Maatregelen kerk ivm coronavirus

Herman
Moderator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Ik pleit voor moderator ingrijpen!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

GerefGemeente-lid schreef:
Mister schreef:De overheid geeft dat advies natuurlijk niet voor Jan-met-de-korte-achternaam. Bedoeling is wel dat we er naar luisteren. Bovendien, zie de link van Habitat.
Daarbij: rechthebbend gedrag past een christen niet.
Adviezen hoef je niet op te volgen. Als de KNMI het advies heeft om tijdens code rood (weeralarm) niet de weg op te gaan, betekent dat niet dat het verboden wordt om met de auto te rijden.

Als de leerkracht het advies geeft om de besproken stof te leren omdat er de volgende dag mogelijk een onverwachte schriftelijke overhoring kan worden afgenomen, betekent dat niet dat je als leerling ook daadwerkelijk moet gaan leren.

Zo geldt dat hier ook.
Ik begrijp werkelijk waar niet hoe een christen zo'n levenshouding kan aannemen.
Dan bespeur ik toch in Galaten 5 een gans andere grondhouding.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Habitat schreef:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eenkomsten
Nieuw advies overheid: zo veel mogelijk digitale diensten. Zie link.
Onze gemeente gaat zich er aan houden krijg ik net over de e-mail
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jongere schreef:
Ik hoor net van een GG waarin morgen alleen online diensten zijn.

De duivel heeft het weer voor elkaar om de kerkmens te laten buigen onder ongefundeerde adviezen van een overheid die met God noch gebod wenst rekening te houden.
Ik vind je toon ronduit onbeschoft. Een kerkenraad die de overheidsadviezen zwaar vindt wegen en daardoor een keuze maakt die ze ongetwijfeld heel zwaar zal vallen in één adem noemen met de duivel die kerkmensen laat buigen, hoe haal je het in je hoofd.
Je hoeft het niet eens te zijn met beslissingen, maar zouden we tenminste elkaars afwegingen kunnen respecteren in plaats van de megafoon met onze grote woorden tevoorschijn trekken? Met verootmoediging heeft het weinig van doen in ieder geval.
Ik heb het anders pas nog in een preek gehoord, n.a.v. een preek over Openbaring 13.

Waarom gaan we als kerk zo makkelijk mee met 'slechts' een advies van een overheid die Gods Woord niet serieus neemt? Wat is onze waarde van een lijfelijke aanwezigheid tijdens de zondagse eredienst? En denk hierbij ook aan de crisis tijdens de Spaanse Griep. Toen golden er geen regels voor kerken.

Ik kan deze zaken toch echt niet anders zien dan in het licht van de eindtijd.

En ik weet en hoor geregeld in preken dat dit niet zomaar een megafoon is die ik als leek eens even tevoorschijn tover. Echt waar niet. Dit leeft breed onder gemeenten en kerkenraden. Als je wilt kan ik je per mail wel wat nadere informatie geven.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 18 dec 2021, 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Herman schreef:Ik pleit voor moderator ingrijpen!
Waarom?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Waarom?
Zoals Jongere al zei: je toon is ronduit onbeschoft en je vergelijking buiten alle proporties.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mister schreef:
Waarom?
Zoals Jongere al zei: je toon is ronduit onbeschoft en je vergelijking buiten alle proporties.
Maar waarom dan?

Dienen we ons zo makkelijk te laten leiden, terwijl Gods Woord anders zegt?

Als deze crisis nog jaren duurt kunnen we tijdens Kerst nooit meer naar de kerk. Is dat wat we onszelf dan laten opleggen?

Misschien zou een boetedag volgende week, in Gods huis, wel meer vrucht dragen dan allerlei boosters, aannames en berekeningen die de overheid doet, maar waarvan ze in wezen ook niet weet of het wel effect heeft. Dat laatste heb ik Marion Koopmans letterlijk horen zeggen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 18 dec 2021, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: Maar waarom dan?

Je doet aan cherrypicking. Bovendien maak je als kerk deel uit van een samenleving.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het rd artikel over polarisatie komt op het juiste moment. Wat mij betreft.
merel

Bericht door merel »

Onze kerk heeft nog ' gewoon' 3 diensten met 80 personen excl kinderen. Wij hebben thuis besloten om weer online de diensten te volgen. Ik vind het niet kies om met relatief veel mensen in een gebouw te zitten als de rest van de samenleving op slot zit.

Edit: nu wel een bericht vanuit de kerkenraad met het verzoek om de diensten online te volgen. Alleen de doop ouders van morgen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door merel op 18 dec 2021, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Herman schreef:Het rd artikel over polarisatie komt op het juiste moment. Wat mij betreft.
Waar kan ik dat lezen?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Onze kerk heeft nog ' gewoon' 3 diensten met 80 personen excl kinderen. Wij hebben thuis besloten om weer online de diensten te volgen. Ik vind het niet kies om met relatief veel mensen in een gebouw te zitten als de rest van de samenleving op slot zit.
Je gaat totaal niet meer naar buiten? Ook niet naar de supermarkt?
Wij zijn vanmiddag in de kerk naar de kinderkerstdienst geweest. We mogen morgenmiddag naar de kerkdienst. Ik hoop van harte dat onze kerkenraad gewoon de diensten door zal laten gaan de komende weken.
Dat hoopte ik overigens ook van de scholen. Ik vind deze maatregelen, vooral voor kinderen, buitenproportioneel. Weer geen school, weer niet sporten, weer weinig sociale contacten.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Jongere schreef:
Ik hoor net van een GG waarin morgen alleen online diensten zijn.

De duivel heeft het weer voor elkaar om de kerkmens te laten buigen onder ongefundeerde adviezen van een overheid die met God noch gebod wenst rekening te houden.
Ik vind je toon ronduit onbeschoft. Een kerkenraad die de overheidsadviezen zwaar vindt wegen en daardoor een keuze maakt die ze ongetwijfeld heel zwaar zal vallen in één adem noemen met de duivel die kerkmensen laat buigen, hoe haal je het in je hoofd.
Je hoeft het niet eens te zijn met beslissingen, maar zouden we tenminste elkaars afwegingen kunnen respecteren in plaats van de megafoon met onze grote woorden tevoorschijn trekken? Met verootmoediging heeft het weinig van doen in ieder geval.
Er is een welwillend verstaan en een pogen er iets in te leggen wat niet bedoeld hoeft te zijn.
Deze reactie - en ook die van @Mister - is in ieder geval ook dit forum onwaardig.
De drang tot dwang is besmettelijker dan Omicron.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mister schreef:
Waarom?
Wellicht dat we in deze wat meer begrip voor elkaars emoties, dus ook die van GG-lid, kunnen tonen.
Framboos

Bericht door Framboos »

Ambtenaar schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Maar waarom dan?

Je doet aan cherrypicking. Bovendien maak je als kerk deel uit van een samenleving.
Ik merk dat GG-lid zich oprecht zorgen maakt over de kerk, maar hij gaat er op z'n minst aan voorbij dat andere oprechte christenen een andere visie kunnen hebben op hetgeen, waarvan hij meent dat het duidelijk in Gods woord staat.
Plaats reactie