COVID-19

eilander
Moderator

Re: Wuhan virus

Bericht door eilander »

Valcke schreef:NOS: "Ook in Nederland dreigt een tekort aan mondkapjes voor medisch personeel. Bestuurslid Carla Littooij van de huisartsenvereniging LHV zei gisteren in Nieuwsuur dat er mogelijk over enkele dagen al geen mondkapjes meer zijn voor huisartsen en andere eerstelijnszorg. In dat geval moet de patiëntenzorg worden gestaakt, aldus Littooij."

Waarom zei Rutte hier niets over? In Vlaanderen zijn er inmiddels gevangenen die in de gevangenis mondkapjes gaan naaien - minstens 500 per dag. Dat kan in Nederland ook !!

De laatste zin: "In dat geval moet de patiëntenzorg worden gestaakt" is m.i. een verschrikkelijke stelling. Op dat moment ligt er m.i. op ons allen een plicht om de zorg voor de zieken (bv. bij hen thuis) voort te zetten. Zoals ook Luther (tijdens de pestepidemie) en anderen gezegd hebben. Het mag niet zo zijn dat ernstig zieken aan hun lot worden overgelaten.
Onze huisartsenpraktijk roept mensen op om mondkapjes, als ze die hebben, af te geven. "Al is het maar één". Dat geeft wel aan dat de nood hoog is.
Jouw laatste alinea is er wel één om over na te denken.
Valcke

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
Valcke schreef:NOS: "Ook in Nederland dreigt een tekort aan mondkapjes voor medisch personeel. Bestuurslid Carla Littooij van de huisartsenvereniging LHV zei gisteren in Nieuwsuur dat er mogelijk over enkele dagen al geen mondkapjes meer zijn voor huisartsen en andere eerstelijnszorg. In dat geval moet de patiëntenzorg worden gestaakt, aldus Littooij."

Waarom zei Rutte hier niets over? In Vlaanderen zijn er inmiddels gevangenen die in de gevangenis mondkapjes gaan naaien - minstens 500 per dag. Dat kan in Nederland ook !!

De laatste zin: "In dat geval moet de patiëntenzorg worden gestaakt" is m.i. een verschrikkelijke stelling. Op dat moment ligt er m.i. op ons allen een plicht om de zorg voor de zieken (bv. bij hen thuis) voort te zetten. Zoals ook Luther (tijdens de pestepidemie) en anderen gezegd hebben. Het mag niet zo zijn dat ernstig zieken aan hun lot worden overgelaten.
Onze huisartsenpraktijk roept mensen op om mondkapjes, als ze die hebben, af te geven. "Al is het maar één". Dat geeft wel aan dat de nood hoog is.
Jouw laatste alinea is er wel één om over na te denken.
Ja zeker, gisteren las ik dit nog in zijn werkje dat hij geschreven heeft over de pest. Het zou de moeite zijn om daar wat uit te citeren.

Maar ik begrijp dat er wel stof voorhanden is om mondkapjes te naaien en ook een werkbaar patroon - tenminste in België. Wanneer het kabinet dit laat publiceren en de stof af te halen is, dan kunnen er duizenden mondkapjes geproduceerd worden in de huiskamers! Hoe kunnen we het kabinet ertoe oproepen om dit in gang te zetten - want het is kennelijk nodig?
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
De IC arts zei gisteravond dat er in het Erasmus nog geen tekort dreigt en er inmiddels mondkapjes onderweg zijn. Aantal ben ik even vergeten.

Zelfs een ervaren SEH arts die zich aan alle protocollen hield, kan besmet worden:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... d~b3542225
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Valcke schreef:
De IC arts zei gisteravond dat er in het Erasmus nog geen tekort dreigt en er inmiddels mondkapjes onderweg zijn. Aantal ben ik even vergeten.
Ga je nu onderuit halen wat een bestuurslid van de Huisartsenvereniging LHV zegt - in elk geval voor huisartsen en andere eerstelijns zorg:
NOS schreef:"Ook in Nederland dreigt een tekort aan mondkapjes voor medisch personeel. Bestuurslid Carla Littooij van de huisartsenvereniging LHV zei gisteren in Nieuwsuur dat er mogelijk over enkele dagen al geen mondkapjes meer zijn voor huisartsen en andere eerstelijnszorg. In dat geval moet de patiëntenzorg worden gestaakt, aldus Littooij."
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef: Ga je nu onderuit halen wat een bestuurslid van de Huisartsenvereniging LHV zegt -
Nee! Die berichten volg ik ook. Maar ik ga af op hetgeen de IC artsen zeiden.
Of ze zouden het als geruststelling gezegd moeten hebben, maar dat denk ik niet, gezien de dingen die ze verteld hebben.

De situatie zoals die nu is met ernstig zieke Coronapatiënten is voor hen niet wezenlijk anders, zij hebben elke dag met zeer ernstig zieke patiënten te maken, daar is het een IC voor.

Kijk het dan zelf na, als je denkt dat ik het verkeerd gehoord heb.
Valcke

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Valcke schreef: Ga je nu onderuit halen wat een bestuurslid van de Huisartsenvereniging LHV zegt -
Nee! Die berichten volg ik ook. Maar ik ga af op hetgeen de IC artsen zeiden.
Of ze zouden het als geruststelling gezegd moeten hebben, maar dat denk ik niet, gezien de dingen die ze verteld hebben.

De situatie zoals die nu is met ernstig zieke Coronapatiënten is voor hen niet wezenlijk anders, zij hebben elke dag met zeer ernstig zieke patiënten te maken, daar is het een IC voor.

Kijk het dan zelf na, als je denkt dat ik het verkeerd gehoord heb.
Dit kan voor het Erasmus gelden, maar de signalen van huisartsen en wellicht andere locaties is anders.

Ik vraag hier aandacht voor, dan passen mi geen geruststellende woorden over ergens waar misschien nog wél genoeg is.

In België roepen zelfs ziekenhuizen mensen op om mondmaskers te gaan naaien, een arts heeft het zelf al gedaan. Denk dan niet dat de situatie in NL zoveel beter is. Hopelijk wel in de ziekenhuizen, maar er is meer zorg dan in de ziekenhuizen!
refo

Bericht door refo »

Leo Horn van Herola International heeft aangegeven dat hij 500.000 stuks per week kan leveren.

Een woordvoerder van het ministerie kan niet op de specifieke situatie met Horn reageren, maar zegt dat ze ‘enorm veel aanbiedingen’ krijgen voor beschermingsmateriaal maar ook voor andere hulpmiddelen. ‘Die worden door een apart team beoordeeld op kwaliteit en bruikbaarheid. Er lopen verschillende onderhandelingen voor grote aankopen van beschermingsmateriaal. We hopen dat dit binnen binnenkort verlichting gaat geven.’

Laten we hier ophouden stuurman aan wal te spelen.
Valcke

Bericht door Valcke »

NOS schreef:Ook tekort in Nederland

Ook in Nederland dreigt een tekort aan mondkapjes voor medisch personeel. Bestuurslid Carla Littooij van de huisartsenvereniging LHV zei gisteren in Nieuwsuur dat er mogelijk over enkele dagen al geen mondkapjes meer zijn voor huisartsen en andere eerstelijnszorg. In dat geval moet de patiëntenzorg worden gestaakt, aldus Littooij.

De aanvoer uit China is stil komen te liggen en bij de groothandel is de voorraad vrijwel op. De Europese Unie heeft zondag beperkingen opgelegd aan de export van mondkapjes en andere beschermingsmiddelen om de voorraden veilig te stellen voor Europees gebruik.

Nederlandse huisartsen doen oproepen via sociale media aan klussers, boeren, huisschilders en anderen om mondkapjes af te geven bij praktijken. Daarbij gaat het ook om niet-medische maskers, die bijvoorbeeld in de bouwmarkt zijn aangeschaft.
En in België:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/16 ... -naaien-k/
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:Laten we hier ophouden stuurman aan wal te spelen.
Mooi dat in België de burgerinitiatieven wél gewaardeerd en gestimuleerd worden!
Met concrete tips hoe te werk te gaan.

Mooi dat er een team op het ministerie mee bezig is en dat 'onderhandelingen' met leveranciers plaatsvinden, maar ondertussen willen heel wat NL huisartsen graag dat je NÚ spullen komt brengen omdat er een acuut gebrek is dat het ministerie tot dusver niet oplost. Dus waarom niet? De artsen vragen het. Dat zijn m.i. niet de stuurlui aan de wal, maar de mensen in de frontlinie.
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef: Dit kan voor het Erasmus gelden, maar de signalen van huisartsen en wellicht andere locaties is anders.
Dat zei ik toch ook!
Valcke schreef:In België roepen zelfs ziekenhuizen mensen op om mondmaskers te gaan naaien, een arts heeft het zelf al gedaan. Denk dan niet dat de situatie in NL zoveel beter is. Hopelijk wel in de ziekenhuizen, maar er is meer zorg dan in de ziekenhuizen!
Leg me geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb.
Bovendien vertel je hier ook maar de helft:

N-VA-Kamerlid Kathleen Depoorter bevestigt dat de federale regering een nieuwe bestelling heeft geplaatst voor 10 miljoen mondmaskers. Die zouden woensdag in China kunnen worden opgehaald.

Ziekenhuizen, huisartsen, verpleegkundigen, de thuiszorg, politiediensten, brandweer, overal in het land zijn smeekbeden te horen om mondmaskers. Die zijn ook essentieel voor hulpverleners in de eerste lijn om besmetting met het coronavirus tegen te gaan en te vermijden dat het via diezelfde hulpverleners ook verder wordt verspreid. Vanmorgen meldde de FOD Volksgezondheid al dat ons land deze week een half miljoen mondmaskers ontvangt van de Chinese miljardair Jack Ma, samen met 30.000 testkits in de strijd tegen het nieuwe coronavirus. Het eerste deel van de lading, 300.000 maskers, is vanmorgen toegekomen in Luik, het tweede deel van de schenking volgt later deze week.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200316_04891320

Ik ga nog steeds uit van hetgeen ik artsen hoor zeggen. Dat kun jij dus ook naluisteren.
Valcke

Bericht door Valcke »

O.k. Mara, ik denk dat wij beiden met de beste intenties deze berichten plaatsen.
Op mij kwam jouw bericht (genoeg mondkapjes IC Erasmus) over als een afzwakking van wat ik meldde over het acute (!) tekort aan mondkapjes bij Nederlandse huisartsen. Dat zul je niet bedoeld hebben, maar in de volgorde & reactie op berichten leek dat wel zo. Nogmaals: je zult het zo niet bedoeld hebben, dus wat mij betreft hoeven we hier verder geen onenigheid over te hebben.
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef:O.k. Mara, ik denk dat wij beiden met de beste intenties deze berichten plaatsen.
Op mij kwam jouw bericht (genoeg mondkapjes IC Erasmus) over als een afzwakking van wat ik meldde over het tekort aan mondkapjes bij Nederlandse huisartsen. Dat zul je niet bedoeld hebben, maar in de volgorde & reactie op berichten leek dat wel zo. Nogmaals: je zult het zo niet bedoeld hebben, dus wat mij betreft hoeven we hier verder geen onenigheid over te hebben.
Nee zo heb ik dat zeker niet bedoeld!!
Het is op internet heel moeilijk om Jinek te herbekijken, want ik zat er toch over na te denken, hoe zei hij het nu precies?
Ging het toch over die 10 miljoen mondmaskers die dan via België zouden komen? Deze artsen kwamen op mij niet over als pleisterplakkers, die e.e.a. wilden nuanceren.

Maar wat ik lees over sommige huisartsen die een gebruikt mondmasker in een plastic zak bewaren, zodat het weer gebruikt kan worden, vind ik ook wel griezelig. Kunnen virussen doodgaan in een afgesloten plastic zak?
Daar zou ik graag een geruststellende bevestiging van een micro bioloog over willen krijgen.
Isala

Bericht door Isala »

Mara schreef:Maar wat ik lees over sommige huisartsen die een gebruikt mondmasker in een plastic zak bewaren, zodat het weer gebruikt kan worden, vind ik ook wel griezelig. Kunnen virussen doodgaan in een afgesloten plastic zak?
Ik hoorde net op Radio 1 dat men een proef doet om gebruikte mondkapjes te steriliseren, en zo te hergebruiken.
Ze worden dan in een gesloten zak in de autoclaaf gelegt voor sterilisatie.
Hora est!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klavart schreef:
Hendrikus schreef:
Ad Anker schreef:Ik zit in een lege wachtkamer van de tandarts. Reguliere afspraak, geen spoed.
Onze tandarts verleent alleen nog acute zorg. Alle niet-acute behandelingen zijn uitgesteld tot nader order (hoewel hij schrijft: tot nader orde).
https://onzetaal.nl/taaladvies/tot-nade ... ader-orde/
Mijn tandarts schrijft precies hetzelfde.
Dan zal hij ook zijn periodieke controles wel aflassen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:Ikea Breda is gewoon open; Eindhoven weet ik niet.
Nu zijn ze beide wel dicht, tot 6 april.
Plaats reactie