Als buitenstaander volg je dat echt maar half...Bonny schreef:Dat komt, Gijs, omdat it Frysk, neist it Hollansk, as twadde Rykstaal in offisjele taal fan Nederlan is. It mei derom ek brukt wurde yn rjochtsealen en yn oare oerhydsgebouwen. Derneist meie oerhydsstikken ek yn it Frysk publiseard wurde.Gijs83 schreef:...de Friese omroep het nieuws in het Fries leest? zie: http://www1.omropfryslan.nl/Nijs.aspx
Ik snap het wel voor een groot deel waarom, maar vind het toch wat vreemd. RTV Oost zend toch ook niet uit in Twents(misschien wat programma's daargelaten). Alhoewel de nieuwslezer soms wel een Twentse tongval kan hebben. Raar taaltje overigens dat Fries. Waarom zou het zo verschillen van het Nederlands?
Do kinst dochs net ferwachtsje dat der yn de moaiste perfinsje fan Nederlan net yns de eigen memmetaal sprutsen wurde mei![]()
![]()
Wist je dat......
Re: Wist je dat......
het belangrijkste is dat je weet dat 'net' 'niet' betekent...als je dat niet weet gaan er een hoop dingen foutGijs83 schreef:Als buitenstaander volg je dat echt maar half...Bonny schreef:Dat komt, Gijs, omdat it Frysk, neist it Hollansk, as twadde Rykstaal in offisjele taal fan Nederlan is. It mei derom ek brukt wurde yn rjochtsealen en yn oare oerhydsgebouwen. Derneist meie oerhydsstikken ek yn it Frysk publiseard wurde.Gijs83 schreef:...de Friese omroep het nieuws in het Fries leest? zie: http://www1.omropfryslan.nl/Nijs.aspx
Ik snap het wel voor een groot deel waarom, maar vind het toch wat vreemd. RTV Oost zend toch ook niet uit in Twents(misschien wat programma's daargelaten). Alhoewel de nieuwslezer soms wel een Twentse tongval kan hebben. Raar taaltje overigens dat Fries. Waarom zou het zo verschillen van het Nederlands?
Do kinst dochs net ferwachtsje dat der yn de moaiste perfinsje fan Nederlan net yns de eigen memmetaal sprutsen wurde mei![]()
![]()

zoals in zinnen met: t kan net...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Tip: probeer het hardop uit te spreken. Dan wordt er al veel meer duidelijk.Gijs83 schreef:Als buitenstaander volg je dat echt maar half...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
...20 jaar geleden rond het gekraakte Wolters-Noordhoff Complex (WNC) in Groningen hevige krakersrellen uitbraken?
...205 jaar geleden in de kathedraal van Milaan Napoleon Bonaparte tot koning van Italië werd gekroond?
...40 jaar geleden De Toepolev 144 de eerste vlucht uitvoerde die sneller ging dan Mach-2?
...319 jaar geleden Cornelis Tromp (61), Nederlands militair en zeevaarder overleed?
...het 20 jaar geleden geleden 's-nachts 1,5 graad werd?
...205 jaar geleden in de kathedraal van Milaan Napoleon Bonaparte tot koning van Italië werd gekroond?
...40 jaar geleden De Toepolev 144 de eerste vlucht uitvoerde die sneller ging dan Mach-2?
...319 jaar geleden Cornelis Tromp (61), Nederlands militair en zeevaarder overleed?
...het 20 jaar geleden geleden 's-nachts 1,5 graad werd?
Josephus schreef:Tip: probeer het hardop uit te spreken. Dan wordt er al veel meer duidelijk.Gijs83 schreef:Als buitenstaander volg je dat echt maar half...
Ik ben blij om te lezen dat Friesland zich nog steeds als provincie bij Nederland behoort, hoewel
zij hun eigen 'moedertaal' hebben.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hoe was de fietstocht Gijs? Hebben jullie veel geld opgehaald voor het goede doel?Gijs83 schreef:Wij dus vandaag ook met die fietstocht voor het goeie doel!henriët schreef:het fijn is dat het zulk mooi weer is
mijn zwager en schoonzus vanmiddag een bbq houden en dus echt boffen met t weer!
veel gezelligheid!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
we erg veel gasten hebben 

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
hoe zou dat nou toch komen? snapper nix vanhenriët schreef:we erg veel gasten hebben

~~Soli Deo Gloria~~
Ik ook niet. Neem nou ons nieuwe record.Hendrikus schreef:hoe zou dat nou toch komen? snapper nix vanhenriët schreef:we erg veel gasten hebben
Het grootst aantal gebruikers online was 74 op 26 mei 2010 12:26 pm
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
...bijna al deze gasten ook nog is in hetzelfde subforum bezig zijn?vlinder schreef:Ik ook niet. Neem nou ons nieuwe record.Hendrikus schreef:hoe zou dat nou toch komen? snapper nix vanhenriët schreef:we erg veel gasten hebben
Het grootst aantal gebruikers online was 74 op 26 mei 2010 12:26 pm

Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Klopt. 8 Reacties. 2222x gelezen. 

Als je dan een taalkundig dingetje in dat topic dropt, heeft dat gelijk een stormloop tot gevolg...
- JolandaOudshoorn
zal het eens proberenErasmiaan schreef:Als je dan een taalkundig dingetje in dat topic dropt, heeft dat gelijk een stormloop tot gevolg...

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Daarom dat taalkundige dingetje maar even weggehaald: wees vriendelijk voor onze gasten.Erasmiaan schreef:Als je dan een taalkundig dingetje in dat topic dropt, heeft dat gelijk een stormloop tot gevolg...
Dat zag ik ook ja. (ik deed zelf ook mee. Ik dacht: o, van Erasmiaan, die weet ook altijd veel...)Erasmiaan schreef:Als je dan een taalkundig dingetje in dat topic dropt, heeft dat gelijk een stormloop tot gevolg...