Beroepingswerk discussie

refo

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door refo »

Mannetje schreef:
refo schreef:Ja laten we dat doen.
De kandidaat wendt zich tot de kerkenraad van de gemeente van zijn keuze/roeping.
Wordt men het eens dan legt de kerkenraad van de gemeente het aan de leden voor.
Vervolgens volgt er één beroep dat tesrtond wordt aangenomen.
Nu draaf je weer wat door...

Ik bedoelde slechts dat een kandidaat zelf verantwoordelijk is voor hoe hij met beroepen omgaat.
Maar wellicht had je dat ook wel begrepen.
Je moet nooit voor een ander denken.

Maar er kan maar één roeping zijn. De andere zijn geen be-roepingen, maar uitwassen van een kerkelijke bureaucratie.
Terecht dat mensen uit andere kerkverbanden de beroep-cultuur bij de GG lichtelijk merkwaardig vinden.

Het stamt allemaal naar de letter uit de DKO, maar zelfs in 1618/19 was de praktijk niet zo als nu in de GG bij de kandidatenberoepbaarstelling.
Laatst gewijzigd door refo op 17 jun 2014, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Luther schreef:
Henry schreef:Wat is dit voor een wondere wereld?

Twee kandidaten nemen een beroep aan. Je mag aannemen dat dit zorgvuldig en in biddend opzien is gebeurd.
Vervolgens zijn er diverse mensen hier die weten dat het zo niet moet. Je moet het sneller doen, je moet er langer over doen, je moet dit en je moet dat...
Moeten die mensen niet zelf zo snel mogelijk dominee worden? Kunnen ze het eens ervaren.
Nu lijkt het een beetje op die stuurlui die aan de wal staan en in elk geval niet bepaald het uitblinken in respect.
groeten Henry
De suggestie die ik hier heb gegeven komt bij niet-GG-predikanten vandaan die werkelijk verbaasd zijn over het feit dat GG-kandidaten altijd binnen een week een beroep aannemen uit een massa beroepen. In PKN, HHK, CGK gaat men echt anders met beroepen om. Dat geldt overigens ook voor de GGiN, waar kandidaten altijd druppelsgewijs beroepen krijgen, verspreid over een week of twee, drie.
Kan me genoeg predikanten herinneren die in korte tijd besloten hebben binnen de CGK.
Wat mij tegenwoordig wel opvalt dat in bepaalde kerkverbanden de kandidaten steeds langer op een beroep moeten wachten. Denk hier aan de CGK, waar er pas 3 kandidaten beroepbaar zijn gesteld. Om het menselijk te zeggen: het loopt niet storm.
Dan vind ik de uitspraak van Ds. Hage een wijze uitspraak. Ook de gemeente hebben daar toe de verantwoordelijkheid om te beroepen.
Overigens vind ik het fijn dat de twee kandidaten snel een beslissing hebben mogen nemen, zowieso dat ze een beslissing mochten nemen, maar ook in een klein tijdsbestek. Dat uit zoveel roepstemmen, De Roepstem duidelijk geworden is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:Kan me genoeg predikanten herinneren die in korte tijd besloten hebben binnen de CGK.
Noem er eens enkele...
Hendrik de 3de schreef:Wat mij tegenwoordig wel opvalt dat in bepaalde kerkverbanden de kandidaten steeds langer op een beroep moeten wachten. Denk hier aan de CGK, waar er pas 3 kandidaten beroepbaar zijn gesteld. Om het menselijk te zeggen: het loopt niet storm.
Hier heb je absoluut een punt. Ik kan er ook geen logische verklaring voor vinden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrik de 3de
Inactief

Ds. J. de Bruin. Ook al had hij maar drie gemeentes om uit te beslissen, zolang heeft dat ook niet geduurd.

Het is mooi en prachtig nieuws dat er weer vijf nieuwe studenten zijn aangenomen in de CGK. Dat staat buiten kijf. Maar er zijn nu nogal wat Admissionale studenten in de CGK. Dan vraag ik mij als mens af: Vergrijst het predikantenkorps zo snel? Gaan er zoveel met emeritaat? Krijgen we geen overschot?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:Ds. J. de Bruin. Ook al had hij maar drie gemeentes om uit te beslissen, zolang heeft dat ook niet geduurd.
Even het RD erbij gepakt:
- 26/02/2013: beroepbaar gesteld
- 15/03/2013: beroepen te Elburg en Alphen aan den Rijn
- 16/03/2013: beroepen te Zeist
- 08/04/2013: aangenomen naar Elburg
Hendrik de 3e schreef:Het is mooi en prachtig nieuws dat er weer vijf nieuwe studenten zijn aangenomen in de CGK. Dat staat buiten kijf. Maar er zijn nu nogal wat Admissionale studenten in de CGK. Dan vraag ik mij als mens af: Vergrijst het predikantenkorps zo snel? Gaan er zoveel met emeritaat? Krijgen we geen overschot?
Ik begreep dat er tussen 2013 en 2020 rond de 30 dienstdoende predikanten met emeritaat (zullen) gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Blijkbaar is het oordeel Gods over de CGK minder zwaar dan over de (O)GG(iN)? Of zie ik dat verkeerd? :bobo Het predikantenkorps wordt in de CGK namelijk toch aangevuld, en in de later genoemde verbanden veel minder snel.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:Wat mij tegenwoordig wel opvalt dat in bepaalde kerkverbanden de kandidaten steeds langer op een beroep moeten wachten. Denk hier aan de CGK, waar er pas 3 kandidaten beroepbaar zijn gesteld. Om het menselijk te zeggen: het loopt niet storm.
Hier heb je absoluut een punt. Ik kan er ook geen logische verklaring voor vinden.
Een verklaring kan zijn dat geen enkele CGK student in de hele breedte beroepen zal worden. De vermeende ligging van de student speelt (terecht) een grote rol,er zijn b.v. aan de rechterkant van de CGK maar erg weinig vacatures. Studenten met die ligging zullen maximaal maar een paar beroepen krijgen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrik de 3de
Inactief

Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:Ds. J. de Bruin. Ook al had hij maar drie gemeentes om uit te beslissen, zolang heeft dat ook niet geduurd.
Even het RD erbij gepakt:
- 26/02/2013: beroepbaar gesteld
- 15/03/2013: beroepen te Elburg en Alphen aan den Rijn
- 16/03/2013: beroepen te Zeist
- 08/04/2013: aangenomen naar Elburg
Hendrik de 3e schreef:Het is mooi en prachtig nieuws dat er weer vijf nieuwe studenten zijn aangenomen in de CGK. Dat staat buiten kijf. Maar er zijn nu nogal wat Admissionale studenten in de CGK. Dan vraag ik mij als mens af: Vergrijst het predikantenkorps zo snel? Gaan er zoveel met emeritaat? Krijgen we geen overschot?
Ik begreep dat er tussen 2013 en 2020 rond de 30 dienstdoende predikanten met emeritaat (zullen) gaan.
En als je ziet wat er de komende paar jaren nog bij komt, zal het "tekort" niet erg groot zijn. Daar mogen we dankbaar voor zijn. Maar goed overal is een kanttekening op te maken, maar die laat ik hier maar even rusten.
sirdanilot schreef:Blijkbaar is het oordeel Gods over de CGK minder zwaar dan over de (O)GG(iN)? Of zie ik dat verkeerd? :bobo Het predikantenkorps wordt in de CGK namelijk toch aangevuld, en in de later genoemde verbanden veel minder snel.
Tjsa sirdanilot, is het een oordeel als er een tekort aan predikanten is? De kerkverbanden die jij noemt kampen vanaf het begin al met een tekort. Dus om dan van een oordeel te gaan spreken, vind ik moeilijke taal. Er worden in de OGG juist de laatste jaren weer mannen predikant. Hetzelfde geldt ook voor de GGiN, waar de afgelopen jaren predikanten bij zijn gekomen. En eveneens in de GG. Hier kijk ik dan niet naar de afgelopen 4 jaar, maar vanaf 2000 gekeken. Dan mogen we toch opmerken dat het Woord nog steeds open mag gaan en dat er predikanten zijn bijgekomen. Misschien moeten we met z'n allen eens niet kijken naar het menselijke, maar naar hetgeen wij nog gekregen hebben, wat de Heere ons nog geeft.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het valt mij op dat de CGK van Alphen aan de Rijn al lang vacant is. Waarom beroepen zijn niet één van die studenten uit de rechterflank?
- Niet meer zo actief -
huisman

Bericht door huisman »

Mannetje schreef:Het valt mij op dat de CGK van Alphen aan de Rijn al lang vacant is. Waarom beroepen zijn niet één van die studenten uit de rechterflank?
Dat doen ze ook:
15/03/2013 hebben ze student de Bruin beroepen maar die ging naar Elburg.

Nu zijn er geen studenten uit de rechterflank beroepbaar en hebben ze ds C.P. den Boer uit Urk beroepen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
sirdanilot

'Moet het per se van de meest rechterflank zijn dan? De kerkenraad is al rechts, dan kan de predikant toch wel iets minder rechts? :bobo
Hendrik de 3de
Inactief

sirdanilot schreef:'Moet het per se van de meest rechterflank zijn dan? De kerkenraad is al rechts, dan kan de predikant toch wel iets minder rechts? :bobo
Hier de beroepingsgeschiedenis. Zo zie je dat het zowel rechts, als midden-rechtse predikanten zijn.

Christelijk Gereformeerde Kerk Alphen aan den Rijn

Beroepen vacature: Wijlen Ds. G. Bouw

1ste beroep: Ds. H. Polinder (Urk) en Ds. A.C. Uitslag (Urk Eben-Haëzer)

Beroepen: Ds. A.C. Uitslag, bedankt jun’2011

2de beroep: Ds. J.M.J. Kieviet (Dordrecht–Centrum) en Ds. K. Visser (Barendrecht)

Beroepen: Ds. J.M.J. Kieviet, bedankt okt’2011

3de beroep: Ds. H. Polinder (Urk) en Ds. A. van der Zwan (Sliedrecht)

Beroepen: Ds. H. Polinder, bedankt feb’2012

4de beroep: Ds. K. Visser (Barendrecht) en Ds. A. van der Zwan (Sliedrecht)

Beroepen: Ds. A. van der Zwan, bedankt aug’2012

5de beroep: Kand. J. de Bruin (Barendrecht)

Beroepen: Kand. J. de Bruin, bedankt feb’2013

6de beroep: Ds. B.L.C. Aarnoudse (Doornspijk) en Prof. Dr. A. Baars (Woudenberg, Hoogleraar Theologische Universiteit Apeldoorn)

Beroepen: Prof. Dr. A. Baars, bedankt jul’2013

7de beroep: Ds. B.L.C. Aarnoudse (Doornspijk) en Ds. A.C. Uitslag
(Urk Eben-Haëzer)

Beroepen: Ds. A.C. Uitslag, bedankt okt’2013

8ste beroep: Ds. A. den Boer (Oud-Vossemeer/Tholen) en Ds. K. Visser (Barendrecht)

Beroepen: Ds. K. Visser, bedankt feb’2014

9de beroep: Ds. C.P. de Boer (Urk)en Ds. A. Hoekman (Rotterdam-Kralingen)

Beroepen: Ds. C.P. de Boer
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Grote GG's zouden ook best mogen nadenken of het wel slim is om zo'n 'groentje' te beroepen, voor zo'n grote gemeente met veel en moeilijk werk. Terwijl de studenten nog genoeg moeten bijstuderen de eerste paar jaar.
huisman

Bericht door huisman »

sirdanilot schreef:'Moet het per se van de meest rechterflank zijn dan? De kerkenraad is al rechts, dan kan de predikant toch wel iets minder rechts? :bobo
Jij hebt het niet zo op "rechts" geloof ik.
sirdanilot

huisman schreef:
Jij hebt het niet zo op "rechts" geloof ik.
Ik heb het wel op rechts, maar ik heb het niet op vacant ;)
Gesloten