De Hemelvaart van Christus

Marnix

Re: De Hemelvaart van Christus

Bericht door Marnix »

Inderdaad. En Jezus zegt dat ook zelf.

7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.

Er is een duidelijke koppeling tussen de hemelvaart en de komst van de Geest. Verder blijft het inderdaad een mysterie, Jezus is een aantal keren verschenen aan mensen, maar waar Hij tussentijds was weten we niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

In dat hoofdstuk spreekt Jezus over Zij heengaan: sterven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

Is Hemelvaart niet een onderbelicht heilsfeit ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef:Is Hemelvaart niet een onderbelicht heilsfeit ?
Ik denk het niet.
Wanneer Hij terugkomt, zullen de ware gelovigen Hem ook tegemoet gaan in de lucht.
Laten we ons liever beijveren daar bij te horen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik lees het artikel nu pas, en het is al enkele jaren oud.

Prof. dr. Hoek is nog niet veel veranderd. Ik ben bij hem, en echt niet alleen bij hem, verbazende, zelfs aan het profane grenzende uitspraken tegengekomen. In ieder geval uitspraken en denkbeelden die schokkend kunnen zijn voor christenen die deze taal nooit gewend waren. Verder zouden er in meditaties tal van ongereformeerde zaken aan te wijzen zijn, als men goed in de leer der vaderen thuis is. Helaas merken veel mensen het niet op, en ik moet ook wel zeggen, dat ik er ook (helaas!) zelf vaak op attent moet worden gemaakt wat er nu eigenlijk in feite gezegd wordt. Dan blijkt het soms nog schokkender als je bij het eerste overlezen dacht.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

RD 16 mei 2012
Predikanten: Gemeenteleden verlegen met Hemelvaartsdag

BARNEVELD - Uit een een enquête van het Nederlands Dagblad blijkt dat een meerderheid van de Nederlandse predikanten merkt dat gemeenteleden verlegen zijn met Hemelvaartsdag. Dat is de uitkomst van een enquete die de krant hield onder meer dan 1000 protestantse predikanten uit acht verschillende kerken. 15 procent van de predikanten zelf zegt verlegen te zijn met Hemelvaartsdag.

56 procent van de voorgangers zegt moeite te constateren rond Hemelvaartsdag. Als oorzaak zien ze onder meer de onduidelijkheid over wat er die dag valt te vieren. Bij Pasen, Pinksteren en Kerst is dat veel duidelijker.

Veel gemeenteleden zien Hemelvaartsdag als opmaat voor een lang weekend vrij. „De kerkdienst bungelt er maar een beetje bij”.

Uit de enquête blijkt dat een meerderheid in zeven van de acht ondervraagde kerken Jezus’ hemelvaart als een fysieke gebeurtenis wordt gezien. In de Protestantse Kerk in Nederland is een substantieel deel dat de hemelvaart als een metafoor beschouwt.

Een derde van de predikanten preekt donderdag over Handelingen 1.

Opvallend dat men verlegen is met Hemelvaartsdag, en men in Urk vandaag twee kerkdiensten houd. Daar ziet men het blijkbaar wel als een zeer belangrijk(e) dag/feit.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gian

Bericht door Gian »

Nog even voortbordurend op de discussie uit 2010, misschien is ons hemelbesef wel een beetje te plastisch.
Ik volk het artikel van Ds. Hoek wél omdat hij dat juist duidelijk wil maken.
Voor de discipelen (en ons) is de hemelvaart een demonstratie van het verborgen gaan van het Koninkrijk. Zoals Christus verdween zal hij ook weer terugkomen (Hand.1vs11 / Zach.14vs4) om Zijn koninkrijk vanuit Jeruzalem op te richten. Lees de vele profetieen of de gelijkenissen uit Math. 13).

Geestelijk was Christus wel degelijk in de hemel met de opstanding, omdat het nieuwe leven altijd van geestelijke en hemels aard is. Zo zegt Efeze dat wij (naar onze nieuwe identiteit) met Hem in de hemel gezet zijn. Ook wij zijn in de hemel. Alleen onze hemelse identiteit (onze geest die één geworden is met Zijn Geest) is nog gevangen in ons oude vleselijke leven (lichaam). Daarmee is voor mij de hemel alles wat bovengronds is.
De hemel is dus niet alleen boven ons, de hemel is een hoogwaardiger dimensie dat de materiële. Anders zou de omhoog kijkende chinees precies de verkeerde kans opkijken dan wij.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
henriët

Bericht door henriët »

Misschien wel ja, zou dat ook kunnen komen doordat je 1 x naar de kerk gaat en verder een gezellige dag ervan maakt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jongere

Bericht door Jongere »

Misschien is dat terecht, bedacht ik me gisteren.

Het is wel iets denk ik dat terecht wordt herdacht, daarvoor wordt het wel op verschillende plaatsen genoemd in de Bijbel.
Maar anderzijds komt het niet heel nadrukkelijk naar voren, zoals iets als Pasen dat bijvoorbeeld wel komt. Het 'nut' ervan wordt wel genoemd, net zoals je dat van kerst ook wel kunt vinden, maar het krijgt als zodanig denk ik geen bijzondere plaats.
Ik denk dat we onszelf dan ook niet moeten overvragen, door de vage gedachte dat "alle heilsfeiten even zwaar zouden moeten wegen". Dat is niet zo, want dat doen ze in de Bijbel ook niet. Paulus zegt bijvoorbeeld al: 'wat meer is, die ook is opgestaan'.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
Misschien is dat terecht, bedacht ik me gisteren.

Het is wel iets denk ik dat terecht wordt herdacht, daarvoor wordt het wel op verschillende plaatsen genoemd in de Bijbel.
Maar anderzijds komt het niet heel nadrukkelijk naar voren, zoals iets als Pasen dat bijvoorbeeld wel komt. Het 'nut' ervan wordt wel genoemd, net zoals je dat van kerst ook wel kunt vinden, maar het krijgt als zodanig denk ik geen bijzondere plaats.
Ik denk dat we onszelf dan ook niet moeten overvragen, door de vage gedachte dat "alle heilsfeiten even zwaar zouden moeten wegen". Dat is niet zo, want dat doen ze in de Bijbel ook niet. Paulus zegt bijvoorbeeld al: 'wat meer is, die ook is opgestaan'.
Onze H.C. geeft er wel ruim aandacht aan Zondag 18 met 4 vragen en antwoorden. Vooral het laatste antwoord is erg rijk.
Vr.49 Wat nut ons de hemelvaart van Christus?
Antw. Ten eerste dat Hij in den hemel voor het aangezicht Zijns Vaders onze Voorspreker is a. Ten andere dat wij ons vlees in den hemel tot een zeker pand hebben, dat Hij, als het Hoofd, ons, Zijn lidmaten, ook tot Zich zal nemen b. Ten derde dat Hij ons Zijn Geest tot een tegenpand zendt c, door Wiens kracht wij zoeken wat daarboven is, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods, en niet wat op de aarde is d.

a 1Jo 2:1 Ro 8:34 b Joh 14:2 Joh 17:24 Joh 20:17 Eph 2:6 c Joh 14:16 Joh 16:7 Han 2:33 2Co 1:22 2Co 5:5 d Col 3:1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

huisman schreef:Onze H.C. geeft er wel ruim aandacht aan Zondag 18 met 4 vragen en antwoorden. Vooral het laatste antwoord is erg rijk.
Dat komt ook met name vanwege de tijd waarin de HC is geschreven. De hemelvaart was één van de belangrijkste discussies die met Luther werd gevoerd (die leerde daarin de alomtegenwoordigheid van het lichaam van Christus), die discussie zie je ook duidelijk terugkomen in de vragen.

Dat is een discussie die nu vrijwel niet meer gevoerd wordt.
De opstanding krijgt juist weer heel weinig aandacht, wat ik zelf jammer vind. Ten eerste vanwege de tijd waarin we nu leven (waarin het belijden van de opstanding m.i. een centrale rol speelt), maar niet minder omdat de opstanding in de Bijbel een kernplaats inneemt.
Als de HC nu zou worden geschreven (of herschreven) zou de verhouding ook precies andersom moeten liggen, wat mij betreft.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
huisman schreef:Onze H.C. geeft er wel ruim aandacht aan Zondag 18 met 4 vragen en antwoorden. Vooral het laatste antwoord is erg rijk.
Dat komt ook met name vanwege de tijd waarin de HC is geschreven. De hemelvaart was één van de belangrijkste discussies die met Luther werd gevoerd (die leerde daarin de alomtegenwoordigheid van het lichaam van Christus), die discussie zie je ook duidelijk terugkomen in de vragen.

De opstanding krijgt juist weer heel weinig aandacht, wat ik zelf jammer vind. Ten eerste vanwege de tijd waarin we nu leven (waarin het belijden van de opstanding m.i. een centrale rol speelt), maar niet minder omdat de opstanding in de Bijbel een kernplaats inneemt.
Als de HC nu zou worden geschreven (of herschreven) zou de verhouding ook precies andersom moeten liggen, wat mij betreft.
In de gemeente waar ik mag kerken zijn er met en na pasen telkens preken gehouden over de opstanding en de kracht ervan. Ik neem aan dat dat elders ook gebeurd.
Preken uit Handelingen
Jongere

Bericht door Jongere »

huisman schreef:
Jongere schreef:

In de gemeente waar ik mag kerken zijn er met en na pasen telkens preken gehouden over de opstanding en de kracht ervan. Ik neem aan dat dat elders ook gebeurd.
Preken uit Handelingen
Ik had het nu dan ook even over de catechismus.
Wij hebben ook mooie preken gehad met Pasen inderdaad.
Jacobse

Bericht door Jacobse »

De Heere zegt tot de discipelen, en daarmede tot allen die in de Heere geloven: Ik ga heen om u plaats te bereiden, en wanneer Ik heengegaan ben en U plaats bereid heb, kom Ik weder en Ik zal u tot Mij nemen, opdat ook gij moogt zijn waar Ik ben
De engelen op de hemelvaartsdag spreken tot de discipelen : deze Jezus Die van u is opgenomen naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen als gij Hem ten hemel hebt zien varen.
Hemelvaartsdag is zodoende een dag van -blijde-verwachting; wat is gezged is nog onvoltooid, maar wat Hij gesproken heeft in deze, gaat gebeuren, en hoe dichtbij reeds is het misschien al.
De apostolische geloofsbelijdenis luidt op dit punt over de Heere: opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhands Gods, vanwaar Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden.
Wij, zo eindigt de Confessio Belgica, verwachten die dag met groot verlangen.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ja, OT zag uit naar 1e komst van Christus
Toen kwam Hij en legde de schriften uit, vervulde de Wet en bracht volkomen verlossing. Door Hem hebben we weer vrijmoedige 'contact'/toegang met de Vader.
Wij NT zien uit naar 2e komst van Christus
Om tot die tijd de schrift uit te leggen en Zijn werk toe te passen in ons hart, kwam de Heilige Geest naar 'beneden'.

Maranatha!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Plaats reactie