Daar ben ik het mee eens. Het is ook tekenend dat een aantal kerkenraden op de rem heeft getrapt om eerst eens te kijken wat de formele en juridische uitkomst is van Rijnsburg. Je kunt het geestelijk-principieel beoordelen, maar er zitten ook broeders in kerkenraden die zich verantwoordelijk voelen voor de financiële gevolgen, bijvoorbeeld als een gemeente één of meerdere emeritus predikanten heeft.MidMid schreef: ↑Vandaag, 19:22Wie bepaalt dit?Evangelist schreef: ↑Vandaag, 12:35 Bovendien zijn al jouw reacties geformuleerd vanuit het perspectief dat Rijnsburg scheurt, of uittreedt, of afscheidt. Dat is evenwel niet het geval.
Ja, je kan besluiten wat je wilt. Maar wanneer je een nieuwe structuur opbouwt naast een bestaande, met als doel te komen tot een eigen GS, kan je het noemen hoe je het noemt, maar dan scheur je het kerkverband.
Volgens mij zijn beide waar:
- instellen nieuwe classis-io (zal de eigen duiding in oprichting maar gebruiken, al zegt de discussie over welke duiding de juiste is al dat het balanceren is op een dun koordje) CHECK
- doel een eigen GS, daarom classis-io (io-want enkel een GS kan die bekrachtigen, oeps toch verkeerde naam gekozen) CHECK
De stappen die Rijnsburg nu zet zijn duidelijk gericht op het optuigen van een nieuw kerkverband. Het is mijn overtuiging dat Hoogeveen die stappen ook moet zetten, om voor de CGK die overblijft een gewijzigd kerkmodel in te richten dat meer stabiliteit geeft. De kleinere afgescheiden kerken inclusief de CGK hebben historisch gezien in het presbyteriale-synodale model al meer nadruk op het presbyteriale deel, om dwang van bovenaf te voorkomen. In de CGK heeft de laatste tijd een soort omgekeerd proces plaatsgevonden waarbij de GS veel meer invloed kreeg. Dat komt o.a. tot uiting in de manier waarop er met artikel 31 wordt geschermd. Hoogeveen zou moeten beginnen met een echt convent voor alle kerken, met beslissingsbevoegdheid. Op dat convent zou de basis gelegd kunnen worden voor een presbyteriaal-synodaal model waarin het presbyteriale deel de nadruk krijgt.