1. De doop is een zichtbaar teken van bekeringRefojongere schreef: ↑Gisteren, 18:46Klopt en de doop is er om ons zwakke geloof te versterken.Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 18:41Dat zeg je nu, maar het wordt toch vaak anders gelabeld. Alsof het een extra pleitgrond is, alsof er zonder een specifieke verbondsgedachte geen aanbod van genade zou zijn, etc.
Maar het heeft geen zin om je te verliezen in allerlei theorieën. Ieder die de belofte van het Evangelie hoort, mag deze belofte aannemen, mag erop 'pleiten', zo je wilt.
In het Nieuwe Testament roept Johannes de Doper mensen op tot bekering. De doop symboliseert dat iemand zijn oude leven aflegt en een nieuw leven begint.
“Bekeert u… en laat u dopen.” (Marcus 1:4)
De doop laat dus zien: ik wil met God leven en mijn oude zonden achterlaten.
2. De doop is verbonden met de vergeving van zonden
De doop wijst naar Gods vergeving. Niet dat het water zelf zonden wegspoelt, maar het is een teken van Gods belofte om schoon te maken.
“Laat u dopen… tot vergeving van uw zonden.” (Handelingen 2:38)
3. De doop verbindt je met Jezus
De doop beeldt uit dat een gelovige met Christus sterft en opstaat.
“Wij zijn met Hem begraven door de doop… opdat wij in nieuwheid van leven zouden wandelen.” (Romeinen 6:4)
Het is dus een zichtbaar evangelie: net zoals Jezus stierf en opstond, zo begint de gelovige een nieuw leven.
4. Jezus gaf zelf de opdracht om te dopen
De doop is niet door mensen bedacht, maar door Christus ingesteld.
“Ga heen… maak alle volken tot Mijn discipelen, hen dopend…” (Mattheüs 28:19)
Daarom hoort de doop vanaf het begin bij het christelijk geloof.
5. De doop is een zichtbaar binnenkomen in de christelijke gemeenschap
Door de doop wordt iemand opgenomen in de gemeente (Handelingen 2:41).
Het is als het ware de “toegangspoort” tot het christelijke leven.