Oudejaardag ........

Terugblik 2009

Ik heb alles gedaan wat ik me voornam
0
Geen stemmen
Mijn voornemens komen nooit uit dus geen voornemens voor 2010
1
5%
2009 is compleet anders verlopen dan ik gewild had
2
10%
Op de laatste dag van het jaar kijk ik altijd terug en leg (weer) mijn missers voor aan God
5
25%
Ik kijk nooit terug of vooruit ik zie het wel
0
Geen stemmen
Als ik maar genoeg oliebollen en appelflappen in huis heb
3
15%
Fijne dag met als hoogtepunt vuurwerk en champagne
1
5%
Mwah de datum verspringt gewoon en als ik moe ben ga ik naar bed
8
40%

Totaal aantal stemmen: 20

-DIA-

Re: Oudejaardag ........

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:2009, anders dan verwacht... zeker. En toch, zoveel zegeningen weer mogen ontvangen! Weer een jaar om vol dankbaarheid om terug te kijken.
Toch zal oudejaarsavond bij ons wat anders worden dan gedacht. In verband met het overlijden van mijn schoonvader is gevraagd of wij de oudejaarsdienst in de gemeente van mijn schoonmoeder willen bijwonen. Het zal wel vreemd zijn om de naam van je (schoon)vader of man te horen bij de lijst van overledenen. Geen idee eigenlijk wat we de rest van de avond gaan doen, een uitbundig feest zal het niet worden. Wel verwondering!
Tja, die lijst met namen. Is ieder jaar verschillend. Voor sommige mensen heel aangrijpend, komt alles weer boven. Voor mij persoonlijk waar daar geen namen van personen van zeer nabij bij. De lijst was in onze gemeente uiteindelijk van gemiddelde lengte(27 namen) waarvan de jongste 57 was(dat was gelijk de 1e) en de oudste dat weet ik niet zeker, maar dat kon de moeder van -DIA- nog wel eens geweest zijn, daar maakte de dominee volgens mij de enige vergissing. Hij vergat haar eigen(meisjes) naam.
Bijzonder was dat er in de gemeente van West hier ter plaatse helemaal niemand was overleden het achterliggende jaar. Toch een gemeente van zo'n 1200 leden. Komt omdat het in een nieuwbouwwijk ligt met veel jonge gezinnen. 65+ers zijn daar nauwelijks.
De oudste was waarschijnlijk wel mijn moeder, hoewel niet elke leeftijd zo tot me door is gedrongen... Dat hij bij mijn moeder haar meisjesnaam vergat viel me wel op, maar dat zal ik hem niet euvel duiden....
Vorig jaar had West er geloof ik ook maar 1 toch? In ieder geval ook heel weinig.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
Albert1987 schreef:
Marnix schreef:
Albert1987 schreef:Liefst heb ik niemand om me heen op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag, ik lees een stukje uit de Bijbel en dan prober ik te slapen door de knallen heen. als je weer om 10 uur in de kerk moet zitten dan moet je niet naar buiten gaan of gaan feesten want dan slaap je tijdens de dienst. Ook niet de bedoeling denk ik.
Tjonge... hoe laat begint die dienst bij jullie? Als je om na een drankje en een hapje om 2 uur gaat slapen en 6 uur later weer uit bed stapt kan je prima wakker in de kerk zitten hoor. Maar goed, ieder mag het op zijn eigen manier vieren.
Maar er is niks te vieren, en ik moet echt wel acht uur slapen, want anders hou ik het niet vol;
Zijn die diensten zo slaapverwekkend dan? Ik heb aan 5 uurtjes wel genoeg, eventueel dan 's middags even een middagdutje. Maar meestal slaap ik 's nachts wel langer en is dat niet nodig ;)

Dat er niks te vieren valt is jouw mening, de meeste mensen denken daar anders over. Zoals je een verjaardag kan vieren kan je ook het verjaren zelf (van het ene jaar naar het andere) best vieren.
Op mijn verjaardag zie je geen vuurwerk hoor, sorry...... :huhu
En dat vieren beperkt zich tot het samenzijn met familie en vrienden.
Gelardeerd met een wijntje en een hapje. :)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
Luther schreef:Wij liggen er lekker in rond de klok van 12. Als de kinderen wakker worden, komen ze er lekker bij. Heel gezellig; maar rond 0.45 is het echt stil en donker hoor, bij ons.
Dat kan nog als je kinderen klein zijn ja..... Hier vinden ze Oudjaarsavond toch wel erg gezellig om op te blijven. En daar geniet ik dan ook weer van.

En als je weet dat je overbuurjongen (nou ja...jongen, k geloof dat hij een jaar of 35 is...) tot een uur of 4 voor je slaapkamerraam doorgaat met duizendklappers e.d. dan heeft het ook niet zoveel zin om 'vroeg' naar bed te gaan. :bobo
Dat mag toch officieel niet, kun je dat niet aangeven bij de politie of zou die dan boos op jullie worden :quoi
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Bernadientje schreef:Wordt er in elk kerkverband (of elke gemeente net hoe je het noemen wilt) een nieuwjaarstoespraak gehouden voor en door de predikant aan het einde van de nieuwjaarsdienst, na de preek? Dat vraag ik me zomaar af. Waar komt dit gebruik vandaan? Weet iemand dat?
Ik ken het gebruik nog uit mijn GG tijd. Vond het altijd nogal plichtplegerig, wollige woorden en een gekunsteld psalmversje "enigszins gewijzigd".

In onze gemeente (PKN-GB) wordt wel 'naar de gelegenheid des tijds' gepreekt, maar worden geen toespraken gehouden en wordt de predikant niet toegezongen. Dat houdt volgens mij toch echt wel verband met de wezenlijk andere visie op de functie en positie van de de predikant: die wordt niet op een voetstuk gezet, maar is gewoon een arbeider in de wijngaard. Die heeft Gods zegen nodig, zeker - maar niet méér dan de koster of de schoonmaakster of de... We kunnen allemaal niet zonder.
Het is wel een ambt(en dat van koster bv.niet) en daar mag toch wel eens woorden van waardering of dergelijke aan gewijd worden?
Marnix

Bericht door Marnix »

Albert1987 schreef:
Marnix schreef:
Zijn die diensten zo slaapverwekkend dan? Ik heb aan 5 uurtjes wel genoeg, eventueel dan 's middags even een middagdutje. Maar meestal slaap ik 's nachts wel langer en is dat niet nodig ;)

Dat er niks te vieren valt is jouw mening, de meeste mensen denken daar anders over. Zoals je een verjaardag kan vieren kan je ook het verjaren zelf (van het ene jaar naar het andere) best vieren.
Nee, de diensten zijn niet slaapverwekkend, maar als ik niet voldoende heb geslapen, dan moet ik in de kerk tegen de slaap vechten, en dat wil ik niet.
En dat er niks te vieren is bedoel ik wat ik in dat andere onderwerp heb gezet van vuurwerk, dat we op oudjaardag denken aan dat de dood weer dichterbij komt, en dat we weer een nieuw jaar zijn begonnen, maar daar denk ik liever over na gewoon zonder allerlei herrie en drank.
Tja, daar denk ik dan niet zo aan. Er wordt teruggekeken, ook naar hen die ontslapen zijn. Maar ook vooruitgekeken naar Hem, die terugkomt en de dood heeft overwonnen. Maar goed, het is aan jou om het te vieren zoals je dat wilt. Als jij het zo doet en dat tot Gods eer doet, is dat goed. Hou er wel rekening mee dat dat bij iedereen weer anders is. Ik kijk ook terug, vooruit, denk na, bidt etc. Maar daarna is er ook plek voor een feestje. Alles heeft zijn tijd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
vlinder

Bericht door vlinder »

Ga je voor alle ambtenaren die in jouw kerkzitten zingen? :huhu
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Maar daarna is er ook plek voor een feestje. Alles heeft zijn tijd.
Al een tijd lang denk ik aan hoe jij een feestje definieert.
Is dat lol, een goed gesprek, uit je dak gaan, ik weet het niet.
Ik kom er niet uit.

Voor velen van ons kan het verhelderend werken wat jij daar onder verstaat.

Beschouw het niet als een aanval, maar gewoon het bevragen van hoe jij iets (in dit geval een feestje) beleeft.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Marnix schreef:Maar daarna is er ook plek voor een feestje. Alles heeft zijn tijd.
Ik kom er niet uit.

Beschouw het niet als een aanval, maar gewoon het bevragen van hoe jij iets (in dit geval een feestje) beleeft.
Jvdg, is dit iets voor een nieuw topic?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
jvdg schreef:
Ik kom er niet uit.

Ik denk het ook.
Ik gun jou de eer om het topic te openen.
Dat is niet zomaar afschuiven, maar gelet op jouw beroep sta je dichter bij "feestbeleving" als ik.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:
jvdg schreef:
Ik kom er niet uit.

Ik denk het ook.
Ik gun jou de eer om het topic te openen.
Dat is niet zomaar afschuiven, maar gelet op jouw beroep sta je dichter bij "feestbeleving" als ik.
OK: Zie http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=9128
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

helma schreef:
Luther schreef:Wij liggen er lekker in rond de klok van 12. Als de kinderen wakker worden, komen ze er lekker bij. Heel gezellig; maar rond 0.45 is het echt stil en donker hoor, bij ons.
Dat kan nog als je kinderen klein zijn ja..... Hier vinden ze Oudjaarsavond toch wel erg gezellig om op te blijven. En daar geniet ik dan ook weer van.

En als je weet dat je overbuurjongen (nou ja...jongen, k geloof dat hij een jaar of 35 is...) tot een uur of 4 voor je slaapkamerraam doorgaat met duizendklappers e.d. dan heeft het ook niet zoveel zin om 'vroeg' naar bed te gaan. :bobo
hij is dit jaar tot 7 uur s morgens doorgegaan!! :bobo
Toch maar een keer een praatje gaan maken daar...
al weet ik dat andere buren dat al een keer tevergeefs gedaan hebben
en al onze tuinen zijn bezaaid met het rood van zijn duizendklappers.....
Orchidee

Bericht door Orchidee »

helma schreef:
helma schreef:

:(
Marnix

Bericht door Marnix »

helma schreef:
helma schreef:

Klinkt niet als iemand die veel rekening met anderen houdt... dus of hij naar je wil luisteren is maar de vraag. Officieel mag het maar tot 2 uur 's nachts maar weinig kans dat de politie komt opdraven als je om 4 uur belt met een klacht. Dus tja....

Oordoppen kopen? Of gewoon negeren.... en denken: Ach, hij is honderden euro's aan het verknallen....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
Denken ze(o.a.de postbode :slurp ), dat die keurige fam. 'helma' gestunt heeft met vuurwerk :)
helma

Bericht door helma »

Gijs83 schreef:
helma schreef:
Denken ze(o.a.de postbode :slurp ), dat die keurige fam. 'helma' gestunt heeft met vuurwerk :)

ja stel je voor :wiz
we hebben het zo snel mogelijk opgeruimd :huhu

enne die oordoppen werken niet echt goed bij duizendklappers....
Plaats reactie