Daar heb je gelijk in, maar de eventuele tegenstanders van het westen beschikken over verouderd Russisch materiaal. De vraag is maar of wij dan state-of-the-art vliegtuigen nodig hebben om pakweg een Mig-25 neer te schieten.memento schreef: Geen leger hebben is, wanneer men gaat afwegen in het kader van de kosten, het beste alternatief.
Koude oorlog terug ?
Re: Koude oorlog terug ?
6 Nederlanders die geen Grippen willen in een Grippen zetten.Rambam schreef:De vraag is of de JSF een beter alternatief is, als de kwaliteit van het toestel wordt afgewogen in het kader van de kosten.huisman schreef: De Eurofighter is het zoveelste mislukte Europese project (Veel te duur, veel te lange ontwikkeling) Laat een ieder zich verdiepen in de aanschaf van de F16 eind zeventiger jaren. Een zelfde discussie, ook een frans toestel als concurrent (Mirage F 1) en een zweeds toestel (Saab Viggen). De F16 is toen gekocht, altijd binnen het budget gebleven en het toestel is zo goed dat het zijn twee concurrenten van toen tientallen jaren zal overleven. Wij hebben enige weken geleden geoefend met 6 Saab Grippens. Tegen onze F16's van 30 jaar oud hadden de grippens geen enkele kans.
Wedden dat ze verliezen?
Wie moet ik momenteel als vijand zien? En welke spullen heeft die vijand?
Ik geloof niet dat informatie die verspreid wordt vanuit de defensie-organisatie objectief is.Erasmiaan schreef: Enkele dingen. Vanuit onze christelijke moraal, met de Bijbel als richtsnoer, is het denk ik een taak om ons in te zetten voor de samenleving in bredere zin. Met al onze welvaart en vooruitgang is het christelijk om de minder bedeelde naaste te helpen en bij te staan. In Afghanistan is heel veel goed werk verzet door de Nederlanders. Men is begonnen met infrastructuur aan te leggen op basisniveau, zoals ziekenhuizen, scholen en wegen (heb ik gehoord van een militair: de eerste geasfalteerde weg in Uruzgan: iedereen scheurt met bizar hoge snelheden over die weg, en er vallen daar dus elke week doden. zelfs de politie rijdt er erg hard terwijl die eigenlijk moet handhaven. maar ze zijn het niet gewend...). Dit heb ik liever dan het geld van ontwikkelingssamenwerking in een bodemloze put gooien.
Verder is Nederland na terugtrekking uit Afghanistan inderdaad geruisloos uit de G20 verdwenen. Er zijn misschien mensen die daar niet rouwig om zijn, maar het is nogal belangrijk, financieel-economisch gezien dat Nederland daar aanwezig is.
Discusseren met een forummer die zich etaleert als een links multiculti pacifist maar zich RamBam noemt is natuurlijk zinloos 

Jammer van dat etiketje. Ik ben namelijk niet links of pacifist, ik stem al jaren conservatief, en ik geloof niet in het ideaal van de multiculturele samenleving.Willem schreef:Discusseren met een forummer die zich etaleert als een links multiculti pacifist maar zich RamBam noemt is natuurlijk zinloos
In tegenstelling tot anderen hier ben ik wellicht wat meer genuanceerd.
Ik heb redenen om mijn bronnen te vertrouwen (omdat ik ze aan een spervuur van kritisch vragen heb blootgesteld en omdat daar allemaal bevredigende antwoorden op zijn gekomen). Daarenboven: als het door Jan Soldaat en door een hoge militair, die wetenschapper en SGP-er is, onafhankelijk van elkaar wordt bevestigd dan wil ik het wel geloven. Voor een kritische geest zoals jij is dat misschien nog niet genoeg, maar dat zij dan maar zo.Rambam schreef:Ik geloof niet dat informatie die verspreid wordt vanuit de defensie-organisatie objectief is.Erasmiaan schreef: Enkele dingen. Vanuit onze christelijke moraal, met de Bijbel als richtsnoer, is het denk ik een taak om ons in te zetten voor de samenleving in bredere zin. Met al onze welvaart en vooruitgang is het christelijk om de minder bedeelde naaste te helpen en bij te staan. In Afghanistan is heel veel goed werk verzet door de Nederlanders. Men is begonnen met infrastructuur aan te leggen op basisniveau, zoals ziekenhuizen, scholen en wegen (heb ik gehoord van een militair: de eerste geasfalteerde weg in Uruzgan: iedereen scheurt met bizar hoge snelheden over die weg, en er vallen daar dus elke week doden. zelfs de politie rijdt er erg hard terwijl die eigenlijk moet handhaven. maar ze zijn het niet gewend...). Dit heb ik liever dan het geld van ontwikkelingssamenwerking in een bodemloze put gooien.
Verder is Nederland na terugtrekking uit Afghanistan inderdaad geruisloos uit de G20 verdwenen. Er zijn misschien mensen die daar niet rouwig om zijn, maar het is nogal belangrijk, financieel-economisch gezien dat Nederland daar aanwezig is.
De vraag is of er Nederlanders in die Grippens zaten. En de vervolgvraag is, als het zo mocht zijn, of je zo kritisch moet zijn en of ze hun bevindingen moesten rapporteren aan hogerhand.refo schreef:6 Nederlanders die geen Grippen willen in een Grippen zetten.Rambam schreef:De vraag is of de JSF een beter alternatief is, als de kwaliteit van het toestel wordt afgewogen in het kader van de kosten.huisman schreef: De Eurofighter is het zoveelste mislukte Europese project (Veel te duur, veel te lange ontwikkeling) Laat een ieder zich verdiepen in de aanschaf van de F16 eind zeventiger jaren. Een zelfde discussie, ook een frans toestel als concurrent (Mirage F 1) en een zweeds toestel (Saab Viggen). De F16 is toen gekocht, altijd binnen het budget gebleven en het toestel is zo goed dat het zijn twee concurrenten van toen tientallen jaren zal overleven. Wij hebben enige weken geleden geoefend met 6 Saab Grippens. Tegen onze F16's van 30 jaar oud hadden de grippens geen enkele kans.
Wedden dat ze verliezen?
Maar wie is nu onze vijand?
Mijn opmerking was niet direct gericht tegen jouw bronnen. Onlangs bleek echter uit een artikel van Joeri Boom van de Groene Amsterdammer dat ook Nederland zich heeft schuldig gemaakt aan de schending van de Geneefse conventie.Erasmiaan schreef:
Ik heb redenen om mijn bronnen te vertrouwen (omdat ik ze aan een spervuur van kritisch vragen heb blootgesteld en omdat daar allemaal bevredigende antwoorden op zijn gekomen). Daarenboven: als het door Jan Soldaat en door een hoge militair, die wetenschapper en SGP-er is, onafhankelijk van elkaar wordt bevestigd dan wil ik het wel geloven. Voor een kritische geest zoals jij is dat misschien nog niet genoeg, maar dat zij dan maar zo.
In het kader van deze discussie kun je ook nog de volgende uitzendingen bekijken:
JSF: KRO Reporter
Uruzgan: Zembla : Moeras Uruzgan aflevering van 9-12-2007
Laatst gewijzigd door Rambam op 25 okt 2010, 13:16, 4 keer totaal gewijzigd.
1. Dat ligt er aan waar de missie naar toe gaat of welk NAVO-land wordt aangevallen;refo schreef:Maar wie is nu onze vijand?
2. dat zei men voor de Tweede Wereldoorlog ook;
3. dat werd ook door de regenten voor en in de Gouden Eeuw gezegd. Daarom werden er maar geen oorlogsschepen meer gebouwd maar bestaande oorlogsschepen werden omgebouwd tot koopvaardijschepen

Mij ontgaat de link met dit onderwerp in het algemeen en mijn door jouw gequote opmerkingen in het bijzonder.Rambam schreef:Mijn opmerking was niet direct gericht tegen jouw bronnen. Onlangs bleek echter uit een artikel van Joeri Boom van de Groene Amsterdammer dat ook Nederland zich heeft schuldig gemaakt aan de schending van de Geneefse conventie.Erasmiaan schreef:
Ik heb redenen om mijn bronnen te vertrouwen (omdat ik ze aan een spervuur van kritisch vragen heb blootgesteld en omdat daar allemaal bevredigende antwoorden op zijn gekomen). Daarenboven: als het door Jan Soldaat en door een hoge militair, die wetenschapper en SGP-er is, onafhankelijk van elkaar wordt bevestigd dan wil ik het wel geloven. Voor een kritische geest zoals jij is dat misschien nog niet genoeg, maar dat zij dan maar zo.
Uhm: Van-horen-zeggen is natuurlijk geen argument in de discussie. Hoewel ik wel denk, inhoudelijk gesproken, dat je bronnen gelijk hebben.Erasmiaan schreef:Ik heb redenen om mijn bronnen te vertrouwen (omdat ik ze aan een spervuur van kritisch vragen heb blootgesteld en omdat daar allemaal bevredigende antwoorden op zijn gekomen). Daarenboven: als het door Jan Soldaat en door een hoge militair, die wetenschapper en SGP-er is, onafhankelijk van elkaar wordt bevestigd dan wil ik het wel geloven. Voor een kritische geest zoals jij is dat misschien nog niet genoeg, maar dat zij dan maar zo.Rambam schreef:Ik geloof niet dat informatie die verspreid wordt vanuit de defensie-organisatie objectief is.Erasmiaan schreef: Enkele dingen. Vanuit onze christelijke moraal, met de Bijbel als richtsnoer, is het denk ik een taak om ons in te zetten voor de samenleving in bredere zin. Met al onze welvaart en vooruitgang is het christelijk om de minder bedeelde naaste te helpen en bij te staan. In Afghanistan is heel veel goed werk verzet door de Nederlanders. Men is begonnen met infrastructuur aan te leggen op basisniveau, zoals ziekenhuizen, scholen en wegen (heb ik gehoord van een militair: de eerste geasfalteerde weg in Uruzgan: iedereen scheurt met bizar hoge snelheden over die weg, en er vallen daar dus elke week doden. zelfs de politie rijdt er erg hard terwijl die eigenlijk moet handhaven. maar ze zijn het niet gewend...). Dit heb ik liever dan het geld van ontwikkelingssamenwerking in een bodemloze put gooien.
Misschien gaat het over 'bevredigende antwoorden'?
We zijn nu namelijk prima bewapend.
Wie zijn de potentiele aanvallers en welke spullen hebben ze?
Alleen 1 is relevant.Erasmiaan schreef:1. Dat ligt er aan waar de missie naar toe gaat of welk NAVO-land wordt aangevallen;refo schreef:Maar wie is nu onze vijand?
2. dat zei men voor de Tweede Wereldoorlog ook;
3. dat werd ook door de regenten voor en in de Gouden Eeuw gezegd. Daarom werden er maar geen oorlogsschepen meer gebouwd maar bestaande oorlogsschepen werden omgebouwd tot koopvaardijschepen.
We zijn nu namelijk prima bewapend.
Wie zijn de potentiele aanvallers en welke spullen hebben ze?
Jij stelt dat Nederland het geweldig heeft gedaan in Uruzgan. Uit meerdere bronnen blijkt echter het tegendeel. En van dit tegendeel worden wij niet op de hoogte gehouden door mensen vanuit de defensieorganisatie.Erasmiaan schreef: Mij ontgaat de link met dit onderwerp in het algemeen en mijn door jouw gequote opmerkingen in het bijzonder.