dat is dan als leraar toch een moment om daar persoonlijk met die leerling of in de groep aandacht aan te besteden?Luther schreef: Opw erkweken wordt soms de dagsluiting verzorgd door leerlingen, ook het gebed. Soms gaat dat goed en fijn, soms helemaal niet. Dan heb je het gevoel dat de leerling tegen een vriendje staat te praten.
zo'n leerling moet toch ook leren een vrij gebed te doen?
dit vind ik niet. Waarom zou iemand die minder ervaring heeft/minder goed zich kan verwoorden niet het gebed moeten doen? Hoe leer je trouwens ervaring; niet als anderen die vaker bidden het altijd doen.Erasmiaan schreef: Maar als er iemand is, of iemand kan zijn, die wel ervaring heeft, dan is het m.i. ordelijker, stichtelijker om zo iemand de tolk te laten zijn van de anderen.
En ik hoor weleens mensen bidden met veel ervaring waarvan ik het idee heb dat het intussen ook meer een georganiseerd formuliergebed is geworden. Alle zinnen en termen kloppen. Maar het leeft zo weinig.
Geef mij maar een stuntelaar dan.
Ook voor degene met veel ervaring is het niet goed als mensen zeggen: bid jij maar; jij hebt ervaring (hoe klinkt dat? jij kan het zo goed...en je voelt de hoogmoed in je opborrelen...)