Gereformeerde Gemeenten

Mannetje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Nee, maandagmorgen hoop ik naar GG Tholen te luisteren.
- Niet meer zo actief -
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:Nee, maandagmorgen hoop ik naar GG Tholen te luisteren.
Mag ik raden ? : Leesdienst
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Mag ik raden ? : Leesdienst
Neen.
Ds. J.M.D. de Heer gaat om 11.15 uur voor. Om 9.00 uur preekt hij in zijn eigen gemeente Middelburg-Centrum. Dus het zou een prima voorbeeld wezen om een gezamenlijke dienst te houden. In Middelburg is er namelijk ook videouitzending (in beide GG-gemeenten, dus zowel -Centrum als -Zuid, overigens).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Uhmm.. jullie combineren al met Sint Philipsland, toch?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

@Jantje: dan weet je al meer dan ik, ik wist niet dat wij video uitzending hadden. O, je bericht is nog aangepast zie ik.

Maar de Ger Gem in Tholen is de gemeente waar ik bij hoor, niet Ger Gem Middelburg centrum.

En ja, ik heb liever leesdienst in de eigen gemeente dan een 'combidienst' met een andere gemeente om maar een dominee te hebben.

@Erskinees: Sint Philipsland is een afdeling van onze gemeente, geen eigen gemeente.
- Niet meer zo actief -
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mannetje schreef: En ja, ik heb liever leesdienst in de eigen gemeente dan een 'combidienst' met een andere gemeente om maar een dominee te hebben.

@Erskinees: Sint Philipsland is een afdeling van onze gemeente, geen eigen gemeente.
Dat kan natuurlijk, zo heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur. Ik denk wel dat je daarmee tot een minderheid behoort. Zeker jongvolwassenen vinden het fijn om een predikant te horen. Een groep daarvan schakelt nu (en dat hoeven we niet perse goed te praten) ook in met een gemeente naar eigen keuze wanneer het leesdienst is. In die zin is het ook slim en tactisch om te combineren.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

refo schreef:
Jeremiah schreef:Ds Verschuure is gisteren ontslagen uit het Erasmus MC! Dankbaar..
Wie ontslagen is uit het ziekenhuis is nog lang niet hersteld. Dat was vroeger misschien zo, maar tegenwoordig niet.
Klopt! Maar dat zei ik ook niet.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Diensten combineren is van de nood een deugd maken. Ik heb er vraagtekens bij. Ook die vlucht in video uitzendingen. Ik vind het helemaal niks.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef:Diensten combineren is van de nood een deugd maken. Ik heb er vraagtekens bij. Ook die vlucht in video uitzendingen. Ik vind het helemaal niks.
Ik denk dat wij elkaar goed begrijpen.
- Niet meer zo actief -
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Ik vind dat helemaal niet mooi.
De reden waarom is inderdaad helemaal niet mooi, verschrikkelijk zelfs.
Wel fijn dat het in deze moeilijke tijden wel kan door de techniek.
Ik vind het niet mooi en zou het ook niet fijn vinden als onze gemeente het ook ging doen.
Eens. Het gaat me niet alleen om de reden, ik vind het ook geen goede ontwikkeling. Je bent een gemeente, punt.
Als je dit nu gaat doen, moet je niet zeuren als er straks bij leesdiensten niemand is, of als je bij een andere gemeente meekijkt als die dominee je meer aan staat.
Ik overdrijf vast wel, maar ik vind het serieus een kwalijke ontwikkeling.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Bij combineren worden beide gemeenten tijdens de dienst steeds benoemd en beide voorbeden worden gedaan. Waarom ben je dan niet meer een gemeente?
eilander schreef: Als je dit nu gaat doen, moet je niet zeuren als er straks bij leesdiensten niemand is, of als je bij een andere gemeente meekijkt als die dominee je meer aan staat.
Het meekijken gebeurt nu al. Echt massaal. Juist met combineren kan dit beperkt worden. Leesdiensten zijn een noodoplossing, op deze wijze kan de nood beperkt worden. Het is m.i. juist een manier om leden bij de kerk betrokken te houden.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:Diensten combineren is van de nood een deugd maken. Ik heb er vraagtekens bij. Ook die vlucht in video uitzendingen. Ik vind het helemaal niks.
Het kan helpen om de boodschap meer kracht bij te zetten.
Hoopvol

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

eilander schreef:
Mannetje schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Ik vind dat helemaal niet mooi.
De reden waarom is inderdaad helemaal niet mooi, verschrikkelijk zelfs.
Wel fijn dat het in deze moeilijke tijden wel kan door de techniek.
Ik vind het niet mooi en zou het ook niet fijn vinden als onze gemeente het ook ging doen.
Eens. Het gaat me niet alleen om de reden, ik vind het ook geen goede ontwikkeling. Je bent een gemeente, punt.
Als je dit nu gaat doen, moet je niet zeuren als er straks bij leesdiensten niemand is, of als je bij een andere gemeente meekijkt als die dominee je meer aan staat.
Helemaal mee eens. Of je moet er als gemeente voor kiezen om na de corona crisis samen te gaan. Dat is misschien wel een idee voor de kerken die toch al bijna geen leerverschillen hebben.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Gemeenten binnen een eigen kerkverband hebben als het goed is toch al weinig leerverschillen? Het gaat hier om het combineren van diensten binnen hetzelfde verband.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Erskinees schreef:Gemeenten binnen een eigen kerkverband hebben als het goed is toch al weinig leerverschillen? Het gaat hier om het combineren van diensten binnen hetzelfde verband.
Ja maar ik kijk nu voorzichtig iets breder.. over de kerkmuren.
Verder ben ik nog het helemaal eens met Ad Anker en mannetje.
Plaats reactie