Ok, je gaf het in eerste instantie over jezelf aan, leek me. Dat is dus bij nader inzien niet zo.Luther schreef:Ik vind het jammer dat je uit mijn posting kennelijk hebt geconcludeerd dat ik op dezelfde wijze belijdenis heb gedaan, als waartegen in bezwaar heb. Ik durf toch wel te zeggen dat dat niet het geval was. Misschien is het juist de pijn dat dat helemaal niet bespreekbaar werd gemaakt. Dus nee, ik projecteer niets. Ik kijk inderdaad naar de wijze waarop onze belijdenisgroep destijds sprak en dacht, maar dat is thans niet veel anders hoor.Tiberius schreef:(Voor de leesbaarheid quote ik alleen maar het laatste deel van je posting, maar ik reageer op je hele posting).Luther schreef:Kijk, Tiberius, het is inderdaad zo dat niemand openlijk zegt dat het historisch geloof voldoende is. Uiteraard niet. Wel wordt er een kerkelijke cultuur ongemerkt en/of onbewust gecreeërd, waarbij het het dienen en vrezen van de Heere tot de uitzonderingen behoort en waarbij 'rechtzinnig-maar-geestelijk-dood' de regel is. Ook dat zegt niemand hardop, maar de gegroeide praktijk is helaas wel zo.
De vraag die ik nu nog weleens aan die beide broeders zou willen stellen, luidt: Hoe kan het toch dat u er jaar in jaar uit zo lijdelijk onder kunt zijn, dat in uw gemeente zo weinig jongeren tot ruimte komen en de Heere Jezus Christus als hun Zaligmaker leren omhelzen door het ware geloof?
De bezwaren die ik tegen jouw redenering heb, en in zeker mate ook tegen dat van dr Van den Belt, zijn tweeërlei.
In de eerste plaats projecteer je je eigen onjuiste houding en wijze van belijdenis afleggen van toen op alle belijdeniscatechisanten van nu.
Ik baseer dat op gesprekken met belijdeniscatechisanten.Luther schreef:Waar baseer je dat op? Ik heb in al die jaren daarin geen echte veranderingen gezien. Het zou ook betekenen dat er minder belijdeniscatechisanten zijn of meer HA-gangers. Beide heb ik niet waargenomen. En ook niet uit de brede omgeving waarin ik me bevind.Tiberius schreef:Daar kan ik niet in mee, omdat er in de laatste 10/15 jaar toch wel veel veranderd is op het gebied van belijdenis afleggen. Mensen doen dat tegenwoordig bij lange na niet meer zo automatisch als voorheen.
Jij legt steeds een één-op-één automatisme tussen belijdenis doen en aan het avondmaal gaan, maar daar blijf ik me toch tegen keren; zie mijn eerdere postings.
Dat zeg ik dus niet.Luther schreef:Aha, dus iedereen die vragen stelt bij de belijdenis-praktijk, namelijk waar de band tussen belijdenis doen en het Heilig Avondmaal schijnt te ontbreken, zijn mensen die lichter willen of een kerkverband verlaten. Fraaie redenering!Voorheen legde men redelijk automatisch belijdenis des geloofs af en begint men zich pas als belijdend lid te bezinnen. Na een aantal jaren komt men dan tot de conclusie dat men toch eigenlijk lichter wil, of in ieder geval naar een ander kerkverband, en dan vertrekt men. Je ziet dat in de onttrekkingen in gemeentes: het zijn vaak jonge gezinnetjes.
Overigens ben je als kerkenraad dan direct van een probleem af: gelukkig, ze gaan weg, we hoeven er niet meer over na te denken....
Ik zeg, dat het automatisch belijdenis afleggen de veel minder is, misschien zelfs wel 0, dan jij suggereert.
Dit belijdenisautomatisme leidt wel een aantal jaren tot kerkverlating, ja.
Idem, zelfde één-op-één redenering.Luther schreef:Ik hoop dat dat jouw ervaringen zijn; naar wat ik hoor en beluister in gesprekken met jonge mensen is mijn zorg nog onverminderd groot, namelijk dat er nog steeds grote groepen jongeren belijdenis doen van de waarheid, zonder daar innerlijk bij betrokken te zijn. Ik hoop dat jullie gemeente daarin een uitzondering is; dat zal overigens wel betekenen dat bij jullie het aantal belijdeniscatechisanten de laatste 10-15 jaar is afgenomen, of het aantal HA-gaande jongeren is toegenomen.Tiberius schreef:Tegenwoordig ontmoet je veel meer jongeren die bewust belijdenis afleggen. In de belijdenisgesprekken komt dat ook veel meer naar voren.
Nee, juist niet. Jij suggereert dat het bij bijna alle belijdeniscatechisanten het geval is. Dat ontken ik. Hoewel ik dat aantal ook niet op 0 wil zetten.Luther schreef:Maar deze laatste reactie bevestigd juist wat je probeert te ontkennen. En ja, ik denk dat een kerkelijke cultuur dat in de hand kan werken.Tiberius schreef:Mijn tweede bezwaar tegen jullie redenering is, dat de gedachten van één of een aantal mensen normatief gesteld worden voor een heel kerkverband. Ik herhaal mijn eerder geposte citaat, waar deze misvatting heel duidelijk naar voren komt:En goed, ik ontken niet, dat er vanmorgen mensen belijdenis staan te doen, "ja" zeggen op de vraag of ze hun belijdenis met goede werken zullen versieren en diep in hun hart denken "die gast kan me wat, ik ga straks gewoon weer verder met mijn eigen leventje, van liegen, bedriegen, stelen van mijn baas, ranzige filmpjes bekijken, etc". Dat zou kunnen. Maar wij mogen niet het hart aanzien, maar alleen oordelen naar hun woorden en hun levenswandel.Huiverig voor dit automatisme, benadrukken veel reformatorische kerken dat de geloofsbelijdenis alleen een kerkelijk recht verschaft tot het avondmaal en geen goddelijk recht. De geloofsbelijdenis is dan een belijdenis van de waarheid, waarvoor historisch geloof voldoende is.
Dat is juist de worsteling die je bij veel belijdeniscatechisanten aantref.Luther schreef:Wat ik heel erg mis in je reactie is het zicht op het verbond. Onze jongeren zijn niet zomaar individuen, maar verbondskinderen, inderdaad verloren verbondskinderen, maar evenwel verbondskinderen. Laten we ook meer vanuit Gods verbondshandelen denken met betrekking tot het doen van belijdenis. En niet, zoals ik dat aan de andere kant veel tegen kom in kringen van de Gereformeerde Bond, waar het inderdaad veelal een verbondsautomatisme is geworden, maar meer vanuit het diepe besef dat de Heere alreeds gesproken heeft in de doop en dat er iets is van de onmogelijkheid om daaraan voorbij te leven. Ja, nog meer, de worsteling: Geef mij Jezus, of ik sterf.
Maar je denkt toch niet, dat deze worstelaars direct aan het Heilig Avondmaal gaan?
Ik zou zeggen: hoe komt het toch, dat je denkt dat dat uitzonderlijk wordt gevonden?Luther schreef:Hoe komt het toch dat het zo uitzonderlijk wordt gevonden als je als jongere de Heere dient? Dat heeft toch ook te maken met de wijze waarop dit in al die jaren van doop tot belijdenis verweven is geweest met de gewone opvoeding en de kerkelijke opvoeding. Het zou vreemd moeten zijn als ze niet de Heere dienen.