Nationale!? synode 2010

Wilhelm

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Is het reëel dat een officieel kerkelijk orgaan publiekelijk commentaar uit op een mede-ambtsbroeder? Dat valt m.i. alleen te rechtvaardigen in het kader van een discussie, of in het kader van tucht. In alle andere gevallen is het gewoon een kerkelijk ex-cathedra spreken over wat de enige juiste visie is.
Ben ik niet met je eens. Zoals ik al zei: Kole wordt gedoogd, maar mag men er nog wel iets van vinden?
Verder denk ik dat een kerkelijk blad geen polemisch blaadje moet worden, in die zin dat verschillende meningen 'gelijke' rechten mogen hebben. Dat werkt verwarrend en verwoestend. Ik vind het ook niet wijs wat Kole doet, helemaal niet. Hij mag blij zijn dát er geen kerkelijke stappen ondernomen worden. Maar dat het 'officiële' orgaan van een kerkgenootschap dit soort praktijken afkeurt, ja, dat kan ik me goed voorstellen.
Een stukje polemiek kan toch geen kwaad ?
En als dat niet gewenst is , dan is het toch wel zeer wenselijk dat alle flanken aan het woord komen.
Of het wijs is van Kole, daar ben ik nog niet over uit. Ik weet zijn diepste motieven niet. Het terugtrekken in ons bevindelijk bastion is ook de oplossing niet.
Maar als ik de breedte zie heb ik ook mijn bedenkingen, maar om iemand op deze wijze daarop aantevallen gaat mij te ver.

Wat de reformatorisch synode betreft, meer dan welkom. Maar ik vrees dan je er dan geen twee, maar misschien wel 8 nodig hebt.
Hoeveel reformatorische kerkverbanden hebben we ook al weer ... ?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Afgewezen schreef:
elbert schreef:Wordt het niet eens tijd dat de reformatorischen hun eigen synode gingen organiseren?
Inderdaad. Ik denk trouwens dat je dan twee synodes nodig hebt: een 'lichte' en een 'zware'.
Ja, of 10, zoals nu. :hum
Jongere

Bericht door Jongere »

Volgens mij is het goed om duidelijk - en desnoods ook scherp - te zijn. Niet teveel om de hete brij heen draaien, maar zeggen waar het over gaat. Dat waardeer ik wel.

Anderzijds voel ik me toch niet zo lekker bij dit stukje. Kan er niet wat meer persoonlijke ruimte/vrijheid zijn, zonder dat we elkaar daar direct in deze termen over aan spreken? 'Zonder kerkelijk mandaat' of 'dit mag wel eens aan de kaak worden gesteld', de toon ligt me absoluut niet. Waarom niet gewoon inhoudelijk proberen met elkaar hierover te spreken? Met ruimte voor weerwoord, etc. Hierin zou een veel meer ontspannen houding beter zijn.
Het verontrust me erg als er zo snel hele grote termen worden gebruikt in een discussie. Duidelijk is het wel, maar dat is iets anders.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

elbert schreef:
Afgewezen schreef:
elbert schreef:Wordt het niet eens tijd dat de reformatorischen hun eigen synode gingen organiseren?
Inderdaad. Ik denk trouwens dat je dan twee synodes nodig hebt: een 'lichte' en een 'zware'.
Ja, of 10, zoals nu. :hum
Nee, ik denk dat er ten diepste maar twee stromingen zijn, geen acht of tien. De vraag is wel of de partners elkaar kunnen vinden. ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Een stukje polemiek kan toch geen kwaad ?
In een kerkelijk blad? Lijkt me niet gewenst. In de CGK heb je ook niet voor niets twee kerkelijke bladen. Zover kan het dus komen.
Wilhelm schreef:En als dat niet gewenst is , dan is het toch wel zeer wenselijk dat alle flanken aan het woord komen.
Ik denk dat het van belang is dat er wijze mannen zijn die samenbindend kunnen werken, waarbij zaken niet op de spits worden gedreven, maar waarbij er wat de kernzaken betreft geen ruimte wordt gegeven.
Wilhelm schreef:Of het wijs is van Kole, daar ben ik nog niet over uit. Ik weet zijn diepste motieven niet. Het terugtrekken in ons bevindelijk bastion is ook de oplossing niet.
Ik word altijd een beetje kregel van uitdrukkingen als 'terugtrekken in ons bevindlejk bastion'. Wat bedoel je daar nou mee? Moeten we ons ergens voor schamen of zo? Volgens de Bijbel is de gemeente Gods een 'pilaar en vastigheid der waarheid' en is het niet de bedoeling dat gelovigen gaan marchanderen met hun belijdenis!
Wilhelm schreef:Maar als ik de breedte zie heb ik ook mijn bedenkingen, maar om iemand op deze wijze daarop aantevallen gaat mij te ver.
En op welke wijze zou het dan wél mogen?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 20 nov 2009, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Waar ik verder nog moeite mee heb, is, dat Kole zich in die stuurgroep profileert als "ouderling bij de Gereformeerde Gemeente", daarmee suggererend dat hij een kerkelijk mandaat heeft (datzelfde geldt overigens voor zijn bestuursfunctie van de HSV). Het lijkt me terecht, dat Janse daar de vinger bij legt.
Als ambtsdrager heeft hij aangegeven en ondertekend, dat hij achter de Bijbel en de belijdenisgeschriften staat en zich neer zal leggen bij de besluiten van de meerdere vergaderingen. Dat doet hij kennelijk niet.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Misschien wil hij reageren op de teksten van Janse in de HSB? (Herziene Saambinder)?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Waar ik verder nog moeite mee heb, is, dat Kole zich in die stuurgroep profileert als "ouderling bij de Gereformeerde Gemeente", daarmee suggererend dat hij een kerkelijk mandaat heeft (datzelfde geldt overigens voor zijn bestuursfunctie van de HSV). Het lijkt me terecht, dat Janse daar de vinger bij legt.
Als ambtsdrager heeft hij aangegeven en ondertekend, dat hij achter de Bijbel en de belijdenisgeschriften staat en zich neer zal leggen bij de besluiten van de meerdere vergaderingen. Dat doet hij kennelijk niet.
Dan kan je hem als kerk toch schorsen??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:Waar ik verder nog moeite mee heb, is, dat Kole zich in die stuurgroep profileert als "ouderling bij de Gereformeerde Gemeente", daarmee suggererend dat hij een kerkelijk mandaat heeft (datzelfde geldt overigens voor zijn bestuursfunctie van de HSV). Het lijkt me terecht, dat Janse daar de vinger bij legt.
Na enkele vermaningen wel, ja.
freek

Bericht door freek »

Hij zal binnenkort wel opstappen. Ger. Gem blij. Hoor je de dominees vanaf de kansel verzuchten. 'T is toch wat, al die mensen die ons kerkverband verlaten. De wereld trekt, de gemakkelijke godsdienst ook. Och och och'.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Volgens mij moet de plaatselijke kerkenraad daar iets van vinden. En die vinden kennelijk alles goed. :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Volgens mij moet de plaatselijke kerkenraad daar iets van vinden. En die vinden kennelijk alles goed. :)
De classis kan ook stappen ondernemen.
refo

Bericht door refo »

Het kan ook zijn dat Janse icm de redactie van de Saambinder een minderheidsstandpunt weergeeft. Wie de macht heeft over de drukpers kan van alles roepen.

Veel ouderlingen en predikanten hebben bewondering voor en zijn jaloers op Kole. Hij doet tenminste wat gedaan moet worden. En heeft daar de ruimte voor. Wie zou dat niet willen?

Het is jammer dat de behoudende kerken zo kinderachtig reageren op de Nationale Synode. Wees een vent en ga er gewoon heen en stuur je beste mensen. Als je een hond wil slaan (demonstratief niet gaan) is er altijd wel een stok (al of niet terecht het credo demoniseren) te vinden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:[
Wilhelm schreef:Of het wijs is van Kole, daar ben ik nog niet over uit. Ik weet zijn diepste motieven niet. Het terugtrekken in ons bevindelijk bastion is ook de oplossing niet.
Ik word altijd een beetje kregel van uitdrukkingen als 'terugtrekken in ons bevindlejk bastion'. Wat bedoel je daar nou mee? Moeten we ons ergens voor schamen of zo? Volgens de Bijbel is de gemeente Gods een 'pilaar en vastigheid der waarheid' en is het niet de bedoeling dat gelovigen gaan marchanderen met hun belijdenis!
Nee, maar als we de laatste tijd veel horen over de noodzaak van het apologetisch geluid in deze wereld, moeten we ook stappen durven nemen, die misschien niet altijd de makkelijkste zijn. En dan hoeven we en mogen we geen conssesies doen aan Schrift en belijdenis, maar we zullen wel listig moeten zijn als de slang om ons geluid te laten horen.
En ja, dat kost moeite bij mensen die er alles aan doen om de wankelende zuil staande te houden.

Wilhelm schreef:Maar als ik de breedte zie heb ik ook mijn bedenkingen, maar om iemand op deze wijze daarop aantevallen gaat mij te ver.
Afgewezen schreef: En op welke wijze zou het dan wél mogen?
In een persoonlijk gesprek.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Meermalen is aangegeven in dat Drs. Kole zitting heeft op persoonlijke titel.
Hij profileert zich niet met zijn ambt, maar zoiets staat nu eenmaal op je CV.

Hij gaat m.i. niet tegen de besluiten van kerkelijke vergaderingen in.
Wat de HSV betreft, daar is op de GS over gesproken door enkelingen dat men het " niet wenselijk" vind. En wat de Nat Synode betreft : daar is nog helemaal geen kerkelijke uitspraak over geweest. Dat is nu juist het probleem.
Plaats reactie