Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Ik vind dat @Ad Anker echt flink overdrijft.

Eerst keurde hij gecombineerde diensten af, vervolgens ook videoverbinding en nu moet de derde dienst van de dominee er ook nog aan geloven.

Sorry, maar het is een discussie die puur en alleen gebaseerd is op gevoel en waarbij geen steekhoudend argumenten genoemd worden.

@Ad Anker, je maakt mij niet wijs dat jouw dochter niet via YouTube met de videoverbinding heeft meegekeken.
Ik heb het 4e gebod genoemd. Ik heb dé oplossing genoemd. Als jij dat niet steekhoudend vindt...

Mijn dochter kijkt inderdaad niet met de YouTube verbinding mee. We luisteren gezamenlijk via de scanner. We hebben er alle vijf geen behoefte aan, gelukkig.
Zolang het Curatorium geen genoeg studenten aanneemt, zal er een tekort aan predikanten blijven. Dan kun je wel allerlei oplossingen noemen, maar mijns inziens zijn die absoluut niet reëel in vergelijking met het probleem. En waarom zou het feit dat veel predikanten een derde dienst vervullen en het feit dat veel gemeenten van uiterst links tot uiterst rechts videoverbinding hebben, niet een mogelijkheid kunnen zijn die ons onder de gunst des Heeren van Hogerhand als een 'oplossing' geboden wordt?

En ik zie verder niet in waarom je als dominee geen derde dienst zou mogen vervullen. Ik zie ook niet in waarom dat een overtreding is van het 4de gebod. Ik heb geen zin om die discussie helemaal opnieuw te gaan overdoen. Volgens mij heeft @Luther er, toen ik net actief was op het forum, behartigenswaardige zaken over geschreven. Die zijn vast nog wel ergens terug te lezen.

Of wil jij nu beweren dat het een overtreding van het 4de gebod was dat ds. Maljaars gisteren vanuit Meliskerke naar Oostkapelle ging om een derde dienst te vervullen? In totaal is hij daarvoor nog geen half uur onderweg geweest.

Ik zou dat een ernstige beschuldiging vinden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Jantje, ik vind echt dat je minder hoog van de toren moet blazen. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar dat kan ook wel anders.
Je spreekt nu over "geen steekhoudende argumenten" en "je maakt mij niet wijs dat..." Je zit er gewoon náást. Geef dat dan ook gewoon toe, en heb respect voor mensen met een andere mening.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Ad Anker schreef:

Eerst keurde hij gecombineerde diensten af, vervolgens ook videoverbinding en nu moet de derde dienst van de dominee er ook nog aan geloven.

Sorry, maar het is een discussie die puur en alleen gebaseerd is op gevoel en waarbij geen steekhoudend argumenten genoemd worden.

@Ad Anker, je maakt mij niet wijs dat jouw dochter niet via YouTube met de videoverbinding heeft meegekeken.
Ik heb het 4e gebod genoemd. Ik heb dé oplossing genoemd. Als jij dat niet steekhoudend vindt...

Mijn dochter kijkt inderdaad niet met de YouTube verbinding mee. We luisteren gezamenlijk via de scanner. We hebben er alle vijf geen behoefte aan, gelukkig.
4e gebod?
Ja natuurlijk het vierde gebod. Over de sabbat. Dat heeft alles te maken met onze rustdag.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:@Jantje, ik vind echt dat je minder hoog van de toren moet blazen. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar dat kan ook wel anders.
Je spreekt nu over "geen steekhoudende argumenten" en "je maakt mij niet wijs dat..." Je zit er gewoon náást. Geef dat dan ook gewoon toe, en heb respect voor mensen met een andere mening.
Ik blaas niet hoog van de toren. Ik vind dat @Ad Anker een dusdanige mening ten toon spreidt, waarbij er van enige nuance geen sprake lijkt te zijn en waarbij er geen begrip lijkt te zijn voor vacant gemeenten, die het al moeilijk genoeg hebben zonder een eigen herder en leraar in deze tijd.

En het bezwaar dat predikanten een derde dienst vervullen, begrijp ik al helemaal niet. Dat doet de dominee van @Ad Anker zelf ook gewoon, trouwens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, ik vind echt dat je minder hoog van de toren moet blazen. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar dat kan ook wel anders.
Ik blaas niet hoog van de toren. Ik vind dat @Ad Anker een dusdanige mening ten toon spreidt, waarbij er van enige nuance geen sprake lijkt te zijn en waarbij er geen begrip lijkt te zijn voor vacant gemeenten, die het al moeilijk genoeg hebben zonder een eigen herder en leraar in deze tijd.

En het bezwaar dat predikanten een derde dienst vervullen, begrijp ik al helemaal niet. Dat doet de dominee van @Ad Anker zelf ook gewoon, trouwens.
Dat mijn dominee dat doet maakt niet dat het goed is. Je blaast inderdaad hoog van de toren. Op basis van het 4e gebod vind ik inderdaad dat predikanten een 3e dienst elders tot een minimum moeten beperken. Ik heb veel begrip voor vacante gemeenten. Ik zie ook de waarde in van leesdiensten. Ik durf zelfs de stelling aan dat het gecross op zondag nadelig is als het gaat om de inhoud van de preken. Onmiddellijk mee stoppen is mijn devies.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Het verbaasd me wel dat er tijdens deze "corona crisis" vernieuwingen worden doorgevoerd, waar geen grondige (theologische en praktische) bezinning over is geweest. Net als sommige anderen (oa Eilander) kan ik daar niet enthousiast over zijn.

Ik hoop dat de gevolgen op langere termijn van deze "verschuivingen" beperkt zullen zijn, omdat ik dat op dit moment niet kan overzien.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 13 apr 2020, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Interessante invalshoeken heb je soms Ad. Niet verwacht eigenlijk.
En wat vind je dan van ruildiensten?
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Ad Anker schreef:

4e gebod?
Ja natuurlijk het vierde gebod. Over de sabbat. Dat heeft alles te maken met onze rustdag.
De sabbat is de zevende dag, de eerste dagvan de week, de dag das Heeren, is een dag van samenkomst, ik hou ook rust op de zondag, toch is het geen sabbatdag.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:

Dat mijn dominee dat doet maakt niet dat het goed is. Je blaast inderdaad hard van de toren. Op basis van het 4e gebod vind ik inderdaad dat predikanten een 3e dienst elders tot een minimum moeten beperken. Ik heb veel begrip voor vacante gemeenten. Ik zie ook de waarde in van leesdiensten. Ik durf zelfs de stelling aan dat het gecross op zondag nadelig is als het gaat om de inhoud van de preken. Onmiddellijk mee stoppen is mijn devies.
Ik verbaas me wekelijks over het heen en weer rijden van de dominees voor een 3e dienst. Hoe kan ik bijvoorbeeld aan een collega uitleggen dat ik een bezwaar heb om een half uur te rijden naar een kerk terwijl de dominee dat wel doet?
Inderdaad zo veel mogelijk beperken. En als de ds dan een half uur zou moeten rijden mag hij daar mooi slapen vind ik. Dan kunnen ze daar op zaterdagavond mooi gezelschap houden met de ds in het midden. Dan word de dominee misschien ook gesticht.
Mara

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Ik durf zelfs de stelling aan dat het gecross op zondag nadelig is als het gaat om de inhoud van de preken. Onmiddellijk mee stoppen is mijn devies.
Tjoh, bijval uit onverwachte hoek. ;)
In de drukke zomermaanden moesten wij met enige regelmaat een soort halve zangdienst beleggen, omdat de dominee in de file stond.
En als dat dan te lang duurde, gingen we maar enkele Psalmen zingen.
Predikant rende de kansel op, sprak votum en groet uit en kwam er achter dat hij zijn I pad in de auto had laten liggen. Die 4 straten verderop stond geparkeerd.
Ik had toen eerlijk gezegd de neiging om op te stappen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Het verbaasd me wel dat er tijdens deze "corona crisis" vernieuwingen worden doorgevoerd, waar geen grondige (theologische en praktische) bezinning over is geweest. Net als sommige anderen (oa Eilander) kan ik daar niet enthousiast over zijn.

Ik hoop dat de gevolgen op langere termijn van deze "verschuivingen" beperkt zullen zijn, omdat ik dat op dit moment niet kan overzien.
Nee hoor, veel zaken draai je niet meer terug. Heb ik al vaak genoeg meegemaakt intussen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind ook wel ja : Zoveel mogelijk classispredikanten.
Van mij mogen ze dat ook wel als regel maken dat gemeenten alleen maar classispredikanten mag uitnodigen of dat dominees moeten overnachten ( wat mijn inziens ook wel gebeurd.)
Erskinees

Bericht door Erskinees »

J.C. Philpot schreef:Het verbaasd me wel dat er tijdens deze "corona crisis" vernieuwingen worden doorgevoerd, waar geen grondige (theologische en praktische) bezinning over is geweest. Net als sommige anderen (oa Eilander) kan ik daar niet enthousiast over zijn.

Natuurlijk was het goed geweest om vooraf alles goed te bestuderen. In die zin snap ik de redenatie van Eilander ook wel. Al weet ik niet of het nodig is om voor al het nieuwe uitgebreid te bezinnen. Maar laten we eerlijk zijn: dat kan ook niet altijd. Daar was in dit geval geen tijd voor, want corona kwam onverwacht.
Tijdens de reformatie werd ook zeer snel naar de boekdrukkunst gegrepen zonder uitvoerige studies. Achteraf mogen we daar blij mee zijn, het heeft bijgedragen aan de verspreiding van het evangelie.
Mara

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:Ik vind ook wel ja : Zoveel mogelijk classispredikanten.
Van mij mogen ze dat ook wel als regel maken dat gemeenten alleen maar classispredikanten mag uitnodigen of dat dominees moeten overnachten ( wat mijn inziens ook wel gebeurd.)
Dat is iets van vroeger en met zo'n uitspraak (die ik hier ooit gedaan heb) joeg ik diverse (aanstaande) eega's in de gordijnen.
Mijn ouders hebben vroeger heel wat predikanten de 3 BBB's gegeven, maar de dominee kwam op zaterdagavond en vertrok op maandagochtend, na de koffie. ;)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:Natuurlijk was het goed geweest om vooraf alles goed te bestuderen. In die zin snap ik de redenatie van Eilander ook wel. Al weet ik niet of het nodig is om voor al het nieuwe uitgebreid te bezinnen. Maar laten we eerlijk zijn: dat kan ook niet altijd. Daar was in dit geval geen tijd voor, want corona kwam onverwacht.

Tijdens de reformatie werd ook zeer snel naar de boekdrukkunst gegrepen zonder uitvoerige studies. Achteraf mogen we daar blij mee zijn, het heeft bijgedragen aan de verspreiding van het evangelie.
Het is mijn indruk dat er ook beslissingen worden genomen, die verder gaan dan wat er noodzakelijk is voor "Corona".

En ik ben als boekenliefhebber inderdaad blij met de boekdrukkunst, maar dat dit een goede keuze was, wil voor mij niet zeggen dat alle keuzes die er nu gemaakt worden goed zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie