Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:Als artikel 27 echt in praktijk gebracht zou worden zou dat een wonder van de hemel zijn. Kon ik het maar geloven... En toch hoop ik het.
Zolang men vindt (en vond) dat anderen niet zuiver in de leer zijn, zal dat nooit de praktijk worden. En als binnen de reformatorische kring men van elkaar al vindt dat de anderen toch niet helemaal zuiver op de graad zijn, is dat in wereldwijd perspectief natuurlijk helemaal het geval. Het artikel is dan ook een dode letter.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 13 apr 2020, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Precies. De zonde zit in de kieskeurigheid van het kerkverband. Maar goed, dat hoeven de individuele leden zich niet aan te trekken.

Al hebben ze wel te maken met het effect van het bescheiden aantal predikanten.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Precies. De zonde zit in de kieskeurigheid van het kerkverband. Maar goed, dat hoeven de individuele leden zich niet aan te trekken.

Dat is dan wel weer een verantwoordelijkheid van de mannenbroeders.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Mooi om te zien dat er gemeenten in deze dagen gecombineerde diensten houden:
De gemeenten van Emmeloord, Kampen en Lelystad houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. D.W. Tuinier uit Kampen hoopt voor te gaan. (...)
Ook de gemeente van Oudemirdum deelde hierin mee.

En verder hebben ook (ik zou bijna zeggen zelfs) de gemeenten van Elspeet en Uddel vanochtend gezamenlijk een kerkdienst gehouden waarin ds. G. van Manen uit Elspeet voorging.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Precies. De zonde zit in de kieskeurigheid van het kerkverband. Maar goed, dat hoeven de individuele leden zich niet aan te trekken.
Waarom niet? Je zou lid kunnen worden van een kerk die meer pluriform is en een bredere theologische basis heeft. Maar dat wordt dan vaak gezien en beoordeeld als het zich afwenden van de zuivere leer. Kortom, je zit als het ware gevangen in het systeem. Je hebt dus een sterk karakter nodig om daar van af te wijken.
Dat is ook een probleem dat kerken zelf in stand houden. Er zijn heel veel predikanten die in de GG zijn afgewezen of daaruit afkomstig zijn en die in de voormalige NHK en nu PKN en HHK tot zegen zijn (geweest). Dat roept op zijn minst vragen op over het beoordelingsvermogen van het curatorium.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Jantje schreef:Mooi om te zien dat er gemeenten in deze dagen gecombineerde diensten houden:
De gemeenten van Emmeloord, Kampen en Lelystad houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. D.W. Tuinier uit Kampen hoopt voor te gaan. (...)

En verder hebben ook (ik zou bijna zeggen zelfs) de gemeenten van Elspeet en Uddel vanochtend gezamenlijk een kerkdienst gehouden waarin ds. G. van Manen uit Elspeet voorging.
Hopelijk zet men dit soort initiatieven door na deze crisis.
Bv door een beamer op de kansel en daar het beeld uitzenden van een naburige predikant.

Want waarom zou het nu wel een zegen zijn en straks niet meer.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Waarom niet? Je zou lid kunnen worden van een kerk die meer pluriform is en een bredere theologische basis heeft. Maar dat wordt dan vaak gezien en beoordeeld als het zich afwenden van de zuivere leer. Kortom, je zit als het ware gevangen in het systeem. Je hebt dus een sterk karakter nodig om daar van af te wijken.
Dat is ook een probleem dat kerken zelf in stand houden. Er zijn heel veel predikanten die in de GG zijn afgewezen of daaruit afkomstig zijn en die in de voormalige NHK en nu PKN en HHK tot zegen zijn (geweest). Dat roept op zijn minst vragen op over het beoordelingsvermogen van het curatorium.
Beter is er om er over te praten en te bidden voor je kerkenraad.
En er zijn ook zat dagen doordeweeks die je kunt gebruiken om preken te luisteren van andere dominees.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Welnee. Dat is totaal geen oplossing voor het probleem. Dan scheur je zelf de kerk, en maak je de eigen gemeente minder pluriform. Je vergroot daarmee de verschillen tussen kerken, en die zijn nu juist het probleem.

Dat tweede klopt. Men houdt het systeem graag in stand. Dat is mijns inziens zonde, maar het is niet de verantwoordelijkheid van de gewone kerkleden.
DDD

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:

Hopelijk zet men dit soort initiatieven door na deze crisis.
Bv door een beamer op de kansel en daar het beeld uitzenden van een naburige predikant.

Want waarom zou het nu wel een zegen zijn en straks niet meer.
Daar zou ik ook wel een voorstander van zijn. Maar ik denk dat het handig is om dat niet voor te stellen, want de meeste kerkenraadsleden in de GG zijn nogal conservatief.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Daar zou ik ook wel een voorstander van zijn. Maar ik denk dat het handig is om dat niet voor te stellen, want de meeste kerkenraadsleden in de GG zijn nogal conservatief.
Over conservatisme gesproken...

Ik vind het al heel wat dat zelfs Uddel aansluit bij de gemeente van de consulent. Zoiets was een maand geleden een illusie geweest.

Laten we daarom niet té hard van stapel lopen. Dat is ook niet goed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Te hard van stapel lopen is zeker niet goed.

Bovendien ben ik wellicht niet helemaal de juiste persoon om op conservatisme te wijzen. Ik las net een goede column in het RD van 10 maart jl.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr15515417
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:De nood van het niet naar Gods huis kunnen wordt 'opgelost' door gezamenlijke diensten en videoverbindingen.

De nood van het (over onszelf afgeroepen?) tekort aan dienaren van het Woord wordt 'opgelost' door het veelvuldig gereis van predikanten om voor een aardig bedrag dezelfde preek nog eens te houden in een naburige(?) gemeente.

Wij lossen wat op...

Christus opende ogen van en brak het brood voor onverstandigen en tragen van hart. Die zagen geen oplossing meer. Toen werd het van Hogerhand opgelost.
Juist, Ad. Ik kan de blijdschap hier niet delen, verre van dat zelfs.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik vind dat @Ad Anker echt flink overdrijft.

Eerst keurde hij gecombineerde diensten af, vervolgens ook videoverbinding en nu moet de derde dienst van de dominee er ook nog aan geloven.

Sorry, maar het is een discussie die puur en alleen gebaseerd is op gevoel en waarbij geen steekhoudend argumenten genoemd worden.

@Ad Anker, je maakt mij niet wijs dat jouw dochter niet via YouTube met de videoverbinding heeft meegekeken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Ik vind dat @Ad Anker echt flink overdrijft.

Eerst keurde hij gecombineerde diensten af, vervolgens ook videoverbinding en nu moet de derde dienst van de dominee er ook nog aan geloven.

Sorry, maar het is een discussie die puur en alleen gebaseerd is op gevoel en waarbij geen steekhoudend argumenten genoemd worden.

@Ad Anker, je maakt mij niet wijs dat jouw dochter niet via YouTube met de videoverbinding heeft meegekeken.
Ik heb het 4e gebod genoemd. Ik heb dé oplossing genoemd. Als jij dat niet steekhoudend vindt...

Mijn dochter kijkt inderdaad niet met de YouTube verbinding mee. We luisteren gezamenlijk via de scanner. We hebben er alle vijf geen behoefte aan, gelukkig.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Ik vind dat @Ad Anker echt flink overdrijft.

Ik heb het 4e gebod genoemd. Ik heb dé oplossing genoemd. Als jij dat niet steekhoudend vindt...

Mijn dochter kijkt inderdaad niet met de YouTube verbinding mee. We luisteren gezamenlijk via de scanner. We hebben er alle vijf geen behoefte aan, gelukkig.
4e gebod?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie