Welk boek ben jij nu aan het lezen?

caprice

Bericht door caprice »

Rens schreef:JvdG....ik heb de woorden van Caprice heel wat keren opnieuw gelezen, en afgewogen.

Maar ik kan tot geen andere slotsom komen, dan dat ik, omdat ik niet op eenzelfde wijze tegen al hetgeen geschreven is, aankijk, dat ik derhalve een dode ben.
Dat zou ik niet graag willen, durven, en ook niet mógen zeggen. Volgens mij heb je me wel eens wat anders verteld?
Rens schreef:Ik heb een enorme tegenstand tegen al die boeken die je "de grond in boren", juist ook omdat ik het zo geheel ánders geleerd heb.

Ik denk dat daar de crux zit.
God op het hoogst verheerlijkt, en de zondaar op het diepste vernederd.... Niet...?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Rens

Bericht door Rens »

caprice schreef:
Rens schreef:JvdG....ik heb de woorden van Caprice heel wat keren opnieuw gelezen, en afgewogen.

Maar ik kan tot geen andere slotsom komen, dan dat ik, omdat ik niet op eenzelfde wijze tegen al hetgeen geschreven is, aankijk, dat ik derhalve een dode ben.
Dat zou ik niet graag willen, durven, en ook niet mógen zeggen. Volgens mij heb je me wel eens wat anders verteld?
Rens schreef:Ik heb een enorme tegenstand tegen al die boeken die je "de grond in boren", juist ook omdat ik het zo geheel ánders geleerd heb.

Ik denk dat daar de crux zit.
God op het hoogst verheerlijkt, en de zondaar op het diepste vernederd.... Niet...?
Caprice, dat er een flink aantal forummers het met je eens zullen zijn, zeker aangaande de laatste zin, ik kan er echt niet mee uit de voeten.

Maar ja, ik kom ook uit een geheel ándere "leerschool" dan jij.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
caprice

Bericht door caprice »

Rens schreef:Caprice, dat er een flink aantal forummers het met je eens zullen zijn, zeker aangaande de laatste zin, ik kan er echt niet mee uit de voeten.

Maar ja, ik kom ook uit een geheel ándere "leerschool" dan jij.
Rens schreef:Maar ja, ik kom ook uit een geheel ándere "leerschool" dan jij.
Het zal tóch de leerschool van de Heilige Geest moeten zijn waar we door wederbarende genade op gekomen zijn, wil het wel wezen.

Geef jij dan nog wel hoog van het vermogen van de mens tot iets goeds op?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Unionist

Bericht door Unionist »

Tussen "de grond in boren" en "de mens op het diepst vernederd" zit nog wel een verschil, denk ik. Dat een mens geestelijk tot niets goeds in staat is (tenzij hij wederomgeboren is), is waar. Maar we moeten uitkijken dat we mensen psychologisch tot een nul maken. Met slachtoffers daarvan loopt het vol bij Eleos.

Ik vraag me ook af of je zoveel tijd en energie moet besteden aan het tweede. Heb je je handen niet vol aan het eerste? Ik vind dat eigenlijk veel belangrijker.

Er wordt wel eens het voorbeeld genoemd van een diamant die het mooiste uitkomt tegen een zwarte achtergrond. Maar waar haalt een diamantair nu het meest zijn eer uit: de diamant zo mooi mogelijk slijpen of het fluweel zo zwart mogelijk schilderen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Rens

Bericht door Rens »

"de grond in boren" zo komt het althans bij mij heel zwaar over.....sorry, ik kan het niet anders zien en zo voelen.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

caprice schreef:God op het hoogst verheerlijkt, en de zondaar op het diepste vernederd
Waar komt deze zin eigenlijk vandaan? Het is geen bijbelvers ofzo.

Het eerste (God verheerlijken) kan ik goed inkomen, maar dat tweede (zondaar diep vernederen) gaat er bij mij niet in.

Vernederen (=geringschattend bejegenen / zeer beledigend, honend) is nou niet echt de bedoeling van een preek, lijkt mij.

Het evangelie maakt ootmoedig, beschaamd, bescheiden, onderwerpend, schuldbewust.
Maar nooit met het beledigende element wat in vernederen wel zit.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Om het HART van de kerk (uitgave JBGG over de Dordtse leerregels)
jvdg

Bericht door jvdg »

jakobmarin schreef:
caprice schreef:God op het hoogst verheerlijkt, en de zondaar op het diepste vernederd

Het eerste (God verheerlijken) kan ik goed inkomen, maar dat tweede (zondaar diep vernederen) gaat er bij mij niet in.

Vernederen (=geringschattend bejegenen / zeer beledigend, honend) is nou niet echt de bedoeling van een preek, lijkt mij.

Het evangelie maakt ootmoedig, beschaamd, bescheiden, onderwerpend, schuldbewust.
Als ik in staat zou zijn deze zin uit te leggen in gewone woorden zou ik een rijk mens zijn.

Over deze uitspraak zou veel te zeggen zijn.
Ik adviseer je er een topic over te openen.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

jvdg schreef:
jakobmarin schreef:

Als ik in staat zou zijn deze zin uit te leggen in gewone woorden zou ik een rijk mens zijn.

Over deze uitspraak zou veel te zeggen zijn.
Ik adviseer je er een topic over te openen.
Gedaan! :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Gisteren het volgende boekje gelezen: "Het uitgescheurde Bijbelblad", Lena Visser-Oskam
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ben nu me aan het verdiepen in het boekje: de roeping van het moederschap door Sally Clarkson.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Christiaan

Bericht door Christiaan »

De zekerheid van het geloof
van E. Erskine
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Christiaan schreef:De zekerheid van het geloof
van E. Erskine
En heb je nu zekerheid?
vlinder

Bericht door vlinder »

JolandaOudshoorn schreef:Ben nu me aan het verdiepen in het boekje: de roeping van het moederschap door Sally Clarkson.
Aanbeveling?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik lees nooit boeken, ik kijk tv :idea: :idea:
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gesloten