Afscheiden als gezin om thuis te gaan lezen is in NL niet nodig, dan kan je nog altijd overstappen en laat je de samenkomsten niet na.Afgewezen schreef:Het is lastig: hoe 'fout' moet een kerk zijn, voordat je je mag afscheiden?
Is thuislezen Bijbels?
-
Re: Is thuislezen Bijbels?
Als we bij elkaar gaan lopen kibbelen bij wie de splinter, en bij wie de balk zit komen we echt niet verder. Zeker niet als je die opmerking in een topic over thuislezen plaatst. Het topic staat bovendien op een forum waar de 3 formulieren van eenheid als norm gelden, en daarin kan je gewoon lezen dat christenen de roeping hebben zich bij de kerk te voegen. Er kunnen best uitzonderingen op zijn waardoor het niet mogelijk is, zich bij de kerk te voegen, maar dat kan nooit de regel zijn. Ook preken van voor Van de Groe roepen daartoe op. Vooral als je iets verder teruggaat.CvdW schreef:Er wordt zo gekeken naar de splinter bij de thuislezer (bij mij), maar uw balk wordt niet gezien.
U kent de uitdrukking: Na ds. Van de Groe ging de deur toe. Laten ze in de kerken alleen preken van voor deze tijd (ds. Comrie hoort er dan ook bij) lezen, dan kom ik ook weer.
Zo fout dat je er uitgesmeten wordt als je zelf goed zit.Afgewezen schreef:Het is lastig: hoe 'fout' moet een kerk zijn, voordat je je mag afscheiden?
Men leest niet vanwege de persoon die het schreef of sprak. Men leest de zuivere leer die verkondigt wordt.CvdW schreef:Er wordt zo gekeken naar de splinter bij de thuislezer (bij mij), maar uw balk wordt niet gezien.
U kent de uitdrukking: Na ds. Van de Groe ging de deur toe. Laten ze in de kerken alleen preken van voor deze tijd (ds. Comrie hoort er dan ook bij) lezen, dan kom ik ook weer.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Dat is geen antwoord.Curatorium schreef:Afscheiden als gezin om thuis te gaan lezen is in NL niet nodig, dan kan je nog altijd overstappen en laat je de samenkomsten niet na.Afgewezen schreef:Het is lastig: hoe 'fout' moet een kerk zijn, voordat je je mag afscheiden?
Wie zegt dat?marco schreef:Zo fout dat je er uitgesmeten wordt als je zelf goed zit.Afgewezen schreef:Het is lastig: hoe 'fout' moet een kerk zijn, voordat je je mag afscheiden?
Even tussendoor: Ook al vind ik inderdaad (dat iemand dat zichzelf aandoet), dan nog heb ik er respect voor dat iemand dat er voor over heeft!Mara schreef:Het was een uur lopen en mijn ouders liepen dus elke zondag 4 uren!
Maar goed, op dit forum wordt geredeneerd dat iemand dat zichzelf aan doet, wij, als kinderen, hadden hier heel veel respect voor.
En ik denk dat meer mensen dat hebben.
ik.Afgewezen schreef:Wie zegt dat?
Volgens mij is dat niet per definitie zo. Een kerk kan zo vrijzinnig worden dat je per definitie nergens meer uitgesmeten wordt omdat iedereen iets mag vinden.Marco schreef:ik.Afgewezen schreef:Wie zegt dat?
Ik denk wel dat je onderscheid moet maken tussen afscheiden en een nieuwe gemeente beginnen en zich onttrekken om zich bij een andere gemeente te voegen. Met het eerste moet je heel voorzichtig zijn. Het NT (1 Korinte bijvoorbeeld) geeft een paar voorbeelden van gemeenten die volgens onze NGB maatstaven geen ware kerk zouden zijn (de sacramenten werden niet goed bediend). Toch krijgen mensen in die gemeenten niet het advies om dan maar een nieuwe gemeente te stichten.Afgewezen schreef:Dat is geen antwoord.Curatorium schreef:Afscheiden als gezin om thuis te gaan lezen is in NL niet nodig, dan kan je nog altijd overstappen en laat je de samenkomsten niet na.Afgewezen schreef:Het is lastig: hoe 'fout' moet een kerk zijn, voordat je je mag afscheiden?Wie zegt dat?marco schreef:Zo fout dat je er uitgesmeten wordt als je zelf goed zit.Afgewezen schreef:Het is lastig: hoe 'fout' moet een kerk zijn, voordat je je mag afscheiden?
Het tweede ligt misschien wat genuanceerder. Daar ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit.
Dan word je er op een gegeven moment toch uitgekotst omdat jij vindt dat niet iedereen alles mag vinden.freek schreef:Volgens mij is dat niet per definitie zo. Een kerk kan zo vrijzinnig worden dat je per definitie nergens meer uitgesmeten wordt omdat iedereen iets mag vinden.Marco schreef:ik.Afgewezen schreef:Wie zegt dat?
Zie ook Hand. 19:freek schreef:Volgens mij is dat niet per definitie zo. Een kerk kan zo vrijzinnig worden dat je per definitie nergens meer uitgesmeten wordt omdat iedereen iets mag vinden.Marco schreef:ik.Afgewezen schreef:Wie zegt dat?
8 En hij [Paulus] ging in de synagoge en sprak vrijmoediglijk, drie maanden lang met hen handelende en hun aanradende de zaken van het Koninkrijk Gods.
9 Maar als sommigen verhard werden en ongehoorzaam waren, kwaadsprekende van den weg des Heeren voor de menigte, week hij van hen en scheidde de discipelen af, dagelijks handelende in de school van zekeren Tyrannus.
Hoewel er nog vele goede dingen zijn (in de ogen van mensen), moet ik toch constateren dat er zoveel afdwalingen zijn in de leer der kerk dat inderdaad honderden jaren weggestreept dienen te worden.freek schreef:Ik kan me bijna niet indenken dat je met deze uitspraak thuislezen motiveert. Dat je écht van mening bent dat na 1800 geen goede verkondiging meer bestaat. Ik kan thuislezen nog wel begrijpen, om allerlei redenen, maar je kunt toch geen honderden jaren Evangelieverkondiging wegstrepen met deze redenering?CvdW schreef:Er wordt zo gekeken naar de splinter bij de thuislezer (bij mij), maar uw balk wordt niet gezien.
Mijn oproep is dan ook: Keer terug naar de Bron.
Calvijn maakt onderscheid tussen afwijking in de leer en in het leven. Bij het laatste moet je inderdaad heel 'lankmoedig' zijn. Als het om de leer gaat, luistert het nauw (maar dan moet het wel over fundamentele zaken gaan). Zie Institutie boek IV, H 1 en 2.Marco schreef:Ik denk wel dat je onderscheid moet maken tussen afscheiden en een nieuwe gemeente beginnen en zich onttrekken om zich bij een andere gemeente te voegen. Met het eerste moet je heel voorzichtig zijn. Het NT (1 Korinte bijvoorbeeld) geeft een paar voorbeelden van gemeenten die volgens onze NGB maatstaven geen ware kerk zouden zijn (de sacramenten werden niet goed bediend). Toch krijgen mensen in die gemeenten niet het advies om dan maar een nieuwe gemeente te stichten.
Die bron is dat de Gereformeerde Kerk onder het Kruis ontstond bij de thuislezer en in de wouden waar de geuzen zich verscholen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
- Johann Gottfried Walther
Dus thuislezers zijn mensen die heiliger zijn? en niet kunnen dwalen?emigrant schreef:Men leest niet vanwege de persoon die het schreef of sprak. Men leest de zuivere leer die verkondigt wordt.CvdW schreef:Er wordt zo gekeken naar de splinter bij de thuislezer (bij mij), maar uw balk wordt niet gezien.
De kerken zijn zeker niet perfect, maar thuis lezen heeft wel consequenties geen tucht, geen kerkelijk toezicht en geen sacramenten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"