Gereformeerde Gemeenten

ejvl

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Het gaat me ook totaal niet erom dat er weleens verschillen overbrugd kunnen worden. Het gaat er mij om: als je gemeenten gaat combineren, gooi je het 'gemeente-zijn' overboord en gaat het alleen nog om samen naar de prediking luisteren.
Dan kun je net zo goed één dienst uitzenden waar iedereen dan naar luistert.
Ik luister nog liever naar een stuntelige leespreek van een ouderling uit eigen gemeente dan naar de meest welsprekende predikant uit het eigen kerkverband. Natuurlijk niet omdat ik zo graag gestuntel hoor, maar eenvoudigweg omdat dat iemand is uit mijn gemeente, en je als gemeente naar dezelfde woordverkondiging luistert, en het gemeenschappelijk gebed doet.
Zo.
Maar jullie krijgen ook wel eens andere predikanten toch? Dan luister je ook naar een ander persoon, niet uit jullie gemeente?
Stel dat jullie kerk een gezamenlijke uitzending heeft met Elspeet, in de morgen jullie predikant en in de middag ds v Kooten.
Zou je er dan ook bezwaar tegen hebben?
Ja, dat lijkt me duidelijk. Een gastpredikant hebben vind ik echt iets heel anders.
Maar je aangevoerde argumenten waren dat je liever naar een ouderling uit eigen gemeente luistert en je als gemeente samen naar hetzelfde luistert.
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen als jullie predikant in een gezamenlijke dienst met bijvoorbeeld Elspeet voorgaat.
Het is dan ook iemand uit eigen gemeente en heel de gemeente luistert naar hetzelfde.
Ik respecteer ieders standpunt hoor, ik begrijp alleen het argument niet.
eilander
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ik ga niet herhalen wat ik schreef, Zeeuw. Lees het anders even terug.
Ik snap het allemaal best, maar ik vraag me af of er goed over nagedacht is.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Wat wel een nadeel is: Als er gevoelige zaken zijn die je als predikant in je eigen gemeente kenbaar maakt, wil je niet dat andere gemeenten daar weet van krijgen.
Tom

Bericht door Tom »

Jantje schreef:Mooi om te zien dat er gemeenten in deze dagen gecombineerde diensten houden:
De gemeenten van Emmeloord, Kampen en Lelystad houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. D.W. Tuinier uit Kampen hoopt voor te gaan.
De gemeenten Capelle aan den IJssel-Middelwatering, Capelle aan den IJssel-West en Krimpen aan den IJssel houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin stud. P.J. de Raaf uit Rotterdam-Alexanderpolder hoopt voor te gaan.
De gemeenten Utrecht en Woerden houden morgenochtend en maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. W. Harinck uit Utrecht hoopt voor te gaan.
De gemeenten Bodegraven en Dordrecht hielden gisterenmiddag een gecombineerde dienst en houden ook morgen twee gecombineerde diensten. Ds. W.A. Zondag uit Dordrecht ging gisterenmiddag daarin voor en hoopt ook morgen in beide diensten voor te gaan.
De gemeenten Nunspeet en Zwolle houden maandagochtend een gecombineerde dienst waarin ds. A. Schot uit Nunspeet hoopt voor te gaan.
Hele goede ontwikkeling. Zoetermeer en Delft combineren ook samen in de middag. Mijn vrouw en ik hebben een aantal dagen terug een mailtje naar de scriba gedaan met de tip om enkele malen te combineren met een zustergemeente. Beiden vacant en samengenomen ontstaat er een mooi preekrooster. Positieve reactie teruggekregen en men gaat het bespreken.
KB_ schreef:Hier in the USA & Canada (NRC) wordt er nu heel veel gecombineerd. Er zijn denk ik maar weinig vacante gemeenten meer die zelf uitzenden tenzij ze in een andere tijdzone zitten. Het is echt een uitkomst en het werkt perfect!!!! Samen de eenheid zoeken en samen kunnen luisteren naar het gepredikte woord dat levend gebracht wordt. wordt hier als heel positief ervaren. jammer dat jullie er negatief over doen. er zijn hier zelfs predikanten die doordeweeks preken inspreken die in een andere gemeente op zondag worden uitgezonden. ook drie gemeenten hier zenden inmiddels uit met videoconferencing.
Mooi dat dit kan bij jullie. Begreep dat de predikantennood daar ook erg hoog is door de grote afstanden daar en beperkte mogelijkheden voor derde diensten.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Ik voel goed mee met Eilander.
Ik kan het nut er niet van inzien waarom je , nu je thuis luistert, opeens gezamenlijke diensten moet gaan beleggen. Juist omdat je thuis luistert, lijkt me dat je dringend behoefte hebt om 'in je eigen gemeente' te kerken. Dat geeft iets vertrouwds.
Ik zou niet weten wat er samenbindend is als ik thuis met mijn gezin luister naar een andere gemeente met andere kerkenraad en predikant.
Hoopvol

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

ejvl schreef:
Hoopvol schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef:Diensten combineren is van de nood een deugd maken. Ik heb er vraagtekens bij. Ook die vlucht in video uitzendingen. Ik vind het helemaal niks.
Het kan helpen om de boodschap meer kracht bij te zetten.
Ja dat zou kunnen. Maar het Woord heeft de kracht en niet het beeld.
Maar in de kerk is het ook wel fijn om de predikant te zien en niet alleen te horen toch?
Ja maar dan kom je ook als gemeente samen. Dat is toch een heel verschil. Maar ik bedoelde meer als reactie op Ad Anker en samanti
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Ik ga niet herhalen wat ik schreef, Zeeuw. Lees het anders even terug.
Ik snap het allemaal best, maar ik vraag me af of er goed over nagedacht is.
Ik ben het hierin eens met ejvl. Ik begrijp het argument echt niet.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik vind het in deze omstandigheden legitiem om diensten te combineren. Als daar in beide gemeenten geen bezwaar tegen is gewoon doen zou ik zeggen. Het is nu eenmaal geen normale situatie.

Ook het opzetten van videodiensten vind ik goed. Wel jammer dat de camera’s na de coronaperiode weer worden weggehaald. Het is voor zieke en oude mensen een uitkomst om toch meer met de gemeente betrokken te zijn.
Zelf vind ik het erg jammer dat onze gemeente geen videouitzending heeft maar ga er ook niet moeilijk over doen.
windorgel

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Ouderling schreef:Ik voel goed mee met Eilander.
Ik kan het nut er niet van inzien waarom je , nu je thuis luistert, opeens gezamenlijke diensten moet gaan beleggen. Juist omdat je thuis luistert, lijkt me dat je dringend behoefte hebt om 'in je eigen gemeente' te kerken. Dat geeft iets vertrouwds.
Ik zou niet weten wat er samenbindend is als ik thuis met mijn gezin luister naar een andere gemeente met andere kerkenraad en predikant.
Precies, zo ervaar ik het ook.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ik begrijp het ook niet vanuit mijn eigen kerk. Maar in andere verbanden zijn de noden qua aantallen predikanten hoog. Dat laatste is uiteraard te ondervangen door een combi-kerkenraad. Wij hebben, nu we vacant zijn, vrijwel iedere dienst een gastpredikant. Ik voel daarbij totaal niet iets 'onvertrouwds'.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

FlyingEagle schreef:Ik vind het in deze omstandigheden legitiem om diensten te combineren. Als daar in beide gemeenten geen bezwaar tegen is gewoon doen zou ik zeggen. Het is nu eenmaal geen normale situatie.

Ook het opzetten van videodiensten vind ik goed. Wel jammer dat de camera’s na de coronaperiode weer worden weggehaald. Het is voor zieke en oude mensen een uitkomst om toch meer met de gemeente betrokken te zijn.
Zelf vind ik het erg jammer dat onze gemeente geen videouitzending heeft maar ga er ook niet moeilijk over doen.
Moet wel zeggen dat het voor mij goed helpt.
Gewoon via Ytube, dus wellicht kan er ook een passant tussen luisteren die niet van plan was om te luisteren...
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

KB_ schreef:Bijzonder dat er zo gereageerd wordt op het combineren van diensten

Hier in the USA & Canada (NRC) wordt er nu heel veel gecombineerd. Er zijn denk ik maar weinig vacante gemeenten meer die zelf uitzenden tenzij ze in een andere tijdzone zitten. Het is echt een uitkomst en het werkt perfect!!!! Samen de eenheid zoeken en samen kunnen luisteren naar het gepredikte woord dat levend gebracht wordt. wordt hier als heel positief ervaren. jammer dat jullie er negatief over doen. er zijn hier zelfs predikanten die doordeweeks preken inspreken die in een andere gemeente op zondag worden uitgezonden. ook drie gemeenten hier zenden inmiddels uit met videoconferencing.

Onze oude gemeente in Holland stroomt helemaal leeg met jongvolwassenen omdat het zovaak leesdienst is. er wordt ook echt niet altijd goed gelezen door de ouderlingen. als er een bijbelse cgk of hhk in de buurt is trekken de jongen daarheen. da's niet goed maar het gebeurt wel. Als kerkenraad moet je dan actie ondernemen. zou toch mooi zijn als er de komende weken altijd predikanten voorgaan binnen de gergem i.p.v. leesdiensten? dat zou toch heerlijk zijn. Ik verbaas me erover dat er nog zo weinig gecombineerd wordt. laten we iedereen de echte prediking gunnen
Beste KB_

ik dacht dat in de NRC altijd veel meer weerstand was tegen internet en websites van gemeenten. Is dat inmiddels minder geworden nu de diensten via internet moeten worden uitgezonden?
ejvl

Bericht door ejvl »

windorgel schreef:
Maar vinden jullie het ook niet samenbindend om met de gehele gemeente, en een andere gemeente, naar eenzelfde dienst te luisteren?
Individueel naar iets anders luisteren snap ik uiteraard wel dat zoiets niet samenbindend is.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Zeeuw schreef:
Ik begrijp het ook niet vanuit mijn eigen kerk. Maar in andere verbanden zijn de noden qua aantallen predikanten hoog. Dat laatste is uiteraard te ondervangen door een combi-kerkenraad. Wij hebben, nu we vacant zijn, vrijwel iedere dienst een gastpredikant. Ik voel daarbij totaal niet iets 'onvertrouwds'.
Zeker. Maar die nood was er voor de corona-crisis en die is er DV na de corona-crisis nog. En wees dan niet ontevreden als mensen opeens mee gaan luisteren met andere gemeenten waar een predikant is, want dat beviel wel tijdens de corona-crisis.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

ejvl schreef:
windorgel schreef:
Maar vinden jullie het ook niet samenbindend om met de gehele gemeente, en een andere gemeente, naar eenzelfde dienst te luisteren?
Zo lang het een gemeente is waar ik niet toe behoor niet nee. Als er nu mensen zijn die zondags met onze gemeente meeluisteren, voel ik daar niets van.
Plaats reactie