Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
De GG heeft eerder een routekaart naar alle plaatselijke gemeenten verspreid (toen overigens nog een conceptversie). Dat schema is lange tijd gevolgd. Volgens dat schema gaan we nu over op geheel digitaal als ik het goed heb onthouden. Ik zou het vreemd vinden dat we daar nu opeens van afwijken.
-
Voor morgen zijn er nog geen wijzigingen, maar ik verwacht dat we in de loop van de week zullen afschalen. Nu zitten wij op 2/3 met gebruikmaking van een extra zaal bij de kerk. Kan net op 1,5 meter.
-
- Verbannen
Oneens.Erskinees schreef:De GG heeft eerder een routekaart naar alle plaatselijke gemeenten verspreid (toen overigens nog een conceptversie). Dat schema is lange tijd gevolgd. Volgens dat schema gaan we nu over op geheel digitaal als ik het goed heb onthouden. Ik zou het vreemd vinden dat we daar nu opeens van afwijken.
Juist nu dienen we ons te verootmoedigen voor Gods heilig aangezicht.
En wat de weg dan ook is en welk gevaar we ook lopen en welke lasteringen we ook krijgen, de onderlinge bijeenkomsten dienen wij naarstig bij te wonen en niet na te laten. Dat gaat boven Omikron, boven een lockdown, boven de regering en boven onze eigen ideeën. Want de hoogste en eerste plaats in ons leven dient voor de Heere en Zijn dienst te zijn, wat de wereld er ook van vindt.
Daarvoor hoef je niet speciaal een kerkdienst bij te wonen.
Heel raar advies. 50 terwijl de grote van het kerkgebouw blijkbaar onbelangrijk is. Hopelijk zijn er geen kerken die bij de belangrijke diensten rondom kers en oud en nieuw online gaan.Habitat schreef:Zoals ik het lees:Bogerman schreef:Dus dat betekent dat 50 bezoekers de nieuwe norm wordt?Habitat schreef:PKN gaat voor "in principe digitaal":
https://protestantsekerk.nl/nieuws/beri ... -december/
Heeft iemand al info van andere kerkverbanden?
Alleen in uitzonderlijke omstandigheden zoals kerstdiensten --> 50. Overige diensten in principe digitaal.
Anderhalve meter, bij klachten of in testfase thuisblijven en goed ventileren, en vooral ons gelovig richten op de Schrift .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wel verootmoedigen en tegelijkertijd roepen dat je niet naar de regering hoeft te luisteren, kan natuurlijk niet.GerefGemeente-lid schreef:Oneens.Erskinees schreef:De GG heeft eerder een routekaart naar alle plaatselijke gemeenten verspreid (toen overigens nog een conceptversie). Dat schema is lange tijd gevolgd. Volgens dat schema gaan we nu over op geheel digitaal als ik het goed heb onthouden. Ik zou het vreemd vinden dat we daar nu opeens van afwijken.
En wat de weg dan ook is en welk gevaar we ook lopen en welke lasteringen we ook krijgen, de onderlinge bijeenkomsten dienen wij naarstig bij te wonen en niet na te laten. Dat gaat boven Omikron, boven een lockdown, boven de regering en boven onze eigen ideeën. Want de hoogste en eerste plaats in ons leven dient voor de Heere en Zijn dienst te zijn, wat de wereld er ook van vindt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eenkomsten
Nieuw advies overheid: zo veel mogelijk digitale diensten. Zie link.
-
- Verbannen
Dat kan wel. Want de overheid geeft een advies en dus geen regel, gebod of eis. Bovendien meen ik dat we God hier meer moeten gehoorzamen dan mensen.Mister schreef:Wel verootmoedigen en tegelijkertijd roepen dat je niet naar de regering hoeft te luisteren, kan natuurlijk niet.GerefGemeente-lid schreef:Oneens.Erskinees schreef:De GG heeft eerder een routekaart naar alle plaatselijke gemeenten verspreid (toen overigens nog een conceptversie). Dat schema is lange tijd gevolgd. Volgens dat schema gaan we nu over op geheel digitaal als ik het goed heb onthouden. Ik zou het vreemd vinden dat we daar nu opeens van afwijken.
Toch zal het me niet verbazen als sommige kerken aan het afschalen niet zo makkelijk aan toe zullen geven als tijdens de eerste lockdown. Men heeft pijnlijk ondervonden wat dit soort maatregelen met de gemeenten doen. Men is strijdbaarder geworden. Misschien vind ik nog wel het ergste van deze nieuwe situatie dat er ook op kerkelijk erf weer verhitte discussies zullen gaan plaatsvinden.Mister schreef:Wel verootmoedigen en tegelijkertijd roepen dat je niet naar de regering hoeft te luisteren, kan natuurlijk niet.GerefGemeente-lid schreef:Oneens.Erskinees schreef:De GG heeft eerder een routekaart naar alle plaatselijke gemeenten verspreid (toen overigens nog een conceptversie). Dat schema is lange tijd gevolgd. Volgens dat schema gaan we nu over op geheel digitaal als ik het goed heb onthouden. Ik zou het vreemd vinden dat we daar nu opeens van afwijken.
-
- Verbannen
Ik hoor net van een GG waarin morgen alleen online diensten zijn.Habitat schreef:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eenkomsten
De duivel heeft het weer voor elkaar om de kerkmens te laten buigen onder ongefundeerde adviezen van een overheid die met God noch gebod wenst rekening te houden.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 18 dec 2021, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi toch dat we bij een veel besmettelijker variant nu wel mogen zingen. Zou het advies om niet te zingen uit het verleden toch niet zo verstandig zijn geweest?Habitat schreef:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eenkomsten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De overheid geeft dat advies natuurlijk niet voor Jan-met-de-korte-achternaam. Bedoeling is wel dat we er naar luisteren. Bovendien, zie de link van Habitat.GerefGemeente-lid schreef:Dat kan wel. Want de overheid geeft een advies en dus geen regel, gebod of eis.Mister schreef:Wel verootmoedigen en tegelijkertijd roepen dat je niet naar de regering hoeft te luisteren, kan natuurlijk niet.GerefGemeente-lid schreef:Oneens.Erskinees schreef:De GG heeft eerder een routekaart naar alle plaatselijke gemeenten verspreid (toen overigens nog een conceptversie). Dat schema is lange tijd gevolgd. Volgens dat schema gaan we nu over op geheel digitaal als ik het goed heb onthouden. Ik zou het vreemd vinden dat we daar nu opeens van afwijken.
Daarbij: rechthebbend gedrag past een christen niet.
-
- Verbannen
Adviezen hoef je niet op te volgen. Als de KNMI het advies heeft om tijdens code rood (weeralarm) niet de weg op te gaan, betekent dat niet dat het verboden wordt om met de auto te rijden.Mister schreef:De overheid geeft dat advies natuurlijk niet voor Jan-met-de-korte-achternaam. Bedoeling is wel dat we er naar luisteren. Bovendien, zie de link van Habitat.
Daarbij: rechthebbend gedrag past een christen niet.
Als de leerkracht het advies geeft om de besproken stof te leren omdat er de volgende dag mogelijk een onverwachte schriftelijke overhoring kan worden afgenomen, betekent dat niet dat je als leerling ook daadwerkelijk moet gaan leren.
Zo geldt dat hier ook.
Bij alledrie de zaken loop je een zeker risico. Je kunt een ongeluk krijgen, een onvoldoende of je kunt besmet raken met Corona.
De vraag is bij de visie die ik heb, aangaande de zondagse kerkdiensten, wat er nadelig is aan dat risico. We dienen geborgen te zijn achter het bloed van Jezus Christus. Als het goed is ben je dan niet bang vanwege allerlei mogelijke risico's aangaande het Coronavirus. En daarom vind ik dat de kerkdienst onopgeefbaar is.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 18 dec 2021, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Pas toch eens op met zulke grote woorden, je helpt er niemand mee, naar berokkend alleen maar kwaadGerefGemeente-lid schreef:Ik hoor net van een GG waarin morgen alleen online diensten zijn.Habitat schreef:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eenkomsten
De duivel heeft het weer voor elkaar om de kerkmens te laten buigen onder ongefundeerde adviezen van een overheid die met God noch gebod wenst rekening te houden.
Ik vind je toon ronduit onbeschoft. Een kerkenraad die de overheidsadviezen zwaar vindt wegen en daardoor een keuze maakt die ze ongetwijfeld heel zwaar zal vallen in één adem noemen met de duivel die kerkmensen laat buigen, hoe haal je het in je hoofd.GerefGemeente-lid schreef:Ik hoor net van een GG waarin morgen alleen online diensten zijn.Habitat schreef:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eenkomsten
Je hoeft het niet eens te zijn met beslissingen, maar zouden we tenminste elkaars afwegingen kunnen respecteren in plaats van de megafoon met onze grote woorden tevoorschijn trekken? Met verootmoediging heeft het weinig van doen in ieder geval.