Maatregelen kerk ivm coronavirus

Tiberius
Administrator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Het kan eraan liggen hoe het geregeld is. Ik ken kerken die een provisorische opstelling hebben gemaakt met heel veel apparatuur voor in de kerk en lichtschermen rond de kansel. Dat vind ik ook overdreven en kan me het hinderlijke van goed voorstellen.
JCP heeft het over beeld ZONDER geluid. Dan begin je met lichtschermen e.d. niet zo veel. ;)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Die grap had ik wel gezien. Ik reageerde gewoon op de frustratie van gg-lid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Bijzonder.
Zeker.
FlyingEagle schreef:Apart… hij komt toch wel vaker bij jullie?
Zeker. Hij is consulent van de gemeente. En dat was ook altijd 'gewoon' met beeld.
Hendrikus schreef:Op wiens verzoek heeft de dominee dat dan gevraagd? Blijkbaar niet uit zichzelf.
Scherp opgemerkt. Het moet zijn: 'op zijn uitdrukkelijk verzoek'.
Tiberius schreef:
Herman schreef:Het kan eraan liggen hoe het geregeld is. Ik ken kerken die een provisorische opstelling hebben gemaakt met heel veel apparatuur voor in de kerk en lichtschermen rond de kansel. Dat vind ik ook overdreven en kan me het hinderlijke van goed voorstellen.
JCP heeft het over beeld ZONDER geluid. Dan begin je met lichtschermen e.d. niet zo veel. ;)
We hebben een camera in de kerk die geïnstalleerd is aan de witte balustrade rechts onder het orgel. Daar heb je dus vrijwel geen last van.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 31 dec 2021, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Op uitdrukkelijk verzoek heeft de dominee ons gevraagd om de kerkdiensten van aanstaande zondaf alleen met geluid (dus zonder beeld) uit te zenden als hij voorgaat. Om diverse persoonlijke redenen heeft hij veel moeite met het preken voor een camera.

Bron: nieuwsflits van hedenmorgen in onze gemeente.

Ik vind het erg moelijk, al zal het de prediking niet in de weg staan.
Op wiens verzoek heeft de dominee dat dan gevraagd? Blijkbaar niet uit zichzelf.
.....van zijn vrouw? ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Zeeuw schreef:Vreugde over dat de Heere eens terug zal komen en Zijn kinderen altijd bij Hem mogen zijn? Dit moet m.i. een wezenlijk onderdeel zijn. Juist op een dergelijke dag.
Maar niet voor alle onbekeerde mensen. En ook voor Gods volk is dood een koning der verschrikking en de laatste vijand en zij moeten ook horen dat ze niets dan het oordeel verdiend hebben!
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Toch suggereert het Griekse woord ecclesia een fysieke samenkomst. Ik vind dat woord lastig toe te passen op het vanuit de luie bank, even vluchtig meekijken met een livestream. De volgende stap is anders dat je ook gewoon thuislezer kan worden.

Maar dat het lastig te verwoorden is, herken ik wel. Ik ervaar een groot verschil, maar het is niet altijd even goed te onderbouwen.

Maar hoe ervaar jij het verschil tussen samenkomen als gemeente, en thuis meekijken?
Als de leden de kerk uitmaken, dan verdwijnt de fysieke plaats van samenkomst naar de achtergrond. En inderdaad, als je dan denkt dat je in je eentje kerk kunt zijn, dan mag je ook gaan thuislezen. Dat kan niet, omdat de kerk een verzameling is van gelovigen.

Ik ervaar weinig verschil tussen thuis en in de kerk. Ik ervaar wel veel verschil tussen veel of weinig concentratie, de plaats maakt dan niet uit. Het liefst wordt ik thuislezer omdat het lezen mij meer geeft dan het luisteren. Je gaat dan echter een grens over waarin je geen onderdeel meer uitmaakt van een groep mensen, dus die stap kan ik niet maken.
Ik ervaar juist een enorm groot verschil. Online ben ik toeschouwer, in de kerk ben ik deelnemer.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:
Zeeuw schreef:Vreugde over dat de Heere eens terug zal komen en Zijn kinderen altijd bij Hem mogen zijn? Dit moet m.i. een wezenlijk onderdeel zijn. Juist op een dergelijke dag.
Maar niet voor alle onbekeerde mensen. En ook voor Gods volk is dood een koning der verschrikking en de laatste vijand en zij moeten ook horen dat ze niets dan het oordeel verdiend hebben!
Klopt. Dat is eveneens een wezenlijk onderdeel.
DDD

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Toch suggereert het Griekse woord ecclesia een fysieke samenkomst. Ik vind dat woord lastig toe te passen op het vanuit de luie bank, even vluchtig meekijken met een livestream. De volgende stap is anders dat je ook gewoon thuislezer kan worden.

Maar dat het lastig te verwoorden is, herken ik wel. Ik ervaar een groot verschil, maar het is niet altijd even goed te onderbouwen.

Maar hoe ervaar jij het verschil tussen samenkomen als gemeente, en thuis meekijken?
Als de leden de kerk uitmaken, dan verdwijnt de fysieke plaats van samenkomst naar de achtergrond. En inderdaad, als je dan denkt dat je in je eentje kerk kunt zijn, dan mag je ook gaan thuislezen. Dat kan niet, omdat de kerk een verzameling is van gelovigen.

Ik ervaar weinig verschil tussen thuis en in de kerk. Ik ervaar wel veel verschil tussen veel of weinig concentratie, de plaats maakt dan niet uit. Het liefst wordt ik thuislezer omdat het lezen mij meer geeft dan het luisteren. Je gaat dan echter een grens over waarin je geen onderdeel meer uitmaakt van een groep mensen, dus die stap kan ik niet maken.
Ik ervaar juist een enorm groot verschil. Online ben ik toeschouwer, in de kerk ben ik deelnemer.
Dan moet je psalm 33 in de oude berijming nog eens zingen. God is niet aan tijd of plaats gebonden. Ik geloof niet dat ware gemeenschap der heiligen online niet zou kunnen. Waarmee ik niet zeg dat de publieke eredienst niet heel waardevol is en tot eer van God. Maar ook thuis maak je voluit deel uit van Gods kerk op aarde die het gebed doet en naar Gods woord luistert.

Of je nu in een kerkzaal, een hutje op de hei, om praktische redenen in een bijgebouw of om praktische redenen thuis samenkomt. Als de kerkenraad een kerkdienst organiseert vanuit huis, dan is dat een kerkdienst van de gemeente.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:Wij mogen morgen niet naar kerk. Ik moet zeggen dat ik dat toch bijzonder jammer vind. Juist op de oudejaarsdag.
Vaak is het een stukje rustiger, wellicht kan je vragen of er plek over is of gewoon gaan en dan zie je wel of je naar binnen kunt gaan.
Dat kan alleen wel. Maar met 5 is een beetje veel. In theorie is het 'volgeboekt'.
Zojuist een mail ontvangen dat we toch nog mogen!
pierre27

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:Op uitdrukkelijk verzoek heeft de dominee ons gevraagd om de kerkdiensten van aanstaande zondaf alleen met geluid (dus zonder beeld) uit te zenden als hij voorgaat. Om diverse persoonlijke redenen heeft hij veel moeite met het preken voor een camera.

Ik vind het erg moelijk, al zal het de prediking niet in de weg staan.
Wat vind jij hier precies moeilijk aan?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

pierre27 schreef:

Ik vind het erg moeilijk, al zal het de prediking niet in de weg staan.
Eerst was het nooit een probleem, nu opeens wel. En de dominee is zeer gewaardeerd in de gemeente. Dit doet daar zeker afbreuk aan. Dat vind ik moeilijk.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het moeilijk dat jij het moeilijk vindt. Ds. zal er een goede reden voor hebben. Wie ben jij om daar nu iets van te vinden?
pierre27

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:
pierre27 schreef:

Eerst was het nooit een probleem, nu opeens wel. En de dominee is zeer gewaardeerd in de gemeente. Dit doet daar zeker afbreuk aan. Dat vind ik moeilijk.
Dank voor je antwoord, ik begrijp niet goed waarom dit uitdrukkelijke verzoek van de dominee afbreuk aan de waardering doet. Wellicht zal hij zondag uitleg geven aan zijn verzoek.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
pierre27 schreef:

Ik zal er zelf niet zo veel aandacht aan schenken wat mensen vinden. Als hij bij wijze van spreken om de week zou komen, was het ook weer een ander verhaal.
DDD

Bericht door DDD »

Het hoeft niet te betekenen dat hij voortaan niet meer komt, natuurlijk.
Plaats reactie