Voor wie is het Heilig Avondmaal.

GKVerontrust
Verbannen

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door GKVerontrust »

Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

huisman schreef: Het is begrijpelijk dat @Mara uit haar eigen ervaring spreekt. Jammer dat ze haar eigen ervaring tot algemene waarheden verklaard.
Wat ze beschrijft is nog in vele gemeenten praktijk. Geen vanzelfsprekende avondmaalsgang na het doen van belijdenis en het ambtelijk opzoeken van gemeenteleden die voor het eerst aan de tafel kwamen.
Het is inderdaad wat problematisch dat Mara de ontwikkelingen in haar eigen CGK-gemeente (zo te lezen geen BHP) reflecteert op de gehele gezindte. Daardoor al die felle reacties.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

GKVerontrust schreef:Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
Dan neem ik aan dat je een belijdenis alleen aflegt na wedergeboorte?
(~)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

huisman schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Het was vroeger heel normaal dat de dominee op maandagochtend op de stoep stond om te vragen hoe het Avondmaal beleefd was. Of als iemand niet aangegaan was, te vragen naar de reden daarvan.
Hoef je nu niet meer mee aan te komen met die lange tenen.
Ook zochten ze elkaar op. Moeder liet daarvoor gerust haar wasmachine in de steek.
En ging er de dag daarna, soms de hele week, een reuk en smaak vanuit!
Het is nu genoeg dat iemand belijdenis gedaan heeft en gelooft. punt.
Dat alles gebeurt nog wel, hoor...
Het is begrijpelijk dat @Mara uit haar eigen ervaring spreekt. Jammer dat ze haar eigen ervaring tot algemene waarheden verklaard.
Wat ze beschrijft is nog in vele gemeenten praktijk. Geen vanzelfsprekende avondmaalsgang na het doen van belijdenis en het ambtelijk opzoeken van gemeenteleden die voor het eerst aan de tafel kwamen.
Ik moet Mara wel gelijk geven. En ik zeg erbij: 'Helaas!' Want in een aanzienlijk deel van de linkerkant van de Gereformeerde gezindte gebeurt dit niet, tot in de GG aan toe is dit zo. De aan de rechterkant behorende gemeenten in de GG, HHK, CGK en de gehele GGiN en OGGiN doen het echter nog wel. Maar ik weet heel zeker dat Mara wel degelijk gelijk heeft en dat dit in de komende jaren alleen maar meer zal toenemen. We moeten niet onze ogen sluiten. Er wordt beweert dat Mara haar eigen ervaring tot waarheid verheft. Maar doe je dat eigenlijk ook niet als je het tegendeel beweert en zegt dat het nog wel gebeurt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GKVerontrust schreef:Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen. Natuurlijk hoort er wel dagelijkse bekering bij.
Als u enkel en alleen aangaat omdat u een kerkelijk recht heeft, bent u op een levensgevaarlijke weg en eet en drinkt u zichzelf een oordeel (Gelukkig nog niet hét oordeel. Dus er is nog vergeving, bij God vandaan!)!
Er moet een wonder gebeuren in ons leven. Er is niet alleen dagelijkse bekering nodig, maar het belangrijkste is de éérste bekering. Dat is de grond. En zonder dat fundament zijn we een dwaze bouwer. Het mag nooit en te nimmer een vanzelfsprekendheid zijn om zomaar aan te gaan!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Als u enkel en alleen aangaat omdat u een kerkelijk recht heeft, bent u op een levensgevaarlijke weg en eet en drinkt u zichzelf een oordeel (Gelukkig nog niet hét oordeel. Dus er is nog vergeving, bij God vandaan!)!
Er moet een wonder gebeuren in ons leven. Het mag nooit en te nimmer een vanzelfsprekendheid zijn om zomaar aan te gaan!!
Misschien bedoeld GKVerontrust, dat je pas belijdenis gaat doen als je de Heere kent om toegang tot het HA te krijgen, zoals ook boven kort begrip in oude Bijbeltjes staat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
Er moet een wonder gebeuren in ons leven. Het mag nooit en te nimmer een vanzelfsprekendheid zijn om zomaar aan te gaan!!
Misschien bedoeld GKVerontrust, dat je pas belijdenis gaat doen als je de Heere kent om toegang tot het HA te krijgen, zoals ook boven kort begrip in oude Bijbeltjes staat.
Het kan nodig zijn om ook de gevaren ter linkerzijde te zien en te benoemen.
samanthi

Re: RE: Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:
Het kan nodig zijn om ook de gevaren ter linkerzijde te zien en te benoemen.
Das waar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl

Bericht door ejvl »

Wandelende schreef:
Dat lijkt mij logisch toch? Ik weet dat de praktijk helaas anders is, maar het is logisch dat men alleen belijdenis van het geloof aflegt als men zelf het geloof mag bezitten.
De orde, geloof=belijdenis=deelnemen aan het Heilig Avondmaal, heeft hele oude papieren en is mijns inziens ook de juiste, dat de huidige praktijk soms anders is zegt veel over die praktijk, niet over deze Bijbelse orde.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Wandelende schreef:
Dat lijkt mij logisch toch? Ik weet dat de praktijk helaas anders is, maar het is logisch dat men alleen belijdenis van het geloof aflegt als men zelf het geloof mag bezitten.
De orde, geloof=belijdenis=deelnemen aan het Heilig Avondmaal, heeft hele oude papieren en is mijns inziens ook de juiste, dat de huidige praktijk soms anders is zegt veel over die praktijk, niet over deze Bijbelse orde.
Hoe het dan ook zij, de huidige praktijk brengt dan toch met zich mee dat je niet simpelweg kunt zeggen: 'Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen.' Daarover lees ik in het Avondmaalsformulier nauwelijks iets. De verwondering klinkt er ook niet echt in door, vind ik.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Hoe het dan ook zij, de huidige praktijk brengt dan toch met zich mee dat je niet simpelweg kunt zeggen: 'Als je belijdenis hebt gedaan, ga je ook aan. Het is een bevel dat je moet gehoorzamen.' Daarover lees ik in het Avondmaalsformulier nauwelijks iets. De verwondering klinkt er ook niet echt in door, vind ik.
Dat ben ik met je eens. Alhoewel ik ook een gemeente kende waar men alleen belijdenis mocht doen als men kon vertellen van geloof en bekering. Dat hoefde echt niet heel uitgebreid en theologisch, maar gewoon heel eenvoudig. Maar dat zal vast een uitzondering zijn.
Inderdaad kan men met de huidige praktijk niet zeggen dat belijdenis en avondmaal automatisch bij elkaar horen.
Heel jammer en helaas.
Wandelende
Inactief

Jantje schreef: Ik moet Mara wel gelijk geven. En ik zeg erbij: 'Helaas!' Want in een aanzienlijk deel van de linkerkant van de Gereformeerde gezindte gebeurt dit niet, tot in de GG aan toe is dit zo. De aan de rechterkant behorende gemeenten in de GG, HHK, CGK en de gehele GGiN en OGGiN doen het echter nog wel. Maar ik weet heel zeker dat Mara wel degelijk gelijk heeft en dat dit in de komende jaren alleen maar meer zal toenemen. We moeten niet onze ogen sluiten. Er wordt beweert dat Mara haar eigen ervaring tot waarheid verheft. Maar doe je dat eigenlijk ook niet als je het tegendeel beweert en zegt dat het nog wel gebeurt?
En ken je ook de inhoud van die gesprekken aan de linker- en rechterzijde van de volle breedte van de Gereformeerde gezindte? Of is het goed als er wel een gesprek plaats vindt en fout als er geen gesprek is, zonder dat je let op de inhoud?

Uit ervaringen nabij hoor ik dat de inhoud van de gesprekken nog weleens zeer verschillend van inhoud zijn. Gesprekken waarbij de controle vanuit argwaan leidend waren, dat doet afbreuk aan de opwas van kleingelovigen. Maar ook gesprekken waar weinig werd gevraagd naar de ‘zielenroerselen’, dat doet onrecht aan de heiligheid van het HA.

Ik kan (en wil) niet controleren of jij gelijk hebt over de linker- en rechterzijde. Wel weet ik dat sommige gesprekken zo bijzonder weinig inhoud hadden, dat je dan nog beter geen gesprek kan hebben. Gelukkig zijn er ook nog veel mooie pastorale voorbeelden te noemen, gesprekken waarin van hart tot hart met elkaar wordt gewisseld over de grote daden van God. Ja, ter linker- en rechterzijde van de GG.
(~)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:Gelukkig zijn er ook nog veel mooie pastorale voorbeelden te noemen, gesprekken waarin van hart tot hart met elkaar wordt gewisseld over de grote daden van God.
Maar wat als het gesprek stokt? En je niet tot een hartelijk gesprek komt.
Calvin

Bericht door Calvin »

Wat?? Deze stellingname is bij mij geheel onbekend als het gaat over de GKV-ers. Misschien verwar je de zaken met de roeping van Christus om Hem te gedenken?
Wandelende
Inactief

Herman schreef:
Wandelende schreef:Gelukkig zijn er ook nog veel mooie pastorale voorbeelden te noemen, gesprekken waarin van hart tot hart met elkaar wordt gewisseld over de grote daden van God.
Maar wat als het gesprek stokt? En je niet tot een hartelijk gesprek komt.
Dan maar overgaan in een gesprek dat meer afbreuk doet dan goed doet? Lijkt me niet dat je dat zult bedoelen, jou kennende tenminste.
(~)
Plaats reactie