Gebedskringen in de ban

helma

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door helma »

Luther schreef: Opw erkweken wordt soms de dagsluiting verzorgd door leerlingen, ook het gebed. Soms gaat dat goed en fijn, soms helemaal niet. Dan heb je het gevoel dat de leerling tegen een vriendje staat te praten.
dat is dan als leraar toch een moment om daar persoonlijk met die leerling of in de groep aandacht aan te besteden?
zo'n leerling moet toch ook leren een vrij gebed te doen?
Erasmiaan schreef: Maar als er iemand is, of iemand kan zijn, die wel ervaring heeft, dan is het m.i. ordelijker, stichtelijker om zo iemand de tolk te laten zijn van de anderen.
dit vind ik niet. Waarom zou iemand die minder ervaring heeft/minder goed zich kan verwoorden niet het gebed moeten doen? Hoe leer je trouwens ervaring; niet als anderen die vaker bidden het altijd doen.
En ik hoor weleens mensen bidden met veel ervaring waarvan ik het idee heb dat het intussen ook meer een georganiseerd formuliergebed is geworden. Alle zinnen en termen kloppen. Maar het leeft zo weinig.
Geef mij maar een stuntelaar dan.

Ook voor degene met veel ervaring is het niet goed als mensen zeggen: bid jij maar; jij hebt ervaring (hoe klinkt dat? jij kan het zo goed...en je voelt de hoogmoed in je opborrelen...)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef:
Luther schreef: Opw erkweken wordt soms de dagsluiting verzorgd door leerlingen, ook het gebed. Soms gaat dat goed en fijn, soms helemaal niet. Dan heb je het gevoel dat de leerling tegen een vriendje staat te praten.
dat is dan als leraar toch een moment om daar persoonlijk met die leerling of in de groep aandacht aan te besteden?
Erasmiaan schreef: Maar als er iemand is, of iemand kan zijn, die wel ervaring heeft, dan is het m.i. ordelijker, stichtelijker om zo iemand de tolk te laten zijn van de anderen.
dit vind ik niet. Waarom zou iemand die minder ervaring heeft/minder goed zich kan verwoorden niet het gebed moeten doen? Hoe leer je trouwens ervaring; niet als anderen die vaker bidden het altijd doen.
En ik hoor weleens mensen bidden met veel ervaring waarvan ik het idee heb dat het intussen ook meer een georganiseerd formuliergebed is geworden. Alle zinnen en termen kloppen. Maar het leeft zo weinig.

Ook voor degene met veel ervaring is het niet goed als mensen zeggen: bid jij maar; jij hebt ervaring (hoe klinkt dat? jij kan het zo goed...en je voelt de hoogmoed in je opborrelen...)
Helaas maak je oneigenlijke tegenstellingen. In een huiselijke situatie kun je heel goed ervaring opdoen met het hardop doen van een vrij gebed. Maar ik heb het hier nu heel specifiek over de situatie van gebedskringen, dat gaf ik overigens ook al aan.

En ik heb geen enkele moeite met stuntelaars en mensen die minder vrijmoedigheid of gaven hebben. Heb ik ook al aangegeven. Maar probeer eens te lezen in welke context ik het gezegd heb.

Overigens is in een situatie van leerlingen/ leraar de hoogmoed echt niet zo snel aanwezig.
Josephus

Bericht door Josephus »

Luther schreef:Op werkweken wordt soms de dagsluiting verzorgd door leerlingen, ook het gebed. Soms gaat dat goed en fijn, soms helemaal niet. Dan heb je het gevoel dat de leerling tegen een vriendje staat te praten.
Wij kunnen zo'n gevoel inderdaad wel eens hebben. Maar God is God en wij zijn mensen, dus wij moeten onze menselijke gevoelens maar niet te veel op God projecteren. Misschien dringt zo'n 'oppervlakkig' en stuntelig gebed wel veel meer tot God door dan wij ooit kunnen vermoeden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Luther schreef:Op werkweken wordt soms de dagsluiting verzorgd door leerlingen, ook het gebed. Soms gaat dat goed en fijn, soms helemaal niet. Dan heb je het gevoel dat de leerling tegen een vriendje staat te praten.
Wij kunnen zo'n gevoel inderdaad wel eens hebben. Maar God is God en wij zijn mensen, dus wij moeten onze menselijke gevoelens maar niet te veel op God projecteren. Misschien dringt zo'n 'oppervlakkig' en stuntelig gebed wel veel meer tot God door dan wij ooit kunnen vermoeden.
Daar ben ik het niet mee eens. Juist mensen als Luther (die leerkracht is) zullen in zo'n geval een stukje godsdienstige en geloofsopvoeding kunnen geven.
Het gaat er niet om, dat de Geest niet door zulke oppervlakkige gebeden zou kunnen werken, maar dat wij gehouden zijn aan de door God voorgeschreven middelen. En daarin moeten we onze kinderen / leerlingen voorgaan en opvoeden.
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:
helma schreef:

Helaas maak je oneigenlijke tegenstellingen. In een huiselijke situatie kun je heel goed ervaring opdoen met het hardop doen van een vrij gebed. Maar ik heb het hier nu heel specifiek over de situatie van gebedskringen, dat gaf ik overigens ook al aan.

En ik heb geen enkele moeite met stuntelaars en mensen die minder vrijmoedigheid of gaven hebben. Heb ik ook al aangegeven. Maar probeer eens te lezen in welke context ik het gezegd heb.

Overigens is in een situatie van leerlingen/ leraar de hoogmoed echt niet zo snel aanwezig.
ik begrijp vanuit de situatie die Luther schetst dat betreffende leerling het thuis dus w.s. niet heeft geleerd. Anders zou hij niet zo amicaal bidden.

Begrijp ik je goed als je dus bedoelt dat tijdens zo'n "schoolkringgebed" beter de leraar kan bidden mét de leerlingen dan dat de leerlingen zelf bidden?
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Wij kunnen zo'n gevoel inderdaad wel eens hebben. Maar God is God en wij zijn mensen, dus wij moeten onze menselijke gevoelens maar niet te veel op God projecteren. Misschien dringt zo'n 'oppervlakkig' en stuntelig gebed wel veel meer tot God door dan wij ooit kunnen vermoeden.
Daar ben ik het niet mee eens.
Met welk deel van mijn reactie ben je het niet eens? Moeten we onze menselijke gevoelens dan volgens jou wel op God projecteren? Of kunnen wij mensen wel inschatten hoe God onze gebeden ervaart?
Tiberius schreef:Juist mensen als Luther (die leerkracht is) zullen in zo'n geval een stukje godsdienstige en geloofsopvoeding kunnen geven.
Het gaat er niet om, dat de Geest niet door zulke oppervlakkige gebeden zou kunnen werken, maar dat wij gehouden zijn aan de door God voorgeschreven middelen. En daarin moeten we onze kinderen / leerlingen voorgaan en opvoeden.
Dat heb ik ook nergens ontkend. Ik vind alleen dat sommige gebeden iets te makkelijk in een zeker hoekje worden gezet.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
hmprff

Bericht door hmprff »

Voor alle mensen die het over het ontbreken van het gevoelen van nietigheid tegenover God hebben in kringgebeden, dit werd juist in de kringgebeden op de Driestar beleden (althans, de kringgebeden waar ik bij was). Dus dat kan niet de reden zijn dat er ingegrepen moest worden.

Verder vind ik het niet goed als de leraar zou bidden, nogmaals...we hadden het fijn gevonden om als leerlingen en leraren samen voor de school te bidden, maar het is opgekomen vanuit de leerlingen. En het is ook goed als leerlingen mogen bidden. Het bidden verliep ook heel ordelijk, er was een iemand die begon en eindigde, voorderest hadden we ook wel gebedspunten verdeeld.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Fjodor schreef:Af en toe wordt ik hier wel wat moe.. Kringgebeden mogen niet, genieten van het o zo mooie spel voetbal mag niet, je persoonlijke verhaal vertellen bij belijdenis doen mag niet, geen spoor van Paulus' hameren op de christelijke vrijheid.
Amen :nonnon
blijmoedig

Luther schreef:Ik probeer er achter te komen, waarom men zo graag een gebedskring wil. Wat zijn de motieven?
Wellicht om God's aangezicht te zoeken, en Hem te bidden, te loven, en te danken? Welk motief heeft men anders om te bidden ;(
blijmoedig

Margriet schreef:Ik weet niet of het aan mij ligt, maar mij klinkt dat allemaal zo rooms in de oren: dat kan toch niet ,zomaar bidden , zomaar bijbelstudie,daar moet toezicht bij zijn!! Laat niets "aan de leken over"
Ik zou het Onze Vader er nog eens op naslaan... ;(
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bijbels gezien is er niets tegen een kringgebed. We moeten daarnaast voorzichtig zijn om kringgebed en de notie van eerbied tegen elkaar uit te spelen. Daar hoeft geen probleem / causaal verband te zitten. Ontbreken van eerbied kan ook zijn als je in je eigen binnenkamer bent of als iemand hardop bidt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

blijmoedig schreef:
Margriet schreef:Ik weet niet of het aan mij ligt, maar mij klinkt dat allemaal zo rooms in de oren: dat kan toch niet ,zomaar bidden , zomaar bijbelstudie,daar moet toezicht bij zijn!! Laat niets "aan de leken over"
Volgens mij doe jij je naam geen eer aan vandaag.
blijmoedig

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Luther schreef: Ik probeer er achter te komen, waarom men zo graag een gebedskring wil. Wat zijn de motieven?
Wat is dit nu voor een vraag? De Heilige Geest werkt nog net zo als in Hand 1, mensen willen dan eendrachtelijk bijeen zijn, en willen volhardende zijn in het bidden en smeken.
Wat Luther denk ik bedoelt, is: waarom wil men dan niet meer eendrachtelijk bijeen zijn, etc, wanneer er een leraar bij zit?
Het probleem is niet dat er een leraar bij zit. Hoe meer bidders hoe beter. Het probleem is echter de drang om altijd alles maar te controleren en te reguleren. Ik heb het hiervoor al eens gezegd: Doet me denken aan de Drie-Zelf-Kerk in China. God aanbidden mag best in China, als het maar gebeurd onder het altoeziend oog van de Communistische Partij. Ik denk dat zo'n school best wat meer vertrouwen mag hebben in zijn leerlingen en in het werk van de Heilige Geest.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

blijmoedig schreef:
Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Luther schreef: Ik probeer er achter te komen, waarom men zo graag een gebedskring wil. Wat zijn de motieven?
Wat is dit nu voor een vraag? De Heilige Geest werkt nog net zo als in Hand 1, mensen willen dan eendrachtelijk bijeen zijn, en willen volhardende zijn in het bidden en smeken.
Wat Luther denk ik bedoelt, is: waarom wil men dan niet meer eendrachtelijk bijeen zijn, etc, wanneer er een leraar bij zit?
Het probleem is niet dat er een leraar bij zit. Hoe meer bidders hoe beter. Het probleem is echter de drang om altijd alles maar te controleren en te reguleren. Ik heb het hiervoor al eens gezegd: Doet me denken aan de Drie-Zelf-Kerk in China. God aanbidden mag best in China, als het maar gebeurd onder het altoeziend oog van de Communistische Partij. Ik denk dat zo'n school best wat meer vertrouwen mag hebben in zijn leerlingen en in het werk van de Heilige Geest.
Leerlingen hebben leiding nodig. Ook (vooral!) op godsdienstig gebied. Ga de praktijken in Gouda nu niet met de China vergelijken, dat gaat mank.
blijmoedig

Mister schreef:
blijmoedig schreef:
Volgens mij doe jij je naam geen eer aan vandaag.
Dat klopt, ben een beetje chagerijnig vandaag. En kan dan sommige meningen minder goed handelen ;)
Plaats reactie