Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Verbannen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen te Scherpenzeel: ds. G.J.N. Moens te Lisse.
Ik weet nog niet wat je bron is, maar als het waar is, vind ik het wel heel opmerkelijk dat een gemeente van 2063 leden een dominee beroept van 66 jaar, terwijl als tegenkandidaat de 49-jarige consulent stond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:

Ik weet nog niet wat je bron is, maar als het waar is, vind ik het wel heel opmerkelijk dat een gemeente van 2063 leden een dominee beroept van 66 jaar, terwijl als tegenkandidaat de 49-jarige consulent stond.
Bronn:ledenvergadering. Gods besturing ging ook over dit beroep. Opmerkelijk wellicht maar het is prima!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
helma

Bericht door helma »

NorahLinde schreef:
helma schreef:@NorahLinde, is het verschil werkelijk zo groot dat ze niet samen op een tweetal zouden kunnen?
Dat lijkt mij heel sterk. Ik vind het toch wel wat teleurstellend van betreffende gemeente.
Ja, deze 2 kandidaten verschillen wel degelijk. Of ze zoveel verschillen dat ze niet samen op tweetal zouden kunnen, vind ik lastig te beoordelen, omdat dat ook afhangt van de gemeente waar ze dan op tweetal zouden komen.

Je bedoelt teleurstellend van de gemeente van Ouderkerk die Kand. Van Gent enkelvoudig kandidaat gesteld heeft?
Als deze twee kandidaten al niet samen op een tweetal kunnen, worden de verschillen wel heel groot gemaakt denk ik.
En ja, jammer dat het geen tweetal is geworden daar. Schreef jij niet ergens in dit draadje iets over de verantwoordelijkheid van kerken tov kandidaten?
NorahLinde

Bericht door NorahLinde »

helma schreef:
NorahLinde schreef:
helma schreef:@NorahLinde, is het verschil werkelijk zo groot dat ze niet samen op een tweetal zouden kunnen?
Dat lijkt mij heel sterk. Ik vind het toch wel wat teleurstellend van betreffende gemeente.
Ja, deze 2 kandidaten verschillen wel degelijk. Of ze zoveel verschillen dat ze niet samen op tweetal zouden kunnen, vind ik lastig te beoordelen, omdat dat ook afhangt van de gemeente waar ze dan op tweetal zouden komen.

Je bedoelt teleurstellend van de gemeente van Ouderkerk die Kand. Van Gent enkelvoudig kandidaat gesteld heeft?
Als deze twee kandidaten al niet samen op een tweetal kunnen, worden de verschillen wel heel groot gemaakt denk ik.
En ja, jammer dat het geen tweetal is geworden daar. Schreef jij niet ergens in dit draadje iets over de verantwoordelijkheid van kerken tov kandidaten?
Klopt, dat schreef ik inderdaad. Ik weet natuurlijk niet de drijfveren van kerkenraden. Maar als je met eer en geweten acht dat de 1 echt niet past, om welke reden dan ook, binnen jouw gemeente, dan moet je die -vind ik- niet op tweetal zetten naast een ander, omdat hij nou eenmaal ook beroepbaar is. Maar ik wil de discussie niet opnieuw gaan voeren.

Lastige dingen, die we in gebed moeten blijven brengen.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:

Bronn:ledenvergadering. Gods besturing ging ook over dit beroep. Opmerkelijk wellicht maar het is prima!
Jantje wikt,
Scherpenzeel beslist,
God beschikt.
Wijk

Bericht door Wijk »

Edit
Laatst gewijzigd door Wijk op 14 feb 2019, 06:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Wijk

Bericht door Wijk »

Ik heb gezegd dat er sprake is van begrip voor de situatie, heus wel. En het is ook absoluut geen sneer naar GGiN, alleen ondanks alles hè, alle moeilijkheden etc, denk u dat dit zo zou moeten horen?

Hoe denk u zelf dat de dominee in kwestie hier zelf in staat? Wat doet dat met de dominee?

Ik weet ook dat het soms gebeurd dat een dominee voelt dat hij moet blijven nog in de gemeente en daarom maar alle brieven in de kast legt. Zo hoort het ook niet denk ik.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik ken Scherpenzeel een beetje. Het lijkt me geen gemeente die zomaar elke predikant zal beroepen. Over het algemeen is Scherpenzeel nogal behoudend.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Jantje schreef:

Ze weten dankzij Refoforum dat het niet lekker zit in Lisse. Dan moet je zo'n man toch de kans geven te vertrekken.
Maar we houden het wel geestelijk, het beroepingswerk! Ook al krijgt ds. Moens nu ineens veel meer beroepen. :nonnon
pierre27

Bericht door pierre27 »

GGBeroopingswerk schreef:
Jantje schreef:

Ze weten dankzij Refoforum dat het niet lekker zit in Lisse. Dan moet je zo'n man toch de kans geven te vertrekken.
Maar we houden het wel geestelijk, het beroepingswerk! Ook al krijgt ds. Moens nu ineens veel meer beroepen. :nonnon
Hoe moet ik jouw reactie opvatten @GGBeroopingswerk?
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:

Dat is aan u.
Het enigste (niet zo enig) wat ik aan bedoelde te geven is dat ik op een moment als deze mezelf afvraag of de keuze bij kandidaatstellingen en stemmingen vanuit de binnenkamer afkomstig is of vanuit de bovenkamer.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

pierre27 schreef:
Jantje schreef: Ik weet nog niet wat je bron is, maar als het waar is, vind ik het wel heel opmerkelijk dat een gemeente van 2063 leden een dominee beroept van 66 jaar, terwijl als tegenkandidaat de 49-jarige consulent stond.
Dat is aan u.
Het enigste (niet zo enig) wat ik aan bedoelde te geven is dat ik op een moment als deze mezelf afvraag of de keuze bij kandidaatstellingen en stemmingen vanuit de binnenkamer afkomstig is of vanuit de bovenkamer.
Het lijkt me lastig leven met zo'n structureel wantrouwen ten opzichte van ambtsdragers. Ik ken de predikanten niet, ik ken de gemeenten niet anders dan 'ooit in een verleden' een keer geweest maar iedere keer als ik dit soort discussie lees krijg ik het beeld van mensen die alles beter weten en de harten van anderen doorgronden. Wat een werk moet dat zijn. Daar moet je wel letterlijk dood moe van worden.
Zo'n discussie roept het beeld op van een kerkverband zonder God. Dat zal vast de bedoeling niet zijn, maar ik wil maar even laten zien wat dit negatieve geroddel over beroepingswerk bij mij te weeg brengt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Eerlijk gezegd ben ik er wel eens moe van, als ik de worsteling hoor van mensen die een predikant begeren en dan ernaast de opmerkingen over het beroepen van predikanten dan kan ik er elke keer weer verdrietig om worden.
gallio

Bericht door gallio »

Ditbenik schreef: Het lijkt me lastig leven met zo'n structureel wantrouwen ten opzichte van ambtsdragers. Ik ken de predikanten niet, ik ken de gemeenten niet anders dan 'ooit in een verleden' een keer geweest maar iedere keer als ik dit soort discussie lees krijg ik het beeld van mensen die alles beter weten en de harten van anderen doorgronden. Wat een werk moet dat zijn. Daar moet je wel letterlijk dood moe van worden.
Zo'n discussie roept het beeld op van een kerkverband zonder God. Dat zal vast de bedoeling niet zijn, maar ik wil maar even laten zien wat dit negatieve geroddel over beroepingswerk bij mij te weeg brengt.
Helemaal mee eens. Het komt volgens mij door de overvloed aan informatie die hierover verzameld wordt en op het internet beschikbaar is. Dat kun je dan analyseren alsof het over de aandelenmarkt gaat, of over de transfer van topsporters. Zo van, die speler heeft zoveel punten gescoord in de laatste 10 wedstrijden en past beter bij dat team. Laten we daar toch mee ophouden.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

gallio schreef:
Ditbenik schreef: Het lijkt me lastig leven met zo'n structureel wantrouwen ten opzichte van ambtsdragers. Ik ken de predikanten niet, ik ken de gemeenten niet anders dan 'ooit in een verleden' een keer geweest maar iedere keer als ik dit soort discussie lees krijg ik het beeld van mensen die alles beter weten en de harten van anderen doorgronden. Wat een werk moet dat zijn. Daar moet je wel letterlijk dood moe van worden.
Helemaal mee eens. Het komt volgens mij door de overvloed aan informatie die hierover verzameld wordt en op het internet beschikbaar is. Dat kun je dan analyseren alsof het over de aandelenmarkt gaat, of over de transfer van topsporters. Zo van, die speler heeft zoveel punten gescoord in de laatste 10 wedstrijden en past beter bij dat team. Laten we daar toch mee ophouden.

Je kunt het ook alles helemaal weg relativeren.
Maar als de feiten en gegevens bekend zijn, zijn sommige zaken op zijn minst opvallend.
Wat dat betreft kun je misschien bijna wel stellen dat men ter linkerzijde veel gerichter en misschien zelfs wel geestelijker beroept.
Hoewel het daar weer doorslaat in enkelvoudige kandidaatstelling. ;)
Gesloten