Moderne versie van de brede en de smalle weg

dennis

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door dennis »

Ik weet heel weinig van films af, maar heb wel het idee dat het voor 99 procent rommel is.

Maar misschien ben ik te negatief.

Wel een ander punt over de plaat: we moeten niet vergeten dat er ook mensen zijn die op een brede weg lopen, die heel erg op de smalle weg lijkt.. Op welk van de twee wegen liep bijvoorbeeld de farizeer?
Persoonlijk vind ik dat een nadeel van een afbeelding als deze.
rekcor

Bericht door rekcor »

Willem schreef:Het woord "bibliotheek" heeft toch een totaal andere lading dan "bioscoop". Het woord "bioscoop" is besmet.
En als een woord besmet is, kan het dan op geen enkele manier ontsmet worden? (overigens: voor mij is het woord "bioscoop" helemaal niet besmet)
Willem schreef:"Wat is tot Gods eer?" en "wat wilt Gij dat ik doen zal?". En dan komen er totaal andere gevolgtrekkingen uit.
Het is niet bevordelijk voor de discussie om te suggereren dat ik deze beide vragen niet stel/wil stellen. Ze vormen namelijk precies het punt van discussie. Ik denk dat het prima tot Gods eer is om een goede film te kijken in de bioscoop. Jij vindt dat een bioscoop zo besmet is, dat je er sowieso niet moet komen, ook al draait er een goede film. Ik vind het tot de christelijke vrijheid behoren, jij vindt dat het erbuiten valt.
Mara

Bericht door Mara »

rekcor schreef:
Willem schreef:Het woord "bibliotheek" heeft toch een totaal andere lading dan "bioscoop". Het woord "bioscoop" is besmet.
En als een woord besmet is, kan het dan op geen enkele manier ontsmet worden? (overigens: voor mij is het woord "bioscoop" helemaal niet besmet)
Willem schreef:"Wat is tot Gods eer?" en "wat wilt Gij dat ik doen zal?". En dan komen er totaal andere gevolgtrekkingen uit.
Dit is nu precies het punt van discussie. Ik denk dat het prima tot Gods eer is om een goede film te kijken in de bioscoop. Jij vindt dat een bioscoop zo besmet is, dat je er sowieso niet moet komen, ook al draait er een goede film. Ik vind het tot de christelijke vrijheid behoren, jij vindt dat het erbuiten valt.
Als je van jongsaf er mee wordt opgevoed dat de bioscoop "de wereld" is en je daar onmogelijk God kunt ontmoeten, krijg je dat er nooit meer uit. En waarom zou het ook ?
Als jij er geen moeite mee hebt, dat kan, jouw keuze, maar kom niet met de holle frase aan dat het tot Gods eer is. Want dat slaat nergens op. Je gaat om die reden ook niet naar een voetbalstadion of formule 1 race :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
rekcor

Bericht door rekcor »

Mara schreef:Als je van jongsaf er mee wordt opgevoed dat de bioscoop "de wereld" is en je daar onmogelijk God kunt ontmoeten, krijg je dat er nooit meer uit. En waarom zou het ook ?
Omdat het zonde zou zijn als we niet van het goede in Gods schepping zouden genieten. En omdat je alles uit je opvoeding moet toetsen.
Mara schreef:Als jij er geen moeite mee hebt, dat kan, jouw keuze, maar kom niet met de holle frase aan dat het tot Gods eer is. Want dat slaat nergens op. Je gaat om die reden ook niet naar een voetbalstadion of formule 1 race :huhu
Hoho, het ging me om een Christelijke film, zoals het door JolandaOudshoorn goedgekeurde 'Fireproof'.
Auto

Bericht door Auto »

rekcor schreef:
Mara schreef:Als je van jongsaf er mee wordt opgevoed dat de bioscoop "de wereld" is en je daar onmogelijk God kunt ontmoeten, krijg je dat er nooit meer uit. En waarom zou het ook ?
Omdat het zonde zou zijn als we niet van het goede in Gods schepping zouden genieten. En omdat je alles uit je opvoeding moet toetsen.
Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp, maar behoort de bioscoop tot Gods schepping? :bobo
Willem

Bericht door Willem »

Rekcor, Er stond nog een vraag open in welke bioscoop in NL de door jouw aangeprezen film (of een andere "goede" film nu draait). Heb je daar nog een antwoord op? Anders moeten we vasstellen dat de discussie hypthetisch is en er in de NL bioscopen geen "goede" films draaien. Dan wordt de discussie over wel of niet naar de bioscoop als er een goede film draait er een voor de collegezalen.
Rekcor schreef:
Het is niet bevordelijk voor de discussie om te suggereren dat ik deze beide vragen niet stel/wil stellen. Ze vormen namelijk precies het punt van discussie. Ik denk dat het prima tot Gods eer is om een goede film te kijken in de bioscoop. Jij vindt dat een bioscoop zo besmet is, dat je er sowieso niet moet komen, ook al draait er een goede film. Ik vind het tot de christelijke vrijheid behoren, jij vindt dat het erbuiten valt.
Ik was er al bang voor dat kritisch doorvragen naar de bijbelse argumenten die je stellingname onderbouwen zou leiden tot het verwijt dat ik zou suggereren dat je de primaire vragen "Wat is tot Gods eer?" en "wat wilt Gij dat ik doen zal?" niet serieus neemt. Het is jammer dat de "Christelijke Vrijheid" ook hierin wordt gebruikt om onderbouwingen achterwege te laten en beschuldigingen van suggereren te legitimeren. De lezer oordele zelf. Wij zijn wel uitgepraat.

Blijft uiteraard wel de vraag: Waar in NL draait er op dit moment een goede film in de bioscoop?
rekcor

Bericht door rekcor »

Willem schreef:Ik was er al bang voor dat kritisch doorvragen naar de bijbelse argumenten die je stellingname onderbouwen
Kun je aangeven waar je dit doet in
Willem schreef:Het woord "bibliotheek" heeft toch een totaal andere lading dan "bioscoop". Het woord "bioscoop" is besmet. Het woord "bibliotheek" niet. Je maakt telkenmale een grote redeneerfout. Deze redeneerfout volgt telkenmale 5 stappen:
1. Ik wil graag "leuke" dingen doen in A maar ja,
2. Volgens de "refos" gebeuren in A zondige dingen en mag je er niet komen. b.v. bisocoop
3. Maar in B gebeuren ook zondige dingen en daar komen "refos" ook. Bovendien kan B ook misbruikt worden. b.v. bilbiotheek
4. Dus refos zijn hypocriet door te zeggen dat A niet mag.
5. Dus ik mag gewoon naar A.
In dit verband ook b.v. eerdere opmerkingen over de plaat v/d brede en smalle weg (alleen links zijn maar leuke dingen) en over het voetbal een paar dagen geleden waar 6 geboden als niet relevant werden geskipt omdat die ook bij een potje rummikub voorkomen en daarom dus niet relevant zijn! (van stap 2 naar 3 naar 4 naar 5)
De richting die de Bijbel aanwijst begint echter met een andere eerste stap, nl. "Wat is tot Gods eer?" en "wat wilt Gij dat ik doen zal?". En dan komen er totaal andere gevolgtrekkingen uit.
Want ik zie daar geen vraag?
Willem schreef:Het is jammer dat de "Christelijke Vrijheid" ook hierin wordt gebruikt om onderbouwingen achterwege te laten en beschuldigingen van suggereren te legitimeren. De lezer oordele zelf. Wij zijn wel uitgepraat.
De onderbouwing is als volgt:
1) Het medium film is niet goed of slecht
2) Een bioscoop is niets anders dan een zaal met stoelen waar een film wordt getoond, en dus niet goed of slecht.
3) Een christelijke film is iets goeds.

En dus: een christelijke film kijken in een bioscoop is goed.
Willem schreef:Blijft uiteraard wel de vraag: Waar in NL draait er op dit moment een goede film in de bioscoop?
Hoewel niet zo relevant voor deze discussie, want het gaat om het principe:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q="ch ... =&aql=&oq=

Misschien een mooie gelegenheid om een refobioscoop te openen? Gezien het aantal DVDs/internetfilms wat 'de refojeugd' kijkt, moet het wel een gat in de markt zijn!
Mara

Bericht door Mara »

rekcor schreef:
Mara schreef:Als jij er geen moeite mee hebt, dat kan, jouw keuze, maar kom niet met de holle frase aan dat het tot Gods eer is. Want dat slaat nergens op. Je gaat om die reden ook niet naar een voetbalstadion of formule 1 race :huhu
Hoho, het ging me om een Christelijke film, zoals het door JolandaOudshoorn goedgekeurde 'Fireproof'.
Ik ben inmiddels al zo "oud" dat ik echt wel alles uit mijn opvoeding heb getoetst en daarvoor hoef ik niet naar de bios. Dat heb ik ooit wel een keer gedaan maar dat beviel me helemaal niet.
En ik raad je aan als je serieus van Gods schepping wilt genieten, de bergen in te trekken of de natuur te bekijken.
Dat is vele malen mooier dan een mensenhand ooit zou kunnen maken !
Jolanda keurt fireproof goed, is zij de woordvoerder van HET forum dan ? Het is haar persoonlijke mening, dat is wat anders !
Als iemand geen bezwaar heeft tegen bioscoopbezoek, dan zij dat zo, maar je moet gewoon niet met excuus aankomen, dat het tot Gods eer zou zijn. Want dat zijn maar zeer weinig dingen hoor. Het is gewoon vermaak, niks meer. Zoals een ander naar een vioolconcert of musical gaat.
edward

Bericht door edward »

rekcor schreef:
Willem schreef:Ik was er al bang voor dat kritisch doorvragen naar de bijbelse argumenten die je stellingname onderbouwen
Kun je aangeven waar je dit doet in
Willem schreef:Het woord "bibliotheek" heeft toch een totaal andere lading dan "bioscoop". Het woord "bioscoop" is besmet. Het woord "bibliotheek" niet. Je maakt telkenmale een grote redeneerfout. Deze redeneerfout volgt telkenmale 5 stappen:
1. Ik wil graag "leuke" dingen doen in A maar ja,
2. Volgens de "refos" gebeuren in A zondige dingen en mag je er niet komen. b.v. bisocoop
3. Maar in B gebeuren ook zondige dingen en daar komen "refos" ook. Bovendien kan B ook misbruikt worden. b.v. bilbiotheek
4. Dus refos zijn hypocriet door te zeggen dat A niet mag.
5. Dus ik mag gewoon naar A.
In dit verband ook b.v. eerdere opmerkingen over de plaat v/d brede en smalle weg (alleen links zijn maar leuke dingen) en over het voetbal een paar dagen geleden waar 6 geboden als niet relevant werden geskipt omdat die ook bij een potje rummikub voorkomen en daarom dus niet relevant zijn! (van stap 2 naar 3 naar 4 naar 5)
De richting die de Bijbel aanwijst begint echter met een andere eerste stap, nl. "Wat is tot Gods eer?" en "wat wilt Gij dat ik doen zal?". En dan komen er totaal andere gevolgtrekkingen uit.
Want ik zie daar geen vraag?
Willem schreef:Het is jammer dat de "Christelijke Vrijheid" ook hierin wordt gebruikt om onderbouwingen achterwege te laten en beschuldigingen van suggereren te legitimeren. De lezer oordele zelf. Wij zijn wel uitgepraat.
De onderbouwing is als volgt:
1) Het medium film is niet goed of slecht
2) Een bioscoop is niets anders dan een zaal met stoelen waar een film wordt getoond, en dus niet goed of slecht.
3) Een christelijke film is iets goeds.

En dus: een christelijke film kijken in een bioscoop is goed.
Willem schreef:Blijft uiteraard wel de vraag: Waar in NL draait er op dit moment een goede film in de bioscoop?
Hoewel niet zo relevant voor deze discussie, want het gaat om het principe:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q="ch ... =&aql=&oq=

Misschien een mooie gelegenheid om een refobioscoop te openen? Gezien het aantal DVDs/internetfilms wat 'de refojeugd' kijkt, moet het wel een gat in de markt zijn!
zo denk ik er ook ongeveer over, mooi omschreven.
En nu maar hopen dat het geestelijke gat gevuld wordt en het economische gat in de markt wat op de achtergrond treedt :-)
Want menig berichtje hier is toch wel doorspekt van een zekere handelsgeest en materialistisch denken, als ik het mag zeggen.
Mara

Bericht door Mara »

De moderne versie van deze plaat wordt er eentje met een weg TUSSEN de brede en de smalle weg :huhu
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Mara schreef:De moderne versie van deze plaat wordt er eentje met een weg TUSSEN de brede en de smalle weg :huhu
En er is géén tussenweg maar dat weet Mara zelf wel, dus die opmerking geldt niet richting Mara maar in het algemeen.

@reckor, ik ben ervan overtuigd dat als de Heere in je leven komt, de bioscoop het laatste is waar je naar toe wil, je gaat die dingen mijden en vlieden, dan laat de Heere je Zélf wel zien wat tot Zijn eer is en wat niet.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mariavt schreef:
Mara schreef:De moderne versie van deze plaat wordt er eentje met een weg TUSSEN de brede en de smalle weg :huhu
En er is géén tussenweg maar dat weet Mara zelf wel, dus die opmerking geldt niet richting Mara maar in het algemeen.

@reckor, ik ben ervan overtuigd dat als de Heere in je leven komt, de bioscoop het laatste is waar je naar toe wil, je gaat die dingen mijden en vlieden, dan laat de Heere je Zélf wel zien wat tot Zijn eer is en wat niet.
En zo gaan we anderen weer jukken opleggen die onnodig zijn. En veroordelen we dus bioscoop-gaande christenen, want ja, als de Heere echt in hun leven was gekomen, dan waren ze niet naar de bioscoop gegaan....
Vreemd genoeg ken ik toch een heleboel ware gelovigen die wel eens naar de bioscoop gaan... dus hoe het nu werkelijk zit
:jongle
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mariavt

Bericht door Mariavt »

JolandaOudshoorn schreef:
Mariavt schreef:

En zo gaan we anderen weer jukken opleggen die onnodig zijn. En veroordelen we dus bioscoop-gaande christenen, want ja, als de Heere echt in hun leven was gekomen, dan waren ze niet naar de bioscoop gegaan....
Vreemd genoeg ken ik toch een heleboel ware gelovigen die wel eens naar de bioscoop gaan... dus hoe het nu werkelijk zit
Ik hád deze reactie verwacht, maar ik leg niemand een juk op. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd..... :huhu
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Lourens

Bericht door Lourens »

Mariavt schreef:

Ik kan mij mijn laatste bioscoop-bezoek nog herinneren.
Betrof de film Schindler's List.
Prachtige film die ik inmiddels ook op DVD heb.
Zeker met zo'n soort film zie ik geen bezwaar.
Ook het publiek is met zo'n film totaal anders.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
albion

Bericht door albion »

Mariavt schreef:

Dan moet je eerst de ware gelovige omschrijven. En het staat prachtig verwoord in de HC - zondag 1. En dan ben ik het met Mariavt eens dat je dan weinig zin heb om je tijd daar door te brengen waar je weinig of niets over het geloof hoort. Waar je vol van bent daar loopt de mond van over (zegt men wel eens).
En wat de een vindt of de ander vindt daar hebben we weinig aan. Het is maar wat God ervan vindt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie