Gekleed naar de kerk

Willem

Re: Gekleed naar de kerk

Bericht door Willem »

MvB schreef:Ik wil graag het volgende aan jullie voorleggen:

De laatste weken hebben we vaak prachtig, zomers weer gehad op zondag. Heerlijk, echt waar. Wat een genieten is dat, lekker buiten in de tuin. Maar ik zie er ook vaak een beetje tegenop want ik weet dat ik dan weer niet fijn in de kerk zal zitten. Gisteren dus ook weer. Ik zie mannen in korte broeken (eentje zelfs in zwemshort) op teenslippers. Vrouwen in strandjurkjes, laaguitgesneden topjes, een enkeling zelfs zo'n strapless top of jurk. Ook de dames over het algemeen op slippers.
t'is naast uitermate oneerbieding ook nog heel erg onfatsoenlijk. Volgens mij kom ik uit een ei want komt dit in reformatorische kerken op deze manier voor?. Korte broeken voor de heren? om over de dames maar te zwijgen?. En dit "afdoen" met "het zit 'em niet in de kleding" klopt in zoverre dat de kleding niet bepaald of iemand inwendig wel of niet met de juiste gestalte in het bedehuis zit, en daar hoeven wij ook niet over te oordelen. Maar je kan WEL aan dergelijke kleding zien dat de desbetreffende perso(n)(en) onbeschaafd en onfatsoenlijk zijn. En daar kan je ze natuurlijk gewoon op aanspreken.
Mara

Bericht door Mara »

Wat noem je precies reform kerken ?
Wij zijn chr ger en daar komt dit voor hoor !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
artistiek

Bericht door artistiek »

Even buiten alle discussie om...
Hoe mooi is eigenlijk het beeld van de ambstkleding, het is als het ware een prediking...
Zwart van buiten door onze zonden en misdaden maar wit van binnen door het reinigende bloed van Christus...
Zouden we zo niet na ontvangen genade getooid willen zijn?
Wat is het mooi als er eenheid is in de kerkenraadsbank... een weerspiegeling van het één zijn in Hem!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Natuurlijk ga je 'gekleed' naar de kerk. Ik zag vorig jaar in de kerk een man voor me zitten die me echt aanstoot gaf: Net of ie zo uit zijn bouwvakkerswerk kwam. Vuile broek, overhemd met korte mouwen, onverzorgd uiterlijk...
Niet te snel met je oordeel DIA. Wees blij dat er wellicht zomaar iemand was binnen gelopen van de straat. En ik merk aan je schrijven dat dat helaas niet elke week het geval is.

Bovendien: in het kerkverband waar jij lid van bent, hebben vorige week verschillende predikanten hun preekjas uitgedaan en ook ouderlingen die een leesdienst leidden. En tja, onder dat jasje zit nu eenmaal soms een blouse met korte mouwen.
Officieel hoort dat, volgens mij, niet bij een pak. Zeg niet dat het niet kan/mag
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:

De laatste weken hebben we vaak prachtig, zomers weer gehad op zondag. Heerlijk, echt waar. Wat een genieten is dat, lekker buiten in de tuin. Maar ik zie er ook vaak een beetje tegenop want ik weet dat ik dan weer niet fijn in de kerk zal zitten. Gisteren dus ook weer. Ik zie mannen in korte broeken (eentje zelfs in zwemshort) op teenslippers. Vrouwen in strandjurkjes, laaguitgesneden topjes, een enkeling zelfs zo'n strapless top of jurk. Ook de dames over het algemeen op slippers.
t'is naast uitermate oneerbieding ook nog heel erg onfatsoenlijk. Volgens mij kom ik uit een ei want komt dit in reformatorische kerken op deze manier voor?. Korte broeken voor de heren? om over de dames maar te zwijgen?. En dit "afdoen" met "het zit 'em niet in de kleding" klopt in zoverre dat de kleding niet bepaald of iemand inwendig wel of niet met de juiste gestalte in het bedehuis zit, en daar hoeven wij ook niet over te oordelen. Maar je kan WEL aan dergelijke kleding zien dat de desbetreffende perso(n)(en) onbeschaafd en onfatsoenlijk zijn. En daar kan je ze natuurlijk gewoon op aanspreken.
Hm, ik vind dat er wel zoiets als fatsoenlijke kleding is, maar je moet er ook weer mee uitkijken. Komt misschien niet in reformatorische kerken voor, maar er zijn genoeg landen waar dat weer wat anders ligt. Moeten we dan daar over gaan oordelen? Wat is er bijvoorbeeld oneerbiedig of onfatsoenlijk aan open schoenen? Wie heeft dat bedacht? De Bijbel volgens mij niet. (zwembroeken en laag uitgesneden topjes vind ik wel een ander verhaal trouwens, dat gaat tegen het "waardig, eerbaar kleden" in)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Klopt Gijs.
Maar ja, we mogen af en toe de etiquetteregels een beetje loslaten.
Anders gaat er echt veel fout hoor.
Je mag geen mannenbeen zien, als hij zit, dus lange sokken.
Geen sandalen met hoge sokken, maar blote voeten of sneakersokjes.
Helemaal GEEN witte sportsokken, die zijn voor de sportschool.
Genoeg voor nu :)
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:
Willem schreef:

Hm, ik vind dat er wel zoiets als fatsoenlijke kleding is, maar je moet er ook weer mee uitkijken. Komt misschien niet in reformatorische kerken voor, maar er zijn genoeg landen waar dat weer wat anders ligt. Moeten we dan daar over gaan oordelen? Wat is er bijvoorbeeld oneerbiedig of onfatsoenlijk aan open schoenen? Wie heeft dat bedacht? De Bijbel volgens mij niet. (zwembroeken en laag uitgesneden topjes vind ik wel een ander verhaal trouwens, dat gaat tegen het "waardig, eerbaar kleden" in)
Liepen ze in de bijbel ook niet op een soort sandalen ? :huhu
Josephus

Bericht door Josephus »

Mara schreef:Liepen ze in de bijbel ook niet op een soort sandalen ? :huhu
Wij noemden sandalen vroeger altijd 'Nike Air Jeruzalem'... :)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

:D
artistiek schreef:Even buiten alle discussie om...
Hoe mooi is eigenlijk het beeld van de ambstkleding, het is als het ware een prediking...
Zwart van buiten door onze zonden en misdaden maar wit van binnen door het reinigende bloed van Christus...
Zouden we zo niet na ontvangen genade getooid willen zijn?
Wat is het mooi als er eenheid is in de kerkenraadsbank... een weerspiegeling van het één zijn in Hem!
Zo kan je alles vergeestelijken. Prima, maar ik lees het niet terug in de Bijbel. Wel bijv:

12 Mijn rouwklacht hebt Gij veranderd in een reidans,
mijn rouwkleed hebt Gij losgemaakt, met vreugde mij omgord,
13 opdat mijn ziel U zou psalmzingen, en nimmer verstommen.
HERE, mijn God, voor altoos zal ik U loven.

Misschien is feestelijke kleding dan ook wel dan nog wel een mooier beeld. Schoongewassen door Christus, die het juk van de zonde op zich heeft genomen. De oude mens met Hem gestorven... en met Hem weer opgewekt in een nieuw leven... bekleed zijn met Christus noemt de Bijbel dat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Willem

Bericht door Willem »

Mara schreef:
Marnix schreef:
Willem schreef:

In andere landen behoren ze naar hun "wijze" beschaafd en fatsoenlijk te doen. En dat kan wel eens anders zijn dan wat beschaafd en fatsoenlijk alhier ter lande is. Wat hier onbeschaafd is kan daar beschaafd zijn en vica versa. Ik kan me b.v. heugen dat in een kerkdienst in Ethiopië de vrouwen hun baby meenamen en gewoon onder de dienst de borst gaven.

Degenen die argumenten poneren als b.v.: "Wat is er bijvoorbeeld oneerbiedig of onfatsoenlijk aan open schoenen? Wie heeft dat bedacht? De Bijbel volgens mij niet" als de woorden "oneerbiedig of onfatsoenlijk" heel duidelijk zijn gebruikt i.v.m. korte broeken en topjes zijn m.i. bewust bezig het water troebel te maken en de lucht met stofwolken te verduisteren zodat allerlei dingen die het daglicht van een open discussie niet kunnen verdragen verhuld blijven.
Liepen ze in de bijbel ook niet op een soort sandalen ? :huhu
Dat bedoel ik nu!. Naar het bedehuis ga je met eerbied!. En daar past geen schoeisel bij die gelegitimeerd wordt door de humor: "Deden ze in de Bijbel toch ook?''
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Zullen de mensen hier, zich ook zo druk maken om kleding :hum
http://www.jacobenalbertine.nl/index.ph ... &Itemid=66
Denk ik wel, want de foto op de homepage: ziet er keurig bedekt uit...:)

Maar even to the point: Ik vind dat er heel wel met een heel groot gemak enorm relativerend wordt gedaan over kleding in het algemeen en naar de eredienst in het bijzonder. Natuurlijk zit de zaligheid niet in de kleding. Maar dat argument gebruiken we ook niet bij een sollicitatie. Dan zorgen we ervoor dat we er representatief uitzien en dan zeggen we niet: "Ach, het gaat om m'n kwaliteiten, niet om hoe ik eruit zie."

Me dunkt dat de ontmoeting met de heilige God (dat is toch het wezen van een eredienst onder ambtelijke leiding?) nog iets uitstijgt boven een sollicitatiegesprek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Ik vind dit wel een grappige discussie.

Ik ben denk ik jarenlang met mijn nette korte broek en sandalen naar de kerk geweest. Jaren 60. Nu mag dat niet meer.
Mijn zus had toen een hoofddoekje op.
De meeste dames hadden toen ultrakorte rokken.
In de toen pas nieuwe kerk maakten de naaldhakken diepe putten in de planken.

We worre zwaarder en zwaarder....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Ik vind dit wel een grappige discussie.

Ik ben denk ik jarenlang met mijn nette korte broek en sandalen naar de kerk geweest. Jaren 60. Nu mag dat niet meer.

Ik schat in dat je toen nog geen belijdend lid was. Volgens mij ligt dat anders.
Het zou trouwens wel dol zijn: op de refo-VO-scholen mogen jongens in de lessen geen korte broeken dragen. Vreemd dat we dan een pleidooi houden om het tijdens de kerkdienst voor mannen wel toe te staan.

Het gaat me trouwens niet om regelgeving, maar zulke dingen moet je aanvoelen: dat je gewoon domweg niet. Iets van fatsoen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Eens met Luther, hoewel kleding cultuurbepaald is, heeft het wel degelijk met eerbied te maken. Natuurlijk zijn er verschillen. In de GGiN of OGG vind men de GG of HHK al snel te "licht" gekleed. En deze groep vind dat weer van een kerkgenootschap of groepering ter linkerzijde. Elke groep heeft zo zn groepscode's. Maar in alle groepen behoort het samen te gaan met een diep besef dat we gaan naar Gods huis en Hem zullen ontmoeten. En daar zullen we van doordrongen moeten zijn, innerlijk, maar dat zal ook uitstralen in uiterlijk opzicht. En dan niet vreemd doen, we zullen ons aanpassen bij de heersende groepscultuur.

En buitenstaanders proeven iets van die heiligheid.
Heel mooi vond ik het stukje dat Evang. Krijgsman schreef in de kerkbode van de classis Amsterdam :
Evang. Krijgsman schreef: Ik wil van God horen
Ze stond die zondagmorgen de flyer op het raam van de inloop te lezen. Haar twee zoontjes zaten voor in de bakfiets. Ik hield haar in de gaten terwijl ik de mensen begroette die voor de samenkomst kwamen. Nee, niet te snel reageren want dat stoot alleen maar af. Toch bleef ze weifelend staan, hoewel ze de flyer allang gelezen moest hebben. Dan maar eens even naar buiten gaan en een praatje beginnen. Een paar vrolijke ogen keken mij aan. Ze wilde weten of er nog kinderclub was die morgen en zo niet wanneer dan wel. Intussen sommeerde ze de jongens stil te zitten in de bakfiets. Na wat heen en weer gepraat was het haar duidelijk. Intussen vertelde ik dat ze vanmorgen ook welkom in de samenkomst was. Vragend keek ze mij aan. Haar blik ging naar haar korte broek en ze zei: mag ik dan zó binnenkomen? Moet ik dan niet eerst...? Intuïtief voelde ze het aan. Wonderlijk. Nee hoor, mevrouw u mag komen zoals u bent. U bent hartelijk welkom.
Maar, ze had nog een probleem: zouden de jongens wel willen? Ook dit bezwaar werd opgelost. Eén van de jongens maakte zijn moeder klip en klaar duidelijk dat hij van God wilde horen. Ze stelde het niet uit. Even later zaten ze tussen de anderen aandachtig te luisteren naar de toespraak. Die morgen was het thema: ‘Van uitstel komt afstel’, n.a.v. Hand. 24:25- 27. Toepasselijker kan bijna niet.
Eén van de jongens wilde van God horen. Wonderlijk. Willen wij ook van God horen? Felix niet, want dan gaat het over rechtvaardigheid, matigheid en het toe- komende oordeel (Han& 24:25). Dan gaat het ook over Jezus. Tijdens dit voorval moest ik denken aan een collega. Die vertelde mij van kinderen die blij waren dat ze weer bij hem naar de kerk konden. Daar ging het tenminste over Jezus. Wat een lessen, want: ‘Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan’ (Matth. 18:3).
In dit stukje worden de zaken in het juiste perspectief geplaatst. En ik kan me zomaar voorstellen dat die vrouw de tweede keer geen korte broek meer aan had.
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
refo schreef:Ik vind dit wel een grappige discussie.

Ik schat in dat je toen nog geen belijdend lid was. Volgens mij ligt dat anders.
Het zou trouwens wel dol zijn: op de refo-VO-scholen mogen jongens in de lessen geen korte broeken dragen. Vreemd dat we dan een pleidooi houden om het tijdens de kerkdienst voor mannen wel toe te staan.

Het gaat me trouwens niet om regelgeving, maar zulke dingen moet je aanvoelen: dat je gewoon domweg niet. Iets van fatsoen.
Wiens fatsoen? Het jouwe of het mijne?
Hoewel, ik heb geen fatsoen, dat weet je toch?

Laat iedereen naar de kerk gaan zoals hij zich prettig voelt en de meeste mensen geen aanstoot geeft. Zeurpieten hou je altijd, dus iedereen maak je het niet naar 't zin.
Zo verschillen de mores per kerk. In Afrika gingen ze in de jaren 60 (heb je ze weer) en 70 bloot naar de kerk. Inmiddels lopen de ds-sen daar ook in driedelig zwart. Maar of ze daar nu zoveel gelukkiger van geworden zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gesloten