Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 02 dec 2010, 11:21
door Mara
-DIA- schreef:Bedroevend, dat er slechts over een klein zinnetje, wat helemaal niet de hoofdzaak is, zo gesproken wordt...
Moest het schaamrood niet onze kaken kleuren?
Idd DIA, wie heeft dit stuk ECHT begrepen ?
Dan ga je toch niet "leuteren" over een stukje van de organist ?
Ik heb onlangs ook een preek gehoord over Jona, hij zat in de maag, vol stinkend halfverteerd voedsel.
Hij wilde niet naar Nineve, dacht de Heere te kunnen ontlopen, maar ze kiepten hem overboord, weg ermee !
Zal dit met ons ook moeten gebeuren eerst ? Weg met haar/hem.
Of lopen we allemaal heel hard naar Nineve ?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 02 dec 2010, 11:46
door eilander
-DIA- schreef:Bedroevend, dat er slechts over een klein zinnetje, wat helemaal niet de hoofdzaak is, zo gesproken wordt...
Moest het schaamrood niet onze kaken kleuren?
Zo kan dat gaan op een forum. Iemand reageert op één zinnetje, en dan gaat het rollen.
Maar ik heb jouw weergave van de preek zeker wel gelezen; het is te lezen als een meditatie. Daarover ga je dan nadenken. De stof leent zich echter niet voor een discussie, wel voor overdenking.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 05 jan 2011, 14:02
door Orchidee
Ben ik helemaal voor!
In sommige gemeentes, word er maar mondjesmaat gezongen...soms lijkt het wel of er zo min mogelijk gezongen moet worden, en op begrafenissen word er helemaal niet gezongen, toen ik dit voor de 1ste meemaakte, was ik zeer verbaasd...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 05 jan 2011, 15:39
door Gian
Mja, waarom niet. Juist het zingen wordt expliciet geboden door Paulus. En niet alleen psalmen in een hedendaagse vertaling, ook andere geestelijke liederen of een nieuw lied. Bovendien denk ik dat er nogal wat psalmen achterwege gelaten moeten worden omdat ze niet voor deze bedeling zijn. Verschillende psalmen hoorde bij de bedeling van het OT.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 05 jan 2011, 15:46
door eilander
Gian schreef:Bovendien denk ik dat er nogal wat psalmen achterwege gelaten moeten worden omdat ze niet voor deze bedeling zijn. Verschillende psalmen hoorde bij de bedeling van het OT.
Sla je die bij het Bijbellezen ook over?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 05 jan 2011, 15:51
door Gian
eilander schreef:Gian schreef:Bovendien denk ik dat er nogal wat psalmen achterwege gelaten moeten worden omdat ze niet voor deze bedeling zijn. Verschillende psalmen hoorde bij de bedeling van het OT.
Sla je die bij het Bijbellezen ook over?
Nee hoor, alleen als ik bijbel lees dan houd ik in mijn achterhoofd wie de afzender was, in welke tijd het geschreven is, en aan wie het gericht is.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 05 jan 2011, 21:32
door theoloog
-DIA- schreef:Gehoord on wel waard om ovedacht te worden:
Nog 40 dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.
Predikte Jona eenzijdig? Preekte hij geen genade voor Ninevé?
Calvijn merkt op: Het zal een deel van zijn prediking zijn
geweest.
Maar daar voegde de dominee wel aan toe: het heeft wel wat
te zeggen dat de Heilige Geest ons die genadeprediking dan
niet laat weten.
Is God dan onrechtvaardig als er geen genade wordt
gepreekt? Nee toch? Verre zij God van goddeloosheid.
Maar weten we, en kennen we, dat we naar het rechtvaardig oordeel
Gods tijdelijke en eeuwige straffen waardig zijn?
Sidderen we dan niet? Buigen we dan nog niet?
Zou Jona in Ninevé met de HSV onder de arm hebben gelopen?
Dominee gewaagde van kerken die de HSV accepteren, en verwees
naar vernieuwingen in kerken, om de leegloopt te stuiten.
De jeugd moet gewonnen worden, door de HSV?
Nee! Hij predikte tegen haar en zeide:
Nog 40 dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.
De lieden van Ninevé geloofden aan God, en zij riepen een vasten
uit en bekleedden zich met zakken, van hun grootste af tot hun
kleinste toe.
Want dit woord geraakte tot den koning van Ninevé, en hij stond
op van zijn troon, en deed zijn heerlijk overkleed van zich; en hij
bedekte zich met een zak, en zat neder in de as.
Zullen de mannan van Ninevé dan tegen ons opstaan in het oordeel.
omdat wij ons niet bekeerd hebben?
We kunnen zeer grote algemene overtuigingen hebben, wat we ook
zien in onder meer koning Bélsazar.
De glans des konings veranderde, en zijn gedachten verschrikten
hem... En niemand kon dat schrift lezen...
En toen moest Daniël komen...
Daniël zocht niet de ondergang van deze koning, maar hij sneed
het woord des Heeren recht. En wat was de uitwerking?
Bekeerde Béltsazar zich?
Zijn gedachten verschrikten hem, de banden zijner lendenen werden
los, en zijn kniën stieten tegen elkander aan.
Hij was verschrikt, overtuigd dat het de hand des Heeren was,
en... gij Bélsazar, zoon van Nebukadnézar, gij hebt dit alles geweten,
en hebt uw hart niet vernederd.
Bélsazar wilde er niet aan. Ook al wist hij dat hij het niet meer kon
ontgaan. Hij verhardde zich, maar liet wel Daniël bekleden met
purper en een gouden keten om zijn hals...
In dienzelven nacht werd Bélsazar, der Chaldeeën koning gedood.
Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd. En dit woord
geraakte tot de koning.
En... laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons
wederkeren tot de God die wij hebben verlaten. Wie weet, Hij
mocht Zich wenden.
Maar we zijn zo hard. En dat is het verschrikkelijke. Waarom
beven we maar een ogenblik als de boetgezant ons aanzegt dat
we omgekeerd zullen worden?
Waarom geloven we toch niet? Wat is er tegen om de Heere niet
te geloven?
Dat zijn maar wat aantekeningen die zo in mijn gedachten kwamen
na de zeer ernstige preek uit de bijbellezing van vanavond.
We staan onzelf in de weg en dat is het. We willen niet dar Deze
Koning over onz zij.
Ik geloof niet dat veel mensen onbewogen de kerk hebben kunnen
verlaten.
De organist speelde eerbiedig en zacht bij het uitgaan van de kerk:
Gedenk niet meer aan 't kwaad dat wij bedreven...
Maar wat werkt het uit...
Eén van twee: een reuke des levens ten leven
of een reuke des doods ten dode.
PS Het fragment over de HSV heb ik er bijgezet vanwege de actualiteit op dit forum.
Het zou beter zijn om het in zijn gehele verband te horen.
Ik verbaas me een beetje heel erg over het feit dat de prediking van Jona, die inderdaad niet van genade spreekt, wordt gebruikt in een gemeente na Pinksteren. Dat is op zijn zachtst gezegd bijzonder. Ik lees weinig terug van het evangelie = blijde boodschap , dat God zondaren redt. Maar dat zal dan wel in de rest van de preek die je niet citeert aan de orde zijn gekomen. Ik ken overigens veel mensen die juist heel graag willen dat Jezus Koning over hen is. Ze hebben ervaren dat het buiten God een vreselijk leven is en met Hem een heerlijk leven! Zij en ik zouden niets anders willen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 08 jan 2011, 20:58
door -DIA-
Het nieuwe leven door den Geest:
Die roemt, die roeme in de HEERE.
1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.
18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.
19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.
20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;
21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.
22 Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.
23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.
24 Want wij zijn in hope zalig geworden. De hoop nu, die gezien wordt, is geen hoop; want hetgeen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen?
25 Maar indien wij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid.
26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 08 jan 2011, 21:34
door Mara
theoloog schreef:-DIA- schreef:Gehoord on wel waard om ovedacht te worden:
Nog 40 dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.
Predikte Jona eenzijdig? Preekte hij geen genade voor Ninevé?
Calvijn merkt op: Het zal een deel van zijn prediking zijn
geweest.
Maar daar voegde de dominee wel aan toe: het heeft wel wat
te zeggen dat de Heilige Geest ons die genadeprediking dan
niet laat weten.
Is God dan onrechtvaardig als er geen genade wordt
gepreekt? Nee toch? Verre zij God van goddeloosheid.
Maar weten we, en kennen we, dat we naar het rechtvaardig oordeel
Gods tijdelijke en eeuwige straffen waardig zijn?
Sidderen we dan niet? Buigen we dan nog niet?
Zou Jona in Ninevé met de HSV onder de arm hebben gelopen?
Dominee gewaagde van kerken die de HSV accepteren, en verwees
naar vernieuwingen in kerken, om de leegloopt te stuiten.
De jeugd moet gewonnen worden, door de HSV?
Nee! Hij predikte tegen haar en zeide:
Nog 40 dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.
De lieden van Ninevé geloofden aan God, en zij riepen een vasten
uit en bekleedden zich met zakken, van hun grootste af tot hun
kleinste toe.
Want dit woord geraakte tot den koning van Ninevé, en hij stond
op van zijn troon, en deed zijn heerlijk overkleed van zich; en hij
bedekte zich met een zak, en zat neder in de as.
Zullen de mannan van Ninevé dan tegen ons opstaan in het oordeel.
omdat wij ons niet bekeerd hebben?
We kunnen zeer grote algemene overtuigingen hebben, wat we ook
zien in onder meer koning Bélsazar.
De glans des konings veranderde, en zijn gedachten verschrikten
hem... En niemand kon dat schrift lezen...
En toen moest Daniël komen...
Daniël zocht niet de ondergang van deze koning, maar hij sneed
het woord des Heeren recht. En wat was de uitwerking?
Bekeerde Béltsazar zich?
Zijn gedachten verschrikten hem, de banden zijner lendenen werden
los, en zijn kniën stieten tegen elkander aan.
Hij was verschrikt, overtuigd dat het de hand des Heeren was,
en... gij Bélsazar, zoon van Nebukadnézar, gij hebt dit alles geweten,
en hebt uw hart niet vernederd.
Bélsazar wilde er niet aan. Ook al wist hij dat hij het niet meer kon
ontgaan. Hij verhardde zich, maar liet wel Daniël bekleden met
purper en een gouden keten om zijn hals...
In dienzelven nacht werd Bélsazar, der Chaldeeën koning gedood.
Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd. En dit woord
geraakte tot de koning.
En... laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons
wederkeren tot de God die wij hebben verlaten. Wie weet, Hij
mocht Zich wenden.
Maar we zijn zo hard. En dat is het verschrikkelijke. Waarom
beven we maar een ogenblik als de boetgezant ons aanzegt dat
we omgekeerd zullen worden?
Waarom geloven we toch niet? Wat is er tegen om de Heere niet
te geloven?
Dat zijn maar wat aantekeningen die zo in mijn gedachten kwamen
na de zeer ernstige preek uit de bijbellezing van vanavond.
We staan onzelf in de weg en dat is het. We willen niet dar Deze
Koning over onz zij.
Ik geloof niet dat veel mensen onbewogen de kerk hebben kunnen
verlaten.
De organist speelde eerbiedig en zacht bij het uitgaan van de kerk:
Gedenk niet meer aan 't kwaad dat wij bedreven...
Maar wat werkt het uit...
Eén van twee: een reuke des levens ten leven
of een reuke des doods ten dode.
PS Het fragment over de HSV heb ik er bijgezet vanwege de actualiteit op dit forum.
Het zou beter zijn om het in zijn gehele verband te horen.
Ik verbaas me een beetje heel erg over het feit dat de prediking van Jona, die inderdaad niet van genade spreekt, wordt gebruikt in een gemeente na Pinksteren. Dat is op zijn zachtst gezegd bijzonder. Ik lees weinig terug van het evangelie = blijde boodschap , dat God zondaren redt. Maar dat zal dan wel in de rest van de preek die je niet citeert aan de orde zijn gekomen. Ik ken overigens veel mensen die juist heel graag willen dat Jezus Koning over hen is. Ze hebben ervaren dat het buiten God een vreselijk leven is en met Hem een heerlijk leven! Zij en ik zouden niets anders willen.
Als de mensen willen dat Jezus Koning over hen is, wat blijft er dan over van het Wonder ? Dat HIJ het is die ons trekt.
Wij willen NIET ! Het gaat de natuurlijke mens om zichzelf en niet om Hem !
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 08 jan 2011, 21:43
door oesterschelpje
Mara schreef:theoloog schreef:-DIA- schreef:Gehoord on wel waard om ovedacht te worden:
Nog 40 dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.
Predikte Jona eenzijdig? Preekte hij geen genade voor Ninevé?
Calvijn merkt op: Het zal een deel van zijn prediking zijn
geweest.
Maar daar voegde de dominee wel aan toe: het heeft wel wat
te zeggen dat de Heilige Geest ons die genadeprediking dan
niet laat weten.
Is God dan onrechtvaardig als er geen genade wordt
gepreekt? Nee toch? Verre zij God van goddeloosheid.
Maar weten we, en kennen we, dat we naar het rechtvaardig oordeel
Gods tijdelijke en eeuwige straffen waardig zijn?
Sidderen we dan niet? Buigen we dan nog niet?
Zou Jona in Ninevé met de HSV onder de arm hebben gelopen?
Dominee gewaagde van kerken die de HSV accepteren, en verwees
naar vernieuwingen in kerken, om de leegloopt te stuiten.
De jeugd moet gewonnen worden, door de HSV?
Nee! Hij predikte tegen haar en zeide:
Nog 40 dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.
De lieden van Ninevé geloofden aan God, en zij riepen een vasten
uit en bekleedden zich met zakken, van hun grootste af tot hun
kleinste toe.
Want dit woord geraakte tot den koning van Ninevé, en hij stond
op van zijn troon, en deed zijn heerlijk overkleed van zich; en hij
bedekte zich met een zak, en zat neder in de as.
Zullen de mannan van Ninevé dan tegen ons opstaan in het oordeel.
omdat wij ons niet bekeerd hebben?
We kunnen zeer grote algemene overtuigingen hebben, wat we ook
zien in onder meer koning Bélsazar.
De glans des konings veranderde, en zijn gedachten verschrikten
hem... En niemand kon dat schrift lezen...
En toen moest Daniël komen...
Daniël zocht niet de ondergang van deze koning, maar hij sneed
het woord des Heeren recht. En wat was de uitwerking?
Bekeerde Béltsazar zich?
Zijn gedachten verschrikten hem, de banden zijner lendenen werden
los, en zijn kniën stieten tegen elkander aan.
Hij was verschrikt, overtuigd dat het de hand des Heeren was,
en... gij Bélsazar, zoon van Nebukadnézar, gij hebt dit alles geweten,
en hebt uw hart niet vernederd.
Bélsazar wilde er niet aan. Ook al wist hij dat hij het niet meer kon
ontgaan. Hij verhardde zich, maar liet wel Daniël bekleden met
purper en een gouden keten om zijn hals...
In dienzelven nacht werd Bélsazar, der Chaldeeën koning gedood.
Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd. En dit woord
geraakte tot de koning.
En... laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons
wederkeren tot de God die wij hebben verlaten. Wie weet, Hij
mocht Zich wenden.
Maar we zijn zo hard. En dat is het verschrikkelijke. Waarom
beven we maar een ogenblik als de boetgezant ons aanzegt dat
we omgekeerd zullen worden?
Waarom geloven we toch niet? Wat is er tegen om de Heere niet
te geloven?
Dat zijn maar wat aantekeningen die zo in mijn gedachten kwamen
na de zeer ernstige preek uit de bijbellezing van vanavond.
We staan onzelf in de weg en dat is het. We willen niet dar Deze
Koning over onz zij.
Ik geloof niet dat veel mensen onbewogen de kerk hebben kunnen
verlaten.
De organist speelde eerbiedig en zacht bij het uitgaan van de kerk:
Gedenk niet meer aan 't kwaad dat wij bedreven...
Maar wat werkt het uit...
Eén van twee: een reuke des levens ten leven
of een reuke des doods ten dode.
PS Het fragment over de HSV heb ik er bijgezet vanwege de actualiteit op dit forum.
Het zou beter zijn om het in zijn gehele verband te horen.
Ik verbaas me een beetje heel erg over het feit dat de prediking van Jona, die inderdaad niet van genade spreekt, wordt gebruikt in een gemeente na Pinksteren. Dat is op zijn zachtst gezegd bijzonder. Ik lees weinig terug van het evangelie = blijde boodschap , dat God zondaren redt. Maar dat zal dan wel in de rest van de preek die je niet citeert aan de orde zijn gekomen. Ik ken overigens veel mensen die juist heel graag willen dat Jezus Koning over hen is. Ze hebben ervaren dat het buiten God een vreselijk leven is en met Hem een heerlijk leven! Zij en ik zouden niets anders willen.
Als de mensen willen dat Jezus Koning over hen is, wat blijft er dan over van het Wonder ? Dat HIJ het is die ons trekt.
Wij willen NIET ! Het gaat de natuurlijke mens om zichzelf en niet om Hem !
Wie zichzelf recht heeft leren kennen, zal dit alleen maar kunnen beamen!
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 08 jan 2011, 21:49
door theoloog
Mara schreef:theoloog schreef:-DIA- schreef:Gehoord on wel waard om ovedacht te worden:
Nog 40 dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.
Predikte Jona eenzijdig? Preekte hij geen genade voor Ninevé?
Calvijn merkt op: Het zal een deel van zijn prediking zijn
geweest.
Maar daar voegde de dominee wel aan toe: het heeft wel wat
te zeggen dat de Heilige Geest ons die genadeprediking dan
niet laat weten.
Is God dan onrechtvaardig als er geen genade wordt
gepreekt? Nee toch? Verre zij God van goddeloosheid.
Maar weten we, en kennen we, dat we naar het rechtvaardig oordeel
Gods tijdelijke en eeuwige straffen waardig zijn?
Sidderen we dan niet? Buigen we dan nog niet?
Zou Jona in Ninevé met de HSV onder de arm hebben gelopen?
Dominee gewaagde van kerken die de HSV accepteren, en verwees
naar vernieuwingen in kerken, om de leegloopt te stuiten.
De jeugd moet gewonnen worden, door de HSV?
Nee! Hij predikte tegen haar en zeide:
Nog 40 dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.
De lieden van Ninevé geloofden aan God, en zij riepen een vasten
uit en bekleedden zich met zakken, van hun grootste af tot hun
kleinste toe.
Want dit woord geraakte tot den koning van Ninevé, en hij stond
op van zijn troon, en deed zijn heerlijk overkleed van zich; en hij
bedekte zich met een zak, en zat neder in de as.
Zullen de mannan van Ninevé dan tegen ons opstaan in het oordeel.
omdat wij ons niet bekeerd hebben?
We kunnen zeer grote algemene overtuigingen hebben, wat we ook
zien in onder meer koning Bélsazar.
De glans des konings veranderde, en zijn gedachten verschrikten
hem... En niemand kon dat schrift lezen...
En toen moest Daniël komen...
Daniël zocht niet de ondergang van deze koning, maar hij sneed
het woord des Heeren recht. En wat was de uitwerking?
Bekeerde Béltsazar zich?
Zijn gedachten verschrikten hem, de banden zijner lendenen werden
los, en zijn kniën stieten tegen elkander aan.
Hij was verschrikt, overtuigd dat het de hand des Heeren was,
en... gij Bélsazar, zoon van Nebukadnézar, gij hebt dit alles geweten,
en hebt uw hart niet vernederd.
Bélsazar wilde er niet aan. Ook al wist hij dat hij het niet meer kon
ontgaan. Hij verhardde zich, maar liet wel Daniël bekleden met
purper en een gouden keten om zijn hals...
In dienzelven nacht werd Bélsazar, der Chaldeeën koning gedood.
Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd. En dit woord
geraakte tot de koning.
En... laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons
wederkeren tot de God die wij hebben verlaten. Wie weet, Hij
mocht Zich wenden.
Maar we zijn zo hard. En dat is het verschrikkelijke. Waarom
beven we maar een ogenblik als de boetgezant ons aanzegt dat
we omgekeerd zullen worden?
Waarom geloven we toch niet? Wat is er tegen om de Heere niet
te geloven?
Dat zijn maar wat aantekeningen die zo in mijn gedachten kwamen
na de zeer ernstige preek uit de bijbellezing van vanavond.
We staan onzelf in de weg en dat is het. We willen niet dar Deze
Koning over onz zij.
Ik geloof niet dat veel mensen onbewogen de kerk hebben kunnen
verlaten.
De organist speelde eerbiedig en zacht bij het uitgaan van de kerk:
Gedenk niet meer aan 't kwaad dat wij bedreven...
Maar wat werkt het uit...
Eén van twee: een reuke des levens ten leven
of een reuke des doods ten dode.
PS Het fragment over de HSV heb ik er bijgezet vanwege de actualiteit op dit forum.
Het zou beter zijn om het in zijn gehele verband te horen.
Ik verbaas me een beetje heel erg over het feit dat de prediking van Jona, die inderdaad niet van genade spreekt, wordt gebruikt in een gemeente na Pinksteren. Dat is op zijn zachtst gezegd bijzonder. Ik lees weinig terug van het evangelie = blijde boodschap , dat God zondaren redt. Maar dat zal dan wel in de rest van de preek die je niet citeert aan de orde zijn gekomen. Ik ken overigens veel mensen die juist heel graag willen dat Jezus Koning over hen is. Ze hebben ervaren dat het buiten God een vreselijk leven is en met Hem een heerlijk leven! Zij en ik zouden niets anders willen.
Als de mensen willen dat Jezus Koning over hen is, wat blijft er dan over van het Wonder ? Dat HIJ het is die ons trekt.
Wij willen NIET ! Het gaat de natuurlijke mens om zichzelf en niet om Hem !
Maar wie heeft het hier nu over de natuurlijke mens dan. Ik niet.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 08 jan 2011, 21:50
door Jongere
Wie Christus heeft leren kennen zal ook kunnen beamen wat bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels zeggen: dat Hij onze wil vernieuwt.
Of wat het avondmaalsformulier zegt: het kwade dat tégen onze wil in ons is overgebleven.
Of Paulus: het goede dat ik wil, dat doe ik niet.
Het geloof spreekt altijd met twee woorden. We moeten waken voor eenzijdigheid naar één van beide kanten.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 08 jan 2011, 21:54
door theoloog
oesterschelpje schreef:Mara schreef:theoloog schreef:-DIA- schreef:Gehoord on wel waard om ovedacht te worden:
Nog 40 dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.
Predikte Jona eenzijdig? Preekte hij geen genade voor Ninevé?
Calvijn merkt op: Het zal een deel van zijn prediking zijn
geweest.
Maar daar voegde de dominee wel aan toe: het heeft wel wat
te zeggen dat de Heilige Geest ons die genadeprediking dan
niet laat weten.
Is God dan onrechtvaardig als er geen genade wordt
gepreekt? Nee toch? Verre zij God van goddeloosheid.
Maar weten we, en kennen we, dat we naar het rechtvaardig oordeel
Gods tijdelijke en eeuwige straffen waardig zijn?
Sidderen we dan niet? Buigen we dan nog niet?
Zou Jona in Ninevé met de HSV onder de arm hebben gelopen?
Dominee gewaagde van kerken die de HSV accepteren, en verwees
naar vernieuwingen in kerken, om de leegloopt te stuiten.
De jeugd moet gewonnen worden, door de HSV?
Nee! Hij predikte tegen haar en zeide:
Nog 40 dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd.
De lieden van Ninevé geloofden aan God, en zij riepen een vasten
uit en bekleedden zich met zakken, van hun grootste af tot hun
kleinste toe.
Want dit woord geraakte tot den koning van Ninevé, en hij stond
op van zijn troon, en deed zijn heerlijk overkleed van zich; en hij
bedekte zich met een zak, en zat neder in de as.
Zullen de mannan van Ninevé dan tegen ons opstaan in het oordeel.
omdat wij ons niet bekeerd hebben?
We kunnen zeer grote algemene overtuigingen hebben, wat we ook
zien in onder meer koning Bélsazar.
De glans des konings veranderde, en zijn gedachten verschrikten
hem... En niemand kon dat schrift lezen...
En toen moest Daniël komen...
Daniël zocht niet de ondergang van deze koning, maar hij sneed
het woord des Heeren recht. En wat was de uitwerking?
Bekeerde Béltsazar zich?
Zijn gedachten verschrikten hem, de banden zijner lendenen werden
los, en zijn kniën stieten tegen elkander aan.
Hij was verschrikt, overtuigd dat het de hand des Heeren was,
en... gij Bélsazar, zoon van Nebukadnézar, gij hebt dit alles geweten,
en hebt uw hart niet vernederd.
Bélsazar wilde er niet aan. Ook al wist hij dat hij het niet meer kon
ontgaan. Hij verhardde zich, maar liet wel Daniël bekleden met
purper en een gouden keten om zijn hals...
In dienzelven nacht werd Bélsazar, der Chaldeeën koning gedood.
Nog veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd. En dit woord
geraakte tot de koning.
En... laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons
wederkeren tot de God die wij hebben verlaten. Wie weet, Hij
mocht Zich wenden.
Maar we zijn zo hard. En dat is het verschrikkelijke. Waarom
beven we maar een ogenblik als de boetgezant ons aanzegt dat
we omgekeerd zullen worden?
Waarom geloven we toch niet? Wat is er tegen om de Heere niet
te geloven?
Dat zijn maar wat aantekeningen die zo in mijn gedachten kwamen
na de zeer ernstige preek uit de bijbellezing van vanavond.
We staan onzelf in de weg en dat is het. We willen niet dar Deze
Koning over onz zij.
Ik geloof niet dat veel mensen onbewogen de kerk hebben kunnen
verlaten.
De organist speelde eerbiedig en zacht bij het uitgaan van de kerk:
Gedenk niet meer aan 't kwaad dat wij bedreven...
Maar wat werkt het uit...
Eén van twee: een reuke des levens ten leven
of een reuke des doods ten dode.
PS Het fragment over de HSV heb ik er bijgezet vanwege de actualiteit op dit forum.
Het zou beter zijn om het in zijn gehele verband te horen.
Ik verbaas me een beetje heel erg over het feit dat de prediking van Jona, die inderdaad niet van genade spreekt, wordt gebruikt in een gemeente na Pinksteren. Dat is op zijn zachtst gezegd bijzonder. Ik lees weinig terug van het evangelie = blijde boodschap , dat God zondaren redt. Maar dat zal dan wel in de rest van de preek die je niet citeert aan de orde zijn gekomen. Ik ken overigens veel mensen die juist heel graag willen dat Jezus Koning over hen is. Ze hebben ervaren dat het buiten God een vreselijk leven is en met Hem een heerlijk leven! Zij en ik zouden niets anders willen.
Als de mensen willen dat Jezus Koning over hen is, wat blijft er dan over van het Wonder ? Dat HIJ het is die ons trekt.
Wij willen NIET ! Het gaat de natuurlijke mens om zichzelf en niet om Hem !
Wie zichzelf recht heeft leren kennen, zal dit alleen maar kunnen beamen!
Wie Christus heeft leren kennen zal dit zeker niet beamen! Door de Heilige Geest ga je juist voor God leven. Als dat niet zo is, is er iets heel erg mis. Paulus acht in zijn brieven christenen zeer wel in staat om goede werken te doen. Dat ook christenen soms in zonden vallen is zeker waar, maar het hoort een afwijking van de norm te zijn! Zie Romeinen 8 vs. 7 We horen ons te oefenen in de godzaligheid. 1Tim. 4:7
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Geplaatst: 08 jan 2011, 22:00
door Mara
Jona wilde zelfs niet ! Waarom kwam hij anders in de buik van de walvis terecht ?