memento schreef:
Ik weet hoe het werkt, en wat de traditie is. Ik vraag alleen waarom dit onbijbelse verplichte celibaat gehandhaaft wordt. Waarom kan een getrouwde man niet tot het ambt geroepen worden? Waarom moet een ambtsdrager zijn ambt opzeggen als hij wil trouwen?
Goed, lees het evangelie volgens Matteüs eens en dan hoofdstuk 19.
11 Hij zei tegen hen: ‘Niet iedereen kan deze kwestie begrijpen, alleen degenen aan wie het gegeven is: 12 er zijn mannen die niet trouwen omdat ze onvruchtbaar geboren werden, andere omdat ze door mensen onvruchtbaar gemaakt zijn, en er zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen het begrijpen!’
1 Korintiërs 7
27 Hebt u een vrouw beloofd met haar te trouwen, verbreek die belofte dan niet; bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen. 28 Het is weliswaar niet zo dat u door te trouwen zondigt, en ook wanneer een meisje trouwt zondigt ze niet, maar het huwelijk wordt een zware belasting die ik u graag zou besparen.
29 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt, 30 ieder die verdriet heeft zo dat hij er niet door wordt beheerst, ieder die vreugde voelt zo dat hij er niet in opgaat, ieder die bezit verwerft alsof het niet zijn eigendom is, 31 ieder die in deze wereld leeft alsof ze voor hem niet meer van belang is. Want de wereld die wij kennen gaat ten onder. 32 Ik zou willen dat u geen zorgen hebt. Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. 33 Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen, 34 dus zijn aandacht is verdeeld. Een ongetrouwde vrouw en een meisje dat nog niet getrouwd is, dragen zorg voor de zaak van de Heer, en wel zo dat ze God met heel hun lichaam en geest zijn toegewijd. Maar een getrouwde vrouw draagt zorg voor aardse zaken en wil haar man behagen. 35 Ik zeg dit in uw eigen belang, niet om u aan banden te leggen, maar om u tot onberispelijk gedrag en onverminderde toewijding aan de Heer te brengen.
38 Dus iemand die met haar trouwt handelt goed, maar iemand die niet met haar trouwt handelt beter.
Dat (en nog wat meer plaatsen) in combinatie met de christelijke traditie heeft voor het celibaat gezorgd.
Maar het celibaat is geen dogma. Het is slechts de norm in de westerse Kerk sinds de vroege middeleeuwen (binnen de katholieke Kerk heb je ook een oosterse ritus waar het de norm is dat priesters getrouwd zijn, maar ook daar bestaat het celibaat). Zo is er vandaag de dag (althans enige tijd geleden nog wel) een bekeerde calvinist die getrouwd was en een priesterroeping kreeg. En zo zijn er nog wat andere uitzonderingen. Het is een disciplinaire regel. Het feit dat bijvoorbeeld Petrus getrouwd was maakt dus niet uit. En was Jezus zelf niet altijd celibatair, of Paulus, dus onbijbels, ik dacht het niet.
Is Petrus niet getrouwd geweest?
Jazeker wel. Kun jij vertellen hoe zijn verdere huwelijksleven er uit zag nadat hij was geroepen door Christus tot aan zijn kruisigen te Rome?
Kortom, mijn opmerking blijft staan, en heb je nog niet weerlegd, namelijk: Waar haalt de kerk het recht vandaan om het celibaat verplicht te stellen voor ambtsdragers?
De Kerk is het Lichaam van Christus, heeft bevoegdheid van Christus gekregen om een en ander te regelen. Daarnaast past het binnen alle kerken die in de apostolische successie staan zoals ik al heb aangegeven.
Vertel jij me nu maar eens waar staat dat alles in de Bijbel moet staan. Jij bent overigens nummer drie al die ik het in dit topic vraag.
Schijnbaar is het gebruik van termen als 'onbijbels' vrij populair in bepaalde kringen. Maar zoveel moeite kost het niet om een willekeurig iets aan de Bijbel te koppelen. Met een beetje goede wil kun je ook rustig Bijbels verklaren dat Jezus eigenlijk Michael is of dat er een meergodendom bestaat. En zo te zien is het het protestantisme zelf ook niet zo bijster goed gelukt om het 'bijbels' te houden, anders zouden ze nu niet verdeeld zijn over meer dan 30.000 verschillende groeperingen.