Toch heb ik daar wereldse gevoelens bij. Het hoort in ieder geval niet bij/past niet bij de 'eenvoudige oude waarheid'.Orchidee schreef:Dat hoeft helemaal niet...Gijs83 schreef:Tja, maar leid een drumstel niet tot een werelds levenHendrikus schreef:Weet je was pas een heidens instrument is, Gijs? Een orgel! De eerste orgels werden gebruikt om gladiatorengevechten van muzikale omlijsting te voorzien, en werden meegevoerd ten strijde om de soldaten aan te moedigen. Pas later is het de kerken binnengekomen.Gijs83 schreef:Ik zie al een drumstel bij ons in de kerk staan, dat is ook maar een heidens instrument. Die sommige de kerk binnen halen...
Nee, lees het orkest uit Psalm 150 eens na, of verdiep je eens in de tempeldienst.
Bij mijn dochter, zit een jongen in de klas, en die speelt/heeft les op een drumstel...en dat is beslist geen wereldse jongen, die daar wereldse bedoelingen mee heeft...
Wat doen we vandaag ? [6]
Re: Wat doen we vandaag ? [6]
Dus de psalmdichter van 150 was geen aanhanger van 'eenvoudige oude waarheid'?Gijs83 schreef:Toch heb ik daar wereldse gevoelens bij. Het hoort in ieder geval niet bij/past niet bij de 'eenvoudige oude waarheid'.
Wie bepaalt dat...of wie heeft dat uitgedacht...Gijs83 schreef:
Toch heb ik daar wereldse gevoelens bij. Het hoort in ieder geval niet bij/past niet bij de 'eenvoudige oude waarheid'.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- JolandaOudshoorn
Hij (Gijs dus) heeft daar bepaalde gevoelens bij. Het is dus puur subjectief. Gijs heeft dit dus zelf uitgedacht en daarom is het dan ook niet maatgevend, het heeft enkel waarde voor Gijs zelf. En we kunnen elkaar maar het beste in waarde laten, tochOrchidee schreef:Wie bepaalt dat...of wie heeft dat uitgedacht...Gijs83 schreef:
Toch heb ik daar wereldse gevoelens bij. Het hoort in ieder geval niet bij/past niet bij de 'eenvoudige oude waarheid'.

Ik weet, mijn Verlosser leeft
In de eredienst dient het gepredikte Woord centraal te staan, niet de muzikale omlijsting. Een drumstel verdringt de rust die nodig is om Gods Woord te horen.Orchidee schreef:Wie bepaalt dat...of wie heeft dat uitgedacht...Gijs83 schreef:
En nee, het is geen subjectief gevoelen van Gijs alleen, maar algemeen aanvaard binnen de reformatorische kerken.
Maar daarom is het geen heidens instrument.
Niet alleen het orgel is heilig.
Niet alleen het orgel is heilig.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Ik wil ook geen drumstel in de kerk. Maar met dit soort redeneringen en argumentatie kan niemand wat, natuurlijk. Zo heeft het in elk geval geen overredingskracht als iemand toevallig niet gewend is met 'alleen het orgel mag'.Tiberius schreef:In de eredienst dient het gepredikte Woord centraal te staan, niet de muzikale omlijsting. Een drumstel verdringt de rust die nodig is om Gods Woord te horen.Orchidee schreef:Wie bepaalt dat...of wie heeft dat uitgedacht...Gijs83 schreef:
En nee, het is geen subjectief gevoelen van Gijs alleen, maar algemeen aanvaard binnen de reformatorische kerken.
- JolandaOudshoorn
dan is het een subjectief gevoelen van bepaalde mensen in bepaalde reformatorische kerken. (ik ga mij toch afvragen hoe psalm 150 uitgelegd wordt. Of is dat een typisch Joodse, oud testamentische psalm??)Tiberius schreef:In de eredienst dient het gepredikte Woord centraal te staan, niet de muzikale omlijsting. Een drumstel verdringt de rust die nodig is om Gods Woord te horen.Orchidee schreef:Wie bepaalt dat...of wie heeft dat uitgedacht...Gijs83 schreef:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Een predikant van ons heeft eens uitgelegd waarom het ook niet bij een jeugddienst bijv. in de kerk hoort (wij hebben dan wel andere instrumenten)
De trommel werd op de tempelmuren gebruikt maar nooit 'binnenshuis'.
Dat klinkt ook niet.
De trommel werd op de tempelmuren gebruikt maar nooit 'binnenshuis'.
Dat klinkt ook niet.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Om on-topic te blijven.
Vandaag een vrije dag. Lekker klussen in huis en vanavond wat administratie doen.
Vandaag een vrije dag. Lekker klussen in huis en vanavond wat administratie doen.
Mij zijn geen reformatorische kerken bekend waar dat niet gevoeld wordt. En het wordt eigenlijk door de meeste, zo niet alle, leden gedragen.JolandaOudshoorn schreef:dan is het een subjectief gevoelen van bepaalde mensen in bepaalde reformatorische kerken.
Zie de quote van Fluitje.JolandaOudshoorn schreef:(ik ga mij toch afvragen hoe psalm 150 uitgelegd wordt. Of is dat een typisch Joodse, oud testamentische psalm??)
Dus een zendingsdag in het bos........ kan het prima bij.
Ede is nog wel vele malen groterhmprff schreef:ik heb altijd geleerd dat reeuwijk het grootste dorp van nederland is (terwijl het heel weinig inwoners heeft).Marnix schreef:Volgens mij is het Den Haag. Heeft nooit stadsrechten gekregen. Ook al heeft het wel stadsallure... maar officieel is Den Haag een dorp.
Net als bijvoorbeeld Apeldoorn en Ede, beiden toch wel wat groter dan Reeuwijk volgens mij
Jij vergeet dat Reeuwijk echt groot is:
- reeuwijkse plassen
- heeeeeeeeeeel veel boerderijen met enorme lappen grond

Gemeente Reeuwijk: 50,11 km² (waarvan 11,89 km² water)
Gemeente Ede: 318,68 km² (waarvan 0.43 km2 water)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ach, wat zit je vol vooroordelen. Een drumstel, trommel, gitaar of wat dan ook leidt niet tot een werelds leven. Niet voor niets staan trommels, tamboerijnen, snaarinstrumenten enzo gewoon in de Bijbel... mag God daarmee geloofd worden. Maar ach, als sommige mensen in de tijd van David zouden komen zouden ze het zelfde roepen: Oneerbiedig, werelds, het kan echt niet... De rust om Gods Woord te horen wordt hier verdrongen.Gijs83 schreef:Tja, maar leid een drumstel niet tot een werelds levenHendrikus schreef:Weet je was pas een heidens instrument is, Gijs? Een orgel! De eerste orgels werden gebruikt om gladiatorengevechten van muzikale omlijsting te voorzien, en werden meegevoerd ten strijde om de soldaten aan te moedigen. Pas later is het de kerken binnengekomen.Gijs83 schreef:Ik zie al een drumstel bij ons in de kerk staan, dat is ook maar een heidens instrument. Die sommige de kerk binnen halen...
Nee, lees het orkest uit Psalm 150 eens na, of verdiep je eens in de tempeldienst.
Het hoort niet bij JOUW waarheid... maar jouw waarheid is niet zo belangrijk.... de mijne ook niet. Het hoort niet bij de cultuur die in een bepaalde tijd is ontstaan... maar in de Bijbelse cultuur zie je wel ruimte voor dergelijke instrumenten. Dus misschien hoort het niet bij de reformatorische waarheid maar wel bij de Bijbelse waarheid. Wat moet ik belangrijker vinden?Gijs83 schreef:Toch heb ik daar wereldse gevoelens bij. Het hoort in ieder geval niet bij/past niet bij de 'eenvoudige oude waarheid'.Orchidee schreef:Dat hoeft helemaal niet...Gijs83 schreef:Tja, maar leid een drumstel niet tot een werelds levenHendrikus schreef: Weet je was pas een heidens instrument is, Gijs? Een orgel! De eerste orgels werden gebruikt om gladiatorengevechten van muzikale omlijsting te voorzien, en werden meegevoerd ten strijde om de soldaten aan te moedigen. Pas later is het de kerken binnengekomen.
Bij mijn dochter, zit een jongen in de klas, en die speelt/heeft les op een drumstel...en dat is beslist geen wereldse jongen, die daar wereldse bedoelingen mee heeft...
Daarmee is het nog geen waarheid. Maar een cultureel bepaald dingetje... waardoor het binnen de reformatorische cultuur is aanvaard. Kijken we naar de Bijbelse cultuur, dan zien we een totaal andere lijn. We mogen God loven en prijzen met allerlei instrumenten. En dat gaat niet ten koste van het Woord hoor. Wat een vooroordelenTiberius schreef:In de eredienst dient het gepredikte Woord centraal te staan, niet de muzikale omlijsting. Een drumstel verdringt de rust die nodig is om Gods Woord te horen.Orchidee schreef:Wie bepaalt dat...of wie heeft dat uitgedacht...Gijs83 schreef:

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix schreef:Volgens mij is het Den Haag. Heeft nooit stadsrechten gekregen. Ook al heeft het wel stadsallure... maar officieel is Den Haag een dorp.
Net als bijvoorbeeld Apeldoorn en Ede, beiden toch wel wat groter dan Reeuwijk volgens mij
Enne.. Iedereen die denkt dat een drumstel in een kerk écht niet kan: Ga het eens bekijken/beluisteren op 16 april...Wikipedia schreef:Correct is dat niet want Den Haag kreeg stadsrechten in 1806 van koning Lodewijk Napoleon hetgeen werd bekrachtigd in 1811 door keizer Napoleon Bonaparte.