Er moet toch een gegronde reden zijn om de eenheid van een kerkverband op het spel te zetten? Wij zijn jaren geleden al gewaarschuwd dat dit bij toelating van vrouwen in het ambt een feit zou zijn. Waarom dan toch bij elke kerkelijke afwijzing (1998/2001/2019-22/2025) een nieuwe weg zoeken? Was het verleden van de CGK toen de ambtsleer nog onomstreden was zonder rijke zegen?MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:30De positie van de diaken is in de CGK uniek. Dat je die positie tegen het licht houdt, is dus helemaal niet vermoeiend, raar of het zoeken naar een muizengaatje.huisman schreef: ↑Vandaag, 13:55 Of dat niet anders moet zeg jij. Kun je je voorstellen dat velen in de CGK dit zeer vermoeiend vinden? Het lukt niet via de eerste paar wegen om vrouwen in het ambt te krijgen. Dan maar kijken of we de ambtsleer die er altijd in onze kerken is geweest niet kunnen veranderen en zo een muizengaatje kunnen vinden om vrouwen in het ambt te krijgen.
Een ambtsdrager uit een 'Hoogeveen' gemeente in onze classis verzuchtte eens. Wat is toch die 'drive' om alles binnen de CGK op het spel te zetten om maar te komen tot vrouwelijke ambtsdragers?
Werkte Gods Geest niet in onze kerken toen die discussie er nog niet was?
Ik begreep zijn verzuchting zeer.
Overigens ben ik er ook sterk voor om actief vrouwenkiesrecht in onze kerken door te voeren. Zelf denk ik dat dit ook de discussie en 't voorgaande gesprek goed zal doen.
Net zoals ik jouw en de Hoogeveense verzuchting begrijp, begrijp ik die ook van vrouwen die nu of niet eens actief mogen stemmen of die zich geroepen weten en aan de zijlijn moeten blijven staan.
Wat is jouw antwoord op de vetgedrukte verzuchting van deze ouderling?