Celibaat en kindermisbruik

Marie-Henriëtte

Re: Celibaat en kindermisbruik

Bericht door Marie-Henriëtte »

Josephus schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Honderden opzeggingen bij katholieke kerk

AMSTERDAM - Honderden Nederlanders hebben zich in de afgelopen drie weken bewust uit laten schrijven bij de katholieke kerk. Het misbruikschandaal was daarvoor de voornaamste aanleiding. Dat blijkt uit cijfers van de Bisschoppenconferentie.

Verder lezen kan hier: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... lieke_kerk

Ik kan die mensen geen ongelijk geven in hun keuze.
Waar ik wel benieuwd naar ben, is of het hier om actieve gelovigen gaat, of om mensen die alleen nog op papier rooms-katholiek waren (en laten we eerlijk zijn, daarvan heeft de RKK er vrij veel).
Josephus, laten we hopen dat het ook om actieve gelovigen gaat die met hun gezonde verstand nu afstand doen van dit instituut.

Paus liet misbruik van 200 dove jongetjes onbestraft

AMSTERDAM - Paus Benedictus XVI blijkt in de jaren negentig, toen hij nog kardinaal en belangrijk functionaris van het Vaticaan was, geen actie te hebben ondernomen tegen een Amerikaanse priester die mogelijk zo’n tweehonderd dove jongens misbruikte.

Verder lezen kan hier: http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... onbestraft
Joannah

Bericht door Joannah »

Marie-Henriëtte schreef:
Josephus schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Honderden opzeggingen bij katholieke kerk

AMSTERDAM - Honderden Nederlanders hebben zich in de afgelopen drie weken bewust uit laten schrijven bij de katholieke kerk. Het misbruikschandaal was daarvoor de voornaamste aanleiding. Dat blijkt uit cijfers van de Bisschoppenconferentie.

Verder lezen kan hier: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... lieke_kerk

Ik kan die mensen geen ongelijk geven in hun keuze.
Waar ik wel benieuwd naar ben, is of het hier om actieve gelovigen gaat, of om mensen die alleen nog op papier rooms-katholiek waren (en laten we eerlijk zijn, daarvan heeft de RKK er vrij veel).
Josephus, laten we hopen dat het ook om actieve gelovige gaat die met hun gezonde verstand nu afstand doen van dit instituut.

AMSTERDAM - Paus Benedictus XVI blijkt in de jaren negentig, toen hij nog kardinaal en belangrijk functionaris van het Vaticaan was, geen actie te hebben ondernomen tegen een Amerikaanse priester die mogelijk zo’n tweehonderd dove jongens misbruikte.

In een "beschaafde" wereld wordt zo iemand gewoon zwaar gestraft.
Het lijkt ook hier een verzachtende, vergoeilijkende geest rond te hangen, die relativerend zegt,

1.maar andere kerken zijn net zo erg,
2.ambtsdragers worden harder aangepakt door de duivel,
3.laten we niet te hard oordelen.

Het gaat hier niet om het pikken van een appel of een vrouw die een broek aan heeft, het gaat over het ontheiligen van een jong kind's lichaam, terwijl je je als ambassadeur voor Jezus Christus uitgeeft.
deze levens worden onherstelbaar vewoest.
Realiseren we ons wel de ernst van deze misdaden?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Democritus

Bericht door Democritus »

Joannah schreef: Als jij schrijft:"Inderdaad degene die het nauwst met God verbonden en een bediening hebben die gericht is op het uitbreiden van Zijn koninkrijk die zal Satan het meest verzoeken."
zie ik dat alsof jij impliceert dat RK priesters dus het nauwst met God verbonden zouden zijn, want in hun kringen is het misbruik van kinderen veruit het grootst.(al dan niet veroorzaakt door het celibaat)of te wel, satan werkt daar harder dan in niet-katholieke kringen.
Volgens mij vecht jij tegen windmolens? Je neemt een stelling in door zaken er in te lezen die ik in de verste verte niet schrijf of zelfs suggereer.

Begin nu eerst eens met het onderscheid tussen 'verzoeking' en 'in zonde vallen'.

Stel:
Men neme een populatie van leidsleiden 100 RK en 100 protestanten. Deze worden allen verzocht met dezelfde verzoeking. Vervolgens vallen 50 RK en 40 protestanten in zonde. Welke populatie is er dan meer verzocht?

Het doel van satan is schade toebrengen aan het koninkrijk van God. Dat kan hij alleen doen door mensen te verzoeken en te hopen dat deze vallen. Dat in zonde vallen is iets wat de mens doet door geen weerstand aan de verzoeking te bieden. Dus het aantal mensen wat in zonde valt zegt alleen iets over de weerstand die er geboden is. Het zegt niets over betere of wat dan ook leidslieden.

Daarnaast zal de satan ook zeker zijn peilen op de RK richtten want ook daar wordt Christus verkondigd en is het ook een gestalte van de Kerk. Hoe ver afgeweken ook.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Marie-Henriëtte

Joannah schreef:In een "beschaafde" wereld wordt zo iemand gewoon zwaar gestraft.Het lijkt ook hier een verzachtende, vergoeilijkende geest rond te hangen, die relativerend zegt,

1.maar andere kerken zijn net zo erg,
2.ambtsdragers worden harder aangepakt door de duivel,
3.laten we niet te hard oordelen.

Het gaat hier niet om het pikken van een appel of een vrouw die een broek aan heeft, het gaat over het ontheiligen van een jong kind's lichaam, terwijl je je als ambassadeur voor Jezus Christus uitgeeft. deze levens worden onherstelbaar vewoest. Realiseren we ons wel de ernst van deze misdaden?
Kardinaal Simonis heeft op dinsdag 23 maart in het programma Pauw&Witteman de volgende uitspraak gedaan omtrent het misbruik van kinderen binnen de r.k.k :

"Wir haben es nicht gewusst."
Faramir

Bericht door Faramir »

Marie-Henriëtte schreef:Josephus, laten we hopen dat het ook om actieve gelovigen gaat die met hun gezonde verstand nu afstand doen van dit instituut.
Uit dat vaatje valt er wel meer te tappen. Ik wil wel in soortgelijke termen praten over het protestantisme, maar dan zal het forum te klein zijn.

Overigens laten katholieken die nog geloven zich niet uitschrijven bij het Lichaam van Christus om de zonden van anderen. Het zullen dus voornamelijk mensen zijn die de kerk al in geen jaren van binnen gezien hebben en reeds lange tijd God de rug hebben toegekeerd en dat nu kenbaar maken dmv een briefje. Een mooie opschoning van de administratie lijkt mij.

Het is natuurlijk ontzettend makkelijk om halve berichten van elkaar over te nemen zonder dat er sprake is van enige weerwoord. Men probeert de paus nu van alles in de schoenen te schuiven uit de tijd voor zijn pausschap. Feit is dat de paus ook slechts mens is en maar een x aantal dingen kan doen en als voorzitter niet alles kan overzien. Tegen de tijd dat hij daadwerkelijk op de hoogte was lag de man al op zijn sterfbed.

Maar het stond de slachtoffers (of anderen) van deze priester geheel vrij om bij de politie een aanklacht in te dienen zodat er wat mee gedaan kon worden. De katholieke Kerk heeft nu eenmaal geen eigen politie en justitie om alles te onderzoeken. De priester kan overigens ook geen weerwoord meer geven daar hij al decennia dood is.

Vervolgens claimt Joannah dat in een "beschaafde" wereld zo'n iemand gewoon zwaar bestraft zou worden. Het spijt me zeer te moeten melden, maar indien aanklachten uitblijven dan gebeurt er 9 van de 10 keer helemaal niets. Op geruchten gaat men over het algemeen namelijk niet af. En zeker niet in een tijd van seksuele revolutie zoals de jaren 60/70. Spijtig dat enkele priesters zich hebben laten verleiden in die tijd tot het gedrag wat in de "beschaafde wereld" openlijk gepropageerd werd. Het waren dienaren van de Kerk die de grootste aanklager was en is tegen de "beschaafde wereld" waarin de doodscultuur steeds meer terrein wint. Daarmee hebben deze priesters de Kerk en Christus geloochend en daarvoor zullen zij allemaal hun verantwoording hebben moeten afleggen bij God.
Laatst gewijzigd door Faramir op 25 mar 2010, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Faramir

Bericht door Faramir »

Marie-Henriëtte schreef:Kardinaal Simonis heeft op dinsdag 23 maart in het programma Pauw&Witteman de volgende uitspraak gedaan omtrent het misbruik van kinderen binnen de r.k.k :

Ik link even het gehele interview erbij zodat mensen de context kunnen zien en horen die jij nu weglaat.

http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-d ... 54947f1690
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Democritus

Bericht door Democritus »

Joannah schreef: Het gaat hier niet om het pikken van een appel of een vrouw die een broek aan heeft, het gaat over het ontheiligen van een jong kind's lichaam, terwijl je je als ambassadeur voor Jezus Christus uitgeeft.
deze levens worden onherstelbaar vewoest.
Dit is ten sterkste af te keuren en met geen woord goed te praten. Daarom moeten deze plegers ook berecht en veroordeeld worden.
Realiseren we ons wel de ernst van deze misdaden?
Maar ben jij wel eens gaan inzien dat het stelen van een appel je even verdoemelijk maakt voor God als een priester die zich vergrijpt aan een kind.

Dat wie een gebod van de wet overtreed de hele wet overtreed. Want we moeten God liefhebben boven alles en de naast als ons zelf.

Dan wijs je en schreeuw je niet meer zo hard naar anderen. Dan gaat de vinger naar jezelf en dank je God dat Hij je bewaard voor dergelijke uitwassen.

We mogen dergelijke vergrijpen nooit goed praten of vergoeilijken. We moeten het in het aardse overgeven aan de rechter en op oordeelsdag aan de volmaakte Rechter.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Joannah

Bericht door Joannah »

Democritus schreef:
Joannah schreef: Als jij schrijft:"Inderdaad degene die het nauwst met God verbonden en een bediening hebben die gericht is op het uitbreiden van Zijn koninkrijk die zal Satan het meest verzoeken."
zie ik dat alsof jij impliceert dat RK priesters dus het nauwst met God verbonden zouden zijn, want in hun kringen is het misbruik van kinderen veruit het grootst.(al dan niet veroorzaakt door het celibaat)of te wel, satan werkt daar harder dan in niet-katholieke kringen.
Volgens mij vecht jij tegen windmolens? Je neemt een stelling in door zaken er in te lezen die ik in de verste verte niet schrijf of zelfs suggereer.

Begin nu eerst eens met het onderscheid tussen 'verzoeking' en 'in zonde vallen'.

Stel:
Men neme een populatie van leidsleiden 100 RK en 100 protestanten. Deze worden allen verzocht met dezelfde verzoeking. Vervolgens vallen 50 RK en 40 protestanten in zonde. Welke populatie is er dan meer verzocht?

Het doel van satan is schade toebrengen aan het koninkrijk van God. Dat kan hij alleen doen door mensen te verzoeken en te hopen dat deze vallen. Dat in zonde vallen is iets wat de mens doet door geen weerstand aan de verzoeking te bieden. Dus het aantal mensen wat in zonde valt zegt alleen iets over de weerstand die er geboden is. Het zegt niets over betere of wat dan ook leidslieden.

Daarnaast zal de satan ook zeker zijn peilen op de RK richtten want ook daar wordt Christus verkondigd en is het ook een gestalte van de Kerk. Hoe ver afgeweken ook.
Dan heb ik je verkeerd begrepen, mijn excuses.
Als ongeveer 50% van alle priesters al een "afwijkende"sexuele orientatie hebben, voordat ze aan het priesterambt beginnen (en andere funkties waarbij de jongetjes betrokken raken) komt de vraag in het gebed "en leid mij niet in verzoeking" toch wat tegengesteld over aan wat ze op schijnen te zoeken.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Josephus

Bericht door Josephus »

Faramir schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Kardinaal Simonis heeft op dinsdag 23 maart in het programma Pauw&Witteman de volgende uitspraak gedaan omtrent het misbruik van kinderen binnen de r.k.k :

Ik link even het gehele interview erbij zodat mensen de context kunnen zien en horen die jij nu weglaat.

Maar toch, zelfs in hun context zijn de woorden van Simonis op zijn zachtst gezegd nogal ongelukkig gekozen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marie-Henriëtte

Faramir schreef:

Gaan we het goed praten, Faramir, dat Kardinaal Simonis dergelijke termen gebruikt en daarmee zéér veel mensen kan 'pijnigen'? En dat los van het feit, hoe hij er invulling aangeeft.
Faramir

Bericht door Faramir »

Josephus schreef:
Faramir schreef:

Maar toch, zelfs in hun context zijn de woorden van Simonis op zijn zachtst gezegd nogal ongelukkig gekozen.
Dat vind ik ook. Maar moet je uit een heel interview waarin een oude bejaarde man zich staande houd tegen twee mensen die getraind zijn in het onderuit halen van de gesprekspartner op onredelijke wijze nu afbranden op 1 verkeerde, of minder gelukkige uitspraak? Kardinaal Simones heeft er overigens zelf een 'verklaring' voor afgelegd: http://www.katholieknederland.nl/actual ... r2010.html
jvdg

Bericht door jvdg »

Faramir, in jouw "verdediging" van de daders, vergeet je volgens mij aandacht te besteden aan de slachtoffers die (en nog wel leven) dit hun hele leven hebben moeten dragen.
Faramir

Bericht door Faramir »

jvdg schreef:Faramir, in jouw "verdediging" van de daders, vergeet je volgens mij aandacht te besteden aan de slachtoffers die (en nog wel leven) dit hun hele leven hebben moeten dragen.
Ik heb geen enkele dader verdedigd. Ik heb het liefst zoals iedereen dat daders van misdaden berecht worden in een rechtbank waar een eerlijk proces mogelijk is. Dat ik nu nog niet over slachtoffers heb gesproken doet niets af aan mijn mening dat deze mensen alle mogelijke nazorg verdienen. Maar een groot deel van de reacties hier en in de media gaat helemaal niet over de slachtoffers. De slachtoffers worden slechts gebruikt om vervolgens weer afgedaan te worden bij een nieuw onderwerp.
Faramir

Bericht door Faramir »

Marie-Henriëtte schreef:
Faramir schreef:

Gaan we het goed praten, Faramir, dat Kardinaal Simonis dergelijke termen gebruikt en daarmee zéér veel mensen kan 'pijnigen'? En dat los van het feit, hoe hij er invulling aangeeft.
Ik wil het als christen best wel goed praten als iemand 1 enkele uitspraak wat verkeerd doet in een heel interview. Dan wil ik die uitspraak best wel in de context van het gehele interview plaatsen en mensen de mogelijkheid geven om het interview zelf te bekijken om vervolgens een genuanceerd beeld te kunnen krijgen. Dat jou dat niet past zie ik ook wel gezien je eerdere reacties.
Marie-Henriëtte

Faramir schreef:
jvdg schreef:Faramir, in jouw "verdediging" van de daders, vergeet je volgens mij aandacht te besteden aan de slachtoffers die (en nog wel leven) dit hun hele leven hebben moeten dragen.
Ik heb geen enkele dader verdedigd. Ik heb het liefst zoals iedereen dat daders van misdaden berecht worden in een rechtbank waar een eerlijk proces mogelijk is. Dat ik nu nog niet over slachtoffers heb gesproken doet niets af aan mijn mening dat deze mensen alle mogelijke nazorg verdienen. Maar een groot deel van de reacties hier en in de media gaat helemaal niet over de slachtoffers. De slachtoffers worden slechts gebruikt om vervolgens weer afgedaan te worden bij een nieuw onderwerp.
Nazorg en een fikse schadevergoeding. Net zoals bijvoorbeeld Duitsland ook nog regelmatig schadevergoedingen verschuldigd is aan slachtoffers van het nazidom die zich melden. Zo zou het binnen de r.k.k. ook moeten gaan; een behoorlijke schadevergoeding voor iedere slachtoffer van misbruik die zich nog meldt. Niets geen verjaring.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 27 mar 2010, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie