Ja dat zou kunnen. Maar het Woord heeft de kracht en niet het beeld.Geytenbeekje schreef:Het kan helpen om de boodschap meer kracht bij te zetten.Ad Anker schreef:Diensten combineren is van de nood een deugd maken. Ik heb er vraagtekens bij. Ook die vlucht in video uitzendingen. Ik vind het helemaal niks.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Kijken heeft wel degelijk meerwaarde, al is het de concentratie.Hoopvol schreef:Ja dat zou kunnen. Maar het Woord heeft de kracht en niet het beeld.Geytenbeekje schreef:Het kan helpen om de boodschap meer kracht bij te zetten.Ad Anker schreef:Diensten combineren is van de nood een deugd maken. Ik heb er vraagtekens bij. Ook die vlucht in video uitzendingen. Ik vind het helemaal niks.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bijzonder dat er zo gereageerd wordt op het combineren van diensten
Hier in the USA & Canada (NRC) wordt er nu heel veel gecombineerd. Er zijn denk ik maar weinig vacante gemeenten meer die zelf uitzenden tenzij ze in een andere tijdzone zitten. Het is echt een uitkomst en het werkt perfect!!!! Samen de eenheid zoeken en samen kunnen luisteren naar het gepredikte woord dat levend gebracht wordt. wordt hier als heel positief ervaren. jammer dat jullie er negatief over doen. er zijn hier zelfs predikanten die doordeweeks preken inspreken die in een andere gemeente op zondag worden uitgezonden. ook drie gemeenten hier zenden inmiddels uit met videoconferencing.
Onze oude gemeente in Holland stroomt helemaal leeg met jongvolwassenen omdat het zovaak leesdienst is. er wordt ook echt niet altijd goed gelezen door de ouderlingen. als er een bijbelse cgk of hhk in de buurt is trekken de jongen daarheen. da's niet goed maar het gebeurt wel. Als kerkenraad moet je dan actie ondernemen. zou toch mooi zijn als er de komende weken altijd predikanten voorgaan binnen de gergem i.p.v. leesdiensten? dat zou toch heerlijk zijn. Ik verbaas me erover dat er nog zo weinig gecombineerd wordt. laten we iedereen de echte prediking gunnen
Hier in the USA & Canada (NRC) wordt er nu heel veel gecombineerd. Er zijn denk ik maar weinig vacante gemeenten meer die zelf uitzenden tenzij ze in een andere tijdzone zitten. Het is echt een uitkomst en het werkt perfect!!!! Samen de eenheid zoeken en samen kunnen luisteren naar het gepredikte woord dat levend gebracht wordt. wordt hier als heel positief ervaren. jammer dat jullie er negatief over doen. er zijn hier zelfs predikanten die doordeweeks preken inspreken die in een andere gemeente op zondag worden uitgezonden. ook drie gemeenten hier zenden inmiddels uit met videoconferencing.
Onze oude gemeente in Holland stroomt helemaal leeg met jongvolwassenen omdat het zovaak leesdienst is. er wordt ook echt niet altijd goed gelezen door de ouderlingen. als er een bijbelse cgk of hhk in de buurt is trekken de jongen daarheen. da's niet goed maar het gebeurt wel. Als kerkenraad moet je dan actie ondernemen. zou toch mooi zijn als er de komende weken altijd predikanten voorgaan binnen de gergem i.p.v. leesdiensten? dat zou toch heerlijk zijn. Ik verbaas me erover dat er nog zo weinig gecombineerd wordt. laten we iedereen de echte prediking gunnen
Laatst gewijzigd door KB_ op 11 apr 2020, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Het gaat me ook totaal niet erom dat er weleens verschillen overbrugd kunnen worden. Het gaat er mij om: als je gemeenten gaat combineren, gooi je het 'gemeente-zijn' overboord en gaat het alleen nog om samen naar de prediking luisteren.
Dan kun je net zo goed één dienst uitzenden waar iedereen dan naar luistert.
Ik luister nog liever naar een stuntelige leespreek van een ouderling uit eigen gemeente dan naar de meest welsprekende predikant uit het eigen kerkverband. Natuurlijk niet omdat ik zo graag gestuntel hoor, maar eenvoudigweg omdat dat iemand is uit mijn gemeente, en je als gemeente naar dezelfde woordverkondiging luistert, en het gemeenschappelijk gebed doet.
Zo.
Ik luister nog liever naar een stuntelige leespreek van een ouderling uit eigen gemeente dan naar de meest welsprekende predikant uit het eigen kerkverband. Natuurlijk niet omdat ik zo graag gestuntel hoor, maar eenvoudigweg omdat dat iemand is uit mijn gemeente, en je als gemeente naar dezelfde woordverkondiging luistert, en het gemeenschappelijk gebed doet.
Zo.
Ja maar is het dan niet meer een gevoelskwestie bij jou? en met het oog op jonge stellen zou je het dan toch niet preferen??eilander schreef:Natuurlijk niet omdat ik zo graag gestuntel hoor, maar eenvoudigweg omdat dat iemand is uit mijn gemeente, en je als gemeente naar dezelfde woordverkondiging luistert, en het gemeenschappelijk gebed doet.
Zo.
Het gemeenschappelijke gebed wordt voor beide gemeenten gedaan en in nederland kunnen beide kerkenraden aanwezig zijn door kleine afstanden. hier gebeurd dat niet altijd en wordt als nog als zo ffjn ervaren
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Natuurlijk prefereer ik geen leesdienst. Dat is helemaal het punt niet hier.KB_ schreef:Ja maar is het dan niet meer een gevoelskwestie bij jou? en met het oog op jonge stellen zou je het dan toch niet preferen??eilander schreef:Natuurlijk niet omdat ik zo graag gestuntel hoor, maar eenvoudigweg omdat dat iemand is uit mijn gemeente, en je als gemeente naar dezelfde woordverkondiging luistert, en het gemeenschappelijk gebed doet.
Zo.
Het gemeenschappelijke gebed wordt voor beide gemeenten gedaan en in nederland kunnen beide kerkenraden aanwezig zijn door kleine afstanden. hier gebeurd dat niet altijd en wordt als nog als zo ffjn ervaren
Ik vind het een zeer wonderlijke gang van zaken, waarmee volgens mij de deur open gezet wordt voor het geheel andere benadering van het gemeente-zijn. Ik vraag me af of er wel goed over nagedacht is.
Geheel eens!eilander schreef:Het gaat me ook totaal niet erom dat er weleens verschillen overbrugd kunnen worden. Het gaat er mij om: als je gemeenten gaat combineren, gooi je het 'gemeente-zijn' overboord en gaat het alleen nog om samen naar de prediking luisteren.
Zo.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Maar jullie krijgen ook wel eens andere predikanten toch? Dan luister je ook naar een ander persoon, niet uit jullie gemeente?eilander schreef:Het gaat me ook totaal niet erom dat er weleens verschillen overbrugd kunnen worden. Het gaat er mij om: als je gemeenten gaat combineren, gooi je het 'gemeente-zijn' overboord en gaat het alleen nog om samen naar de prediking luisteren.
Zo.
Stel dat jullie kerk een gezamenlijke uitzending heeft met Elspeet, in de morgen jullie predikant en in de middag ds v Kooten.
Zou je er dan ook bezwaar tegen hebben?
-
Waarom zou je een gemeente uitzoeken in een andere deel van het land ?ejvl schreef:Maar jullie krijgen ook wel eens andere predikanten toch? Dan luister je ook naar een ander persoon, niet uit jullie gemeente?eilander schreef:Het gaat me ook totaal niet erom dat er weleens verschillen overbrugd kunnen worden. Het gaat er mij om: als je gemeenten gaat combineren, gooi je het 'gemeente-zijn' overboord en gaat het alleen nog om samen naar de prediking luisteren.
Zo.
Stel dat jullie kerk een gezamenlijke uitzending heeft met Elspeet, in de morgen jullie predikant en in de middag ds v Kooten.
Ik zou dan eerder aan Sirjansland of Arnemuiden denken.
Maar in de kerk is het ook wel fijn om de predikant te zien en niet alleen te horen toch?Hoopvol schreef:Ja dat zou kunnen. Maar het Woord heeft de kracht en niet het beeld.Geytenbeekje schreef:Het kan helpen om de boodschap meer kracht bij te zetten.Ad Anker schreef:Diensten combineren is van de nood een deugd maken. Ik heb er vraagtekens bij. Ook die vlucht in video uitzendingen. Ik vind het helemaal niks.
Hoewel ik het allemaal niet zo heel belangrijk vindt, toch nog even een reactie. Ik vind het namelijk een hele mooie ontwikkeling.eilander schreef: Natuurlijk prefereer ik geen leesdienst. Dat is helemaal het punt niet hier.
Ik vind het een zeer wonderlijke gang van zaken, waarmee volgens mij de deur open gezet wordt voor het geheel andere benadering van het gemeente-zijn. Ik vraag me af of er wel goed over nagedacht is.
Maar een andere benadering van gemeente-zijn is mijns inziens niet aan de orde. In principe is alleen het kerkgebouw anders. Van beide gemeenten is min. 1 ouderling aanwezig en beide gemeenten worden gedurende dienst benoemd en aangehaald in het gebed. Natuurlijk is dit ook een noodoplossing, net zoals leesdiensten dit zijn. Maar nu iedereen toch moet meeluisteren vanuit de huiskamer is dit een mooie noodoplossing om predikanten te laten voorgaan en ook werkdruk onder hun te laten verminderen, zo zijn er minder derde diensten nodig. Kortom: wanneer goed uitgevoerd gooi je het gemeente-zijn niet overboord en kan je ook nog eens samen naar de prediking luisteren.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 11 apr 2020, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, dat lijkt me duidelijk. Een gastpredikant hebben vind ik echt iets heel anders.ejvl schreef:Maar jullie krijgen ook wel eens andere predikanten toch? Dan luister je ook naar een ander persoon, niet uit jullie gemeente?eilander schreef:Het gaat me ook totaal niet erom dat er weleens verschillen overbrugd kunnen worden. Het gaat er mij om: als je gemeenten gaat combineren, gooi je het 'gemeente-zijn' overboord en gaat het alleen nog om samen naar de prediking luisteren.
Zo.
Maar niet wanneer die predikant in jouw gemeente komt neem ik aan?eilander schreef:Het gaat me ook totaal niet erom dat er weleens verschillen overbrugd kunnen worden. Het gaat er mij om: als je gemeenten gaat combineren, gooi je het 'gemeente-zijn' overboord en gaat het alleen nog om samen naar de prediking luisteren.
Zo.
Nee, uiteraard niet. Je moet het wel lezen in de context waarin ik het schrijf.Zeeuw schreef:Maar niet wanneer die predikant in jouw gemeente komt neem ik aan?eilander schreef:Het gaat me ook totaal niet erom dat er weleens verschillen overbrugd kunnen worden. Het gaat er mij om: als je gemeenten gaat combineren, gooi je het 'gemeente-zijn' overboord en gaat het alleen nog om samen naar de prediking luisteren.
Zo.
Stel dat die predikant nu op dat moment ook de nood van een andere gemeente, uit jouw kerkverband, opdraagt en op die manier 2 gemeentes kan dienen, op welke manier mis je dan gemeente-zijn? Er zijn m.i. dan juist 2 gemeenten die gemeente-zijn. Dus de gastprediker dient 2 gemeenten ineens.eilander schreef:Nee, uiteraard niet. Je moet het wel lezen in de context waarin ik het schrijf.Zeeuw schreef:Maar niet wanneer die predikant in jouw gemeente komt neem ik aan?eilander schreef:Het gaat me ook totaal niet erom dat er weleens verschillen overbrugd kunnen worden. Het gaat er mij om: als je gemeenten gaat combineren, gooi je het 'gemeente-zijn' overboord en gaat het alleen nog om samen naar de prediking luisteren.
Zo.
Overigens, ik maak bij ons eigenlijk nooit mee dat we leesdienst hebben. Ik zie op dit moment het gemeente-zijn terug in kaarten, belletjes, appjes etc. Als, in deze uitzonderlijke situatie, een predikant ook de nood van een andere gemeente zou opdragen, zou ik alleen maar blij zijn als het op deze manier kon.