om 3x dezelfde preek te houden, dominees die echt een lange reis maken voor een derde dienst, dominees die 4 diensten op een dag vervullen. Ik vind dat onjuist.
Ik vind een wandeling overigens prima op zondag.
In het licht van deze discussie in deze tijd voel ik me bezwaard. Na WO Il is er geen bloeitijd gekomen in de kerk, alle mooie verhalen in de boekjes ten spijt. Na de ramp in 1953 scheurde de GG. Wat staat ons nu te wachten? Ik huiver dan van vrolijke verhalen van Uddel, Elspeet, Oudemirdum en Lelystad. Zie eens hoe fijn we het hebben. En video uitzendingen? Nee... daar doen we niet moeilijk over.
Ook de Gereformeerde Gemeenten verkeren onder het oordeel van hoogmoed, zelfgenoegzaamheid en dodigheid. Als dat nu al zo is, wat zal het straks zijn?
Anderzijds, het is een wonder dat er nog een kerk is. Na alle breuken, ruzies en menselijk geneuzel. God laat nooit los wat Zijn hand begon. De Kerk is van Christus, het Lam van God.
In het licht van deze discussie in deze tijd voel ik me bezwaard. Na WO Il is er geen bloeitijd gekomen in de kerk, alle mooie verhalen in de boekjes ten spijt. Na de ramp in 1953 scheurde de GG. Wat staat ons nu te wachten? Ik huiver dan van vrolijke verhalen van Uddel, Elspeet, Oudemirdum en Lelystad. Zie eens hoe fijn we het hebben. En video uitzendingen? Nee... daar doen we niet moeilijk over.
Ook de Gereformeerde Gemeenten verkeren onder het oordeel van hoogmoed, zelfgenoegzaamheid en dodigheid. Als dat nu al zo is, wat zal het straks zijn?
Anderzijds, het is een wonder dat er nog een kerk is. Na alle breuken, ruzies en menselijk geneuzel. God laat nooit los wat Zijn hand begon. De Kerk is van Christus, het Lam van God.
Ja, het was een kwestie van tijd voordat de arenplukkende discipelen er bij gehaald zouden worden.... Maar let wel even op het verschil.Jantje schreef:
En verder, Jezus' discipelen plukten ook aren op de sabbat. En als je vergelijkt hoelang ze liepen naar de tempel, is dat kwartiertje of die 20 minuten die ds. Baaijens, ds. Maljaars of ds. De Heer rijden, nog maar een fractie van de sabbatsreis die Jezus met Zijn discipelen aflegde. En dan heb ik het nog niet eens over wat Hij allemaal antwoordde op de kritische vragen van de Farizeeën en Schriftgeleerden, als het gaat over wat er wel en niet mag op de zondag.
De discipelen wandelden en spraken met Jezus, en het arenplukken leidde niet af van een goede sabbatsinvulling. Dat doet het wel als een predikant net op het laatste moment aan komt rijden en zo ongeveer gelijk de dienst moet beginnen. Hoe kan zo'n man zich voorbereiden op het gebed en op het brengen van het woord? Ook al heeft hij misschien wel een aantal keren eerder dezelfde preek gehouden, het komt toch op Gods Geest aan om het voor de hoorders en voor hemzelf een gezegende dienst te zijn.
En hoe is dit voor de ouderlingen die zich afvragen, moeten we nu een leesdienst beginnen zonder de ds, of gaan we eerst wat tijd vullen met psalmen zingen, enz. ?
Het is echt een uiting van het GG dominee focus dat men dit soort dingen goed gaat praten. Ik ben het dus helemaal met Ad Anker eens.
Waarom zou je als predikant rustig aan een dienst moeten beginnen? Ik heb ook wel eens een discussie gehad met een organist die zei dat alle goede organisten een half uur van tevoren aanwezig moesten zijn om te acclimatiseren. Mijns inziens is dat nogal persoonsgebonden, maar hebben de meeste organisten er meer aan als ze een half uur naar hun eigen improvisaties zouden luisteren.
Natuurlijk is het lastig als een dominee wat te laat is, maar hij heeft dan alleen wat langer tijd om zich voor te bereiden.
Gelukkig zijn er dominees die een eind reizen om te preken. Anders zou er in Noord Holland zelden of nooit een predikant komen en bij ons in de kerk ook niet. Dat heeft met zelfgenoegzaamheid niets te maken. Dat zie ik eerder bij predikanten die het lekker bij twee diensten per zondag houden en tegen de andere gemeenten zeggen dat ze hen het beste gunnen.
Bovendien was na 1953 juist wel een bloeitijd in de kerk.
Natuurlijk is het lastig als een dominee wat te laat is, maar hij heeft dan alleen wat langer tijd om zich voor te bereiden.
Gelukkig zijn er dominees die een eind reizen om te preken. Anders zou er in Noord Holland zelden of nooit een predikant komen en bij ons in de kerk ook niet. Dat heeft met zelfgenoegzaamheid niets te maken. Dat zie ik eerder bij predikanten die het lekker bij twee diensten per zondag houden en tegen de andere gemeenten zeggen dat ze hen het beste gunnen.
Zelfs in de IIWO, was er een scheuring in de gereformeerde kerken.Ad Anker schreef:Jantje, het argument is dat het veelvuldig reizen van predikanten niet is zoals het 4e gebod ons voorschrijft. En je ziet bizarre uitwassen in de GG. Dominees die het hele land doorgaan om 3x dezelfde preek te houden, dominees die echt een lange reis maken voor een derde dienst, dominees die 4 diensten op een dag vervullen. Ik vind dat onjuist.
In 1950 werd ds R Kok onterecht afgezet, leren van verdrukking is er niet bij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik ben weleens met het tweede versje pas binnengekomen, het was een weekdienst en er was iets met de tram, een diaken heeft het even waargenomen.DDD schreef:Waarom zou je als predikant rustig aan een dienst moeten beginnen? Ik heb ook wel eens een discussie gehad met een organist die zei dat alle goede organisten een half uur van tevoren aanwezig moesten zijn om te acclimatiseren. Mijns inziens is dat nogal persoonsgebonden, maar hebben de meeste organisten er meer aan als ze een half uur naar hun eigen improvisaties zouden luisteren.
Nou was dit echt niet te verkiezen...
Hoe begin jij een business meeting of een job interview? Op het laatste moment naar binnen lopen en gelijk van wal steken? Of zorg je dat je wat van te voren aanwezig bent en even bij kan praten met de anderen? Just wondering...DDD schreef:Waarom zou je als predikant rustig aan een dienst moeten beginnen? Ik heb ook wel eens een discussie gehad met een organist die zei dat alle goede organisten een half uur van tevoren aanwezig moesten zijn om te acclimatiseren. Mijns inziens is dat nogal persoonsgebonden, maar hebben de meeste organisten er meer aan als ze een half uur naar hun eigen improvisaties zouden luisteren.
Geen idee. Aan dat soort dingen hoef ik gelukkig nooit deel te nemen. Ik krijg hier al de kriebels van de namen alleen. Ik heb ook geen idee wat het laatste is, of het zou een sollicitatiegesprek moeten zijn. Als het nodig is dat ik daarbij ben, dan moet dat gepland worden in de middag, maar goed. Dat is ietwat buiten het onderwerp.
Maar als ik een lezing of presentatie moet geven, dan ben ik bij voorkeur wel enkele minuten van tevoren aanwezig. Niet te lang, want anders denken mensen dat dat op hun kosten is.
Ik pleit er niet voor om als organist of predikant te laat te komen. Maar ik vind de reacties hier nogal overdreven. Ik neem aan dat in zulke gevallen de voorganger meestal met de auto komt. Zorg als gemeente gewoon voor een parkeerplek voor de deur. Als je autorijdt, heb je alle gelegenheid om te bidden, zolang je je ogen openhoudt, uiteraard.
Maar als ik een lezing of presentatie moet geven, dan ben ik bij voorkeur wel enkele minuten van tevoren aanwezig. Niet te lang, want anders denken mensen dat dat op hun kosten is.
Ik pleit er niet voor om als organist of predikant te laat te komen. Maar ik vind de reacties hier nogal overdreven. Ik neem aan dat in zulke gevallen de voorganger meestal met de auto komt. Zorg als gemeente gewoon voor een parkeerplek voor de deur. Als je autorijdt, heb je alle gelegenheid om te bidden, zolang je je ogen openhoudt, uiteraard.
-
- Verbannen
Waar in het vierde gebod lees jij dat een dominee zondag geen derde dienst zou mogen vervullen?Ad Anker schreef:Jantje, het argument is dat het veelvuldig reizen van predikanten niet is zoals het 4e gebod ons voorschrijft. En je ziet bizarre uitwassen in de GG. Dominees die het hele land doorgaan om 3x dezelfde preek te houden, dominees die echt een lange reis maken voor een derde dienst, dominees die 4 diensten op een dag vervullen. Ik vind dat onjuist.
En ja, ik heb er dus grote bezwaren tegen om op zondag een wandeling te maken.
De rest laat ik even buiten beschouwing. Je gaat namelijk volledig voorbij aan mijn vorige posting en ik constateer nog steeds dat je geen argumenten aandraagt maar enkel discussieert vanuit je gevoel. En dat vind ik gevaarlijk.
Met je laatste zinnen ben ik het van harte eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat zal er dan wel eerbiedig aan toe gaan. Echt DDD, ik huiver van jouw woorden.DDD schreef:Geen idee. Aan dat soort dingen hoef ik gelukkig nooit deel te nemen. Ik krijg hier al de kriebels van de namen alleen. Ik heb ook geen idee wat het laatste is, of het zou een sollicitatiegesprek moeten zijn. Als het nodig is dat ik daarbij ben, dan moet dat gepland worden in de middag, maar goed. Dat is ietwat buiten het onderwerp.
Nee. Je vind mijn argumenten niet goed of je bent het er niet mee eens. Akkoord hoor. Er ligt een floers op de kerk (GG), mede door de dominee cultus. En daar is het zondagse gecross mede debet aan.