Sinterklaas

Auto

Re: Wat doen we vandaag? [5]

Bericht door Auto »

Marie-Henriëtte schreef:
Auto schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Prima dat er hier forummers zijn die het Sint Nicolaas feest afkeuren, maar zodra ze wel meesnoepen van al het lekkers wat "de Sint" meebrengt, dan kan ik ze weinig serieus nemen in hun standpunt.
Tja en de onzin die de kinderen worden wijsgemaakt en al het gezeur er om heen ............... die neem je dan wel serieus?

Geef mij mijn oudste maar die kwam zaterdag binnen en zegt "pa, blijf maar uit het dorp weg die verklede vent is er weer"
Als je je zoon (en al je kinderen) maar geen pepernoten en ander snoepgoed laat eten (waar Sinterklaas etiketten opstaan) dan neem ik je serieus in je standpunt.
Ik word sowieso al niet serieus genomen in mijn standpunt t.a.v. 'pakjesavond', dus het interesseert mij weinig of jij mij serieus neemt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

sela schreef:
Tiberius schreef:
BJD schreef:
Ander schreef:Daar hoor je niet... :nonnon
Wel lekker die pepernoten.. ;)
onschuldig kinderfeest..we moeten niet doorslaan
Jij was toch degene die klaagde, dat je kinderen de statenvertaling niet begrijpen?
dus je begrijpt als kind de Statenvertaling beter als je de sinterklaasoptocht niet bezoekt? dat maakt me nieuwsgierig. licht eens toe.
Waarom moet ik jouw conclusies toelichten? Kan je dat zelf niet?
sela

Bericht door sela »

Auto schreef: Ik word sowieso al niet serieus genomen in mijn standpunt t.a.v. 'pakjesavond'
dat is wel een interessante, wat je nu zegt. hoe kunnen we elkaar vrijlaten in het wel of niet vieren van sinterklaas aka pakjesavond. hoe respecteren we elkaars visie. of is dat met dit onderwerp niet mogelijk?
sela

Bericht door sela »

Tiberius schreef:
sela schreef: dus je begrijpt als kind de Statenvertaling beter als je de sinterklaasoptocht niet bezoekt? dat maakt me nieuwsgierig. licht eens toe.
wel, ik vond je feedback wonderlijk, vandaar dat ik er een post aan besteedde. maar zo te zien heb ik er niet op een dusdanige wijze mee gecommuniceerd dat het tot een verder gesprek leidt, ofzo.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

sela schreef:
Tiberius schreef:
sela schreef: dus je begrijpt als kind de Statenvertaling beter als je de sinterklaasoptocht niet bezoekt? dat maakt me nieuwsgierig. licht eens toe.
wel, ik vond je feedback wonderlijk, vandaar dat ik er een post aan besteedde. maar zo te zien heb ik er niet op een dusdanige wijze mee gecommuniceerd dat het tot een verder gesprek leidt, ofzo.
:quoi
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Auto schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Prima dat er hier forummers zijn die het Sint Nicolaas feest afkeuren, maar zodra ze wel meesnoepen van al het lekkers wat "de Sint" meebrengt, dan kan ik ze weinig serieus nemen in hun standpunt.
Tja en de onzin die de kinderen worden wijsgemaakt en al het gezeur er om heen ............... die neem je dan wel serieus?

Geef mij mijn oudste maar die kwam zaterdag binnen en zegt "pa, blijf maar uit het dorp weg die verklede vent is er weer"
Als je je zoon (en al je kinderen) maar geen pepernoten en ander snoepgoed laat eten (waar Sinterklaas etiketten opstaan) dan neem ik je serieus in je standpunt.
Ik word sowieso al niet serieus genomen in mijn standpunt t.a.v. 'pakjesavond', dus het interesseert mij weinig of jij mij serieus neemt.
Inderdaad, zo sta ik er ook in.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bonny
Contacteer:

Sinterklaas

Bericht door Bonny »

Omdat het 'wat doen we vandaag'-topic al een tijdje over Sinterklaas gaat lijkt het me handig een nieuw en apart topic over de goede man te starten. Vier je Sinterklaas/ Pakjesavond en waarom wel of niet?
Mogen protestanten dit van oorsprong Roomse feest vieren, of is het Katholieke aspect van Sinterklaas verdwenen zodat er voor refo's geen aanstoot meer aan te nemen is?
The Groom's still waiting at the altar
refo

Re: Sinterklaas

Bericht door refo »

In gevolge de familietraditie hebben wij op 5 december pakjesavond.
Wij zijn allen van oorsprong Rooms. Katholiek zijn wij allen.
Geen enkele belemmering dus om een gezellig avondje te vieren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Josephus

Bericht door Josephus »

Vieren lijkt me niet het goede woord.

We besteden wel aandacht aan deze oer-Hollandse traditie, maar meer in de zin van een gezellig samenzijn dan een viering.

En het rooms-katholieke aspect is er inmiddels al wel een tijdje af, lijkt me.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Luther
Contacteer:

Re: Sinterklaas 2

Bericht door Luther »

Josephus schreef:Vieren lijkt me niet het goede woord.

We besteden wel aandacht aan deze oer-Hollandse traditie, maar meer in de zin van een gezellig samenzijn dan een viering.

En het rooms-katholieke aspect is er inmiddels al wel een tijdje af, lijkt me.
Maar misschien kun je nog ingaan op enkele andere argumenten die ik enkele bladzijdes terug genoemd heb:

Inderdaad!
Mijn belangrijkste argument is overigens het feit dat Sinterklaas één van de eigenschappen van God krijgt toegedicht en dat jonge kinderen geen onderscheid kunnen maken tussen feiten en fictie. Hij wordt gezien als alwetend en zijn goedheid is direct gekoppeld aan ons goede leven, terwijl God juist goed is ondanks wie wij zijn. Je vertroebelt zo de begrippen goed en kwaad. Terwijl God totaal anders is. Hij vergeeft menigvuldiglijk. Juist het kwade zorgt niet voor de roe, maar tegenover het kwade staat genade. Ik wil het Godsbeeld van mijn kinderens niet vertroebelen door een heel verkeerd beeld van goed en kwaad te geven.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen het eten van allerlei snoepgoed. Het gaat mij om het feest zelf. Daarom krijgen de kinderen van ons met oud en nieuw een boek. Dus ze komen niks tekort
maar bewust niet begin december Sinterklaas of de oneigenlijke refovariant 'pakjesavond'

't Is ook een mooie oefening voor de kinderen om weerbaar te worden. Vorige jaar was onze oudste de enige die niets gekregen had in de klas en dat hebben we van tevoren met m besproken, waaom. En dat hij met oudjaar een boek zou krijgen. En ja, dan moet je ze dus leren alleen te staan.

Ik werk in het onderwijs: Alles moet wijken voor Sinterklaas. Er zijn zelfs ouders die briefjes schrijven dat zoon/dochter geen huiswerk kon maken, want het was Sinterklaas. Dergelijke briefjes krijg ik nou nooit na de dankdag of de biddag. Rara hoe kan dat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:Omdat het 'wat doen we vandaag'-topic al een tijdje over Sinterklaas gaat lijkt het me handig een nieuw en apart topic over de goede man te starten. Vier je Sinterklaas/ Pakjesavond en waarom wel of niet?
Mogen protestanten dit van oorsprong Roomse feest vieren, of is het Katholieke aspect van Sinterklaas verdwenen zodat er voor refo's geen aanstoot meer aan te nemen is?
Ik heb de postings uit het topic "Wat doen we vandaag" hier bijgevoegd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik heb niets tegen Sinterklaas. En de caramel-kruidnootjes van Bolletje zijn héérlijk!
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:Ik heb niets tegen Sinterklaas. En de caramel-kruidnootjes van Bolletje zijn héérlijk!
ik wel...
maar jij bent weer tegen dvd's... :langue
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Ik heb niets tegen Sinterklaas. En de caramel-kruidnootjes van Bolletje zijn héérlijk!
Ben ik helemaal met je eens.
Maar dat was de kwestie ook niet.
Inhoudelijk zei ik:
Mijn belangrijkste argument is overigens het feit dat Sinterklaas één van de eigenschappen van God krijgt toegedicht en dat jonge kinderen geen onderscheid kunnen maken tussen feiten en fictie. Hij wordt gezien als alwetend en zijn goedheid is direct gekoppeld aan ons goede leven, terwijl God juist goed is ondanks wie wij zijn. Je vertroebelt zo de begrippen goed en kwaad. Terwijl God totaal anders is. Hij vergeeft menigvuldiglijk. Juist het kwade zorgt niet voor de roe, maar tegenover het kwade staat genade. Ik wil het Godsbeeld van mijn kinderens niet vertroebelen door een heel verkeerd beeld van goed en kwaad te geven.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen het eten van allerlei snoepgoed. Het gaat mij om het feest zelf. Daarom krijgen de kinderen van ons met oud en nieuw een boek. Dus ze komen niks tekort
maar bewust niet begin december Sinterklaas of de oneigenlijke refovariant 'pakjesavond'
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Ben ik helemaal met je eens.
Maar dat was de kwestie ook niet.
Inhoudelijk zei ik:
Ik heb inderdaad wel moeite met 'het boek' van de Sint, waar alles in staat over het kind.
Aan de andere kant heb ik er nooit echt schade door ondervonden, tijdelijk in de Sint te geloven (tot mijn zesde ofzo). Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat mensen tegen zijn. Ik zie het iets anders. Maar dat kan ook met opvoeding te maken hebben.
Gesloten