De dominee kan er niks aan doen, dus natuurlijk is dit de verantwoordelijkheid van de kerkenraad. Beroepen op deze manier vind ik erg hoor.Bruna schreef:@wijk. Onbijbels van de gemeenten die beroepen of de ds?Tom schreef:[geen roddels hier]Wijk schreef:Ds Krijgsman van de GGiN heeft al meer als 100 beroepen gehad, ik vind dat ook echt niet Bijbels hoor.
Alhoewel ik het heus wel begrijp dat het zo loopt, en toch blijf ik het niet helemaal juist vinden.
[knip]
Verder eens dat er meer studenten moeten worden aangenomen zoals opgemerkt.
Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
-
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]
Met 'geleerd' bedoel ik niet meer en niet minder dan dat het stellen van enkeltallen of dubbeltallen mij zo is uitgelegd.Bona Fide schreef:Wie heeft je dat geleerd? En hoe kom je er eigenlijk bij dat er 'geen gelijkwaardige dubbeltallen' worden gevormd en er 'voor de vorm' een 2e kandidaat wordt gesteld? Is nogal een beschuldiging richting kerkenraden die kandideren onder de aanroeping van Gods Naam.NorahLinde schreef: (...)
Mij is juist altijd geleerd: beter enkelvoudig dan een dubbeltal voor de vorm waarbij je van te voren al weet wie het wordt en waarbij je dus de 2e persoon min of meer bewust 'schade' toebrengt doordat hij niet verkozen wordt. Voor een dubbeltal moet je mijns inziens écht een gelijkwaardig dubbeltal kunnen vormen.
Ik beweer volgens mij nergens dat er geen gelijkwaardige tweetallen worden gevormd of dat er voor de vorm een 2 kandidaat wordt gesteld. Ik geef alleen maar aan dat ik een enkeltal verstandiger vind dan dat het ongelijkwaardig of voor de vorm zou zijn. Dus, om het maar even heel helder te formuleren: áls er geen gelijkwaardig tweetal gevormd kan worden, vind ik het heel normaal en zelfs verstandig als men gewoon enkelvoudig kandideerd.
Kwestie van lezen dunkt mij en niet te veel invullen... Want ik uit dus geenszins een beschuldiging richting kerkenraden.
-
Als een kerkenraad dat beweert... Ik ben daar niet bij en vertrouw er op dat zij onder biddend opzien met dit soort zaken bezig zijn. In het geval van de CGK is er naast kand. Van Gent slechts 1 andere kandidaat beroepbaar op het moment. Mijns inziens verschillen zij wel degelijk. Het is maar net wat een kerkenraad gelijkwaardig acht.Bezorgd schreef:Dit vind ik erg ver gezocht. Waarom voor de vorm? Dat gebeurd inderdaad als er geen gelijkwaardige dubbeltallen kunnen worden gevormd.Bona Fide schreef:Wie heeft je dat geleerd? En hoe kom je er eigenlijk bij dat er 'geen gelijkwaardige dubbeltallen' worden gevormd en er 'voor de vorm' een 2e kandidaat wordt gesteld? Is nogal een beschuldiging richting kerkenraden die kandideren onder de aanroeping van Gods Naam.NorahLinde schreef: (...)
Mij is juist altijd geleerd: beter enkelvoudig dan een dubbeltal voor de vorm waarbij je van te voren al weet wie het wordt en waarbij je dus de 2e persoon min of meer bewust 'schade' toebrengt doordat hij niet verkozen wordt. Voor een dubbeltal moet je mijns inziens écht een gelijkwaardig dubbeltal kunnen vormen.
Maar als je dat beweert dat er inderdaad geen gelijkwaardige dubbeltallen te stellen zijn, dan zeg je gelijk nogal wat over alle andere beroepbare predikanten en beschikbare kandidaten.
Hoe doen die gemeenten dat trouwens met andere ambtsdragers als ouderlingen en diakenen? Ook enkelvoudig?
Gelijkwaardig of verschillend wil niet zeggen dat de ander dan minder of slechter is hè... Ik krijg een beetje het idee dat die conclusie dan automatisch getrokken wordt. Volgens mij mag je meer denken ook in termen als passend bij een gemeente bv.
Bij mijn weten worden er bij voldoende beschikbaarheid altijd dubbeltallen gesteld voor het ambt van diaken en ouderling. Maar ik denk, en daar mogen we de Heere voor danken, dat er betrekkelijk veel belijdende mansleden zijn die geschikt zijn voor het ambt. Althans in de kerken die ik wat van dichterbij ken. En dan is het ook makkelijker dubbeltallen te vormen.
Uiteraard. Maar een predikant met enige ervaring is praktisch gezien toch van een ander niveau dan een beginnende kandidaat. Dat is een mogelijk onderscheid waarom je in zo'n besluit tot een andere afweging komt.Bezorgd schreef:Waarom? Ook dan kan het een gelijkwaardig tweetal zijn.Herman schreef:Het gaat hier om de situatie een kandidaat tegenover een dominee.
Enkelvoudig is dan beter.
Het gebeurd regelmatig, pas bv ook in Culemborg nog.
Ik heb het helemaal niet over kandidaten o.i.d. Natuurlijk kan een gemeente een profiel schetsen die het beste zou passen bij de gemeente. Daar is niets mis mee.NorahLinde schreef:Als een kerkenraad dat beweert... Ik ben daar niet bij en vertrouw er op dat zij onder biddend opzien met dit soort zaken bezig zijn. In het geval van de CGK is er naast kand. Van Gent slechts 1 andere kandidaat beroepbaar op het moment. Mijns inziens verschillen zij wel degelijk. Het is maar net wat een kerkenraad gelijkwaardig acht.Bezorgd schreef:Dit vind ik erg ver gezocht. Waarom voor de vorm? Dat gebeurd inderdaad als er geen gelijkwaardige dubbeltallen kunnen worden gevormd.Bona Fide schreef:Wie heeft je dat geleerd? En hoe kom je er eigenlijk bij dat er 'geen gelijkwaardige dubbeltallen' worden gevormd en er 'voor de vorm' een 2e kandidaat wordt gesteld? Is nogal een beschuldiging richting kerkenraden die kandideren onder de aanroeping van Gods Naam.NorahLinde schreef: (...)
Maar als je dat beweert dat er inderdaad geen gelijkwaardige dubbeltallen te stellen zijn, dan zeg je gelijk nogal wat over alle andere beroepbare predikanten en beschikbare kandidaten.
Hoe doen die gemeenten dat trouwens met andere ambtsdragers als ouderlingen en diakenen? Ook enkelvoudig?
Gelijkwaardig of verschillend wil niet zeggen dat de ander dan minder of slechter is hè... Ik krijg een beetje het idee dat die conclusie dan automatisch getrokken wordt. Volgens mij mag je meer denken ook in termen als passend bij een gemeente bv.
Bij mijn weten worden er bij voldoende beschikbaarheid altijd dubbeltallen gesteld voor het ambt van diaken en ouderling. Maar ik denk, en daar mogen we de Heere voor danken, dat er betrekkelijk veel belijdende mansleden zijn die geschikt zijn voor het ambt. Althans in de kerken die ik wat van dichterbij ken. En dan is het ook makkelijker dubbeltallen te vormen.
Maar er zijn toch wel voldoende predikanten beroepbaar?
Als dat het uitgangspunt is dat je een kandidaat niet op dubbeltal kunt zetten met een predikant, dan moet je ook geen ervaren ouderling of diaken op dubbeltal zetten met een gemeentelid.Herman schreef: Uiteraard. Maar een predikant met enige ervaring is praktisch gezien toch van een ander niveau dan een beginnende kandidaat. Dat is een mogelijk onderscheid waarom je in zo'n besluit tot een andere afweging komt.
Er gaat hier m.i. echt iets scheef. Er wordt dus een groot onderscheid gemaakt tussen de ambten. Ook dat is niet juist.
Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]
OK, begrijp nu beter wat je bedoelt. Excuses dat ik dat niet direct begreep.NorahLinde schreef:Met 'geleerd' bedoel ik niet meer en niet minder dan dat het stellen van enkeltallen of dubbeltallen mij zo is uitgelegd.Bona Fide schreef:Wie heeft je dat geleerd? En hoe kom je er eigenlijk bij dat er 'geen gelijkwaardige dubbeltallen' worden gevormd en er 'voor de vorm' een 2e kandidaat wordt gesteld? Is nogal een beschuldiging richting kerkenraden die kandideren onder de aanroeping van Gods Naam.NorahLinde schreef: (...)
Ik beweer volgens mij nergens dat er geen gelijkwaardige tweetallen worden gevormd of dat er voor de vorm een 2 kandidaat wordt gesteld. Ik geef alleen maar aan dat ik een enkeltal verstandiger vind dan dat het ongelijkwaardig of voor de vorm zou zijn. Dus, om het maar even heel helder te formuleren: áls er geen gelijkwaardig tweetal gevormd kan worden, vind ik het heel normaal en zelfs verstandig als men gewoon enkelvoudig kandideerd.
Kwestie van lezen dunkt mij en niet te veel invullen... Want ik uit dus geenszins een beschuldiging richting kerkenraden.
Overigens blijf ik het een opmerkelijke redenering vinden. Hoe kan een kerkenraad immers van te voren (!) weten wie van de 2 kandidaten er gestemd zal woren? En daarom maar tot een enkelvoudige voordracht komt (zodat de andere kandidaat niet beschadigd wordt).
Heb eigenlijk ook moeite met het begrip 'gelijkwaardig' bij dubbeltallen. Het gaat toch als het goed is altijd om beroepbare predikanten en/of kandidaten en daaróm al gelijkwaardig.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Bij de HHK zijn er kandidaten die al meer dan 5 jaar beroepbaar zijn.....
Best lastige situatie voor deze kandidaten. Zeker als er een nieuwe direct een beroep krijgt.
Best lastige situatie voor deze kandidaten. Zeker als er een nieuwe direct een beroep krijgt.
-
Vraag me af wat de oorzaak zou kunnen zijn dat die weinig of nooit beroepen worden.johannes schreef:Bij de HHK zijn er kandidaten die al meer dan 5 jaar beroepbaar zijn.....
-
Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]
Excuses aanvaard hoor ;-)Bona Fide schreef:OK, begrijp nu beter wat je bedoelt. Excuses dat ik dat niet direct begreep.NorahLinde schreef:Met 'geleerd' bedoel ik niet meer en niet minder dan dat het stellen van enkeltallen of dubbeltallen mij zo is uitgelegd.Bona Fide schreef:Wie heeft je dat geleerd? En hoe kom je er eigenlijk bij dat er 'geen gelijkwaardige dubbeltallen' worden gevormd en er 'voor de vorm' een 2e kandidaat wordt gesteld? Is nogal een beschuldiging richting kerkenraden die kandideren onder de aanroeping van Gods Naam.NorahLinde schreef: (...)
Overigens blijf ik het een opmerkelijke redenering vinden. Hoe kan een kerkenraad immers van te voren (!) weten wie van de 2 kandidaten er gestemd zal woren? En daarom maar tot een enkelvoudige voordracht komt (zodat de andere kandidaat niet beschadigd wordt).
Heb eigenlijk ook moeite met het begrip 'gelijkwaardig' bij dubbeltallen. Het gaat toch als het goed is altijd om beroepbare predikanten en/of kandidaten en daaróm al gelijkwaardig.
Gelijkwaardig moet je volgens mij meer zien als evenveel passend bij een gemeente qua prediking enz. Een typisch 'linker' en 'rechter' beroepbare predikant/kandidaat tegenover elkaar zetten in een gemeente die een bepaalde ligging heeft, vind ik niet gelijkwaardig. En ja, het is triest dat die liggingen er zijn, dat de breedte zo breed is, maar het feit is er nou eenmaal. Zo zie ik zelf "gelijkwaardig". Het heeft voor mij niks met 'kunnen' te maken.
Dat kunnen meerdere oorzaken zijn... maar HHK is wel aardig verzadigd qua predikanten, het zou aparter zijn als de GG kandidaten geen beroep krijgen, daar zijn veel meer gemeenten vakant.Wet en Evangelie schreef:Vraag me af wat de oorzaak zou kunnen zijn dat die weinig of nooit beroepen worden.johannes schreef:Bij de HHK zijn er kandidaten die al meer dan 5 jaar beroepbaar zijn.....
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
@NorahLinde, is het verschil werkelijk zo groot dat ze niet samen op een tweetal zouden kunnen?
Dat lijkt mij heel sterk. Ik vind het toch wel wat teleurstellend van betreffende gemeente.
Dat lijkt mij heel sterk. Ik vind het toch wel wat teleurstellend van betreffende gemeente.
Blijft even afwachten waar Genemuiden mee komt aanstaande zondag..helma schreef:@NorahLinde, is het verschil werkelijk zo groot dat ze niet samen op een tweetal zouden kunnen?
Ik verwacht althans iets..
Ik verwacht niet dat Tholen nog gaat beroepen lettend op het ledental.HHKtE schreef: er zijn en komen wat vacante gemeenten waar Kand Pronk zou passen denk ik.
Driebergen Renswoude Meerkerk en Tholen/Oud Vossemeer
@wijk. Ik snap het niet helemaal. Er zijn momenteel maar 3 predikanten die op tweetal gesteld kunnen worden.Wijk schreef:De dominee kan er niks aan doen, dus natuurlijk is dit de verantwoordelijkheid van de kerkenraad. Beroepen op deze manier vind ik erg hoor.Bruna schreef:@wijk. Onbijbels van de gemeenten die beroepen of de ds?Tom schreef:[geen roddels hier]Wijk schreef:Ds Krijgsman van de GGiN heeft al meer als 100 beroepen gehad, ik vind dat ook echt niet Bijbels hoor.
Alhoewel ik het heus wel begrijp dat het zo loopt, en toch blijf ik het niet helemaal juist vinden.
[knip]
Verder eens dat er meer studenten moeten worden aangenomen zoals opgemerkt.
1 daarvan is 70+, de ander is ziek. Logisch dat dan de betreffende predikant veel beroepen krijgt.
M.i. gebruik je hele grote woorden als onbijbels etc.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Ja, deze 2 kandidaten verschillen wel degelijk. Of ze zoveel verschillen dat ze niet samen op tweetal zouden kunnen, vind ik lastig te beoordelen, omdat dat ook afhangt van de gemeente waar ze dan op tweetal zouden komen.helma schreef:@NorahLinde, is het verschil werkelijk zo groot dat ze niet samen op een tweetal zouden kunnen?
Je bedoelt teleurstellend van de gemeente van Ouderkerk die Kand. Van Gent enkelvoudig kandidaat gesteld heeft?